Gå til innhold

Saltkjelen

Moderatorer
  • Innholdsteller

    19656
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    283

Alt skrevet av Saltkjelen

  1. Og en delvis avkledd "i3 M". Jeg får virkelig ikke dette her til å bli kult. Silhuetten er lite elegant, proporsjonene er feil og bilen oser alt annet enn BMW i designspråket. Vi er faretruende nærme Fiat Multipla-land her nå..
  2. Nå tilhører jeg etter sigende kategorien "folk uten evne til å velge selv" og "saueflokken", men kan man med hånden på hjertet virkelig si at den norske bilparken var såå fryktelig mye mer spennende med et flust av 318d, 520d, E220CDI osv.? Man sier det jo selv - markedet for virkelig dyre og entusiastpregede biler har skutt i været, noe som understøttes av registreringstallene for 911/M2/M4 osv. over her. Som oftest har ikke kjøperne av rene entusiastpregede biler erstattet disse med en elbil, men det er heller eierne av biler som 318d, 520d, 530d etc. som nå går for en bil tilsvarende i4 M50. Likheten i bilparken om dagen skyldes naturligvis at Tesla (som er norges mest solgte bil) har fire bilmodeller som er 95% like i designet. Da hjelper det heller ikke på at du kun kan velge mellom tre-fire-fem forskjellige farger..
  3. Vi kan jo komme med en haug av retrofit-tips, men spørs om du ikke synes Bimmers har vært dyrt nok - om det ikke skulle bli enda dyrere. Du kan kode inn comfort+ på demperne. Mitt nye favorittoppsett på vinterstid er blitt Eco Pro Individual uten begrensninger på varming, styring i sport og dempere i comfort+. Jeg kodet inn B&W meny, men gikk vekk fra denne igjen da jeg fikk litt OCD av B&W i HU, mens det står H/K ellers rundt om. Jeg syslet ikke nok med B&W kodet til at jeg kan si det var store forskjeller. Jeg samler opp litt deler for å gå all inn på B&W-retrofit i min nå, men tar det over langen.
  4. Herlig å få byttet slike vitale deler rett før garantitiden løper ut. Ellers er detaljnivået i G05/G06/G07 helt fantastisk. En ser bare på rullehjulet til lufteventilene at disse er gjennomtenkt ned til minste detalj. Dessverre forsvant slike finesser både på LCI og garantert på den kommende X5en. PS! Jeg har original iDrive-kontroller, girkule og startknapp i krystall liggende om du skulle være lysten (ref. tidligere innlegg).
  5. Hovedessensen der blir om tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år (slik at man får fem års reklamasjonsfrist). Noe som sannsynligvis vil være reklamasjonsberettiget er motorhavari/motorrelaterte feil (som for eksempel turboer), girkasse, batteri, drivverk, elektriske komponenter, LED/laserlys, andre dyre komponenter osv. Hadde bilen derimot gått 150-200 000km, ville nok saken stilt seg noe annerledes, men i all hovedsak skiller ikke forbrukerkjøpsloven på nytt og brukt.
  6. Det gir jo faktisk mening å kjøpe bil fra en forhandler eller en profesjonell part, da man handler med forbrukerkjøpsloven. Det som derimot ikke gir mening, er å selge bilen med mellommann slik at man selger i forbrukerkjøpsloven - og attpåtil betale penger for det. Kjøper du en bil hos forhandler med to års gjenværende nybilgaranti til 13.02.2027, vil du på toppen av det ha ytterligere tre år til 13.02.2030 med reklamasjonsrett. Hadde den samme bilen vært solgt av en privatperson, ville garanti- og reklamasjonsrettighetene dine endt 13.02.2027. Ettersom bil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet, tenker jeg at risikoen for å selge bil som privatperson gjennom forbrukerkjøpsloven er nokså høy. Jeg forstår i alle fall godt at folk betaler ekstra for denne rettigheten.
  7. Nei, og dette kommuniseres nok (bevisst) svært dårlig fra de profesjonelle mellommennene. Tegnet opp en rask illustrasjon som viser de to forskjellige måtene et mellommannssalg kan foregå. Det er umulig å kutte leddet mellom selger/eier og kjøper.
  8. Ja, der er vi selvfølgelig helt enige. Det beste er å kjøpe av pålitelige aktører, men på sett og vis er det likevel ikke så ille å kjøpe en bil i kommisjonssalg om forhandler er på trynet - all den tid man kan gå rett på selger med svært gode vilkår. Ja, det er smått ganske sprøtt at man faktisk velger å gå denne veien. Du betaler penger for å påta deg reklamasjonsansvar etter en av de beste forbrukervennlige lovverkene som finnes. At forhandler velger å påta seg det fulle og hele ansvar er nok et avtalerettslig forhold mellom selger og mellommann. Skulle mellommann likevel ikke gjøre opp et reklamasjonskrav med kjøper, kan kjøper likefullt gå direkte på selger ettersom forbrukerkjøpsloven er ufravikelig til ugunst for forbruker (kjøper).
  9. Men det er uansett forbrukerkjøpsloven som er gjeldende i et slikt tilfelle, og da vil man ha en ufravikelig lov og inntil fem års reklamasjonsfrist mot selger, fremfor to års reklamasjonsfrist og en fravikelig kjøpslov å forholde seg til. Om selgeren «ikke skjønte» at han solgte under forbrukerkjøpsloven, spiller i og for seg liten rolle for kjøperen. Reklamasjonssaker (selv i kjøpslovsammenheng) ender ofte i rettsapparatet uansett, og da er det jo - for kjøpers del - straks hyggeligere å stille der med et bedre lovgrunnlag enn man ville hatt ellers.
  10. Det er gull at de selger på vegne av kunde, for da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og man kan reklamere til både selger og mellommann (med mindre mellommann uttrykkelig har gitt beskjed om at de ikke hefter solidarisk med selger). Det er skikkelig vinn-vinn situasjon for kjøper, og langt bedre enn å kjøpe direkte fra selger uten mellommannsleddet.
  11. Gratulerer med flott i4 @Dusy! Her har du fått deg en knallfin BMW som etter min mening står seg bra designmessig den dag i dag.
  12. Nei, prisen er i utgangspunktet helt grei, selv om jeg kanskje tenker den er 100 000,- for dyr sett i forhold til at det er en 7-serie og annenhåndsverdien er «drit». G11 750i LCI
  13. Det er dårlig stilt her også, gitt. Litt feil tidspunkt den kommer ut på, dessverre.
  14. Hehe, ja! La oss få eurokursen i litt mer trygge omgivelser, så er drømmen plutselig noen hakk nærmere.
  15. Alpina XB7 gir meg et skikkelig må ha begjær. For en skute!
  16. @papertiger Ja, andre farger kan velges. Blant annet orange.
  17. Det kommer marginale endringer fra 07/2025-produksjon. i4 M50 blir til i4 M60 med 590hk blant annet.
  18. Jeg leste denne artikkelen om oppgradert rekkevidde på i5, og bet meg merke i de helt sinnsvake salgstallene i 2024. Det er greit vi er i dyrtid, men biler som i4 og iX har til sammenligning helt andre salgstall.
  19. Her er det bare å stålsette seg for tidenes facelift siden E65. Dette er etter sigende G90 M5, og ikke G84 M3 som enkelte trodde i starten. Dette underbygges blant annet av skulderlinjen som G50/G84 ikke har.
  20. @Ron Jeremy Jeg forstår hva du mener og er i og for seg noe enig. BMW leverer totalt sett bra, og det er flere elementer enn hva jeg tar opp der som betyr mye. Problemet her er nok at vi vurderer og verdsetter BMW høyt, og da blir fallhøyden desto større når produktene ikke lever opp til forventningene. Selv er jeg nok for investert i BMW, så jeg kommer vel til det punktet at jeg svelger en kamel eller ti eller henter meg ut en 2027 G07 X7 og slenger på en 2020-front. Man kan selvsagt konvertere til Porsche, men nei. Det er nok ikke noe for meg (annet enn en potent 911 av noe slag) heller - den biten overleverer jeg til kollegaene mine som kjører Taycan og Cayenne alle mann. Ellers er jeg helt uenig i at E60 er en svak modell. Snarere tvert i mot mener jeg dette muligens er den sterkeste 5-serien i moderne tid. Ikke nok med at bilen designmessig var 20 år forut sin tid, men teknologi og utstyrsmessig fremstår modellen som en stor revolusjon. Personlig har jeg nok aldri hatt en bedre bil - rent kjøremessig - enn en E60 med aktiv styring og dynamic drive. Modellen satte også en helt ny bransjestandard med betjening av infotainmentsystemer, LED-lys, head-up display, night vision, adaptive lys, soft close dører, stort panoramaglasstak som kunne åpnes og så videre. Alle etterfølgerne til E60 har i hovedsak levert evolusjon av hva E60 (og E65) brakte på banen. Det er smått utrolig at dette designet er 25 år gammelt! Dette er så minimalistisk og stilrent, at dette kunne ha rullet ut fra fabrikken i går. For en bauta! Avslutningsvis må jeg tilføye at jeg på ingen måte tror det er noen dans på røde roser hos de kinesiske merkene, men det er klart man gjør seg noen betenkeligheter når Kina-rollsen aka Hongqi E-SH9 har et interiør som ser ut til å gravlegge hele G60.
  21. @Ron Jeremy Jeg føler jeg er relativt frittalende og uttrykker meg antakeligvis til glede for noen og irritasjon fra andre. Det sagt, må jeg få presisere at jeg uttaler meg basert på hvordan en BMW skal være for meg. Det kan hende andre har en helt annen oppfatning - noe som naturligvis er helt greit, og også interessant å lese om. "Min BMW" har i mine øyne grunnpilarene plantet i innovasjon, design, kjøreegenskaper og motor, og det er nok ikke uten grunn at foreleseren jeg hadde i markedsføringsfagene brukte BMW som et eksempel på en ekstremt sterk merkevare der folk flest assosierte merket med sportslighet, kjøreegenskaper, en bil for de bilglade, design og premium - Sheer Driving Pleasure og The Ultimate Driving Machine var essensen i BMWs merkevare. Dessverre kan jeg ikke med et snev av velvilje gjenkjenne meg i disse betraktningene lengre. Siden tiden på studiebenken har disse grunnpilarene sakte, men sikkert forduftet og BMW har gang på gang gått på akkord med merkevaren og merkevareidentiteten. Først kom inntoget av uinspirerende FWD-biler, vaklende designspråk, forenkling og kostnadsbesparelser over hele linja. Jeg forstår at EU trolig er skylden i mye av det, men det vil ikke være rimelig å pålegge ansvaret på "alle andre". BMW kunne - hvis de ville - fortsatt opprettholdt merkevaren og merkevareidentiteten. G60 5-serie ble hardt markedsført som en reprise av E60 5-serie, men aldri før har vel en slik markedsføring vært feil. Der E60 5-serie bød på innovasjon og nyskapninger, samt en tydelig DNA-profil i designet, gikk G60 5-serie på akkord med alt. Fra å være en tung, satt tysk premiumbil, til å fremstå som det jeg åpenbart mener minner om en asiatisk FWD-aktig 5-serie med Lada-standard. Fra å tilby flust med utstyr, har man kommet dit at man knapt tilbyr noe. Man har mistet det tydelige BMW-preget på hele bilen og kvaliteten er skrantende. Svært skrantende. Kvaliteten på bilen er unektelig - Lada - sammenlignet med hva alle forhenværende 5-serier har vært. Personlig mener jeg det er et stort feilskritt å gå i sporet BMW er nå. Som en utbyggerkunde av meg til stadighet sier om boligene han bygger (som objektivt sett har en svært høy teknisk standard); "jeg selger gull til drittpris, mens andre selger dritt til gullpris". BMW har dessverre havnet i kategorien der de selger "dritt til gullpris" - det fungerer i det korte løp, men er et feilskjær i det lange løp. Det er begrenset hvor lenge man kan identifiseres som en premium/luksusprodusent, når produktet ikke lenger oppleves som dette. Det er her jeg drar refleksjonen om at BMW fort kan bli nåtidens Nokia om det ikke tas et standpunkt for hva BMW faktisk er og skal være videre i fremtiden. Har BMW som mål å bli et folkelig og alminnelig bilmerke, må de også ta standpunkt om at de vil bli det. Kineserne leverer biler til en rimelig pris og med en kvalitetsfølelse og utstyrsnivå som overgår dagens BMW. Når BMWs tilsynelatende eneste konkurransefortrinn nå er å kjipe inn på kvalitet og utstyr, og konkurrere på pris, har BMW mistet merkevaren sin helt. Folk er villig til å betale for premium og luksus - gitt at man faktisk også får det. Jeg er overbevist om at BMW fint kunne stått i det (se på Porsche), men tok feil vei i lyskrysset. Nå gjelder det å manøvrere seg tilbake til det samme lyskrysset og stake ut en riktig kurs!
  22. Om du mener i4/G2x 4-serie, får man nå kun kjøpt bilen med "luksus instrumentpanel" som er sensatec med sømmer. Det tidligere 4M5 skinntrukket dashbord kunne ikke lenger bestilles fra og med LCI, med unntak av på M3/M4. Man kan nok få 4M5 under Individual Manufaktur-programmet, men da koster jo dette dashbordet plutselig 1/8 av bilens pris. G6x har ingen opsjon om verken sensatec med sømmer eller skinntrukket dashbord. Det er godt mulig at Individual Manufaktur åpner for det, men sett i lys av hvor mye BMW har spart inn på denne modellen, kan jeg unektelig se for meg at de tilbyr Individual Manufaktur her i det hele tatt.
  23. @Skulebollen Du har nok vært borti en selger som ikke helt vet hva han snakker om (det var jo en her inne som bestilte i4 og ble lovet at bilen hadde skinntrukket dashbord, men så fant man ut at det var sensatec etter at bilen kom). Du får dog bestilt merino til seter (riktignok ikke i noen smakfulle spesifikasjoner i mine øyne, men det blir på det subjektive plan). Ellers fremstår B&W som en vits på G6x. Spesifikasjonsmessig er det en kraftig degradering fra det tidligere B&W systemet, men nøkkelen her er at G6x har "Bowers & Wilkins Surround System", mens øvrige biler med B&W har "Bowers & Wilkins Diamond Surround System". Dagens B&W i G6x minner derfor mer som en rebrandet Harman Kardon, noe som også understrekes av den lave finessen i designet på anlegget og prisen. På dørene foran er diskantdekselet i aluminium/aluminium look-a-like med belyst B&W-logo og høyttalerdeksler i filt. Bak er det et høyttalerdeksel i plast som skal forsøke å imitere et deksel i aluminium. Her er høyttalerne belyst - i motsetning til foran.
×
×
  • Opprett ny...