thansen Skrevet Januar 22 Forfatter Skrevet Januar 22 19 minutes ago, E.C. said: Vil ikke si at det er noe krise da, med -25 ute. Neida, men fortsatt rart mtp at den aldri har droppa tempen sånnn etter lang kjøring.
Ingvaldsen Skrevet Januar 22 Skrevet Januar 22 Om klima står på auto så shunter den ikke varme til register før motortemp har passert 45grader, står alt på maks fra første stund så tapper du alt av den lille varme effekten den generer. Blir noe helt annet om den får stå på 22 grader feks å opparbeidet litt temperatur før den jobber opp mot ønsket temperatur i kupe. Jeg er skrudd sammen slik at jeg blir egentlig litt provosert når automatisk klima står på maks eller minimum 😂 da kunne man like gjerne hatt vribrytere. teerex, BMWE39turbo og TurboJens reagerte på dette 2 1
thansen Skrevet Januar 22 Forfatter Skrevet Januar 22 2 hours ago, Ingvaldsen said: Om klima står på auto så shunter den ikke varme til register før motortemp har passert 45grader, står alt på maks fra første stund så tapper du alt av den lille varme effekten den generer. Blir noe helt annet om den får stå på 22 grader feks å opparbeidet litt temperatur før den jobber opp mot ønsket temperatur i kupe. Jeg er skrudd sammen slik at jeg blir egentlig litt provosert når automatisk klima står på maks eller minimum 😂 da kunne man like gjerne hatt vribrytere. Vribryter er tingen her når det er -30 i 3måneder!
Rune-K Skrevet Januar 23 Skrevet Januar 23 Da tror jeg heller at jeg hadde stilt varmeapparatet på 29 grader og latt automatikken jobbe. BMW har brukt mange timer i nord Sverige av en grunn. Regner med at en god del av de timene er brukt på fintuning av varmeapparatet.
Ingvaldsen Skrevet Januar 23 Skrevet Januar 23 20 timer siden, thansen skrev: Vribryter er tingen her når det er -30 i 3måneder! Er godt vant med 30 blå, setter temp til 22-24 grader og lar varmeapparatet gjøre resten. Sitter å koser meg i t-skjorta. Er det flere i bilen gidder jeg på litt vifte ellers er alt i auto
teerex Skrevet Januar 23 Skrevet Januar 23 Ja setter på 22-23 grader, Auto og Soft i starten iallefall. Og på Medium etterhvert hvis det trengs noe ekstra men det er ikke så ofte. Som regel fort tilbake på Soft igjen. Er overhodet ikke vant til 30 blå, her er 10-12 blå regnet som svinkaldt, iallefall ved småkjøring lokalt. Kaldeste jeg har kjørt i er vel ca 25 blå på utsatte kortere strekninger. Har hverken Webasto eller Defa, foreløpig. Defa blir vel montert etterhvert. Jeg er han som kjøper inn ting og monterer 1-2 år senere (men unntak har skjedd) 😄
thansen Skrevet Februar 3 Forfatter Skrevet Februar 3 Da var det -25c kalde her igjen, temperaturen holder seg ikke i midten og det blir aldri varmt nok i kabinen. Hva er galt? Åpner termostaten seg for tidlig? Har orignal termostat på bilen nå som jeg bestilte hos gs for noen uker siden, ble ikke å sende den tilbake da jeg sjekket at den åpnet og lukket seg da jeg sku sende tilbake. Men så ble det -25c igjen og skulle ta en kjøretur og temperaturen holder seg ikke, jeg mister ikke kjølevæske og heller ikke olje under kjøring. Mistenker hvis jeg sender denne termostaten i retur så godkjenner de ikke returen, mtp at den åpner og lukker seg, men ved hvilke temperaturer vet jeg ikke.... Som sagt i tittelen begynner jeg og blir rimelig lei dette problemet. Har til og med satt noe foran radiatoren for å forsøke å få ekstra varme.....
thansen Skrevet Februar 3 Forfatter Skrevet Februar 3 igjen så kjørte jeg over 1time, langkjøring, og med engang jeg "senker" farten å kommer i sånn 50 sone så dropper temperaturen med engang
Otis Skrevet Februar 3 Skrevet Februar 3 Det er mest sannsynlig at det er for kaldt ute og at du ber om for mye varme fra motor. Du har jo også defekt kjølevannvarmer, som skal bistå i oppvarming. Du kan kun miste temperatur fra motor på en måte. Og det er om du ikke tar varmen fra motor. Om du feks setter vifta på 1 og temperatur i kupè til 18 grader, hva skjer med temperaturen på motoren da?
thansen Skrevet Februar 3 Forfatter Skrevet Februar 3 1. Byttet gløderelee 2. Da hang den gamle termostaten seg 3. Installerte ny termostat med samme resultat 4. Prøvde å reinstallere den nye termostaten fra bmw, varmet den opp og den åpnet seg, og lukket seg. 5. Har fortsatt samme problem som da alt startet i 2.
thansen Skrevet Februar 3 Forfatter Skrevet Februar 3 (endret) 2 minutes ago, Otis said: Det er mest sannsynlig at det er for kaldt ute og at du ber om for mye varme fra motor. Du har jo også defekt kjølevannvarmer, som skal bistå i oppvarming. Du kan kun miste temperatur fra motor på en måte. Og det er om du ikke tar varmen fra motor. Om du feks setter vifta på 1 og temperatur i kupè til 18 grader, hva skjer med temperaturen på motoren da? Hvis den bare står på tomgang, med resirkulering på, ingenting. Motoren er iskald. Den blir ikke noe varm før jeg begynner å kjøre. Tror ikke det skal være for mye å be om, vifta på 50% i displayet og 22c, fortsatt blir hverken kabin eller motor helt varm. Dette burde den klare, som sagt har det aldri vært et problem før, bortsett fra de gangene termostatene har blitt ødelagt. Endret Februar 3 av thansen
Otis Skrevet Februar 3 Skrevet Februar 3 Den blir vel litt varm? Den utvikler jo litt varme. Men om du kjenner på noen kjøleslanger da? Blir noen varme før 80 grader på motor?
thansen Skrevet Februar 3 Forfatter Skrevet Februar 3 1 minute ago, Otis said: Den blir vel litt varm? Den utvikler jo litt varme. Men om du kjenner på noen kjøleslanger da? Blir noen varme før 80 grader på motor? 80 grader er det da temp visere er kl 12? Men ja, slangen som kommer inn til ekspansjonstanken er varm.
thansen Skrevet Februar 3 Forfatter Skrevet Februar 3 Alt av det jeg prøver å google på nettet tyder til dårlig termostat.
Otis Skrevet Februar 3 Skrevet Februar 3 75 grader er det laveste du kan ha av temperatur, før nåla ikke står rett opp. Joda, det stemmer det. Termostat. Men kjenn på alle slanger, hvilke er varme og hvilke er ikke? Slanger til/fra radiator skal være iskald, helt til hvertfall 85 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå