Gå til innhold

Skifte bremser X5, F15, 2014

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen som har en video / eller beskrive fremgangsmåten for skifte av skiver og klosser bak (bakaksel) på en X5, F15 fra 2014?

Hvordan frikoble auto p-brems?

Takk skal dere ha! 

Skrevet
1 minute ago, mr.pingu said:

Bruk diagnose verktøy for å sette brems i servicemodus. 

Kan man ikke bare koble fra batteriet?

Skrevet
9 minutter siden, LP760 skrev:

Kan være litt skummelt å koble fra batteriet hvis man ikke må.

Den beryktede FRM-modulen liker visst ikke slikt, på E70 opp til 2013 iallefall. Kanskje ingen stor forskjell til F15 2014.

Skrevet
4 minutter siden, mr.pingu skrev:

Har koblet fra batteriet 100ganger, ingen problem med BDC’en som også sitter i F15 :) 

Betryggende, men du kan være av de heldige da 😄

Har ennå ikke koblet fra batteriet mitt siden jeg kjøpte bilen i 2021. Og det er originalbatteriet fra 2013 som fortsatt sitter i bilen, og funker fint.

Har koblet oppgradert lydanlegg samt hengerfeste uten å koble fra batteriet. Turte ikke ☺️

Og når batteriet en gang må byttes så er det jo mulig å koble til strøm/batteri foran mens man kobler fra bak. Og ikke lager noen kortslutning da....

Skrevet
42 minutes ago, LP760 said:

Det hadde jo vært spennende, for biler med manuell kasse som parkeres i nøytral og som har e-brekk som hadde begynt å trille fordi de var strømtomme 😛

Skrevet
43 minutes ago, E.C. said:

Det hadde jo vært spennende, for biler med manuell kasse som parkeres i nøytral og som har e-brekk som hadde begynt å trille fordi de var strømtomme 😛

Hvorfor skal man parkere i nøytral? En og en side av gangen så går det helt fint. Man står heller ikke i en nedover bakke å bytter bremser.

Skrevet
5 minutes ago, LP760 said:

Hvorfor skal man parkere i nøytral? En og en side av gangen så går det helt fint. Man står heller ikke i en nedover bakke å bytter bremser.

Jeg parkerer alltid i gir, men ser man noen videoer på tuben er det faktisk rimelig mange som parkerer i nøytral.

Uavhengig av det, poenget mitt er at en brekk som kun fungerer så lenge batteriet har strøm er en dårlig ide.

Skrevet
45 minutes ago, E.C. said:

Jeg parkerer alltid i gir, men ser man noen videoer på tuben er det faktisk rimelig mange som parkerer i nøytral.

Uavhengig av det, poenget mitt er at en brekk som kun fungerer så lenge batteriet har strøm er en dårlig ide.

Heldigvis så er det noe man lærer når man tar førerkort her til lands 🙂

Skrevet

Elmotoren som kjører P-brems roterer, og har en stigning som gjør at den er mekanisk låst uavhengig av strøm. (Worm gear/skiftenøkkelprinsippet). Men den må resettes for å få plass til ny skive og nye klosser. Presser du stempelet tilbake uten å resette kan du ødelegge motoren. Dermed er det 2 muligheter:

1. Bruke software som kan aktivere servicemodus

2. Ta av motor og skru "giret" helt tilbake med en unbraco eller torx, slik @Olaandref skriver. (Usikker på om det er mulig på alle, men skal funke på F-modeller, mener jeg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...