Bala87 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Jeg kjørte fra Drøbak til Lillestrøm i min 2012 F10 525d, og når jeg parkerte fikk jeg varsel om at batteriet måtte lades. Batteriet er ett og et halvt år gammelt, det var tørt og fint vær og noen mil med motorvei før jeg parkerte. Så ingen grunn til at batteriet skulle bli utladet. Jeg målte ladingen og alt var helt tipp topp. 14,4 og innimellom 14,5. Har ikke fått meldingen siden. Det ble litt stopp og start mens jeg målte, men meldingen kom ikke tilbake. Kan bilen ha "hikket" litt og bare gitt en feilmelding? Hvis det hadde vært noe med batteriet så hadde vel bilen fortsatt å gi feilmelding? Endret 8 timer siden av Bala87
Øyvind L. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Når du byttet batteriet. Registrerte du batteribytte i bilen da?
Reef89 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden ...eller og kodet. Har du målt batteriet når bilen er i sleep da?
Bala87 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Nei, det gjorde jeg ikke. Bavaria skulle ha nesten like mye for bare det som kostet for nytt batteri + installasjon et annet sted. Jeg har tenkt tanken at det kan ha noe med det å gjøre. Men batteriet skal vel ikke slite etter så kort tid uansett?
Bala87 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Reef89 said: ...eller og kodet. Har du målt batteriet når bilen er i sleep da? Nei, bare ved start, på tomgang og med rundt 2000 omdreininger. Batteriet gikk ned til nesten 10 når bilen ble startet, men det er normalt ifølge Bavaria.
mr.pingu Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 1 hour ago, Bala87 said: Nei, det gjorde jeg ikke. Bavaria skulle ha nesten like mye for bare det som kostet for nytt batteri + installasjon et annet sted. Jeg har tenkt tanken at det kan ha noe med det å gjøre. Men batteriet skal vel ikke slite etter så kort tid uansett? Om man ikke koder det inn riktig lader du med for høyt spenning i forhold til ny batteri og dette kan korte inn levetiden på batteriet betydelig. Når batteriet blir eldre går indre motstand litt opp og ladespenning blir tilpasset for det Dette er "vitsen" med å kode inn batteri. Kodingen er med andre ord ikke noe annet å "resette" dette tilbake til "normal" lading uten alder kompensasjon. Endret 1 time siden av mr.pingu
Bala87 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden De som byttet batteriet sa at hvis jeg ikke kodet om så ville batteriet vare ~ 90% av levetiden. Enkel sak siden, igjen, jeg får montert nytt batteri for litt over prisen som Bavaria skal ha for å bare kode om. Hvis de har løyet til meg så har jeg vel nesten et halvt år igjen på garantien på batteriet. De (batteribilen.no) anbefalte og ikke gjøre det siden man tjente ingenting på det.
mr.pingu Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Det kan sjekkes når siste 2 batteribytte ble registrert. Bl.a. annet appen BimmerLink kan vise det, så om de har gjort det er lett å finne ut. BimmerLink kan også registrere batteri, det er også flere diagnose verktøy som kan det. Jeg regner med at verkstedet har diagnose verktøy som støtter det. Så du trenger nok ikke Bavaria for kode det inn. Det kan faktisk også hende du har en «mandags»-batteri og burde få ny på garanti.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå