Gå til innhold

jorg1s1

Medlem
  • Innholdsteller

    1246
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

jorg1s1 vant dagen sist August 19

jorg1s1 hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjøretøy
    E30 S54, S124, Panamera

Nylige profilbesøk

1519 profilvisninger
  1. Det stemmer at 500E/E500 kun kom med automat, gjelder også 420-varianten. For min del er det BMW som ligger hjertet nærmest, men jeg har alltid hatt en softspot for 124-bilene og kjøpte derfor en S124 E36 AMG for ca 10 år siden da jeg kom over en på Finn. Ser det nevnes at 123-bilene kan oppleves ganske kjipe, noe jeg er enig i. Dette gjelder også 124-bilene, det er et hav av forskjell mellom en innstegsmodell av de aller første 124-bilene og de siste som ble laget i '93-'95. Ikke bare kom det Sportline understell og seter etter hvert som gjorde underverker, men også standardsetene er noe helt annet på de senere årsmodellene. Jeg har selv en E36 AMG, og ville aldri hatt manuell kasse i den bilen - det kler den ikke. Du fikk E280/E320 med 5-trinns automat hvor siste giret er overdrive, men denne tåler ikke særlig høyt moment og ble derfor ikke tilbudt i E36 AMG samt V8-varientene. Det var frem til i fjor 3 stk E36 AMG i stasjonsvognkarosseri her i landet (S124), da ble en av de solgt til Tyskland. Den ble ikke en gang annonsert her hjemme. Den gikk til prisantydning, noe som jeg tror var omtrent 48 ganger så mye som eier ga for den noen år tidligere (rett etter jeg kjøpte min). Lagt noen kroner i restaurering i etterkant riktignok, men prisen på pene 124-biler med stor motor har tatt helt av.
  2. @Fredrik 90 Ja, det koster. Det skal sies at det visste jeg på forhånd, jeg hadde sjekket priser på service, PAW osv før kjøp - så jeg visste hva jeg gikk til - men tror en del får seg en overraskelse der. G61 550e har en flott drivlinje, men klarer bare ikke den bilen (gjelder da også M5). I G31 hadde drivlinjen omtrent vært drømmebilen. Nå er jeg glad i stasjonsvogn, så BMW hadde egentlig ingenting aktuelt for meg da jeg handlet Panamera. Var innom G31 540i, men det ble litt for tamt. Alpina B5 Touring av G31 generasjon også, men hadde levd i konstant frykt for motortrøbbel som nok hadde dempet eiergleden. Glemte kanskje å si at mye av grunnen til salg var alder på bilen, av erfaring så begynner det å dukke opp litt når bilen blir 7-8 år og her har man to drivlinjer å vedlikeholde i tillegg. Med PAW hvor alt skal være originalt Porsche så begynner det å koste mer enn det smaker da. Jeg ble heller ikke komfortabel med å eie og bruke Porsche i jobbsammenheng, det tok seg visst ikke så bra ut og det ble en del kommentarer med en undertone. Det er mer akseptert å eie hytte på fjellet til mange millioner og kjøre E-tron til en million, enn en brukt Panamera til 800k. Nei, jeg burde ikke bry meg - men det blir en bismak av det. Hadde med CEO i bedriften jeg jobber i bilen et par ganger (vi jobber ikke på samme lokasjon), han synes det var gøy at jeg kjøpte en slik bil og ba meg dra på litt for å høre lyden da vi kjørte. Selv kjørte han Audi Q7. Han hadde vært og prøvekjørt Cayenne nylig, beste bilen han hadde kjørt og hadde utrolig lyst på en da han kjører mye og lange turer. Men han kunne bare ikke ha en Porsche, det tok seg ikke bra ut. Han tenkte å heller importere en av de siste SQ7 (4l V8 diesel) i samme farge som den han har, så ingen skulle se at han hadde byttet bil.
  3. Stemmer. Bilen var fin den, og hadde lite feil i mitt eie. Grunnene til at det nok ikke blir noe nyere Porsche igjen er flere og noen er mer prinsipielle. PAW er fint, men høyvoltsbatteriet er ikke lenger dekket på el og hybrid. Med bilen jeg hadde som blir 8 år til vinteren, måtte jeg dermed tegnet drivverksforsikring i tillegg til å ha PAW som har eksplodert i pris (kom også over 2025 prisene for Panamera her om dagen, se i bunnen) samt service som selvfølgelig må tas hos Porsche. I Son hadde jeg samme mekaniker alle tre gangene jeg var innom, han var lærling de første to gangene og hadde vel akkurat fått fagbrev siste gangen. Synes det er litt sprøtt å betale 3-4000 kr i timen for en lærling, som ikke en gang klarte å utføre en skikkelig hjulstillingskontroll eller maktet å be andre der om hjelp da han ikke klarte det. Fikk med utskrift på hjulstilling etter kontroll da jeg ba om det, men tittet selvfølgelig ikke på den før jeg kom hjem og da orket jeg ikke mase mer. Var bedre enn det var - men absolutt ikke bra eller innenfor på flere verdier, og dette skulle de ha ganske mange tusen for om ikke det ble dekket av bruktbilgaranti (som også var en liten kamp tross at jeg informerte om en feil rett etter overtakelse). PAW-vilkårene ble endret en gang mellom 2023 og 2024 da en presisering ble lagt til om at høyvoltsbatteri ikke er dekket - tidligere sto det kun batteri, som er naturlig da det er en slitedel og sto da også listet under slitedeler som ikke er dekket. Porsche mener dermed nå at høyvoltsbatteri er en slitedel, noe som er ganske skremmende. Min bil fikk tegnet PAW i 2023 under de gamle vilkårene og ble tegnet av første eier ifbm at han leverte den til innbytte da garantien gikk ut, denne lå i hanskerommet da jeg prøvekjørte bilen. Porsche Center tok ut denne PAW-avtalen fra bilen ifbm salg til meg og nektet meg å få denne, da de mente det var en avtale mellom han som tegnet den og Porsche samt pga GDPR osv. Det eneste personlige denne avtalen inneholder er navn og underskrift, så synes hele greia ble for dumt - også tatt i betraktning at jeg hadde som betingelse for å kjøpte bilen at jeg skulle få med full verkstedshistorikk, noe jeg fikk (tross GDPR). Ellers er vel PAW litt vel oppskrytt - jeg har sikkert vært en bidragsyter her, men tror fortsatt ikke jeg ville hatt nyere Porsche uten pga de potensielt store utgiftsbombene (av samme grunn ville jeg ikke kjøpt BMW hybrid uten garanti, det var også grunnen til at det ble Porsche). Når lyktene nå ikke lenger blir byttet før de slutter å lyse og man må kjøre rundt med lykter fulle av vann i månedsvis så blir det for dumt. Jeg slet også med en ladeluke som sporadisk ikke vil åpne seg, men den fungerte selvfølgelig alltid fint da jeg bestemte meg for å dra innom Porsche - da ville de ikke bytte den. Min verste opplevelse og grunnen til at jeg sterkt vil fraråde PCAB er dog behandlingen du får etter å ha hatt bilen på verskted hvor de riper opp bilen og ødelegger ting uten å verken si ifra eller ta ansvar i etterkant. Har hørt liknende historier fra andre verksteder, men du forventer mer av Porsche. Jeg har generelt inntrykk av at 911-eiere og kanskje spesielt de med GT-biler er mer fornøyd med Porsche Center i Norge enn "bruksbil"-kundene, så jeg mistenker at det er noe der. Prisene ellers på deler er ganske ekstreme på Porsche. Min bil hadde nattkamera, som er ganske utsatt og tåler mindre enn BMW sine (har jeg funnet ut i etterkant) da de bruker linse av Silisium istedenfor Germanium da det er noe bedre IR-egenskaper. Jeg oppdaget etter vask en gang at kameralinsen var sprukket - tok forsiktig på glasset og ta falt det fra hverandre. Porsche tar nesten 100k for å bytte kamera. Kameraet er laget av FLIR og fant etter hvert ut at det er samme som brukes av samtlige bilprodusenter, dog i forskjellige revisjoner opp gjennom årene hvor det har vært litt endringer. FLIR selv sluttet å selge reservedeler til det for et par år siden. Kjøpte erstatningslinse til BMW for ca 7k etter å ha lest på internasjonale fora at det skulle passe, da fant jeg ut at det var 4mm Germanium og ikke passet da VAG bruker 1,5mm Silisium. Audi selger erstatningsglass til 15k og bruker samme glass som Porsche, men synes det ble litt drøyt. Porsche har ikke kun glasset som reservedel, så de vil alltid gi kundene pris på et nytt kamera selv om Audi-reservedelen passer. Det skal sies at om dette skjer vinterstid og kameraet tar inn vann, så er man nok nødt til å bytte hele kameraet uansett da vann og spesielt salt er noe innmaten i kameraet liker dårlig, for min del holdt det å tørke det godt. Ellers ble jeg aldri kompis med kjøreegenskapene ved aktiv kjøring, jeg følte ikke jeg visste hvor grensen gikk. Det var en del bedre på Turbo- og GTS-modellene jeg prøvekjørte og jeg vurderte lenge å bytte til en slik, men disse har større issues med motor/gir så da ble det ikke noe bytte. V6'eren er faktisk en ganske artig motor i tillegg til at den er solid, og lyden spesielt på '18 med sportseksos er halve bilen. Det er også en artig bil på vinterføre da den føles ut som en RWD i større grad en noen annen firehjulsdreven bil jeg har kjørt, jeg har vel ikke kjørt så mye sidelengs på vinteren siden jeg var 18 år... Problemet nå er at jeg har blitt avhengig av hybridystemets fordeler, men tørr ikke eie en uten garanti. Det å ha verdens beste webasto, men også nedkjøling. Å flytte bilen hjemme på gårdsplassen ifbm omstokking av bilparken pga lading uten å fyre motoren, evt ta de 2 minutters turene til butikken og andre små ærender i "nabolaget" uten å få dårlig samvittighet for masse kaldstarter med etterfølgende rask stopp. Drivstofføkonomien bryr jeg meg lite om. Ja, elbilen gjør alt dette - men da får man ikke lyden og girskiftene som man får fra en fossilmotor. Kanskje det er for mye å be om begge deler fra samme bil... Jeg tror nye M5 stv og E53 AMG gjør alt hybridrelatert enda bedre, men eksoslåten er kjip i forhold og girkassene er nok ganske tamme i forhold til Porsche sin PDK. PAW priser Panamera 2018 i Norge 2025: 1 år 27 936 2 år 50 352
  4. Anbefaler dere med Porsche som skal forlenge PAW å be om pris fra andre land, feks Sverige. Har selv forlenget PAW to ganger hos Porsche Center Göteborg, måtte sende bilde av servicehefte, instrumentpanel med km.stand, printe ut, signere og scanne inn kontrakt for så overføre med IBAN/BIC til slutt. I Norge fikk jeg pent beskjed om å møte opp på nærmeste Porsche Center med servicehefte - de hadde sluttet med "remote extension" etter covid-årene var over (kunne gi beskjed over tlf mail om forlengelse om det var på tampen av fristen, men måtte da innom for det formelle senere). Liten prisoversikt for 2018 Panamera (svenske priser i SEK, men verdien på de to valutaene var tilnærmet identisk da jeg handlet PAW i fjor): Norge vs Sverige 2023: 1 år : 20696 - 17 060 2 år : 37302 - 30 720 Sverige 2024 (spurte ikke en gang om pris i Norge, da det eneste jeg visste var at den ikke var gått ned): 1 år 17 885 2 år 32 240 Vet at 2025 prisen har steget vesentlig mer enn fra '23-24, men solgte bilen tidligere i sommer og tror jeg har hatt min siste nyere Porsche uansett så det bekymrer meg ikke så mye. Son er bra, men for langt for meg å reise hele tiden for småting. Jeg setter ikke min fot inn hos Porsche Center Asker og Bærum igjen, Møller Bil over veien har bedre service og det sier vel det meste. Nå er det jo Møller som har kjøpt blant annet PCAB, så jeg håper for Porsche-folket sin del at Son ikke går i dragsuget etter hvert også.
  5. De som er i markedet for Touareg diesel er kanskje ikke helt samme folka som vurderer 45e? Fikk jo Touareg i hybrid også, selv om rekkevidden er mye dårligere. Misforstå meg rett, hybrid er topp men til sitt bruk (har det selv). Det er muligens som å banne i kirka her inne hvor G05 står høyt, men jeg synes siste generasjon Touareg - spesielt pre-facelift med R-Line/sort optikk (men ikke sort lakk/kjipe aftermarket felger/hjulbolter som linket til) er en svært pen bil og går X5 en høy gang i utseende. Også en solid oppgradering fra forrige Touareg på innsiden, men BMW X5 er selvfølgelig i en annen liga her slik man kan specce den med skinn og annen luksus som kan få den til å føles som en 7-serie. Du fikk jo disse med 4.0 V8 TDI på 421hk/900Nm, få om noen i Norge dog. Ja, det er VW og VAG.. Men det er tross alt Porsche og, og denne er bygget på samme plattform som Cayenne med fordelene det gir - aktive krengningsstag, bakhjulsstyring etc. Vil presisere at jeg ikke mener at den kjører som en Cayenne. Største grunn til å styre unna er vel Møller Bil, men det blir vel mindre relevant etter hvert som garantien løper ut på disse.
  6. Har tittet alt for lite innom bimmers siste tiden, men jeg må si det er litt av en bilpark du har fått deg - gratulerer! Ang PAW så er det strengt, men må si det er utrolig deilig å kjøre 5+ år gammel Porsche og bare få ting dekket som om man hadde nybilgaranti, så jeg forstår at de må være strenge. Ser dog ikke logikken i at man kan oppgradere til keramiske fra stål, men ikke andre veien - har du sjekket dette med flere Porsche centere? Slik jeg har forstått det etter å ha sjekket en del rundt i et par år så er det OK å ettermontere/bytte til deler som kunne leveres på bilen fra fabrikk da bilen var ny - eks ettermontere SportDesign, bytte ratt, bytte fra signalgrønne bremsekalipere til sorte på Hybrid etc. Jeg ble til og med oppfordret av en ansatt til å heller lakkere mine kalipere enn å bytte de for å endre farge - men etter å ha spurt og gravd litt videre mente han at jeg i aller værste fall ville miste dekning av feil på bremser gjennom PAW ved å lakkere, bare at jeg da måtte være veldig uheldig i så fall. Dog sjekket de aldri dagens spec av bilen opp mot nybilspec ved garantisaker, så lenge alt var originale Porsche deler mente han...
  7. Du som stakk av med den der ja, Turbo til ribba CT4 pris! Lagret den etter å ha skumlest annonsen i farta, antok at det enten var CT4 eller auksjon. Noe sier meg at du kan bytte bremser hos Porsche og fortsatt ha en liten fortjeneste på denne...
  8. Det som er synd med M3 er at man ikke får den med Webasto eller hengerfeste, mens M340i har (mulighet for) begge deler. Tipper M3 touring hadde solgt ganske mye bedre i Norge om dette var på plass, jeg hadde i hvert fall absolutt vært interessert i en da. Det med Webasto gjelder for så vidt F90 M5 også, så at man får M5 G99 med kupevarmer (fordelen med hybrid) når den i tillegg er stasjonsvogn og fås med hengerfeste gjør den jo til rene norgesbilen i forhold.
  9. Litt artig at du spør, det er jo nå i overkant av 10 år siden tråden ble oppdatert sist, men bilen har jeg fortsatt og det har egentlig ikke skjedd stort i selve garasjen etter tråden ble oppdatert i 2012, foruten et lite stunt våren 2013 da bilen ble omtrent totalribbet for å bygge om til ren banebil. Dessverre har jeg gjennom årenes løp vært mye flinkere til å handle inn deler enn å skru. Jeg har nå kommet i en situasjon hvor garasjen som bilen har stått i de siste 13 årene skal rives, og jeg har vel tatt en reality check og innsett at den eneste måten denne noen gang kan komme på veien på er å sette bort alt arbeidet til noen andre. Da jeg ikke kjenner noen jeg ville hatt tillit til å sette denne jobben til uten at det koster hinnsides mye penger, så har jeg funnet ut at den blir solgt i deler. Kunne selvfølgelig alltids ha fått solgt alt samlet, men jeg har lagt mye penger i dette selv og da får man mest i deler. Veldig mye spesielle deler er handlet fra det store utland (eBay Kleinanzeigen har mer skjermtid enn Finn) til tidvis spinnville priser over flere år da mye er omtrent umulig å få tak i. Legger ved et par bilder fra bilens storhetstid i 2010, som var både første og siste sessong på veien på mange år! Samt et fra den ble rullet inn i garasjen hvor den har stått siden...
  10. @Marius2002 Har faktisk ingen erfaring med BMW sine hybrider, har et absolutt krav om minimum 6 hull i blokka om det skal være helt- eller delvis fossilt, og bikkja må få plass i bagasjerommet. SUV skal det heller ikke være, luftfjæring på en stasjonsvogn er mer enn tilstrekkelig (for å få både bra stance og samtidig kunne heve den på vinteren/ved svært dårlig vei). Kunne nok svelget kamelen med luft på alle hjul om BMW hadde laget 545e touring, men det er jo ikke noe jeg trenger å ta stilling til uansett. Så da ble det Porsche Panamera Sport Turismo denne gangen. Bagasjerom uten lasteterskel/kasse og grei rekkevidde med 14.1KWh batteri. Synes hybridsystemet er særdeles sømløst også, natt og dag i forhold til feks forrige generasjon GLE500e som jeg har kjørt en del tidligere - med flott V6er, men elendig rekkevidde og verdens styggeste og mest upraktiske kasse til batteriet i bagasjerommet. Vet ikke hvordan det er på BMW, men jeg liker at når batteriet blir tomt på min under kjøring, så starter fossilmotoren og går på tomgang i 20-30sek hvor elmotoren fortsatt står for fremdriften - slår ikke inn direkte på høyt turtall som noen andre hybrider jeg har kjørt (mitt værste og mest skuffende bilopplevelse hva gjelder bil var en Mitsubishi Outlander PHEV, som gjorde nettopp dette med en fæl firesylindret N/A strikkmotor). Valgte som sagt å prøve hybrid selv ved forrige bilkjøp, da jeg kun har 9 km til jobb og ingen bom samt at jeg ikke ville gi helt slipp på det fossile. Sommertid kjører jeg derfor helelektrisk begge veier med god margin. Vintertid opplevde jeg i fjor på det værste et par ganger hvor jeg også var innom butikken på vei hjem at jeg neeeesten kom helt hjem før motoren startet og bannet like høyt hver gang, det ble sportsmodus for å tvinge den i ren fossilmodus på vei hjem resten av de kaldeste dagene den vinteren om jeg hadde andre ærender på hjemturen også. Forbruket under kjøring øker mye vinterstid, men også forvarming av kupe to ganger om dagen krever sitt av batteriet. Nå har jeg også fått lader på jobb og bestemt meg for å beholde bilen en stund (lenger enn planlagt), så da har jeg begynt å passe bedre på batteriet. Holder kapasitet mellom 20 og 70%, da tåler det ekstremt mange flere ladesykluser enn å lade 0-100 hver gang. Nå har nok mange hybrider en god del mer brutto enn nettokapasitet, som hjelper godt. Min Panamera har reservert 15% i bunnen, da batteriet (elmotoren) også brukes til å starte fossilmotor da den ikke har en konvensjonell starter, samt til varmeapparat/AC og "dynamo" (DC-DC til 12V batteri). Det er dog kun reservert 5 % i toppen som jeg synes er for høyt, og når jeg ikke kan sette øvre ladegrense så er det litt hassle. Men har nå Easee-lader både jobb og hjemme, så kan da ordne dette med laderen siden bilen (softwaren) er for dum... Mistenker at dette gjelder de alle fleste, om ikke alle hybrider?
  11. Det har vel vært en del motorhavari på disse, i hvert fall pre-facelift. Har muligens en sammenheng med hvordan folk bruker disse? Har flere ganger lest Finn-annonser på hybridbiler, både 530e og andre hvor selger skryter av rekkevidden og bensinforbruk ala "svært rimelig i drift mtp bensinforbruk - har 3 mil til jobb og kommer neeeesten helt frem før bensinmotor starter". Stakkars fossilmotorer som bare får gå et minutt eller to hver gang den startes, og på en del hybridbiler slår inn på 3000 rpm med en gang. Disse fullades appåtil ofte et par ganger om dagen slik at historien gjentas både til og fra jobb, samt at batteriet slites relativt raskt da jeg enda har til gode å se en hybrid hvor man kan sette øvre ladegrense (prosent batterikapasitet) i bilen. Jeg vet om folk som lader bilen fra ca tom til fullt 3-4 ganger om dagen - først for å komme seg til jobb, så for å komme seg hjem, og så 1-2 ganger til i løpet av kvelden for å kjøre barn til/fra trening, butikken etc. Bilen plugges i hver gang den kommer på gårdsplassen. Å ha en hybrid uten noe for form motor/drivverksforsikring, nybilgaranti etc er virkelig et økonomisk sjansespill. Dobbel drivlinje og et dyrt litiumbatteri som du absolutt ikke skifter selv verken helt eller delvis (celler/moduler) med mindre man virkelig vet hva man driver med. Hybrid er absolutt ikke for alle, det bør passe med bruksmønster - spesielt på biler man skal ha etter utløp av nybilgaranti. Enten har man lang nok arbeidsvei til at fossilmotor startes underveis og blir god og varm før den parkeres, eller at du kan kjører helelektrisk ene veien og fossilt den andre. Eller at du kommer helelektrisk tur-retur så klart. Kan man lade begge steder så får man jo enda flere muligheter. Høres sikkert ut som jeg hater hybrid, men har det selv - dog passer det mitt bruksmønster perfekt i motsetning til mange andre..
  12. Kjenner til den der, men visste ikke at den var solgt ut av landet. Forrige eier har (minst) en annen spesiell Mercedes stående også ref bilde under. At den gikk ut av landet er egentlig ikke overraskende, det virker å være enormt mye større betalingsvilje og etterspørsel etter tidlig 90-talls Mercedes AMG / Brabus i utlandet enn her hjemme. Har selv en E36 AMG av 124-karosseriet og den blir neppe annonsert her hjemme en gang dessverre når den ryker om et år eller to til fordel for en 911.
  13. G-wagen er noe eget, du kjører ikke G for komfort, men for fremkommelighet og terrengegenskaper - evt status eller godfølelsen. Hadde en nittitalls G-wagen bensin som bruksbil i 4 år frem til i høst, urestaurert, solgt ny i Norge og gått nesten 400k km - snittet rundt 2 liter på mila. Den sviktet meg aldri, eneste feilen som dukket opp i årene jeg hadde den var at jeg måtte bytte en viskergjennomføring - fikset ellers kun et par ting som "fulgte med på kjøpet". Range Rover bedre? På kjøreegenskaper/komfort uten tvil, terrengegenskaper nei. Er du glad i verksted eller å skru - uten tvil ja!
  14. Nei, det er to turboer i 4 E-Hybrid motoren også. Alle disse 2.9-literene har to turboer, du blander kanskje med 3.0-literen (som er en helt annen motor)? Merkelig nok leveres den vanlige Panamera 4 (ikke E-Hybrid, aldri solgt i Norge) med 3.0-liters singelturbomotoren på 330 hk, mens i hybriden hentes det ut samme effekt fra 2.9-literen. For å gjøre forvirringen komplett så leveres Cayenne E-Hybrid med samme 462 hk systemeffekt som Panamera 4 E-Hybrid (hvorav 330hk fra fossilmotoren også her), men har 3.0-liters motoren... 2.9-literen er et helt annet dyr enn 3.0-literen, men det er ikke så lett å se på papiret. Samme motoren leveres i 4S E-Hybrid og da oppgir Porsche 440hk og 0-100 på 3,7 sek i Sport Turismo utgave, altså 110 hk mer og 0,9 sek raskere til 100 (eller 0,7 sek raskere enn oppgitt tid på faceliften som har samme oppgitt effekt). Jeg har sett tunere hente ut opp til 190hk ekstra fra 4 E-Hybrid motoren så tipper det sparker greit i fra da... Personlig tørr jeg ikke noe tuning da jeg vil sove godt om natten med PAW og jeg er usikker på hva de kan finne ut om bilen har vært tunet tidligere. Driver selv i bransjen med utvikling av elektronikk, mikrokontrollere og programmering av disse og jeg vil påstå Porsche er passe dumme hvis de ikke gjør noe så enkelt som feks å logge peak-verdier for å kunne ta folk for tuning og da nekte erstatningssaker som potensielt kunne gått på garanti da det er så enkelt å implementere som det er. Jeg tror Porsche har valgt 2.9-literen i Panamera Hybrid fordi de egentlig henter en del mer ut av motoren enn de sier, i hvert fall ved launch control og bruk av boost-funksjonen (20sek boost med knappen i midten av mode-switch hjulet som følger med Sport Chrono-pakken). Samboeren kjører en Polestar 2 som på papiret skal bruke 0,1 sek lenger til 100 enn Panameraen med launch control. Jeg har ikke målt tidene for å sjekke så det er mulig det er lyden av sportseksosen i 18-modellen uten OPF som spiller meg et puss, men det føles mye mer brutalt i Porschen med en launch control. Jeg mener Panamera 4 E-Hybrid med sin potente motor har falt litt i skyggen av andre biler ift hvor kapabel den er samt hvor bra totalpakke du får og hvor oppdatert og moderne den føles ut sammenliknet med nye biler idag, særlig prisen tatt i betraktning. Disse har hatt et enormt verditap bare det siste året, men også 1-2 år før dette. Jeg vurderte RS4 B9 og M340i også, men prisen her har jo stått stille i 2-3 år og let's face it - en Panamera er mye mer bil om man ser litt lenger enn bare performance og kjøreegenskaper! Ref servicekostnader på 4 E-Hybrid som nevnt tidligere her så er det premium-pris, ja. Jeg fikk nettopp pris på underkant av 31k for bytte av luftfilter og olje på PDK-kasse (6 års/120k service) samt oljeskift på motor, pollenfilter og bremsevæske (gjøres på hver service). Med tanke på det nevnte jobben bare for å bytte luftfilteret (gjelder også første generasjon Panamera så vidt jeg vet) og at dette er Porsche merkeversted hvor de tar i området 3200-3600 kr i timen (husker ikke nøyaktig pris) så synes jeg ikke det er så ille dog. Kunne sikkert fått det gjort billigere et annet sted, men for å opprettholde PAW så får man svelge kamelen. Trøster meg med at tidligere eier har hatt et verditap på rundt en million på 5 år og at det fortsatt føles ut som ny bil.
  15. Gratulerer med grom bil, har siklet på denne selv! Kjøpte meg faktisk en Panamera selv denne uka, men må ha litt mer plass til bikkja baki så da ble det en '18 Sport Turismo 4 E-Hybrid. Var ikke mye som fristet fra BMW når jeg skulle ha nyere bruktbil denne gangen. Ikke like grom lyd som suge V8'ern i din, men den nedtunede RS4 motoren med Porsche sin sportseksos uten OPF låter overraskende bra. PAW er helt genialt og overgår motor/drivverksforsikring en høy gang.
×
×
  • Opprett ny...