Gå til innhold

Fikk plutselig "Charge battery" melding

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjørte fra Drøbak til Lillestrøm i min 2012 F10 525d, og når jeg parkerte fikk jeg varsel om at batteriet måtte lades.
Batteriet er ett og et halvt år gammelt, det var tørt og fint vær og noen mil med motorvei før jeg parkerte. Så ingen grunn til at batteriet skulle bli utladet.

Jeg målte ladingen og alt var helt tipp topp. 14,4 og innimellom 14,5. Har ikke fått meldingen siden. Det ble litt stopp og start mens jeg målte, men meldingen kom ikke tilbake.

Kan bilen ha "hikket" litt og bare gitt en feilmelding? Hvis det hadde vært noe med batteriet så hadde vel bilen fortsatt å gi feilmelding?

Endret av Bala87
Skrevet

Nei, det gjorde jeg ikke. Bavaria skulle ha nesten like mye for bare det som kostet for nytt batteri + installasjon et annet sted.

Jeg har tenkt tanken at det kan ha noe med det å gjøre. Men batteriet skal vel ikke slite etter så kort tid uansett?

Skrevet
1 minute ago, Reef89 said:

...eller og kodet.
Har du målt batteriet når bilen er i sleep da?

Nei, bare ved start, på tomgang og med rundt 2000 omdreininger. Batteriet gikk ned til nesten 10 når bilen ble startet, men det er normalt ifølge Bavaria.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bala87 said:

Nei, det gjorde jeg ikke. Bavaria skulle ha nesten like mye for bare det som kostet for nytt batteri + installasjon et annet sted.

Jeg har tenkt tanken at det kan ha noe med det å gjøre. Men batteriet skal vel ikke slite etter så kort tid uansett?

Om man ikke koder det inn riktig lader du med for høyt spenning i forhold til ny batteri og dette kan korte inn levetiden på batteriet betydelig. 

Når batteriet blir eldre går indre motstand litt opp og ladespenning blir tilpasset for det :) Dette er "vitsen" med å kode inn batteri. Kodingen er med andre ord ikke noe annet  å "resette" dette tilbake til "normal" lading uten alder kompensasjon.

Endret av mr.pingu
Skrevet

De som byttet batteriet sa at hvis jeg ikke kodet om så ville batteriet vare  ~  90% av levetiden. Enkel sak siden, igjen, jeg får montert nytt batteri for litt over prisen som Bavaria skal ha for å bare kode om. Hvis de har løyet til meg så har jeg vel nesten et halvt år igjen på garantien på batteriet. De (batteribilen.no) anbefalte og ikke gjøre det siden man tjente ingenting på det.

Skrevet

Det kan sjekkes når siste 2 batteribytte ble registrert. Bl.a. annet appen BimmerLink kan vise det, så om de har gjort det er lett å finne ut. BimmerLink kan også registrere batteri, det er også flere diagnose verktøy  som kan det. Jeg regner med at verkstedet har diagnose verktøy som støtter det. Så du trenger nok ikke Bavaria for kode det inn. 

Det kan faktisk også hende du har en «mandags»-batteri og burde få ny på garanti.

Skrevet

Noen få F1x modeller har et aux-batteri også¨. Mener det er begrenset til V8 modeller og de største dieselutgavene, men er ikke helt sikker. Det står i såfall sammen med det vanlige.

Ellers kan det være greit å få lest ut noen koder. IBS kan svikte og laderegulator kan være ustabil blant annet. 

Skrevet
9 hours ago, mr.pingu said:

Det kan sjekkes når siste 2 batteribytte ble registrert. Bl.a. annet appen BimmerLink kan vise det, så om de har gjort det er lett å finne ut. BimmerLink kan også registrere batteri, det er også flere diagnose verktøy  som kan det. Jeg regner med at verkstedet har diagnose verktøy som støtter det. Så du trenger nok ikke Bavaria for kode det inn. 

Det kan faktisk også hende du har en «mandags»-batteri og burde få ny på garanti.

Har lastet ned BimmerLink før og prøvde igjen nå, og modellen jeg har ligger ikke inne. Eneste 5-serien man kan velge er M5.
Jeg har ikke noe diagnoseverktøy heller. Jeg tok en ringerunde når jeg måtte bytte batteri sist og det var ingen verksteder i nærområdet bortsett fra Bavaria som kunne registrere nytt batteri på bilen. Om det er pga. kunnskap eller utstyr vet jeg ikke. Og selv om det bare tar noen minutter så skulle Bavaria ha betalt for en hel arbeidstime, og det var så vidt over 3300,- den gang. Sikkert enda mer nå.

Jeg håper at bilen bare hadde en dårlig dag. Hvis meldingen kommer igjen så håper jeg at det er et "mandags"-batteri og så kontakter jeg de som satte inn batteriet, for jeg vet at bilen lader.

Skrevet

Oi, 3300 spenn for å registrere batteribytte? Det er jo helt gale.

Ladespenningen din er fin og et dip ned til 10V ved start er akseptabelt det (regner med at det var min/max på multimeter du brukte her?). Jeg hadde målt hvilespenning etter 12-ish timer med bilen i dvale. Enkleste er kanskje å la panseret være åpent og måle under der, for å ikke vekke bilen før måling (hvis du har alarm må du kanskje stripse fast alarmbryteren eller "latche" låsen, så den tror at panser er igjen). 

1,5 år er ingen alder for et batteri som tas vare på, men i verste fall er det trolig akkurat nok til å få problemer om man registrerer det feil. Det er type (AGM/væske), kapasitet og alder som legges inn, der sistnevnte resettes som en "counter".  Hvis det ble byttet inn ganske ulikt batteri, med både type og kapasitet og ingenting ble resatt er ikke det helt heldig, men hvis det var så å si likt batteri som gikk inn så bør ikke det ha såå mye å si nei.

Du har nå målt ladespenning og tatt en slags forenklet lasttest ved oppstart (som var ok), om du måler hvilespenningen bør du få et greit bilde på batteristatus. Kan som andre nevner være et mandagsbatteri du har fått.

Også: Nøyaktig hvliken feilmelding fikk du? Greier du å finne samme bilde på nett? Så man ikke har havnet på villspor fordi comfort access batteri i nøkkelen er flatt eller tilsvarende, har hatt noen slike tråder på forumet gjennom åra.

Skrevet (endret)
On 9/17/2025 at 12:19 AM, E.C. said:

Oi, 3300 spenn for å registrere batteribytte? Det er jo helt gale.

Ladespenningen din er fin og et dip ned til 10V ved start er akseptabelt det (regner med at det var min/max på multimeter du brukte her?). Jeg hadde målt hvilespenning etter 12-ish timer med bilen i dvale. Enkleste er kanskje å la panseret være åpent og måle under der, for å ikke vekke bilen før måling (hvis du har alarm må du kanskje stripse fast alarmbryteren eller "latche" låsen, så den tror at panser er igjen). 

1,5 år er ingen alder for et batteri som tas vare på, men i verste fall er det trolig akkurat nok til å få problemer om man registrerer det feil. Det er type (AGM/væske), kapasitet og alder som legges inn, der sistnevnte resettes som en "counter".  Hvis det ble byttet inn ganske ulikt batteri, med både type og kapasitet og ingenting ble resatt er ikke det helt heldig, men hvis det var så å si likt batteri som gikk inn så bør ikke det ha såå mye å si nei.

Du har nå målt ladespenning og tatt en slags forenklet lasttest ved oppstart (som var ok), om du måler hvilespenningen bør du få et greit bilde på batteristatus. Kan som andre nevner være et mandagsbatteri du har fått.

Også: Nøyaktig hvliken feilmelding fikk du? Greier du å finne samme bilde på nett? Så man ikke har havnet på villspor fordi comfort access batteri i nøkkelen er flatt eller tilsvarende, har hatt noen slike tråder på forumet gjennom åra.

Jeg klarer ikke å finne bilde av meldingen som sto i dashboardet, men det sto "Charge battery". Når jeg skrudde på tenninga etterpå fikk jeg denne:
Battery Warning Message - BMW 3-Series and 4-Series Forum (F30 / F32) |  F30POST

Beklager stort bilde, jeg fant det etter å ha googlet.

Når jeg stoppet motoren så ble alt av lys og radio slått av.

Endret av Bala87
Skrevet
On 9/16/2025 at 12:14 PM, Bala87 said:

De som byttet batteriet sa at hvis jeg ikke kodet om så ville batteriet vare  ~  90% av levetiden. Enkel sak siden, igjen, jeg får montert nytt batteri for litt over prisen som Bavaria skal ha for å bare kode om. Hvis de har løyet til meg så har jeg vel nesten et halvt år igjen på garantien på batteriet. De (batteribilen.no) anbefalte og ikke gjøre det siden man tjente ingenting på det.

Hvis du ikke registrerer nytt batteri, vil bilen bli værende i energisparemodus hvor den gir redusert effekt til elektrisk coupevarmer og coupevifte og diverse andre elektriske komponenter. Utover dette vil den redusere strømtrekk ved å skru av ting som feks idrive på ett tidligere tidspunkt for å unngå å tømme batteriet.

Du kan registrere nytt batteri selv med feks Carly. Jeg anbefaler deg å gjøre det før du bruker penger på ladesystem eller dynamo

Skrevet (endret)

Er noen år siden nå, men opplevde på min F10 at bilen gikk i energisparemodus helt ut av det blå. Batteriet ble testet og konkludert med var OK. 

I testplan kunne man lese av historikk på batteriet de siste 5 dagene. Den lå stabilt over 80% foruten siste dag hvor den lå på 0%. Konklusjon fra ISTA var en bug i istep versjonen, og at løsningen var å oppdatere til nyeste. Opplevde aldri noe slikt i senere tid, til tross for at istep versjonen er den samme som den gang. 

Edit: 

Fant bilde fra den gang

Snapchat-711640852.thumb.jpg.de0669e0987ce3cfbbae58974dd6677e.jpg.092f678a4d690c92f25133ab66c846e5.jpg

Endret av ///M-ini95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...