GÃ¥ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg prøver å samle litt informasjon om bmw bensinmotorer på biler i en økonomisk prisklasse, da tenker jeg rundt 400.000.
Ser for meg en 3,4,5 serie eller x3,x4, fra 2014 og nyere. 

Chatgpt skriver varmt om 3.0l b58, men 2.0l b48 som nærmeste alternativ. Også eldre bensinmotorer uten turbo er foreslått, men da stiger alder, kan bety en del mer verkstedtid.. 

Noe å se spesielt etter mtp b48? Er det samme motor som er i xe225 eller  x5 40e? Disse har litt utfordringer men antar det er pga kald motor og bråstart osv… Ingen av disse er aktuelle siden de er hybrider, selv om prisen er gunstig. 

I forhold til en n47 er det positive med bensin mangel på registerkjede, cp4 pumpe, egr, dpf.. Til småkjøring har bensinmotorer det bedre enn dieselmotorer sånn jeg har forstått det. 
Service er viktig, men er der fortsatt god praksis med årlig olje/filterbytte,  holder motorolje bedre på kvaliteten i bensinmotorer vs diesel?

Endret av F25x3
Skrevet

B48 virker å være relativt bra i likhet med storebroren B58.

Det er et kjølevannsrør som går inn under innsug som kan sprekke mener jeg å huske, men utover det så har jeg ikke hørt om noe store problemer med de.

X5 40e bruker forgjengeren N20 som har ymse problemer som blant annet registerkjede.

225xe bruker en 3-sylindret motor som heter B38.

Skrevet

Ser en grand coupe 16’ med n20, men trodde egentlig alle rene bensinbiler var med b48 fra 2014 og utover. N20 har ikke det samme solide inntrykket? Og - takk for oppklaring 😊

Skrevet

Nei det var nok en liten periode der begge var i bruk på enkelte modeller.

Du nevner gran coupe, snakker vi om 4-serien da? Der bruker 420i N20 motoren fram til 2016, da ble den erstattet av B48 motoren.

428i er N20, og ble erstattet av 430i med B48 motoren.

N20 har hatt mye problemer med registerkjedet. Sies at dette ble rettet opp i 2015, men om det er slik at 2015+ N20 er "safe" vet jeg ikke.

Skrevet

Ok, ja må bare sjekke vin decoder da for å fastslå motormodell. Gran coupe 4 serie, den var tilfeldigvis i Bergen mener jeg. 
Registerkjede-trøbbel kan jeg klare meg uten 😊

Skrevet

Heter den 428i så er det N20 ja. 430i og B48 kom vel rundt 2015? 330e fantes kun med B48, og den kom i hvertfall som 2016 mod. 420i kan være både N20 og B48, så der må du sjekke vin,om det er en 2015 mod.

Skal sies at jeg ikke har hørt så mye om registerproblemer på N20 i 3 og 5-serie, men en bil som X5 40e har hatt mye problemer.

Skrevet
1 minute ago, *MrB* said:

Heter den 428i så er det N20 ja. 430i og B48 kom vel rundt 2015? 330e fantes kun med B48, og den kom i hvertfall som 2016 mod. 420i kan være både N20 og B48, så der må du sjekke vin,om det er en 2015 mod.

Skal sies at jeg ikke har hørt så mye om registerproblemer på N20 i 3 og 5-serie, men en bil som X5 40e har hatt mye problemer.

Tror det har med hybrid systemet å gjøre og vekten på X5’en. Den N20 hører ikke hjemme i så tung bil.  Legg til at når at den plutselig går over til bensindrift når man trenger mer kraft og så slår motoren plutselig inn og får stor belastning på kaldt motor som er i utgangspunktet for liten å begynne med. 

Skrevet
7 timer siden, *MrB* skrev:

Sett mye snakk om det på både 3 og 5-serie samt mye av de andre modellene N20 brukes i.

Men som vanlig er mye av det snakket fra USA 😛

Skrevet

Eg er foreløpig fornøyd med N55-motoren, står i ein 2016-modell 6-serie. Enkelte bakhjulsdrevne utgaver har vore plaga med rådelagerhavari, særleg ved banekjøring  med svært aktiv kjøring der det blir mykje g-krefter. Har lest at årsaken antakelig er at bakhjulsdrevne bilar ikkje har oljebaffel i oljesumpen. Oljebafler hindrer / begrenser sjansen for at oljenivået under sugerøret blir for lavt. På 4x4-modeller går derimot drivakslingen gjennom sumpen, noko som i praksis fungerer som ein baffel i oljesumpen.

Skrevet
9 timer siden, F25x3 skrev:

Hvorfor usa? Noe spesielt med amerikanere? 

Mye spesielt med de ja 🤪

Nei men har vel med at der borte er personbiler med diesel nesten ikke en ting, mens her er det svært vanlig så da er det langt mer N20 eiere der borte som kan klage sammenlignet med her i Norge for eksempel.

Skrevet

Hatt en 330e me B48 i sånn 4-5 år nå, null problemer med den.
Problemet med N-motorene er at guide railen til registerkjede er laget av en dårlig plastikk som sprekker, dette ble forbedret på B-motorene, og på de registerkjede kit`ne man nå får kjøpt til N-motorene. Men nå såp er vel X5 40e ganskje kjent for problemer utenom den undermotoriserte N20 motorene også og er ikke til å anbefale. 

Og det er riktig at N20 ble brukt mye lenger i USA av en eller annen merkverdig grunn... I resten av verden fikk f eks F30 320i facelift/LCI, B48, men i USA så hadde den fortsatt N20. I guess BMW USA hater kundene sine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...