Mr. Erling Skrevet i går, 14:15 Skrevet i går, 14:15 (endret) God nyhet, ... for amerikanerne. BMW har bestemt at G29 Z4 M40i Roadster, fortsatt skal produseres, men kun for US markedet. Det er slutt ellers for verden. Z4 sin B58 motoren leveres med nesten 400 hk ''over there'', mens her i Europa er det ''kun'' 340 hk. Begriper ikke hvorfor. Koster ca. 100k å tune den til 400 hk. Roeadster'n som er den eneste sports modell BMW tilbød, traff ikke det Europeiske marked, men amerikanerne ''går-mann-av-huse'' for å kjøpe den manuelt girede Z4! Her er min lille historie om bestillingen av Z4. Da jeg omsider fikk bestemt meg for å kjøpe en ny Z4, senvinters 2024, informerte den lokale BMW forhandler at de ikke viste om når de kunne bestille fra fabrikken. Jeg måtte vente. En dag ringte de og informerte om at det nord-europeiske markedet var tildelt kun 3 stk. 'slotts' på samlebåndet for Z4. Hvis jeg fortsatt ville kjøpe, anbefalte de at jeg snarest signerte kontrakt, for de hadde ikke kontroll på de 3 tildelte ''slotter'. Fremdeles viste ikke forhandler Bilia om når BMW ville starte produksjon. Kun at hele(!) nord - Europa hadde fått tildelt hele 3 biler.... Noen som vet hvilke land som inngår i nord - Europa? Chattet med en rumener på et int. Z4 forum. Han hadde bestilt en grønn med manuelt gir. Han sa at øst -Europa hadde blitt tildelt 4 slotts. Han hadde ventet i 5 mnd. En vakker dag i juli kom beskjed pm at min Z4 var påbegynt på samlebåndet. Siste dag i september, rett over 6 mnd. venting etter bestilling, kunne jeg registre'' fenomenet'' og kjøre på veiene! Bildet er klippet fra et forum som kaller seg Europa E-auto News Endret i går, 14:22 av Mr. Erling fupsaker, Ampera og Orjan reagerte på dette 3
Saltkjelen Skrevet i går, 14:58 Skrevet i går, 14:58 Det er bra at BMW lytter til fanskaren sin av og til, men for G29 sin del er det ikke bare amerikanerne som kan juble. G29 skulle ende produksjon oktober 2025, men har blitt forskjøvet til mars 2026 (for hele verden) og mai 2026 for US Z4 M40i. Toyota Supra følger samme livssyklus, så her er det bare å anskaffe seg en Z4/Supra før det er for sent. fupsaker og Mr. Erling reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Først og fremst så juger han selgeren din mer enn Jonas Gahr Støre på en TV debatt. Det ble i 2024 nyregistrert hele 6 stk Z4 i Norge. Hittil i 2025 er det regget 4 stk. Det sagt så er det flott at BMW hører på etterspørselen fra kundene. Men akkurat i USA så er ikke det lenger så vanskelig, fordi nå koster det ikke noe å holde slike biler på markedet. Årsaken til dette er at Trump har nå skrotet CAFE (samme som WLTP i EU) regelverket som gir bilprodusentene milliardbøter hvis de ikke holder totalt flåteutslipp under gitte verdier. Plutselig risikerer ikke bilprodusentene store bøter for å selge for mye av enkelte biler i USA, noe som gjør at en del interessante biler som har vært truet pga utslipp nå vil leve videre på det amerikanske markedet. Det er godt nytt for oss, da er det bare å vente på at dollaren svekkes så kan vi importere artige biler som EU har avlivet her i vår verdensdel. Orjan, fupsaker og Mr. Erling reagerte på dette 2 1
Daniel. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Mulig effektforskjellen er på grunn av at EU-spec biler har OPF mens US-spec ikke har det (såvidt jeg vet) 🤔 Mr. Erling reagerte på dette 1
Mr. Erling Skrevet 9 minutter siden Forfatter Skrevet 9 minutter siden 20 timer siden, Fredrik 90 skrev: Først og fremst så juger han selgeren din mer enn Jonas Gahr Støre på en TV debatt. Det ble i 2024 nyregistrert hele 6 stk Z4 i Norge. Hittil i 2025 er det regget 4 stk. Det sagt så er det flott at BMW hører på etterspørselen fra kundene. Men akkurat i USA så er ikke det lenger så vanskelig, fordi nå koster det ikke noe å holde slike biler på markedet. Årsaken til dette er at Trump har nå skrotet CAFE (samme som WLTP i EU) regelverket som gir bilprodusentene milliardbøter hvis de ikke holder totalt flåteutslipp under gitte verdier. Plutselig risikerer ikke bilprodusentene store bøter for å selge for mye av enkelte biler i USA, noe som gjør at en del interessante biler som har vært truet pga utslipp nå vil leve videre på det amerikanske markedet. Det er godt nytt for oss, da er det bare å vente på at dollaren svekkes så kan vi importere artige biler som EU har avlivet her i vår verdensdel. Se det. Søren Klype hvor lett det er å lure meg med salgstrix🤔 23 timer siden, Saltkjelen skrev: Det er bra at BMW lytter til fanskaren sin av og til, men for G29 sin del er det ikke bare amerikanerne som kan juble. G29 skulle ende produksjon oktober 2025, men har blitt forskjøvet til mars 2026 (for hele verden) og mai 2026 for US Z4 M40i. Toyota Supra følger samme livssyklus, så her er det bare å anskaffe seg en Z4/Supra før det er for sent. Ja de lytter, men klart de også ser forretning i å forlenge produksjon av G29. Men siste ''Facelift'' er gjort ved 2025 modellen sies det, som jeg har. Noen som har lagt merke til at G29 er den eneste moderne BMW med lykter over hverandre? Jeg synes det er stilig. Sikkert andre som ikke liker det....?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå