Mr. Erling Skrevet September 1 Skrevet September 1 (endret) God nyhet, ... for amerikanerne. BMW har bestemt at G29 Z4 M40i Roadster, fortsatt skal produseres, men kun for US markedet. Det er slutt ellers for verden. Z4 sin B58 motoren leveres med nesten 400 hk ''over there'', mens her i Europa er det ''kun'' 340 hk. Begriper ikke hvorfor. Koster ca. 100k å tune den til 400 hk. Roeadster'n som er den eneste sports modell BMW tilbød, traff ikke det Europeiske marked, men amerikanerne ''går-mann-av-huse'' for å kjøpe den manuelt girede Z4! Her er min lille historie om bestillingen av Z4. Da jeg omsider fikk bestemt meg for å kjøpe en ny Z4, senvinters 2024, informerte den lokale BMW forhandler at de ikke viste om når de kunne bestille fra fabrikken. Jeg måtte vente. En dag ringte de og informerte om at det nord-europeiske markedet var tildelt kun 3 stk. 'slotts' på samlebåndet for Z4. Hvis jeg fortsatt ville kjøpe, anbefalte de at jeg snarest signerte kontrakt, for de hadde ikke kontroll på de 3 tildelte ''slotter'. Fremdeles viste ikke forhandler Bilia om når BMW ville starte produksjon. Kun at hele(!) nord - Europa hadde fått tildelt hele 3 biler.... Noen som vet hvilke land som inngår i nord - Europa? Chattet med en rumener på et int. Z4 forum. Han hadde bestilt en grønn med manuelt gir. Han sa at øst -Europa hadde blitt tildelt 4 slotts. Han hadde ventet i 5 mnd. En vakker dag i juli kom beskjed pm at min Z4 var påbegynt på samlebåndet. Siste dag i september, rett over 6 mnd. venting etter bestilling, kunne jeg registre'' fenomenet'' og kjøre på veiene! Bildet er klippet fra et forum som kaller seg Europa E-auto News Endret September 1 av Mr. Erling Ampera, fupsaker og Orjan reagerte på dette 3
Saltkjelen Skrevet September 1 Skrevet September 1 Det er bra at BMW lytter til fanskaren sin av og til, men for G29 sin del er det ikke bare amerikanerne som kan juble. G29 skulle ende produksjon oktober 2025, men har blitt forskjøvet til mars 2026 (for hele verden) og mai 2026 for US Z4 M40i. Toyota Supra følger samme livssyklus, så her er det bare å anskaffe seg en Z4/Supra før det er for sent. Mr. Erling og fupsaker reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet September 1 Skrevet September 1 Først og fremst så juger han selgeren din mer enn Jonas Gahr Støre på en TV debatt. Det ble i 2024 nyregistrert hele 6 stk Z4 i Norge. Hittil i 2025 er det regget 4 stk. Det sagt så er det flott at BMW hører på etterspørselen fra kundene. Men akkurat i USA så er ikke det lenger så vanskelig, fordi nå koster det ikke noe å holde slike biler på markedet. Årsaken til dette er at Trump har nå skrotet CAFE (samme som WLTP i EU) regelverket som gir bilprodusentene milliardbøter hvis de ikke holder totalt flåteutslipp under gitte verdier. Plutselig risikerer ikke bilprodusentene store bøter for å selge for mye av enkelte biler i USA, noe som gjør at en del interessante biler som har vært truet pga utslipp nå vil leve videre på det amerikanske markedet. Det er godt nytt for oss, da er det bare å vente på at dollaren svekkes så kan vi importere artige biler som EU har avlivet her i vår verdensdel. fupsaker, Orjan og Mr. Erling reagerte på dette 2 1
Daniel. Skrevet September 1 Skrevet September 1 Mulig effektforskjellen er på grunn av at EU-spec biler har OPF mens US-spec ikke har det (såvidt jeg vet) 🤔 Mr. Erling reagerte på dette 1
Mr. Erling Skrevet September 2 Forfatter Skrevet September 2 20 timer siden, Fredrik 90 skrev: Først og fremst så juger han selgeren din mer enn Jonas Gahr Støre på en TV debatt. Det ble i 2024 nyregistrert hele 6 stk Z4 i Norge. Hittil i 2025 er det regget 4 stk. Det sagt så er det flott at BMW hører på etterspørselen fra kundene. Men akkurat i USA så er ikke det lenger så vanskelig, fordi nå koster det ikke noe å holde slike biler på markedet. Årsaken til dette er at Trump har nå skrotet CAFE (samme som WLTP i EU) regelverket som gir bilprodusentene milliardbøter hvis de ikke holder totalt flåteutslipp under gitte verdier. Plutselig risikerer ikke bilprodusentene store bøter for å selge for mye av enkelte biler i USA, noe som gjør at en del interessante biler som har vært truet pga utslipp nå vil leve videre på det amerikanske markedet. Det er godt nytt for oss, da er det bare å vente på at dollaren svekkes så kan vi importere artige biler som EU har avlivet her i vår verdensdel. Se det. Søren Klype hvor lett det er å lure meg med salgstrix🤔 23 timer siden, Saltkjelen skrev: Det er bra at BMW lytter til fanskaren sin av og til, men for G29 sin del er det ikke bare amerikanerne som kan juble. G29 skulle ende produksjon oktober 2025, men har blitt forskjøvet til mars 2026 (for hele verden) og mai 2026 for US Z4 M40i. Toyota Supra følger samme livssyklus, så her er det bare å anskaffe seg en Z4/Supra før det er for sent. Ja de lytter, men klart de også ser forretning i å forlenge produksjon av G29. Men siste ''Facelift'' er gjort ved 2025 modellen sies det, som jeg har. Noen som har lagt merke til at G29 er den eneste moderne BMW med lykter over hverandre? Jeg synes det er stilig. Sikkert andre som ikke liker det....? fupsaker og Orjan reagerte på dette 2
TRF Skrevet September 2 Skrevet September 2 Jeg synes z4 er kul, og leste tråden her med glede. Men @Mr. Erling - bare en z fantast kunne finne på å beskrive det som "bmws eneste sports modell" 😅 og sånn har det alltid vært. Jeg fornemmer kjørehansker i skinn og sixpence. Mr. Erling og Orjan reagerte på dette 1 1
Fredrik 90 Skrevet September 2 Skrevet September 2 4 timer siden, TRF skrev: Men @Mr. Erling - bare en z fantast kunne finne på å beskrive det som "bmws eneste sports modell" 😅 og sånn har det alltid vært. Jeg fornemmer kjørehansker i skinn og sixpence. Men er han ikke inne på noe da? Z4 er jo det eneste karosseriet i BMW sitt sortiment som en ren sportsbil og ikke noe annet. Lavt tyngdepunkt, to seter og ett langt panser er jo den klassiske sportsbilen i mitt hode. Tar du en M2 eller M4 så er de sportsbiler de også, men de karosseriene det er tatt utgangspunkt i der kommer også med flere dører og opp til 5 sitteplasser. En M4 er absolutt fullblods sportsbil, men akkurat det samme karosseriet kan også kjøpes med en 2 liters diesel på 190 hester. Sånn sett så synes jeg Z4 er en mer rendyrket sportsbil 😀 Mr. Erling reagerte på dette 1
TRF Skrevet September 2 Skrevet September 2 Nei. Fjasete føleri. Og det er helt greit, jeg har 2500km (kanskje litt mer? rundt der) i Z4 m40i. Jeg digger bilen. Men hele "sportsbil" uttrykket kommer bare fra folk som opplever dette pga "2 seter og taket nede". Det er de samme menneskene som anså Z3 som sportsbil. Den er teknisk, som sportsbil, underlegen alternativene. "rendyrket" så forventer jeg at det viser i noe annet enn designuttrykk - for da scorer jo også Camaro ganske høyt gjennom tidene. En m2 eller m4 er uten tvil mer "rendyrket" sportsbil enn den nevnte roadsteren. Dette tar ikke noe ifra at Z4 m40i er en fantastisk bil Kunne godt tenkt meg en slik selv når jeg blir gammel. Jeg bare fornemmer nevnte kjørehansker i skinn, gjerne delvis åpne, og sixpence utifra beskrivelsen av z4 som "den eneste sportsmodellen". Typisk de som er til hinder for oss andre i 3,5,x5 som faktisk trør på litt over landets mange fjelloverganger / svingete landeveg. I "sportsbilen" sin. Mr. Erling reagerte på dette 1
Mr. Erling Skrevet September 3 Forfatter Skrevet September 3 (endret) På 2.9.2025 den 17.09, TRF skrev: Jeg synes z4 er kul, og leste tråden her med glede. Men @Mr. Erling - bare en z fantast kunne finne på å beskrive det som "bmws eneste sports modell" 😅 og sånn har det alltid vært. Jeg fornemmer kjørehansker i skinn og sixpence. Ha ha morsom kommentar!😁 Takk, satt stor pris på latteren det skapte. Litt rart at ingen føler seg kallet til respons vedr. ''sportsbil'' kommentaren.😏 Joda, har sett at de fleste av oss som kjørereZ4 er i voksen alder. Jeg tok meg ikke råd før jeg ble pensjonist. Man har flere economist og familiære forpliktelser som ung. Men du har noe se frem til: g29 Z4 er en formidabel kjøre maskin! Joda, sorte skinn hansker brukers alltid(!), men ikke sixpence, men Daddy-cap, (Golf cap kaller noen det). Barndoms kompis er ofte med! Kona hans kjøpte six-pence, som han bruker. Litt skuffet over at hun spanderte en på meg også.😉 - Du ser kanskje på bildet kjøre hanskene liggende over rattet? Klar for tur. Han macho på andre bildet, bruker dønn like mine hansker! - Bruker også spesielle pilot briller, som kun ligger i bilen. Kjøpt i Sverige i 2000 på en 6.000 km Road Trip Ålesund-Kirkenes-Hamburg i en VAG S6. Speedometer stod i 320 kmt ( aldri sett det før eller senere), og den gjorde lett 275 på Autobahn før nervene tok meg. Stødig som et fjell. Men FYDA , det er vel som å banne i kjerka her inne og skryte av VAG) Trodde at det ville blir for hett med skinn hansker og 28 varmegraden i sommer uten tak, men nei, vet ikke hvorfor, men jeg svettet ikke i håndflaten, men baken og ryggen ble gjennomvåt av svette. -Det er nok en grunn for hanskene! Ikke kun fordi at bilen er ny og kun jeg får lov til å kjøre den, men hendene våre svetter flere typer vesker. Har du sett hvor blankt skinn ratt er / blir? Hva tror du(!) det kommer av? I tillegg verken drikker eller spiser jeg noe som helst i bilen! Det sies at et brukt bil ratt har betydelig mer bakterier enn et uvasket toalett.... 🫢 Reflektert over det,d...er du stapper i deg brødskive eller snaks mens du kjører? Jeg har derfor hansker! Også føler jeg at grepet på rattet blir bedre. Og det er ikke for fjolleri eller snobberi. Endret September 3 av Mr. Erling fupsaker, TRF og laffe reagerte på dette 3
Mr. Erling Skrevet September 3 Forfatter Skrevet September 3 (endret) 21 timer siden, Fredrik 90 skrev: Men er han ikke inne på noe da? Z4 er jo det eneste karosseriet i BMW sitt sortiment som en ren sportsbil og ikke noe annet. Lavt tyngdepunkt, to seter og ett langt panser er jo den klassiske sportsbilen i mitt hode. Tar du en M2 eller M4 så er de sportsbiler de også, men de karosseriene det er tatt utgangspunkt i der kommer også med flere dører og opp til 5 sitteplasser. En M4 er absolutt fullblods sportsbil, men akkurat det samme karosseriet kan også kjøpes med en 2 liters diesel på 190 hester. Sånn sett så synes jeg Z4 er en mer rendyrket sportsbil 😀 Den er ekstrem bred og lav. Tyngdepunktet er 50 / 50! ..er ikke det Porsche klasse? Differensial er spesiell for å matche hard pådrag. Tar jeg feil og sier at den er kun 7,5 cm. smalere enn en Serie 7 modell?😶 ? Cupeen er romsligere enn mine gamle F10 pg F13! Føler at det er umulig å velte med den! Var med Z4 Norge på Sverige tur. De kjørte hardt. Svært hardt på svingete veier. (bildet med en ekte Z4 M - modell i front) Jeg hadde ikke vågd å teste bilen slik alene, men jeg lot det stå til: ''kan de det - kan jeg det'' Den ligger i svingene, som den berømte ''hestekleggen'' Føler ikke krengning en gang! Continental dekkene er myke, så de slites sikkert raskere, men pytt pytt.. Og bremsene støver noe voldsom, men biter fortreffelig. Endret September 3 av Mr. Erling laffe og fupsaker reagerte på dette 2
TRF Skrevet September 3 Skrevet September 3 Hyller svart ditt @Mr. Erling og at du eier det! Jeg skal innrømme at jeg var på veg til å slenge på "sånne kjørehansker med hull på knokene" 😅 men bestemte meg for ikke å ta helt av 😅 Men jeg har som sagt allerede 2500ish km i G29 Z4 M40i (alt i Tyskland), og jeg digger bilen! La det ikke være tvil Den er ikke så barnevennlig, og mistenker de kommer til å ligge høyt i pris lenge. Men jeg likte den nok til at jeg viste den til kona (som desverre ikke var med på turen) med forslag om "skal vi ha sånn når vi blir gamle". Siden jeg ikke er helt i samme kategori som "sportsbil" menneskene, ville jeg personlig heller hatt den som coupe - nok til at jeg har vurdert om det er mulig å gjøre en Supra om til "bmw" igjen. Når det er sagt er det en ekstremt god cab (roadster), med relativt lite støy til å være en sånn løsning. Den Z3 roadsteren på bildet har vel ca samme vridningsstivhet som en ost.. så vi må ikke snakke om kjøreegenskaper, da blir jeg bare furt 😅 Mr. Erling reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet September 3 Skrevet September 3 1 time siden, TRF skrev: …nok til at jeg har vurdert om det er mulig å gjøre en Supra om til "bmw" igjen. @Saltkjelen tar sikkert utfordringen 👍😉 Mr. Erling reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå