Olaandref Skrevet Desember 3, 2024 Skrevet Desember 3, 2024 Det begynner å bli noen biler med B58 blant medlemmene her inne nå, og det kunne vert greit med en tråd med litt erfaringer og læring fra disse motorene. Så jeg starter med min. 2018 X3 M40i. For litt siden fikk jeg varsel på lavt kjølevæske nivå, og riktig nok, en sjekk viste at det trengte påfyll. Har videre lest meg opp på at det ikke er helt ukjent på disse motorene at det forsvinner kjølevæske. Flere som har erfart det samme? En annen ting, jeg syns den går litt rakklete på tomgang, som der er noe som tikker når kaldstarten er ferdig, og jeg måtte søke litt på det, tankene går jo til register og lignende som har vært svakheter på andre BMW motorer siste årene, dog ikke B58. Kom over en film på YouTube med eksakt samme lyd, og det er tydeligvis helt normalt, i følge vedkommende som har lagt den ut i hvert fall, i følge han kommer lyden fra høytrykksdysene på. Legger med link til filmen jeg fant. Hører gjerne om andres erfaringer fra denne motoren. 🙂
papertiger Skrevet Desember 3, 2024 Skrevet Desember 3, 2024 Kan om ikke annet legge til at naboen opplevde å få varsel på lite kjølevæske på sin G30 540i.
Olaandref Skrevet Desember 3, 2024 Forfatter Skrevet Desember 3, 2024 6 minutter siden, papertiger skrev: Kan om ikke annet legge til at naboen opplevde å få varsel på lite kjølevæske på sin G30 540i. Jeg endte faktisk med å fylle på 1 liter, men det er ingen tegn til lekkasje noe sted som jeg kan se. 1 liter er kanskje ikke så ille om det ikke har vært fullt på siden bilen var ny, men kommer til å følge litt med på det fremover.
Olaandref Skrevet Desember 3, 2024 Forfatter Skrevet Desember 3, 2024 Kan og legge ut denne linken. https://alexsautohaus.com/bmw-b58-common-problems/#:~:text=The most common cause of,to actuate the VANOS solenoid..
Makky123 Skrevet Desember 4, 2024 Skrevet Desember 4, 2024 Jeg har 2017 F34 340i, hatt den i 3 år snart. Gått 70000km, og ikke hatt eller merket noen problemer, går som en klokke. Min har 0 oljebruk mellom de årlige skiftene (30k intervall blir for drøyt uansett). fupsaker og papertiger reagerte på dette 2
Snagg30 Skrevet Desember 4, 2024 Skrevet Desember 4, 2024 7 minutter siden, Makky123 skrev: Jeg har 2017 F34 340i, hatt den i 3 år snart. Gått 70000km, og ikke hatt eller merket noen problemer, går som en klokke. Min har 0 oljebruk mellom de årlige skiftene (30k intervall blir for drøyt uansett). Hvor blir tråden av? Makky123 reagerte på dette 1
Makky123 Skrevet Desember 4, 2024 Skrevet Desember 4, 2024 2 minutter siden, Snagg30 skrev: Hvor blir tråden av? Planen var der...og så skjedde "livet" 😛 Olaandref reagerte på dette 1
Olaandref Skrevet Desember 4, 2024 Forfatter Skrevet Desember 4, 2024 1 time siden, Makky123 skrev: Jeg har 2017 F34 340i, hatt den i 3 år snart. Gått 70000km, og ikke hatt eller merket noen problemer, går som en klokke. Min har 0 oljebruk mellom de årlige skiftene (30k intervall blir for drøyt uansett). Har ikke registrert noe oljebruk på min heller, kun kjølevannet som måtte etterfylles nå, ellers har jeg hatt 16000 problemfrie km siden mars når vi hentet den. 👌 Makky123 reagerte på dette 1
Olaandref Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Skrevet Desember 27, 2024 Skiftet olje på den nå for en uke siden, andre gang det er skiftet på den i år, men faktisk 16000 km siden sist (mye langkjøring), men jeg må si at den oljen jeg tappet av helt klart bærer preg av kilometerene som er kjørt siden det ble skiftet sist, så jeg kommer til å skifte olje i hvert fall en gang mellom hver service.
Fredrik 90 Skrevet Desember 27, 2024 Skrevet Desember 27, 2024 Min har akkurat samme tomgangslyd som du har reagert på. Litt skuffende at den skal høres sånn ut, men så fort man gir den turtall så låter den flott 👍
Olaandref Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Skrevet Desember 27, 2024 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Min har akkurat samme tomgangslyd som du har reagert på. Litt skuffende at den skal høres sånn ut, men så fort man gir den turtall så låter den flott 👍 Ja, den høres faktisk litt stusslig ut når den går på tomgang, men har fått noen kommentarer og blikk når den har blitt startet, god lyd så snart den får litt turtall 👌
Yngvejos Skrevet Desember 28, 2024 Skrevet Desember 28, 2024 Jeg jobber litt med en B48 motor om dagen som lekker kjølevæske (fosser ut under bilen uten motor igang). Ut ifra det jeg leser, har B48 og B58 de samme problemene med kjølesystemet. Utett kjølevæske lokk. Plastrør mellom ekspansjonstank og topp som ryker. (Dette var nylig byttet på den jeg jobber med). Forøvrig genialt å benytte ett stivt rør mellom en stasjonær tank og en bevegelig motor... Det er en tilbakekalling på dette røret i USA, men det blir fremdeles erstattet med ett plastrør. Plaststuss under innsuget som sprekker. Oljefilterhus som ryker i området rundt pakningene. Dette viste seg å være synderen i mitt tilfelle. For å slippe å gjøre jobben flere ganger bestilte jeg både nytt oljefilterhus (dessverre i plast som originalt da versjonen i aluminium ikke er tilgjengelig på lager) og ny plaststuss. Ut ifra det jeg leser, ryker oljefilterhusene mellom 100000 og 150000 km, så det kan være lurt å skifte preventivt hvis det er forbruk av kjølevæske. Bilen jeg jobber med har gått 150 000. Naf rapport påpekte lavt kjølevæske nivå, så den har nok svettet litt før det sviktet totalt. Kjølevæsken forsvinner skremmende fort når det først ryker. Jeg var heldigvis bare 4-5 min fra garasjen når advarsel om lavt kjølevæske nivå dukket opp i displayet. Olaandref reagerte på dette 1
Otis Skrevet Desember 28, 2024 Skrevet Desember 28, 2024 Plast er dessverre er problem på mange kjøretøy. Og det blir sikkert verre etterhvert. Olaandref reagerte på dette 1
Olaandref Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Skrevet Desember 28, 2024 7 timer siden, Yngvejos skrev: Jeg jobber litt med en B48 motor om dagen som lekker kjølevæske (fosser ut under bilen uten motor igang). Ut ifra det jeg leser, har B48 og B58 de samme problemene med kjølesystemet. Utett kjølevæske lokk. Plastrør mellom ekspansjonstank og topp som ryker. (Dette var nylig byttet på den jeg jobber med). Forøvrig genialt å benytte ett stivt rør mellom en stasjonær tank og en bevegelig motor... Det er en tilbakekalling på dette røret i USA, men det blir fremdeles erstattet med ett plastrør. Plaststuss under innsuget som sprekker. Oljefilterhus som ryker i området rundt pakningene. Dette viste seg å være synderen i mitt tilfelle. For å slippe å gjøre jobben flere ganger bestilte jeg både nytt oljefilterhus (dessverre i plast som originalt da versjonen i aluminium ikke er tilgjengelig på lager) og ny plaststuss. Ut ifra det jeg leser, ryker oljefilterhusene mellom 100000 og 150000 km, så det kan være lurt å skifte preventivt hvis det er forbruk av kjølevæske. Bilen jeg jobber med har gått 150 000. Naf rapport påpekte lavt kjølevæske nivå, så den har nok svettet litt før det sviktet totalt. Kjølevæsken forsvinner skremmende fort når det først ryker. Jeg var heldigvis bare 4-5 min fra garasjen når advarsel om lavt kjølevæske nivå dukket opp i displayet. Ja, det er jo å be om trøbbel, rart man ikke tar høyde for at motoren beveger på seg og lager en mer fleksibel løsning. Og plast er heller ikke spesielt varig over tid. Min har gått 86000 nå, så det spørs om ikke jeg skal ta en sjekk på disse punktene du nevner, greit å skifte det preventivt så man ikke plutselig står på norgesferie i Lofoten med sprukket plast og dam under bilen.
Olaandref Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Skrevet Desember 28, 2024 Er noen punkter som kan stå for lekkasje her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå