chiller Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Vi har hele sesongen kjørt med orginale kalipere, og noen slissa skiver fra EBC i orginal dimensjon. Da vi ble invitert til å stille ut bilen på Oslo Motorshow følte vi at tiden nå var inne for å se litt mer racing ut. En avgjørende faktor var også at skivene hadde begynt å se rimelig slitte ut, selv om de var nye av året. Blir relativt varmt etter 6 timer med maks attack kan man si. Jeg hadde gjort litt research, og fått tak i E90 335i bremsekalipere med carrier (foran) for 1750 med frakt. De går da rett på med E46 M3 CSL-skiver (345mm diameter, 28 mm tykkelse, vs 300mm / 22 mm orginalt), uten noen form for spacere eller annet tull. Diametern på bremsesylinderen er også det samme, men det blir jo litt endret balanse på grunn av at det biter lengere ute. Her er størrelsesforskjellen: Det morsomme er at e90-kalipern er av aluminium, så selv om den er massivt mye større veier den mindre enn den orginale! Fant et bra tilbud på Zimmermann-skiver så da ble det de. Her er forskjellen: Alt dette var bolt on med bremseslanger fra E90. Det som dessverre ikke var bolt on var våre 17" felger. 345mm bremser fyller godt, men vi hadde målt og funnet ut at med noen timer med flappdisken så kunne dette gå. Og det gjorde det! Fylte felgen mye bedre, så nå ser den litt racing ut! Så da var det bare å kaste bilen på hengern og få den på Oslo Motorshow. Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) To helger etter Oslo Motorshow var det siste racet for sesongen: Landskampen på Mantorp 8. November. Et utrolig gøy løp, hvor det er masse andre folk vi kjenner som kjører, så da blir det ekstra god stemning. Starten var kaotisk, da den bakerste bilen (Team Filmbil, med Fredrik Sørlie blant annet) fikk med seg at noe gikk galt med lys-starten, så de skulle kjøre flaggstart. De klarte å informere føreren sin om det som eneste bil. Ca 2 sekunder før flaggmannen begynte å panikkflagge starten, så begynte lys-starten å fungere. Noe som førte til at 29 biler stod stille og ventet på at den sekvensen skulle fullføre, mens bakerste bilen gønna på opp midten. De kom seg fort opp i ledelsen, men jeg klarte å jakte de ned etter et par runder siden vi hadde mye bedre dekk enn de. Vi kjørte på CR-S, de hadde noe zestino(?). De klarte å kjøre bra nok til at jeg ikke kom meg lett forbi. Etter noen runder til kom "Ringrevene" og tok oss igjen. Da var det 3x E46 som fightet i teten og vi begynte å bytte på hvem som ledet. Til slutt klarte Ringrevene å komme seg forbi og få klar bane og fikk dratt unna, mens jeg var stuck bak Team Filmbil. Da jeg til slutt kom meg forbi og skulle begynne å jakte de ned så fikk dessverre Ringrevene en fullventilert blokk. Vi valgte da å pitte strategisk for å få unna ett av de 5 pitstoppene som må gjøres. Resten av løpet var spennende, spesielt da fører #2 (vi var bare 2 førere) begynte å rapportere om at bilen var treg. Dette kunne vi bekrefte at vi så på telemetrien vi henter ut live, og at vi også så at maks gasspådrag ikke var der det burde være. Jeg henter TPS fra canbussen, som sendes rett fra hjernen. Det skal egentlig være 0-100% men på begge M52TUB28'ene våre så ser vi bare rundt 70% ved full gass, så vi har antatt at det var rett. Nå så vi varierende med alt mellom 40% og 70% ved full gass, oftest rundt 55%. Noen minutter senere sluttet pedalen å komme opp, så det var alltid 30% gass man måtte slåss mot ved nedbremsing. Etter litt slossing med det (uten å pit'e) så løsnet gasspedalen helt og man måtte gasse med bare den pinnen som stikker ned. Det er uheldigvis en liten kloss under gasspedalen som man da måtte bruke tåa for å gasse "rundt", men da fikk vi plutselig 100% gasspådrag i følge loggen! Ser ingen forskjell i akselerasjonen på 70% og 100% da, så vet ikke helt hva det er. Lurer på om det er noe for kickdown på automat? Etter det gikk det slag i slag, og vi kom inn som vinnere, 150 sekunder før andreplassen! Her er gasspedalen Ganske kul start, og her har jeg redigert ferdig video i høy kvalitet: Endret 3 timer siden av chiller Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) Et par andre observasjoner: Etter å ha sett en youtubevideo av en E46 M3 med hood pins, hvor panseret fløy opp i frontruta i 250 km/h så fikk jeg litt angst og sjekka banebilen vår... Joda, her var det godt på gang: og andre siden: Dette er ikke langt unna katastrofe! forsterka hele greia med en stor plate under. Hvis du har noe lignende kan det være verdt å ta en liten titt! LK-30 pumpa og yellowtagen fra finn har funka bra hele året. Det svetter ut litt servoolje når vi kjører hardt fra luftinga, men temperaturen ser ikke så halvgærn ut. Vi har målt den til 70 grader på en varm dag. Her er passasjerstolen montert med millway-festen. De funker bra og stolen sitter som støpt. Fikk også montert stort speil så vi slipper orginalspeilet som "datt ned" over hver curb. Her avbildet sammen med en 3d-printa rattkrok. Designa rattkroken og printa den bare for å sjekke fitmenten, men den har faktisk funka fint i hele år. Endret 3 timer siden av chiller Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden De andre bilene: Vi har fått bygd ferdig buret i Peugeot 107'en, men den har dessverre stått urørt etter det grunnet lite tid. Vi leide oss en rally-rigga toyota aygo og ble med i NM-runden på Aurskog Høland. Jeg var kartleser. Kom faktisk på en 3. plass! (vi er treet til høyret) Dette var første rallyet for begge oss, og det var overraskende morsomt, selv om vi hadde under halvparten av effekten av han med nest minst effekt. Du kan se på videoen at pulsen min er LANGT fra hvilepuls. Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Veibilen måtte få litt kjærleik for å få den igjennom EU. Lyktene måtte poleres. Før: Etter: Litt rust måtte taes... Har vært folk her før. Ikke så mye å gå etter her... Da jeg aldri har sveisa før og det jeg lånte var tom for gass fant jeg ut at det beste var å bare lukke øya og satse på det beste. "The grinder and paint, makes me the welder I ain't" Dette ble så stygt at jeg ikke engang tok "etter"-bildet. Se for deg stevie wonder med vinkelsliper og ESAB. Jeg lærte noe om liggeunderlag og sveiseperler. de hullene var ikke der før... Hadde nullstilt triptelleren for å synce med det magiske 333333-tallet, men siden jeg måtte ta av batteriet for å sveise så missa jeg det. Jeg prøvde da å få snitthastigheten til å bli 33.3 også, men dette feilet. Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Etter jobbinga med veibilen, og litt slossing fordi jeg hadde fått feil på manglende bremseskjold (det skal -ikke- være en feil hvis det mangler helt) så gikk den igjennom EU. Jeg kunne derfor gå løs på å bytte inn headersene. Forbanna trangt når man har AC. Her er lambdaene markert så de ikke blir bytta om. Når man står på oversiden er man sikker på at det er lettere å komme til undenifra. Helt til man legger seg under og skjønner at det er håpløst. Etter masse jukking kom alle boltene ut fra toppen - success! Når vi først var i området kunne jeg like gjerne få inn nye motorfester. Det var lurt for de var tydligvis "bluetooth edition". Dette har faktisk holdt tett siden jeg hadde nede eksosen for å bytte mellomakselen. Nye motorfester (passer E46 også) Kjøpte nye studs til toppen, og velger da å fylle alle hulla, selv om BMW bare bruker halvparten. Mye mer plass når alt skal på uten de store katalysatorene, så det gikk radig. Lurer på hvor lenge dette holder tett. Jeg brukte nye pakninger av skikkelig kvalitet, ikke de som fulgte med kina-headersene. Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Jeg kjører jo elbil til daglig, og mener det for de fleste nok er best. Ofte hører elbilister om at fossilfolk mener det er så komplisert med forskjellige plugger etc, men jeg må jo nesten si at det er da ikke bare en dans på roser å "bare fylle" på bensinstasjoner heller. Se for deg hvis verden var omvendt, og du for første gang har lånt en fossilbil, og så kommer du til pumpa og blir møtt med disse valgene: Yellowtagen på endurance-bilen er så deilig så jeg vil ha det på veibilen også. Fant hos en hugger til hyggelig sum. Ikke fått montert den enda dessverre. Har noen vært borti bosch oljefilter som ikke passer? Det skal etter alle solemerker passe til bilen, men dette gikk bare på med MYE makt, og selv da blei det ikke bra. Hadde heldigvis et annet liggende. Det dukket opp en 328i i sverige til 17k SEK rett over grensa. Jeg har begynt å bli bekymra for at hvis endurance-bilen raser motoren, så vil de andre gutta stikke og stjele min motor for å rekke neste race, så da tenkte jeg det var best å ha en ekstra motor i en annen bil stående klar. Den bilen blei derfor impulskjøpt. Blir isbil så lenge vi ikke stjeler motoren til noe annet (og bilen funker). Bilen var senka noe som ikke er optimalt på isen, så der måtte noe gjøres. Foran fikk vi skrud opp, men bak mangler de ringene man skal kunne skru på. Prøver meg på en 3d-printa shim. Printa den i 100% TPU, så det er en teoretisk mulighet for at det funker. Time will show. 3dprinta også offset fester for radiatoren, siden den var gåen, og vi måtte ha inn alu-radiatoren. Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Nå som all racinga er over har vi endelig fått tid til å se litt på de andre bilene også. Gravde fram Peugeoten, kona var fornøyd med romantisk helg med å pusse rust av bur og male det. Her er det primet med to lag. Og lakkert et lag: M må nok et lag eller to til på det svarte, men tror det skal bli bra! Snart er det bare å få inn interiørbitene som må være der og så få lisens på den. Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Vi prøver alltid å følge med på dekktrykk, da det kan ha mye å si for slitasjen, men vi har alltid for lite tid til å få målt alt skikkelig, og notert ned. Løsningen blir derfor å få dette inn i dataloggene, så man kan sitte og se på det i ettertid så man kan lære seg hva som funker og hva som ikke funker, samt ha det på live-telemetrien vår så gutta i pit kan vite at nå må det slippes ut 4 PSI på høyre foran, og 2 PSI på venstre foran før bilen kommer inn. De som selger noen TPMS-moduler jeg -vet- funker med systemet vårt skulle ha så mye penger for de, og i prosessen men å finne de billigere endte jeg opp med å snakke direkte med fabrikken i kina. Jeg endte plutselig opp med custom branda TPMS-moduler, som selvsagt er den viktigste "bling"en å ha på bil, siden ingen skal se det. Ble rundt 2k for 4 sett, så da kan vi ha fastmontert i hvert sett dekk. Jeg drømmer om et sted litt nærmere (kjører nå 1 time for å komme dit bilene står), så har sett litt på lager i nærheten. Fant et sånt klassisk "lagerlokale" 20 min unna. Er det noen som har noen innspill på hva som man må se etter / passe på at er på plass etc? Er det noen stor forskjell på de forskjellige leverandørene ( er vel en 5-6 forskjellige nå?) Lars89 reagerte på dette 1
chiller Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Bonus-tullevideo for de av dere som har sett Initial D.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå