Toga Skrevet Tirsdag kl. 08:51 Skrevet Tirsdag kl. 08:51 Jeg holder på å bli sprø. Finner ikke ut av hvor denne klakkinga og klunkinga kommer fra. Sist sjekket jeg bremseklossene for å se om det var noe klaring mellom de og bøyla. Jekka opp og spant hjulet rundt og trykka på bremsen men ingen lyd da. Har bytta det sim er av bærearmer foran inkludert foringer stabilisatorstag, dempere og tårnlager. Har sjekka senterbraketten til avstiver som sitter festa i torpedoveggen. Den ene bolten kunne jeg dra litt til på, ikke løs men ikke fast heller. Boltene braketten er festet med satt dønn. Har sjekka plastdekselet under motoren for å se om det kunne være noen løst der, ikke noe der heller. Det er litt diffust men det kommer gjerne ved bremsing og litt styring. Komplette styrestag er også bytta. Kan også nevne at jeg syns bilen går litt «hardt». Det er mye underlag som forplanter seg opp i bilen, det er også en del rumling. Selv nå med vinterdekk og mye gummi, 17». Belger bak er bytta, ingen feil der og høyden er riktig. Har prøvd å bryte og bende så godt jeg kan når jeg har jekka opp bilen foran, men jeg klarer ikke tilføre nok kraft som ved kjøring uansett hvor forbanna jeg måtte være. Håper noen har tips, jeg er rådløs? Hadde det vært hjullagre så ville jeg vel kunne kjent det når jeg bryter litt på hjulet når den er jekka opp, eller?
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 09:11 Skrevet Tirsdag kl. 09:11 Dårlig hjullager bør gi rumle eller hvinelyd når du snurrer på hjulet og/eller kjennes "løst" når du røsker i hjulet mens bilen er jekket opp. Har du kvalitetsmerker på alle deler du har byttet? En del av de billigste merkene er bortimot defekt fra esken. Vet du at lyden kommer forfra? Du har ikke sjekket/byttet noe bak? Hva trigger lyden? Brems? Motorbrems? Pådrag? Ujevnheter? Eller ingen mønster? Ser du skriver det er diffust, men du må bare prøve å isolere hva som fremprovoserer lyden. Ellers blir det fort famling og unødvendig delebytte.
Toga Skrevet Tirsdag kl. 10:51 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 10:51 1 time siden, *MrB* skrev: Dårlig hjullager bør gi rumle eller hvinelyd når du snurrer på hjulet og/eller kjennes "løst" når du røsker i hjulet mens bilen er jekket opp. Har du kvalitetsmerker på alle deler du har byttet? En del av de billigste merkene er bortimot defekt fra esken. Vet du at lyden kommer forfra? Du har ikke sjekket/byttet noe bak? Hva trigger lyden? Brems? Motorbrems? Pådrag? Ujevnheter? Eller ingen mønster? Ser du skriver det er diffust, men du må bare prøve å isolere hva som fremprovoserer lyden. Ellers blir det fort famling og unødvendig delebytte. Det er fordi det er diffust. Ikke nødvendigvis konsekvent. Kan minne om løse klosser ved bremsing. Men finner ikke noe løst. Av forstillingsdeler har jeg brukt Febi Bilstein. Tårnlager er SKF. Dem har jeg ødelagt en gang tidligere etter en uke fordi jeg satte ei skive feil vei. Men jeg har vært inni forsillinga så mange ganger at det er fristende å bytte "kyllingbeina" igjen. Første som ble bytta på bilen for et par siden og tror kanskje de var av den billige typen. Vært på og av x antall ganger og fått en del juling. De ser spinkle ut.
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 10:58 Skrevet Tirsdag kl. 10:58 En gang fikk jeg dårlig mutter rett ut av eska sammen med kyllingbeina. Den ble aldri mulig å få helt stram og den lagde klunk. Tok den gamle mutteren fra søppelbøtta og det ble stumt. Prøv å finne ut hva slags kjøring som utløser lyden, blir enklere å feilsøke da. Sjekk også at du ikke har noe som ruller under stol/hanskerom/bagasjerom. Mange har gått på den smellen.
papertiger Skrevet Tirsdag kl. 11:39 Skrevet Tirsdag kl. 11:39 13 minutes ago, E.C. said: Sjekk også at du ikke har noe som ruller under stol/hanskerom/bagasjerom. Mange har gått på den smellen. Det skal være visst. Jeg har holdt på å bli sprø av knirk fra bakstilling på F11'en. Hver fartshump og gjerne hump kombinert med sving. Enormt med knirk og knak, har prøvd å tape med filt tape utsatte steder osv, ingen hjelp. Ingen forbedring med rollo-trekk inne eller ute. Liten endring i Sport/Comfort mode (hvor mye vertikal bevegelse i dempere), liten endring ved fartsendring. Liten forskjell om det er kaldt eller varmt i bilen. Så, ved en tilfeldighet stod jeg en ettermiddag forrige uke og presset litt på rollotrekket når det var ute, og opplevde knirk. Fant fort ut at knirken, i motsetning til hva jeg har sett andre har slitt med, ikke kom fra friksjon mellom rullene og guidenei skinnene som går opp langs C-stolpen, men fra åpningskanten på selve rollokassetten der duken tar borti. Altså friksjonen mellom rolloduk og plastikk. Hev på en remse med filt tape langs hele åpningen slik at rolloduken kun tar borti filt tape, og - tysst! Til min store overraskelse ble det også tysst i fartshumper, så tydelig at en ørliten fleks i fjørmekanismen i rollo har ført til bevegelse i rolloduk når bilen går i humper og dumper, noe som igjen har ført til lyd forårsaket av friksjon mellom duk som tar borti kassett. Makan. E.C. reagerte på dette 1
Toga Skrevet Tirsdag kl. 20:18 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 20:18 9 timer siden, E.C. skrev: En gang fikk jeg dårlig mutter rett ut av eska sammen med kyllingbeina. Den ble aldri mulig å få helt stram og den lagde klunk. Tok den gamle mutteren fra søppelbøtta og det ble stumt. Prøv å finne ut hva slags kjøring som utløser lyden, blir enklere å feilsøke da. Sjekk også at du ikke har noe som ruller under stol/hanskerom/bagasjerom. Mange har gått på den smellen. Det er flere ting. Men det er sjelden når begge hjulene treffer noe samtidig som en fartsdump. Men heller når hjulet treffer en liten kant/kul, grusvei høres ut som om bilen er klar for dynga. Jeg heller mot høyre side. Kona er nå plutselig livredd for å kjøre bilen. Men nå har jeg sjekket bolter så mange ganger Men så er det det at bilen går så hardt på underlaget. Kan det være at hvis armer i for og bakstilling er skrudd til når bilen er jekka opp. Så blir det såpass med spenn i understellet at alt av understell havner inn i karosseriet?
Ingvaldsen Skrevet Tirsdag kl. 20:43 Skrevet Tirsdag kl. 20:43 (endret) Du har 12 kuler, 2 støtdempere, ei tannstang og 2 tårnlager som kan være synderen i forstilling. Støtdemper er jo sjeldent men kan skje, resten er jo helt vanlig. har du dynamic drive kan du muligens få slakke i opplagringen av stabstag, den kan nok klakke mer en gummiforingen på vanlig stabstag. Og du har allerede startet med uoriginale deler, så det er fort gjort å komme på ville veier. en komplett fornying av stag fra lemførder trenger ikke å bli så dyrt, og langt fra ufornuftig om du skal ha bilen mer en 1 år. tannstang kan bli dyrere ettersom type og omfang, og hvilken kunnskap og vilje du har til å operere på den selv. klosser som klakker ved brems bruker som regel å gå seg til ganske kjapt etter mine erfaringer. Endret Tirsdag kl. 20:45 av Ingvaldsen sondre og sveigis reagerte på dette 2
Toga Skrevet Onsdag kl. 07:29 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 07:29 10 timer siden, Ingvaldsen skrev: Du har 12 kuler, 2 støtdempere, ei tannstang og 2 tårnlager som kan være synderen i forstilling. Støtdemper er jo sjeldent men kan skje, resten er jo helt vanlig. har du dynamic drive kan du muligens få slakke i opplagringen av stabstag, den kan nok klakke mer en gummiforingen på vanlig stabstag. Og du har allerede startet med uoriginale deler, så det er fort gjort å komme på ville veier. en komplett fornying av stag fra lemførder trenger ikke å bli så dyrt, og langt fra ufornuftig om du skal ha bilen mer en 1 år. tannstang kan bli dyrere ettersom type og omfang, og hvilken kunnskap og vilje du har til å operere på den selv. klosser som klakker ved brems bruker som regel å gå seg til ganske kjapt etter mine erfaringer. Har vært ganske så konsekvent på bruk av Febi Bilstein og aldri hørt noe negativt om de. Demperne ble KYB og tårnlagre er SKF, og mistenker at SKF vet hvordan man lager et lager. Bestilt nye kyllingbein fra Lemförder siden de er de eneste komponentene som er av det billige slaget og som har fått kanskje i overkant røff behandling mens jeg har drivi med andre ting.
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 07:51 Skrevet Onsdag kl. 07:51 18 minutter siden, Toga skrev: Har vært ganske så konsekvent på bruk av Febi Bilstein og aldri hørt noe negativt om de. Demperne ble KYB og tårnlagre er SKF, og mistenker at SKF vet hvordan man lager et lager. Bestilt nye kyllingbein fra Lemförder siden de er de eneste komponentene som er av det billige slaget og som har fått kanskje i overkant røff behandling mens jeg har drivi med andre ting. Har hatt mange dårlige erfaringer med begge deler, ingen av merkene du nevner har kaget noe av det som sitter på e60 fra fabrikk. lemførder stag og foringer, sachs demper og fag hjullager osv er det som gjelder. de uoriginale delene trenger jo ikke å være problemet men det er helt klart en potensiell feilkilde. Går du på sutodoc å bedtiller på en mandag så er det marginalt å spare på uoriginale deler. Buy cheap, buy twice Saltkjelen reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Onsdag kl. 08:39 Skrevet Onsdag kl. 08:39 (endret) Har personlig bare dårlig erfaring med Febi Bilstein. Det funker en kort periode, men så ender man opp med å måtte bytte ut igjen. Prøvd Febi på både japsebiler, samt tyske. Er det gummi eller kule i komponenten med Febi stempel, så er min erfaring at det ikke varer kjempelenge. Jeg opplevde for noen år siden "klunk-lyd" fra min E61 fremme. Enkleste måten å lokalisere sånn c.a hvor det kom fra var å ha bilens vekt på forstillingen, og få noen til å gynge den frem og tilbake. Merket antydning til "slakk" i ene bærearmen, men fra foringsiden. Mistenker den har vært tatt av ved utmontering av fjærben tidligere og at de har brukt skrue/mutter på nytt. Fant også ut ved en tilfeldighet at boltene til bremseklaven h.f ikke var stramme nok. Tar jeg ikke helt feil er det vel 110nm disse skal draes til med, og gjetter på at de lå nærmere 90 et sted. Hvorvidt lyden stammet derifra tørr jeg ikke å påstå, men etter å ha godt over forstillingen og sjekket tiltrekningsmomentet på diverse, ble lyden borte. Endret Onsdag kl. 08:44 av ///M-ini95 sveigis reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Onsdag kl. 09:09 Skrevet Onsdag kl. 09:09 Febi Bilstein er et billigmerke og dessverre ikke et kvalitetsprodukt. Ofte er Febi også rebranded Kina-deler med ukjent opphav. Skal man kjøpe uoriginalt og være sikker på at kvaliteten er tilstrekkelig, er det Lemförder, Sachs og andre merker som produserer de originale delene som gjelder. sveigis og sondre reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Onsdag kl. 09:26 Skrevet Onsdag kl. 09:26 1 hour ago, Toga said: tårnlagre er SKF, og mistenker at SKF vet hvordan man lager et lager. Vel, jeg mistenkte at Sachs kunne lage tårnlager, men måtte bytte på nytt etter 3 år og 30 000 km. Alt i fjærbeinet var nytt og montert etter boka. E61 det også. Logikken din er for så vidt grei, men realiteten de siste årene er noe annet. Ikke anta at noe er utelukket bare fordi det har blitt byttet ut med nytt.
Toga Skrevet Onsdag kl. 14:41 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 14:41 5 timer siden, E.C. skrev: Vel, jeg mistenkte at Sachs kunne lage tårnlager, men måtte bytte på nytt etter 3 år og 30 000 km. Alt i fjærbeinet var nytt og montert etter boka. E61 det også. Logikken din er for så vidt grei, men realiteten de siste årene er noe annet. Ikke anta at noe er utelukket bare fordi det har blitt byttet ut med nytt. Er forsåvidt ikke med på påstanden om at FAG lager lager av høyere kvalitet enn SKF. Men spiller ingen rolle hvis bruker monterer feil. Det var skikkelig gøy. Skal innrømme at det dog er forskjell på ting. Ved oljeskift ifjor kjøpte jeg Bosch oljefilter, måtte skrape opp hullet med en kniv for å få det på. Ikke var var det med o-ringer heller. Nå kjøpte jeg Mahle og det gikk rett på med nye o-ringer. Vel da blir det fullt bytte med Lemförder. Var veldig stor forskjell når jeg kjøpte delene. Men hvis dere mener at Febi bare er skrap så får jeg vel bare føye meg etter det. Men jeg klar ikke for alt i verden å fremprovosere lyder av noe slag utenom kjøring. Tårnlagrene er nå gode ingen lyder derfra. Det hører jeg forskjell på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå