Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24388
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    339

Fredrik 90 vant dagen sist Juli 5

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

7 følgere

Om Fredrik 90

  • Bursdag 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    X5 45e/520IA/545i/B10 4,6

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. På en bil allerede registrert i Norge og godkjent med vanlige skilt så er dette mer eller mindre umulig å endre. Hadde bilen vært bruktimportert fra Sveits så kunne man muligens fått kranglet seg til det, men selv her får man vanlige skilt så lenge det er plass til dem. Det må være helt tydelig at vanlige skilter ikke passer før man får innvilget andre skilt mål. Holder liksom ikke at eier synes det hadde passet bedre med en mindre størrelse 😅 Har styrt fælt med de bilene jeg har tatt inn fra USA. Bak er det sjelden noe problem ettersom nisjen til skiltet stort sett er tilpasset US størrelse. Men foran så er det jo ikke alltid de har skilt i USA, så der må jeg passe på å få på skiltbrakett i US størrelse når bilen skal vises, hvis ikke så får man vanlig størrelse foran. Og på Camaroen jeg hadde som har en spiss front så måte i såfall skiltet bøyes rundt fronten. Mens en brakett og US størrelse så mer ryddig ut 👍 Mens på Crownvic’en så gjorde jeg en tabbe og glemme å ta av skiltholderen som jeg hadde montert midlertidig for å enkelt feste prøveskiltene. Når jeg da viste bilen så nyttet det ikke å argumentere for at skiltholderen kun var skrudd i US braketten midlertidig. Jeg prøvde å argumentere for at på en såpass amerikansk utseende bil så ville det se best ut med US skilt, men det var ikke god nok grunn. Så da ble det sånn…
  2. Kommer litt an på hvilken service som har oransje OK tenker jeg. Er det bremseklosser så tenker jeg det er greit, har sett hvor mye kloss som er igjen når bilen mener de skal byttes.
  3. Så denne selv i dag, min første tanke var at den var litt dyr til å "bare" være 192 hester og ha stoffseter. Hadde det vært 530i og med skinn så tenker jeg vi snakker, E39 blir så kjip med stoff seter. Skinn må til for å sette prikken over i’en på den enorme kvalitetsfølelsen en slik bil utstråler. Men om bilen er så strøken som det hevdes og med tanke på at dette allerede er en klassiker så er kanskje prisen fair? Kvalitet koster, og til denne prisen så kjøper kanskje talentløse 18 åringer noe annet til å herje i filler.
  4. Ja dette er trygg, tysk og konservativ eleganse, kjøpergruppen her liker ikke store endringer. Audi A6, Mercedes E-klasse og 5-serie er stadig Weapon of choice for europeiske mellomledere og hyperkonservative gubber fra 35 år (meg) til 70 år. Eneste forskjellen er at slik bildesign har utviklet seg de senere år så synes jeg de truste men tyske linjene vi ser på nye A6 og E klasse er befriende. Når man sammenlikner disse bilene opp mot Mercedes sin EQ serie, BMW sin design retning om dagen, VW sin ID serie, Kina bilene og Tesla sin hang til å prøve å få alle sine modeller til å se ut som biler med down syndrom. Legg så til at i motsetning til 5-serien så er A6 og E klasse rene fossile modeller. Her er det to liters diesel, tre liters sekser diesel og fyrrige tre liters sekser bensiner. Det er 2015 all over again og det liker en nostalgiker som meg som attpåtil hater forandring 😅 Det smerte å si det men nye A6 står på min short list over biler som skal vurderes når tiden er inne for å bytte ut X5. Jeg skulle aldri ha Audi igjen, langt mindre Mercedes. Men det var før BMW sluttet å være BMW…
  5. Droppa ikke BMW den Neue Klasse fronten på G60 LCI? https://www.bmwblog.com/2025/07/08/bmw-5-series-facelift-drops-neue-klasse-design/
  6. Den nye ICE utgaven av A6 er virkelig en lekker og bøs bil. Så en her i byen i sommer, tysk turist. Ble bare stående og beundre linjene og de perfekte proporsjonene. Eneste som var kjipt var lyden som selv om den var veldig dempet kunne avsløre at det kun var en 2,0 TDI. 3,0 V6 i videoen høres nok bedre ut ved drive by. Litt trist at det vi skulle ende opp med er A6 e-tron, som ser ut som ett kneippbrød. Men det er håp, Møller i Oslo la ut to nye brukte fossile A6er som de hadde importert på Finn.no her tidligere i sommer. De ble revet vekk så kanskje de tar inn flere.
  7. Jippi! Gleder meg……
  8. Så den på Finn, er vel ett greit utgangspunkt dette 👍 V12 felger og greier, skal ha meg en sånn slede om ikke alt for lenge. Det er en kløe som må kløs 😎
  9. Dette er jo ett graverende eksempel. Men trenden er jo klar, det selges svært få nye av disse bilene så bruktmarkedet får ikke nok "påfyll". Bruktimporten av "vanlige" biler har tørket inn pga en idiotsvak krone, samt at disse bilene begynner å bli dyre i utlandet også. Og bedre kommer det nok heller ikke til å bli nå som det ser ut som Støre og røre får fortsette makten sin, da forblir krona svak, bilavgiftene høye (kommer til å bil enda høyere nå som SV og MDG skal få en hånd på rattet, nå skal fossilbilen kverkes en gang for alle i Norge). Denne prisgalskapen her på fossile biler kommer bare til å bli verre. Vi har i alle år led av ekstreme tilfeller hvor folk skal ha sinnsyke priser for biler som er både gamle og har gått langt, enten fordi nyprisen er høy eller fordi det er ettertraktede biler. Og vi snakker ikke om sjeldne entusiastbiler... Som denne, 13 år gammel Toyota Hilux som har gått 216 000 km. Den skal da ha 289 000 for, nesten 300 000 kr. Hadde verden vært normal så skulle denne kostet 79 000,-... Bruktbil til salgs: Toyota HiLux - 2012 - Sølv - 171 hk - Pickup | FINN.no Enda verre.... 15 år gammel Toyota Land Cruiser som har kjørt 330 000 km...pris kr 300 000,-. Bruktbil til salgs: Toyota Land Cruiser - 2010 - Blå - 173 hk - SUVOffroad | FINN.no Og det er ikke bare fordi det er Japansk kvalitet. 18 år gammel Chevrolet Suburban som har kjørt 210 000 km, 350 000,- takk. Bruktbil til salgs: Chevrolet Suburban - 2007 - Hvit - 314 hk - SUVOffroad | FINN.no Det er ikke bare store rammebiler heller, 10 år gammel Volvo Stasjonsvogn som har kjørt 273 000 km som de skal ha 250 000,- for. Bruktbil til salgs: Volvo XC70 - 2015 - Hvit - 215 hk - Annet | FINN.no Alle har disse bilen det til felles at bruktbilmarkedet ikke får påfyll av nyere varianter av samme type. Enten fordi modellen har vært populært men så tatt ut av markedet, eller at avgiftene har rammet biltypen så hardt at ingen kjøper de nye lenger. Dette her kommer i årene fremover til å gjelder de fleste nyere brukte fossile biler, i første rekke dieselbiler men det vil på sikt smitte over på bensin og ladbare hybrider også. Jeg tror ikke man skal undervurdere elbilmotstanden til alle de som ikke kjøper ny bil men som forholder seg til bruktmarkedet.
  10. Ikke noe mer enn at det er en 750i som i seg selv gjør bilen verd å redde. Men jeg ser nå at jeg opprinnelig postet denne i helt feil tråd, skulle vært i Finn.no tråden
  11. Her er jeg enig med @Saltkjelen. Noe må gjøres med dette her, tallene for ulykker med M biler og den berømte "Mann i 20 årene" er eksepsjonelt store. For all del, det er bra at unge har bilinteresse og vil kjøpe slike motorsterke biler fremfor å bare kjøpe en Tesla (som basicly akser like godt som en M bil). Men denne kundegruppen påfører nå etter hvert samfunnet og forsikringsselskapene så store kostnader, for ikke å snakke om faren for liv og helse. Norge er åpenbart i en særstilling her, i utlandet er det helt uhørt at en så stor mengde unge menn kan kjøre slike biler som dette. Selv i England som er ett mekka for bilentusiasme så gjør forsikrings ordningene at unge menn ikke uten videre kan hoppe inn i en M3. De nekter simpelthen å forsikre bilen på en fører under 25 år, finnes selskaper som gjør det man da koster det helt astronomisk mye. Type bilens verdi i årlig premie. Kunne dette vært en løsning i Norge? Første steg er iallfall å fjerne muligheten for at bilen kan forsikres på foreldrene med eier som medeier på forsikringen. Neste steg bør ligge hos bankene, i stede for å plage hardtarbeidende småbarnsfamilier med sine kalkyler for antatt antall kleskjøp og kinobesøk som resulterer i avslag på lån til å bygge ut stua så burde bankene stille krav til disse unge mennene. Kreve 50% egenkapital eventuelt kreve at det også opprettes en spareordning som kan komme til nytte senere i livet. For sannsynligheten for at noe skjer som vil påvirke vedkommende sin økonomi fremover er jo stor. Har nevnt det før men en bekjent av meg kjøper og bygger opp litt bilvrak som sitt levebrød. Han sier at det mer eller mindre ukentlig kommer en vraket F80/82 ut på auksjonene, det vrakes flere biler enn det kommer inn i landet på bruktimport faktisk. Så takk til alle dere "Menn i 20 årene" som bruker opp disse bilene, ikke rart prisene holder seg stabilt år etter år. Kunne selv godt tenkt meg en F80 M3, tilbake i 2018 når disse kosta 900 000 kr på Finn.no så tenkte jeg at om en 5-6 år så er de sikkert nede på 500 000 tallet. Men sånn ble det jo ikke..
  12. Kan noen redde denne E32 750il med Norsk historikk? Ser ut til å være ett kurant prosjekt Sjekk kjøretøyopplysninger | Statens vegvesen
  13. Hva står på planen nå? Synes den E28 stadig står med raua i været, må vel være helt fullrestaurert bak der nå 👍 Jeg må komme bort en dag for å bli litt smitta av pågangsmot kjenner jeg 😅
  14. Det jeg ennå ikke klarer å forstå er at folk fortsatt betaler 8-900 000 kr for disse bilene som som har blitt herjet rundt av dusinvis 20 åringer de siste åra. 80% av F80/82 bilene på Finn.no har en eller annen gang hatt en kollisjon. Og det overrasker meg jo ikke, dette er litt lunefulle biler å kjøre som man skal respektere. Kombiner dette med alderen på disse eierene, for la oss være ærlige…når du er 20 år gammel så er du ganske talentløs bak rattet. Du har iallfall ingenting bak rattet i en slik bil å gjøre i så ung alder. Forsikringsprisene på disse bilene må jo være helt astronomiske? Sjekka på meg selv, var ikke så halvgale egentlig. Ca 21 000,- i året, men så er jeg en 35 år gammel skadefri småbarnsfar med hus, flere biler, båt, innbo og hele røkla som slår positivt ut på mengde rabatten i selskapet jeg bruker. Men er du 20 år gammel så har du ikke mer enn maks 70% bonus, ikke har du så mye annet å forsikre heller så noen stor mengde rabatt blir det ikke snakk om.
  15. Flott reisebrev og veldig flott resultat av arbeidet de utførte Jeg har litt sansen for det at folk tar til handling der leverandørene ikke klarer å levere ett tilfredsstillende produkt. Litt sånn "Hvis ikke BMW vil bygge bilen sånn jeg vil ha den så får jeg gjøre den ferdig selv" 😎 Også kjenner jeg meg veldig igjen i det du sier om Nederland og at alt er ryddig, rent og på stell. Min ODC har det veldig godt når jeg ser hvordan Nederlendere men også Dansker liker å ha det rundt seg. Rette og ryddige gater og omgivelser, infrastruktur som ikke er brøytet i stykker, ikke ugress som vokser opp der det ikke skal være og ofte er gatene og parkeringsplasser brostein/belegningsstein belagte i stede for lappete og hullete asfalt som i Norge. Det bare er så mye freshere å se på kontra Norge som stort sett alt ser ut som øst Europa uansett hvor du snur deg.
×
×
  • Opprett ny...