CHNilsen Skrevet Mandag kl. 15:52 Forfatter Skrevet Mandag kl. 15:52 Da var det på tide med den årlige servicen med litt tillegg snacks. Har vært nøye på oljeskift, prøvd å holde det på 10k km. Nå var det bare ca. 6k siden sist, men tenker det er greit å får gjort uansett. Følgende ble gjort: Olje + oljefilter ✅ Bremsevæske ✅ bytte av olje på diff ✅ bytte av LED enhet/modul på høyre fremlykt ✅ Jeg har gjort samtlige oljeskift selv på bilen siden jeg kjøpte den i 2014, så det begynner å sitte greit. Brukte lenge olje fra Mobil1, men har de siste 5-6 årene brukt Liqui Moly. Noe jeg har vært ekstremt fornøyd med. Anbefales på det sterkeste. Både tilsetninger og olje. Nytt filter på plass Pleier å ta meg veldig god tid og la så mye som mulig av den gamle oljen å renne ut. Valg av olje de siste årene. Bruker 5w-40 da det er en del meninger rundt dette for å skåne rådelager.Om det er noe i det, vet ikke, men det har fungert meget bra for min del. Jeg har et display fra Awron i bilen som gir meg verdier på kjølevann temp og oljetemp mm. Kjekk informasjon som mangler på disse bilene fra fabrikk🤦♂️ Dessverre har jeg så klønete klart å ødelegge den oljesensoren som fulgte med displayet fra Awron. Kjøpe meg en ny på eBay, fikk koblet opp til ledningsnettet, men det fungerte ikke som jeg håpet på. Tempen viser nemlig -39, så ja. Er nok feil motstand i denne sensoren. Noen som har noe tips til tempsensor å bruke? 12x1,5. Har sendt forespørsel til der jeg kjøpe displayet uten hell. Diff olje ble også byttet, var ca. 5 år siden sist, så tenkte det var på tide. Fyllepluggen satt som F! Mener å huske det var @ahj som dro til den sist 💪 brukte pumpe til å suge ut så mye som mulig før ny olje ble pumpet inn. LED modul på høyre fremlykt tok kvelden her for noen dager siden, har ved en tidligere anledning hatt feil på den og gjort en litt kreativ reparasjon (se ledning som er loddet på)😅 det har fungert i noen år nå. Så tenkte det var like greit å bytte hele når det dukket opp en ny feil. Ganske enkel sak å bytte. Tror feilen har kommet med at lykten har begynt å dugge etter vask. Jeg får bytte samtlige deskler for å se om det kan hjelpe.Bytte av bremsevæske da det er to år siden sist. Kjapp og enkel jobb med en slik trykkpumpe, kjøpt på Biltema. Da er det et år til neste gang, tenker jeg skal ta olje på girkasse og drivstoff filter da. @idapederse fikk seg en liten tur på Koed piknik mens jeg var hjemme med mini. Der knipset Hammervoll noen tøffe bilder av bilen. Synes den tok seg godt ut 🤩 Ampera, idapederse, Larssoyl og 10 andre reagerte på dette 13
Otis Skrevet Mandag kl. 18:07 Skrevet Mandag kl. 18:07 Men tempsensoren fra awron displayet må vel ha helt nøyaktig ohm? Eller kan det justeres på awron. Er sensoren montert som oljeplugg? CHNilsen reagerte på dette 1
Gabz Skrevet Mandag kl. 18:25 Skrevet Mandag kl. 18:25 Dette var kul lesning. Flott bil med mye kule og riktige oppgraderinger Følger med videre. CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Mandag kl. 18:28 Forfatter Skrevet Mandag kl. 18:28 15 minutter siden, Otis skrev: Men tempsensoren fra awron displayet må vel ha helt nøyaktig ohm? Eller kan det justeres på awron. Er sensoren montert som oljeplugg? Ja det er nok en spesifikk ohm på den, uten at jeg har klart å finne ut nøyaktig hva det er enda. Tips tar jeg i mot med stor glede ☺️ har ikke sett at jeg kan justere noe, har sett etter det uten å finne ut. Har ikke prøvd å koble meg opp med usb enda. Mulig det er noe der. Ja stemmer den er montert som bunnplugg.
sveigis Skrevet Mandag kl. 18:48 Skrevet Mandag kl. 18:48 Topp oppdatering igjen her . Denne bilen har det godt uten tvil😊😊 Angående Liqui Moly så er vel det noe av det bedre man kan få både av olje og div andre preparater vel ? Kjekt med litt Far og barn tid og sånn at fruen får litt fri og ,kjenner meg igjen der når mine var små.😊 CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Mandag kl. 20:39 Forfatter Skrevet Mandag kl. 20:39 1 time siden, sveigis skrev: Topp oppdatering igjen her . Denne bilen har det godt uten tvil😊😊 Angående Liqui Moly så er vel det noe av det bedre man kan få både av olje og div andre preparater vel ? Kjekt med litt Far og barn tid og sånn at fruen får litt fri og ,kjenner meg igjen der når mine var små.😊 Tror jeg har tatt bedre vare på bilen en meg selv😂 Det er mitt inntrykk når det kommer til liqui moly, uten at jeg kan gi noe fakta om det. sveigis, Saltkjelen og mr.pingu reagerte på dette 2 1
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 21:16 Skrevet Mandag kl. 21:16 Fint med oppdatering her, og bilen klager ikke at den får mer kjærlighet enn deg selv CHNilsen reagerte på dette 1
ahj Skrevet Tirsdag kl. 08:44 Skrevet Tirsdag kl. 08:44 Fy fader å E90 tar seg veldig bra ut enda. sveigis, CHNilsen og mr.pingu reagerte på dette 3
CHNilsen Skrevet Tirsdag kl. 11:38 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 11:38 2 timer siden, ahj skrev: Fy fader å E90 tar seg veldig bra ut enda. Ja det er bare å kjøpe seg en selv 😂 Saltkjelen og ahj reagerte på dette 2
E.C. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden On 6/23/2025 at 8:28 PM, CHNilsen said: Ja det er nok en spesifikk ohm på den, uten at jeg har klart å finne ut nøyaktig hva det er enda. Tips tar jeg i mot med stor glede ☺️ Utfordringen blir gjerne at det er ikke enkeltverdi som skal matche, men en hel rekke, så du må finne en kalibreringskurve/funksjon i det aktuelle området. Det du kan gjøre er å måle med kjent motstand (i ohm) og se hvilke verdier displayet spytter ut. Da får du en ide om hva slags specs en sensor må ha (kan jo være heldig med at noen produsenter oppgir specs). Eventuelt kan du kalibrere en sensor på samme måte. En annen tanke er at hvis den viser -39 så er det kanskje ekvivalenten av åpen krets, slik det er med -37 eller -40 i bilens temperaturdisplay ved åpen krets. Så du kan jo sjekke om den sensoren du kjøpte ikke er ødelagt og om den endrer på verdien for motstand om du putter det i en varm kaffekopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå