Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Saltkjelen changed the title to Marerittbilkjøp - useriøse forhandlere
Skrevet

Splittet denne ut fra BMW nyhetstråden da den ikke hørte hjemme der. Man kunne kanskje bruke dette som en dedikert tråd for slike marerittkjøp og useriøse forhandlere/bilselgere?

Uansett; jeg leste over denne saken i går og sitter med litt delte inntrykk. Det legitimerer på ingen måte forhandlerens opptreden, men jeg undrer over at det kommer som et sjokk at en 520d med åpenbart uoriginalt eksosanlegg (og som trolig både lukter og støyer vesentlig mye) ikke er i samsvar med kjøretøysforskriftene. Samtidig fremstår det litt rart at man besiktiger en bil - og sannsynligvis hører på stereoanlegget og finner dette tiltalende ettersom dette tilsynelatende ser ut til å være et avgjørende poeng - etterpå klager fordi stereoanlegget plutselig ikke var det man trodde det var. Det er selvfølgelig ikke greit at det er solgt inn som noe bedre (her tror jeg absolutt at bilselgeren har handlet i god tro), men lyden vil trolig ikke endre seg vesentlig som følge av at anlegget nå er et standardanlegg og ikke H/K. 

• Saltkjelen changed the title to Marerittbilkjøp - useriøse forhandlere/bilselgere
Skrevet

Syns ofte kjøperen i sånne saker fremstår som vanskelige/urimelige.

De vil ofte ikke si hva de har fått av tilbud om reperasjon/kompensasjon og krever alt rettet på merkeverksted til sinnsyke summer.

Her har man sett seg blind på temu-karbon og 4-rørs eksos og glemt å ta en skikkelig test før kjøp. 

Ønsker man seg ryddig handel kjøper man premium selection/approwed biler hos merkeforhandler og ikke ungdomsbil av Bakgården auto a/s. 

Med det sagt ble jeg skuffa av tilstanden på i3en jeg kjøpte av merkeforhandler med ny service/eu-kontroll/takst.

Men den ble kjøpt usett og uprøvd så der må jeg bare skylde på meg selv. 

Skrevet

Man Skal kunne kjøpe usett av en forhandler. Det er jo hele poenget med og kjøpe fra forhandler? Jeg er like skuffa nesten hver gang jeg durer avgårde for og hente ny bil. Over alt det forhandler har droppet og opplyse om, vel vitende om at jeg har bestilt envegs bill med fly. For folk som bor sentralt på østlandet er det selvsagt jævlig enkelt og snu i døra, men for oss som må reise 1 dag eller 2 til store summer så er det faktisk og forvente at alt av feil og mangler er opplyst på en skjikkelig måte. Men det skjer Aldri når jeg kjøper bil.. Hverken av private eller forhandler

Skrevet
26 minutter siden, Skulebollen skrev:

Man Skal kunne kjøpe usett av en forhandler. Det er jo hele poenget med og kjøpe fra forhandler? Jeg er like skuffa nesten hver gang jeg durer avgårde for og hente ny bil. Over alt det forhandler har droppet og opplyse om, vel vitende om at jeg har bestilt envegs bill med fly. For folk som bor sentralt på østlandet er det selvsagt jævlig enkelt og snu i døra, men for oss som må reise 1 dag eller 2 til store summer så er det faktisk og forvente at alt av feil og mangler er opplyst på en skjikkelig måte. Men det skjer Aldri når jeg kjøper bil.. Hverken av private eller forhandler

Dessverre skjer slikt sjeldnere og sjeldnere, etikkene, anstendighet og redelighet er på vei ut døra.

Om det er generasjon Z, nye landsmenn eller ubrukelige foreldregenerasjoner skal jeg ikke ta stilling til.

Men forventningene må stilles ned, dessverre, det gjelder ikke bare til bruktbil kjøp fremover.

Selv var jeg heldigere med vår hamster, sendte guttungen fôr besiktigelse (hatt lappen et par uker og vet ikke bak frem på en bil) samt kjæresten.
Utrolig nok gikk dette greit, nå hadde jeg en grei dialog med selger (merkeforhandler) men man vet aldri.

Slike tilfeller som ovenfor, så er det gjerne feil begge veier, men naive kjøpere må ta sin del av skylden, 10 år gammel opphausa 5’er som ser kebab stylet ut, er sjelden gull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...