Chris050 Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Slet kraftig med å finne en tidligere tråd som faktisk dekker informasjonen rundt dette, starter derfor ny. Lurer på om det er noen som i nyere tid har importert BMW (Ikke veteran) fra Japan? Finner ganske mange, ofte LHD, i god stand med god historikk, som blir solgt for en billig penge hos auksjonshusene i Japan. Er selv på jakt etter f32 435i/440i eller f82 M4, og har hatt varsler hos de fleste nettsidene i Sverige, Sveits, Tyskland osv uten særlig hell. Alt som dukker opp er enten villt overpriset etter moms (Takk, NOK!), eller tidligere totalvraket for så å bli reparert i latvia uten dokumentasjon, med Aliexpress interiør og eksteriør. Prosessen rundt å få tak i en bil og få den fraktet til Norge virker ganske grei og oversiktlig, men det å få en av disse bilene registrert i Norge virker det som det finnes svært lite dokumentasjon på. Ser ganske mange biler som er importert fra Japan i nyere tid, så det er definitivt mulig og trolig lønnsomt. Er det så enkelt som å gå gjennom en "Individuell-godkjenning" visning hos Statens vegvesen, så er det bare å betale engangsavgift og få skilter? (Med høyde for små justeringer som f.eks justering av lys og liknende) Spurte Bavaria om de hadde erfaring og eventuelt var villig til å hjelpe, mot betaling, med denne prosessen. Henholdsvis da med papirarbeid, COC osv. Fikk da et kort svar på at dette var uaktuelt å få assistanse med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Jeg har ingen erfaring med importering fra Japan, men vær obs på at de Asiatiske bilene (på lik linje med US-biler) har annet elnett (andre frekvenser, navi/headunit, radio etc.) og diverse slike ting enn europeiske biler. Det har ligget en F10 M5 som er Japan-import med lav kilometerstand på finn over lang tid, men folk har ikke akkurat løpt ned dørene til selgeren av denne. Kjøper du for videresalg og fortjeneste, tenker jeg du gjør en bommert, men kjøper du for egen del er det vel greit nok. fupsaker og BrokeBoi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris050 Skrevet November 13 Forfatter Share Skrevet November 13 2 minutes ago, Saltkjelen said: Jeg har ingen erfaring med importering fra Japan, men vær obs på at de Asiatiske bilene (på lik linje med US-biler) har annet elnett (andre frekvenser, navi/headunit, radio etc.) og diverse slike ting enn europeiske biler. Det har ligget en F10 M5 som er Japan-import med lav kilometerstand på finn over lang tid, men folk har ikke akkurat løpt ned dørene til selgeren av denne. Kjøper du for videresalg og fortjeneste, tenker jeg du gjør en bommert, men kjøper du for egen del er det vel greit nok. Stemmer at jeg kjøper for egen del, men selvsagt er det jo en fordel å kunne bli kvitt bilen i senere tid Om en tar en titt på dagens marked av 435/440 så finner man enten "herje-biler" som er kraftig modifiserte og kjørt 6 ganger rundt jorden, overprisede biler som har ligget til salgs i månedsvis, eller disse "Japan-importene". Er svært lite å velge mellom her til lands. Det jeg har klart å funnet så langt angående konvertering fra Japan -> EU modell er det egentlig ikke så mye så skal til. Tilsynelatende kan radio og navi kodes med ESYS uten bytting av deler på F3x serien. Registrering derimot, der er jeg både uviten og bekymret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Navi trenger også nytt FSC og headunit må flashes. På F3x har hver kontinent egen FSC for navi. Er ikke bare bare «kodes». Det lar seg gjøre men vil bare si at det er litt mer komplisert enn nivå BimmerCode-koding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 1 hour ago, Saltkjelen said: Jeg har ingen erfaring med importering fra Japan, men vær obs på at de Asiatiske bilene (på lik linje med US-biler) har annet elnett (andre frekvenser, navi/headunit, radio etc.) og diverse slike ting enn europeiske biler. Det har ligget en F10 M5 som er Japan-import med lav kilometerstand på finn over lang tid, men folk har ikke akkurat løpt ned dørene til selgeren av denne. Kjøper du for videresalg og fortjeneste, tenker jeg du gjør en bommert, men kjøper du for egen del er det vel greit nok. Merker også spesielt på AMG-markedet at det er en del CLS63 i Norge importert fra Japan med lav km stand og nærmest strøken tilstand som selges til rundt 500-600k. Virker som et kupp, men det er jo en grunn til at disse forblir usolgt i lang tid. Cold Climate-pakke er vel generelt fraværende på japanske biler, men irrelevant om man bare skal bruke bilen om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 14 minutes ago, BrokeBoi said: Merker også spesielt på AMG-markedet at det er en del CLS63 i Norge importert fra Japan med lav km stand og nærmest strøken tilstand som selges til rundt 500-600k. Virker som et kupp, men det er jo en grunn til at disse forblir usolgt i lang tid. Cold Climate-pakke er vel generelt fraværende på japanske biler, men irrelevant om man bare skal bruke bilen om sommeren. Hva er egentlig cold-climate pakke? Mener det er bare at setevarme og varmet ratt er inkludert som standard? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris050 Skrevet November 13 Forfatter Share Skrevet November 13 (endret) 23 minutes ago, mr.pingu said: Hva er egentlig cold-climate pakke? Mener det er bare at setevarme og varmet ratt er inkludert som standard? Warm Climate pakken varierer fra bil til bil, men på F3x er bl.a klimanlegget rettet mot å blåse kald luft og har mindre effektive varme-elementer. varme i ratt og seter kommer ikke som standard, men er veldig vanlig tilleggsutstyr. Noe usikker på dette, men er vel gjerne litt dårligere isolert på "Warm climate" versjonen? (Er det gjerne ikke varmekabler i rutene på Warm Climate biler?) Ellers er det småplukk som annen olje og kjølevæske fra fabrikk, annet batteri og liknende. Endret November 13 av Chris050 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makky123 Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 2 minutter siden, Chris050 skrev: Dette varierer fra bil til bil, men på F3x er bl.a klimanlegget rettet mot å blåse kald luft og har mindre effektive varme-elementer. varme i ratt og seter kommer ikke som standard, men er veldig vanlig tilleggsutstyr. Noe usikker på dette, men er vel gjerne litt dårligere isolert på "Warm climate" versjonen? (Er det gjerne ikke varmekabler i rutene på Warm Climate biler?) Ellers er det småplukk som annen olje og kjølevæske fra fabrikk, annet batteri og liknende. På noen modeller har jeg sett at også selve batteriet har litt større kapasitet på "cold climate" versjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Noen nevner også at spyledyser til frontlyktene er en del av pakken, uten at jeg kan bekrefte det. Er som @Chris050sier at det varierer fra bil til bil. Makky123 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makky123 Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Uten at jeg vet 100%, men det virker som det var større forskjell før, enn det har vært fra F-serien og utover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 En ulempe med mange importbiler fra Japan er at de ofte mangler dokumentasjon på vedlikehold. Og i de få tilfellene det følger med servicehefte/fakturaer er det jo på japansk. Har sett en del av dette på Mercedes AMG-biler (der 90% av dem er hvite med svarte felger....) og Porsche 911 (996/997). Dette i kombinasjon med kunstig lav kilometerstand og ukjent eierhistorikk generelt er ikke optimalt. BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Snakk med @Cbrooen her på forumet eller ta kontakt med Broen Bil AS. Han har greie på Japan import. Jeg ser ikke noe negativt i å kjøpe bil fra Japan. Bilene er ofte velholdte og har gått i ett gunstig klima. Hvis man noen gang har vært i Japan og sett hvordan det samfunnet fungerer og forholder seg til renslighet og orden på ting så skjønner man at disse folka er fra en annen planet enn oss andre Europeere og amerikanere. Cbrooen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 3 hours ago, Werther said: Har sett en del av dette på Mercedes AMG-biler (der 90% av dem er hvite med svarte felger....) Du treffer veldig godt på denne. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BS61 Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 Har egenerfaring med «cold clima» versjon vs ikke i Norge. Kjøpte en F31 X-Drive 190hk diesel i 2017. Turbo røk i november samme året. Ble byttet på garanti. Samme skjedde i november 2018. Ble da også byttet på garanti. BMW klødde seg i hodet og kunne ikke forstå hvorfor dette gjentok seg. De mottok etterhvert et varsel om at noen biler til Norge ikke hadde fått montert «cold clima». Dette medførte at iskrystaller ble dannet og sendt videre inn i turboen og hakket i stykker turbinbladene når kulda meldte seg. Gikk deretter 140.000km feilfritt. papertiger og Chris050 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet November 13 Share Skrevet November 13 (endret) Jeg har importert en e46 330i fra Japan en gang. Tol kontakt med en ressurs som kunne live streame fra auksjonen og forklare dok og hva alt var på engelsk, tror det kostet meg 5k for å bruke en sånn ressurs, men angret ikke. Ordnet alt av frakt osv fra Japan. Eneste jeg fikk merknad på i Drammen hos vegvesenet var at lysene pekte fell. Fikk rettet det og vipps så var den på skilt. Og det stemmer som andre skriver ang. Navi og radio osv. Fungerer ikke her. Ang. Servicehefte på japansk, det løses enkelt med Google lens f.eks. Bilen havnet i Sverige i 19 tror jeg, og ble importert i 13. Antar og tror det er like enkelt i dag, om ikke enklere å få tak i ett godt eksemplar av det du leter etter. For det er et helt annet nivå av både vedlikehold og pleie på litt eksklusive biler der nede(ikke at 330 er helt der). Husk at biler blir ofte satt vekk eller skrotet etter 5 år, for da blir reglene for PKK ekstremt strengt. De har dessverre en veldig bruk og kast samfunn på akkurat dette. Maersk ble brukt som transportør, kunne velge mellom RoRo eller container. Tok RoRo, men vil ikke anbefale det på en M bil, eller andre eksklusive biler. De tilbydde også fortolling osv, vet ikke om de gjør slikt lenger. Endret November 13 av LP760 Transport fupsaker, ehaugsnes og Chris050 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå