Haug530D Skrevet September 23 Skrevet September 23 Tenkte jeg kunne lage en liten tråd her med diverse jeg holder på med, har pr nu 3 Bmw'er, 2011 F11 530D, 2006 E60 520D og 2009 E87 116I, hadde også en 2005 E87 118D men den ble solgt for noen uker siden. Så kommer til og legge ut litt forskjellig innimellom.
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 (endret) Kan jo begynne med E60 520D som jeg kjøpte i oktober 2024. Bilde fra salgsanonnse Denne var da egentlig ment til og erstatte 116I som arbeidsbil, altså bare en daily driver til og fra og ikke så nøye med, den den lå ute til 16000,- jeg sa at jeg tok den for 10 000 uten engang og ha sett den , men jeg visste hva som var galt i forhold til EU kontrollseddel. Altså ting som bremser, hull i eksos, styrekuler, diverse lys som ikke virker, bærearmer osv... Noe som senere viste seg og være litt mer omfattende enn jeg trodde, jaja slik er det når man utfører impulskjøp og mangler impulskontroll kanskje, hehe. mer om det senere.... Endret September 23 av Haug530D
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Da blir det litt fastforward her, jeg har lassevis av bilder men jeg tenker at jeg ikke trenger og bombardere tråden med bilder, skal bli bedre på bilder fremover jeg lover men anyway, kjøpte jo som sagt bilen uten og ha sett den og hentet den noen dager senere, den var treg og starte og i tilegg så var den veldig treg og få i gir, mer om det senere. men anyway, fikk den nå hjem og sjekket litt her og der hvilken deler jeg trengte og fikk bestillt opp, fikk også startet med og bytte diverse bærearmer og bremser, etter hvert så oppdaget jeg også det at denne bilen tydeligvis ikke hadde vært på recall i forbindelse med batterikabel i bagasjerom, her hadde det tydeligvis vært fyr baki Selger opplyste ikke om dette i anonnse men bilen ble nå solgt som repobjekt/delebil som den er osv... så det var vel litt min egen feil også, men men, jeg elsker faktisk utfordringer, så etter og ha studert baki der hvor forrige eier hadde laget noe jallamekk med korrugert rør og hjemmemekka strømkabel bestemte jeg meg for at her skal hele travers ned, samt diesel tank (siden jeg har hatt nede travers på E87 og regnet med at det nok var mer rust enn det man så. Så igjenn litt fastforward her, for en del har jeg visst ikke tatt bilder av, blant annet den hjemmemekka strømkabel løsningen, hehe, men uansett dette bildet viser nå litt av galskapen. Her er travers og diesel tank allerede tatt ned og man ser til høyre i bildet der hvor altså bodykiten har smeltet og sprukket blant annet. På enden der på strømkabel ser man også rester etter det korrugerte røret, slik hang det egentlig under bilen, så hadde kabel tatt borti karosseri igjen ja da hadde det tatt fyr igjen. Nytt bilde av samme sted men fra en annen vinkel.
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Så var man igang med rustfjerning, sist jeg holdt på med dette så leigde jeg en Kaeser M50 som kan levere 5 kubikk med luft ved 7 bars trykk så luft nok i massevis (Tror jeg brukte 15l med diesel ca) Men denne gangen tenkte jeg og bare ta det over litt lengre tid og bruke roterende stålkost, litt bilder av prosessen. Dette er da etter noen runder med slipemaskin og borremaskin og jommen meg dukket det opp ett ekstra hull ved siden av batterikabelhull, så da ble det jo til at jeg måtte kappe ut litt og sveise inn nytt stål, usikker på om jeg har bilder av dette, men om jeg finner så dukker det nok opp i tråden her ja Olaandref reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Vi fortsetter vi Jada det baller jo bare på seg og når man finner litt rust i nærheten av bakfanger, ja da må den av, og der finner man mer, så da må jo det også fjernes. Andre siden også. For de som lurer (Jeg lurte litt selv også, ligger det en svamp i bagasjerommet der eller ) Neida det er bilder jeg har tatt av der hvor det var ekstra hull og som jeg måtte skjære ut og sveise inn nytt, det er bakken under man ser (Grusen) Også fastforwarder man litt mer (hmm, nytt favorittutrykk kanskje ) her er det da altså lagt ett lag med Powercoat Nitrofest ogh to lag med Powercoat 3-in1 samt litt kitting på nytt siden den måtte fjernes pga rust. Ellers så utføres all rustbehandling med sliping/børsting samt flere runder med Ferro-Bet (mitt favoritt rust fjerningsmiddel, nesten magisk altså) før viderebehandling med lakk. RemyNG, mslello og sveigis reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Også Fast.... hum neida Det går unna her, spesielt når det meste allerede er gjort. Da er det altså en del bilder av kitting av karosseri som er ferdig lakket, det ser ikke sånn veldig pent ut jeg vet det, men dette er undersiden på en arbeidsbil med over 300k på telleren og min første kitting, jeg ble flinkere etter hvert når jeg fant ut litt bedre hvordan det skulle gjøres. Otis, mr.pingu, RemyNG og 2 andre reagerte på dette 5
Otis Skrevet September 23 Skrevet September 23 Du kjøpte deg arbeid hvertfall! mr.pingu og E.C. reagerte på dette 2
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Ble litt bedre nå med ny/gammel plusskabel ifra Koed. Tank på plass. Sandblåst og lakket på nytt, ble litt finere da, selv om disse er skjult uansett. Når man holder på i grusen så improviserer man litt, gamle gardiner der. Hotmelt lakk propp. mslello, sveigis og RemyNG reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 3 minutter siden, Otis skrev: Du kjøpte deg arbeid hvertfall! Hehe, ja det kan man jo si, en annen ting er jo, er det verdt det? Jeg kjøpte bilen for 10 000, trekker man fra vrakpanten så er man nede på 7000,- i tilegg så var det nesten full tank, så om vi sier 1k der også så er man nede i 6000k, for min del er det absolutt verdt det, jeg ser på det som både hobby/rekreasjon og at jeg får en bil som sikkert kommer til og vare lenge, selv om det bare var tenkt som en arbeidsbil Otis reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Nei, rust er ikke noe greier og dette kan man jo ikke montere igjen. Da er det jo greitt med kort vei til jobb og muligheter for og sandblåse (Har ikke garasje selv ennda, ellers så hadde jeg nok hatt kabinett) Satte en tannpirker i luftehullet så ikke det skulle komme sand inni diffen, men greidde jo og knekke den når jeg skulle bære den i bilen igjen, ble mye styr for og få den ut av hullet i dekselet, men fikk den nå ut til slutt. Så da ble det rustbehandling av denne og Powercoat her også, samt åpnet opp og fikk skyllet uttav gammel olje og dritt (Ellers som nytt inni der) Så fyllte man på med ny olje og silikon pakning og lot den stå over natten før den ble montert på bil igjen. mslello og RemyNG reagerte på dette 2
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 (endret) Litt ymse Når hullene i eksos skjoldene er store så fikser man det greitt med aluminiumsplate fra Temu. Flott ble det. Endret September 23 av Haug530D KKME30, RemyNG, E.C. og 1 annen reagerte på dette 4
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Så var det tid for og fikse Eksos lekkasjen. Her har jeg kappet litt, da jeg kjøpte ny sånn flexi rør sak. Men det var noe som likksom ikke stemte helt når jeg skulle sette på plass den motor beskyttelse platen igjen, som man ser så er det hull i denne, problemet var at en eller annen gang så har en tidligere eier funnet ut at de kunne sette på en katalysator fra 525D, er ikke så fan av slike uorginale jallamekk greier, så fikk tak i en ny fra Skruvat til 3500,- (Var omtrent helt umulig og finne brukt) mr.pingu reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Innimellom må man gjøre litt andre jobber også. Jeg er BMW mann, da kjøper man ikke Peugeout verktøy bare for at man skal bytte register på dattera sin Peugeout (Blir nok BMW på henne også med tiden) mr.pingu og RemyNG reagerte på dette 2
Haug530D Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Anyway, tidligere så skrev jeg jo om at bilen var treg og få i gir, jeg håpte jo på at det kunne være noe så enkelt som utlitt stag, eller dårlig olje, så fikk jo skiftet olje og sjekket stagene uten at det gjorde noe forskjell. Så da ble girkasse revet ned og nytt dobbelmasse svinghjul, clutch og alt det andre dillet man trenger fra Thansen av merket LUK ble bestillt (Litt hell i uhell kan man vel si, så var det faktisk tilbud hos Thansen, så det fikk jeg da til 6500,-) Sentreringsverktøy hadde jeg jo ikke, så da ble det en kjapp tur på jobb og fikk laget meg det også. Girkasse nede, gikk overaskende lett og kjapt og få denne både ned og opp. Nytt svinghul på plass. Clutchplate med egenprodusert sentreringsverktøy. Når jeg hadde fått dette på plass og knekt ut den der låsesaken, så kom jeg på ette middag at jeg hadde glemt og montere den sensorplata der, så jeg ble faktisk litt redd for at spennet i clutchplata skulle forsvinne når jeg demonterte den igjen, men det gikk fint, fjærene rikket seg ikke når jeg skrudde den ned igjen Ny sensor ble også montert da jeg ikke fikk den gamle hel uttav simmeringplata. Sentreringsverktøy og svinghjulslåsepin (Egenprodusert) Simmering ble også byttet, hvorfor ikke, når motor har gått over 300k, jeg aner ikke når disse ryker, ser på bildet der hvor sensor hadde knukket av, mye eir og dritt. RemyNG, mslello og mr.pingu reagerte på dette 3
Snagg30 Skrevet September 23 Skrevet September 23 Jeg digger tråder med masse bilder og kort og konsist tekst, får en tilfredsstillelse av å se hvor "kjapt" bildene viser fremgang her jeg ligger og ikke har en eneste anelse om hvor mange dusin timer dette har tatt! Mulig du har kjøpet deg arbeid men fint lese stoff Otis og mr.pingu reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå