-
Innholdsteller
1241 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
jorg1s1's Achievements
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. "Reisebrev" fra europatur
-
E46 M3 - Alpina D3 - 991.2 Carrera S.
emne svarte i jorg1s1 sin Snagg30 i Bilder og filmer / Show-off
Har tittet alt for lite innom bimmers siste tiden, men jeg må si det er litt av en bilpark du har fått deg - gratulerer! Ang PAW så er det strengt, men må si det er utrolig deilig å kjøre 5+ år gammel Porsche og bare få ting dekket som om man hadde nybilgaranti, så jeg forstår at de må være strenge. Ser dog ikke logikken i at man kan oppgradere til keramiske fra stål, men ikke andre veien - har du sjekket dette med flere Porsche centere? Slik jeg har forstått det etter å ha sjekket en del rundt i et par år så er det OK å ettermontere/bytte til deler som kunne leveres på bilen fra fabrikk da bilen var ny - eks ettermontere SportDesign, bytte ratt, bytte fra signalgrønne bremsekalipere til sorte på Hybrid etc. Jeg ble til og med oppfordret av en ansatt til å heller lakkere mine kalipere enn å bytte de for å endre farge - men etter å ha spurt og gravd litt videre mente han at jeg i aller værste fall ville miste dekning av feil på bremser gjennom PAW ved å lakkere, bare at jeg da måtte være veldig uheldig i så fall. Dog sjekket de aldri dagens spec av bilen opp mot nybilspec ved garantisaker, så lenge alt var originale Porsche deler mente han... -
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. "Reisebrev" fra europatur
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
Det som er synd med M3 er at man ikke får den med Webasto eller hengerfeste, mens M340i har (mulighet for) begge deler. Tipper M3 touring hadde solgt ganske mye bedre i Norge om dette var på plass, jeg hadde i hvert fall absolutt vært interessert i en da. Det med Webasto gjelder for så vidt F90 M5 også, så at man får M5 G99 med kupevarmer (fordelen med hybrid) når den i tillegg er stasjonsvogn og fås med hengerfeste gjør den jo til rene norgesbilen i forhold.
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Dusy’s E46 M3 - 2024 sesongen over.
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Olaandref reagerte på et innlegg i et emne: E30 S54 prosjekt - 2024 update
-
Ampera reagerte på et innlegg i et emne: E30 S54 prosjekt - 2024 update
-
Litt artig at du spør, det er jo nå i overkant av 10 år siden tråden ble oppdatert sist, men bilen har jeg fortsatt og det har egentlig ikke skjedd stort i selve garasjen etter tråden ble oppdatert i 2012, foruten et lite stunt våren 2013 da bilen ble omtrent totalribbet for å bygge om til ren banebil. Dessverre har jeg gjennom årenes løp vært mye flinkere til å handle inn deler enn å skru. Jeg har nå kommet i en situasjon hvor garasjen som bilen har stått i de siste 13 årene skal rives, og jeg har vel tatt en reality check og innsett at den eneste måten denne noen gang kan komme på veien på er å sette bort alt arbeidet til noen andre. Da jeg ikke kjenner noen jeg ville hatt tillit til å sette denne jobben til uten at det koster hinnsides mye penger, så har jeg funnet ut at den blir solgt i deler. Kunne selvfølgelig alltids ha fått solgt alt samlet, men jeg har lagt mye penger i dette selv og da får man mest i deler. Veldig mye spesielle deler er handlet fra det store utland (eBay Kleinanzeigen har mer skjermtid enn Finn) til tidvis spinnville priser over flere år da mye er omtrent umulig å få tak i. Legger ved et par bilder fra bilens storhetstid i 2010, som var både første og siste sessong på veien på mange år! Samt et fra den ble rullet inn i garasjen hvor den har stått siden...
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Werther reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Werther reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
@Marius2002 Har faktisk ingen erfaring med BMW sine hybrider, har et absolutt krav om minimum 6 hull i blokka om det skal være helt- eller delvis fossilt, og bikkja må få plass i bagasjerommet. SUV skal det heller ikke være, luftfjæring på en stasjonsvogn er mer enn tilstrekkelig (for å få både bra stance og samtidig kunne heve den på vinteren/ved svært dårlig vei). Kunne nok svelget kamelen med luft på alle hjul om BMW hadde laget 545e touring, men det er jo ikke noe jeg trenger å ta stilling til uansett. Så da ble det Porsche Panamera Sport Turismo denne gangen. Bagasjerom uten lasteterskel/kasse og grei rekkevidde med 14.1KWh batteri. Synes hybridsystemet er særdeles sømløst også, natt og dag i forhold til feks forrige generasjon GLE500e som jeg har kjørt en del tidligere - med flott V6er, men elendig rekkevidde og verdens styggeste og mest upraktiske kasse til batteriet i bagasjerommet. Vet ikke hvordan det er på BMW, men jeg liker at når batteriet blir tomt på min under kjøring, så starter fossilmotoren og går på tomgang i 20-30sek hvor elmotoren fortsatt står for fremdriften - slår ikke inn direkte på høyt turtall som noen andre hybrider jeg har kjørt (mitt værste og mest skuffende bilopplevelse hva gjelder bil var en Mitsubishi Outlander PHEV, som gjorde nettopp dette med en fæl firesylindret N/A strikkmotor). Valgte som sagt å prøve hybrid selv ved forrige bilkjøp, da jeg kun har 9 km til jobb og ingen bom samt at jeg ikke ville gi helt slipp på det fossile. Sommertid kjører jeg derfor helelektrisk begge veier med god margin. Vintertid opplevde jeg i fjor på det værste et par ganger hvor jeg også var innom butikken på vei hjem at jeg neeeesten kom helt hjem før motoren startet og bannet like høyt hver gang, det ble sportsmodus for å tvinge den i ren fossilmodus på vei hjem resten av de kaldeste dagene den vinteren om jeg hadde andre ærender på hjemturen også. Forbruket under kjøring øker mye vinterstid, men også forvarming av kupe to ganger om dagen krever sitt av batteriet. Nå har jeg også fått lader på jobb og bestemt meg for å beholde bilen en stund (lenger enn planlagt), så da har jeg begynt å passe bedre på batteriet. Holder kapasitet mellom 20 og 70%, da tåler det ekstremt mange flere ladesykluser enn å lade 0-100 hver gang. Nå har nok mange hybrider en god del mer brutto enn nettokapasitet, som hjelper godt. Min Panamera har reservert 15% i bunnen, da batteriet (elmotoren) også brukes til å starte fossilmotor da den ikke har en konvensjonell starter, samt til varmeapparat/AC og "dynamo" (DC-DC til 12V batteri). Det er dog kun reservert 5 % i toppen som jeg synes er for høyt, og når jeg ikke kan sette øvre ladegrense så er det litt hassle. Men har nå Easee-lader både jobb og hjemme, så kan da ordne dette med laderen siden bilen (softwaren) er for dum... Mistenker at dette gjelder de alle fleste, om ikke alle hybrider?
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Ron Jeremy reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Det har vel vært en del motorhavari på disse, i hvert fall pre-facelift. Har muligens en sammenheng med hvordan folk bruker disse? Har flere ganger lest Finn-annonser på hybridbiler, både 530e og andre hvor selger skryter av rekkevidden og bensinforbruk ala "svært rimelig i drift mtp bensinforbruk - har 3 mil til jobb og kommer neeeesten helt frem før bensinmotor starter". Stakkars fossilmotorer som bare får gå et minutt eller to hver gang den startes, og på en del hybridbiler slår inn på 3000 rpm med en gang. Disse fullades appåtil ofte et par ganger om dagen slik at historien gjentas både til og fra jobb, samt at batteriet slites relativt raskt da jeg enda har til gode å se en hybrid hvor man kan sette øvre ladegrense (prosent batterikapasitet) i bilen. Jeg vet om folk som lader bilen fra ca tom til fullt 3-4 ganger om dagen - først for å komme seg til jobb, så for å komme seg hjem, og så 1-2 ganger til i løpet av kvelden for å kjøre barn til/fra trening, butikken etc. Bilen plugges i hver gang den kommer på gårdsplassen. Å ha en hybrid uten noe for form motor/drivverksforsikring, nybilgaranti etc er virkelig et økonomisk sjansespill. Dobbel drivlinje og et dyrt litiumbatteri som du absolutt ikke skifter selv verken helt eller delvis (celler/moduler) med mindre man virkelig vet hva man driver med. Hybrid er absolutt ikke for alle, det bør passe med bruksmønster - spesielt på biler man skal ha etter utløp av nybilgaranti. Enten har man lang nok arbeidsvei til at fossilmotor startes underveis og blir god og varm før den parkeres, eller at du kan kjører helelektrisk ene veien og fossilt den andre. Eller at du kommer helelektrisk tur-retur så klart. Kan man lade begge steder så får man jo enda flere muligheter. Høres sikkert ut som jeg hater hybrid, men har det selv - dog passer det mitt bruksmønster perfekt i motsetning til mange andre..
-
Kjenner til den der, men visste ikke at den var solgt ut av landet. Forrige eier har (minst) en annen spesiell Mercedes stående også ref bilde under. At den gikk ut av landet er egentlig ikke overraskende, det virker å være enormt mye større betalingsvilje og etterspørsel etter tidlig 90-talls Mercedes AMG / Brabus i utlandet enn her hjemme. Har selv en E36 AMG av 124-karosseriet og den blir neppe annonsert her hjemme en gang dessverre når den ryker om et år eller to til fordel for en 911.
-
jorg1s1 reagerte på et innlegg i et emne: Den store finn.no tråden.
-
G-wagen er noe eget, du kjører ikke G for komfort, men for fremkommelighet og terrengegenskaper - evt status eller godfølelsen. Hadde en nittitalls G-wagen bensin som bruksbil i 4 år frem til i høst, urestaurert, solgt ny i Norge og gått nesten 400k km - snittet rundt 2 liter på mila. Den sviktet meg aldri, eneste feilen som dukket opp i årene jeg hadde den var at jeg måtte bytte en viskergjennomføring - fikset ellers kun et par ting som "fulgte med på kjøpet". Range Rover bedre? På kjøreegenskaper/komfort uten tvil, terrengegenskaper nei. Er du glad i verksted eller å skru - uten tvil ja!
-
Nei, det er to turboer i 4 E-Hybrid motoren også. Alle disse 2.9-literene har to turboer, du blander kanskje med 3.0-literen (som er en helt annen motor)? Merkelig nok leveres den vanlige Panamera 4 (ikke E-Hybrid, aldri solgt i Norge) med 3.0-liters singelturbomotoren på 330 hk, mens i hybriden hentes det ut samme effekt fra 2.9-literen. For å gjøre forvirringen komplett så leveres Cayenne E-Hybrid med samme 462 hk systemeffekt som Panamera 4 E-Hybrid (hvorav 330hk fra fossilmotoren også her), men har 3.0-liters motoren... 2.9-literen er et helt annet dyr enn 3.0-literen, men det er ikke så lett å se på papiret. Samme motoren leveres i 4S E-Hybrid og da oppgir Porsche 440hk og 0-100 på 3,7 sek i Sport Turismo utgave, altså 110 hk mer og 0,9 sek raskere til 100 (eller 0,7 sek raskere enn oppgitt tid på faceliften som har samme oppgitt effekt). Jeg har sett tunere hente ut opp til 190hk ekstra fra 4 E-Hybrid motoren så tipper det sparker greit i fra da... Personlig tørr jeg ikke noe tuning da jeg vil sove godt om natten med PAW og jeg er usikker på hva de kan finne ut om bilen har vært tunet tidligere. Driver selv i bransjen med utvikling av elektronikk, mikrokontrollere og programmering av disse og jeg vil påstå Porsche er passe dumme hvis de ikke gjør noe så enkelt som feks å logge peak-verdier for å kunne ta folk for tuning og da nekte erstatningssaker som potensielt kunne gått på garanti da det er så enkelt å implementere som det er. Jeg tror Porsche har valgt 2.9-literen i Panamera Hybrid fordi de egentlig henter en del mer ut av motoren enn de sier, i hvert fall ved launch control og bruk av boost-funksjonen (20sek boost med knappen i midten av mode-switch hjulet som følger med Sport Chrono-pakken). Samboeren kjører en Polestar 2 som på papiret skal bruke 0,1 sek lenger til 100 enn Panameraen med launch control. Jeg har ikke målt tidene for å sjekke så det er mulig det er lyden av sportseksosen i 18-modellen uten OPF som spiller meg et puss, men det føles mye mer brutalt i Porschen med en launch control. Jeg mener Panamera 4 E-Hybrid med sin potente motor har falt litt i skyggen av andre biler ift hvor kapabel den er samt hvor bra totalpakke du får og hvor oppdatert og moderne den føles ut sammenliknet med nye biler idag, særlig prisen tatt i betraktning. Disse har hatt et enormt verditap bare det siste året, men også 1-2 år før dette. Jeg vurderte RS4 B9 og M340i også, men prisen her har jo stått stille i 2-3 år og let's face it - en Panamera er mye mer bil om man ser litt lenger enn bare performance og kjøreegenskaper! Ref servicekostnader på 4 E-Hybrid som nevnt tidligere her så er det premium-pris, ja. Jeg fikk nettopp pris på underkant av 31k for bytte av luftfilter og olje på PDK-kasse (6 års/120k service) samt oljeskift på motor, pollenfilter og bremsevæske (gjøres på hver service). Med tanke på det nevnte jobben bare for å bytte luftfilteret (gjelder også første generasjon Panamera så vidt jeg vet) og at dette er Porsche merkeversted hvor de tar i området 3200-3600 kr i timen (husker ikke nøyaktig pris) så synes jeg ikke det er så ille dog. Kunne sikkert fått det gjort billigere et annet sted, men for å opprettholde PAW så får man svelge kamelen. Trøster meg med at tidligere eier har hatt et verditap på rundt en million på 5 år og at det fortsatt føles ut som ny bil.
-
Gratulerer med grom bil, har siklet på denne selv! Kjøpte meg faktisk en Panamera selv denne uka, men må ha litt mer plass til bikkja baki så da ble det en '18 Sport Turismo 4 E-Hybrid. Var ikke mye som fristet fra BMW når jeg skulle ha nyere bruktbil denne gangen. Ikke like grom lyd som suge V8'ern i din, men den nedtunede RS4 motoren med Porsche sin sportseksos uten OPF låter overraskende bra. PAW er helt genialt og overgår motor/drivverksforsikring en høy gang.
-
E46 M3 - Alpina D3 - 991.2 Carrera S.
emne svarte i jorg1s1 sin Snagg30 i Bilder og filmer / Show-off
@BrokeBoi Mangel på rattvarme i '16-'19 W213 E63 er en liten kamel å svelge i forhold til manglende Webesto i F90 M5 for oss som skal bruke bilen hele året. Ellers er det for min del avgjørende at den ene kun fås i sedan og den andre også i stasjonsvogn. En ting som er helt sikkert er at det er klasseforskjell på interiøret i BMWs favør! Jeg lurer faktisk om jeg heller ville hatt det aldrende interiøret i RS6 C7 enn W213, tross mangelen på skinn på dash/øvre dørsider og eldgammelt infotainment så oppleves det i det minste som solid bygget. -
E46 M3 - Alpina D3 - 991.2 Carrera S.
emne svarte i jorg1s1 sin Snagg30 i Bilder og filmer / Show-off
Hva med en 2018 Panamera Sport Turismo Turbo (S)? Du får PDK-kasse, sittestilling som ikke er helt ulik 911 og bra med lyd. Få tak i en med PDCC og PTV+ for enda bedre kjøreegenskaper, evt PCCB (karbonkeramiske bremser). Tegn PAW i 3 år og sov relativt godt om natten. Et lite kompromiss som kanskje kan tilfredsstille noe av det praktiske med X3M og kjøreegenskaper-/følelse fra 911... -
Jeg ville styrt unna HS622, den er rett og slett for liten og svak. Arvet en for noen år siden, den gikk rett på Finn etter et par snøfall (solgte den for 7500 i 2017 ser jeg - den var da 12 år gammel men nesten ubrukt). Skal man først legge litt i en snøfreser så bør den fungere når det faktisk kommer snøfall av betydning. Den ville ikke hatt sjans hos meg i Asker med snøfallet siste døgnet, i så fall måtte jeg tatt det fortløpende og kjørt minst 2-3 ganger. Edit: kan legge til at dette var 4.4kW utgaven, dvs den kraftigste motoren levert til HS622 (du får de med 3.6kW og 4.1kW også)
-
Fantastisk bil, her er annonse fra sommeren 2021: https://www.finn.no/221027779 Edit: Kan se ut som den ikke ble solgt da, men gikk gjennom forhandler senere? https://www.finn.no/224503065
-
Med en 1995 E36 AMG (S124) i garasjen i tillegg til E30'n er jeg kanskje noe farget her, men disse er i hvert fall ikke mindre verdt enn en E34 M5, det samme kan sies om 500E/E500. Det går nok et skille etter W124, W202 og W140. Mercedes skal dog ha for M113 V8-eren som kom på slutten av 90-tallet, denne er skuddsikker og sammen med 5G-Tronic kassen (722.6) har dette drivverket en holdbarhet som ingen V8 fra noen av de tyske har kunnet matche verken før eller etter. Sent 90-/tidlig 2000-talls Mercedes som den C32 AMG nevnt over her er nitriste saker i mine øyne, men det hjalp litt mot midten slutten av tiåret med S-klasse W221 og CL C216. E-klasse W210 i sedan er egentlig er fin og solid bil, men det er vel nyere bilhistories største rustkatastrofe.