Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    23815
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    325

Fredrik 90 vant dagen sist Februar 6

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

7 følgere

Om Fredrik 90

  • Bursdag 02/10/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    X5 45e/520IA/545i/B10 4,6

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Da synes jeg du skal male huset ditt også med malersprøyte i stiv kuling. Iallfall den veggen som går mot naboen…
  2. Herlig med sånn føre, er nydelig føre her også om dagen. Sol og tørre men litt støvete veier 😎 Men jeg trenger ikke å stresse med å ta de ut av vinterlagring ennå. Har hele perioden fra April til September på meg til å få kjørt 👍 En av få fordeler med å være sør/østlending at sesongen stort sett er passelig lang fin 😅
  3. Da ble denne solgt også etter over to mnd på Finn, uvisst for hva men prisen ble godt redusert i annonsen. Det viste seg at det ikke var så lett å selge denne bilen likevel, en bil som i mine øyne var heftig overprisa i forhold til hva man får for pengene i en X5 45e . Ekspert panelet her inne var ikke enige med meg, fordi det var jo diesel Bruktbil til salgs: Volkswagen Touareg - 2019 - Svart - 286 hk - SUVOffroad | FINN.no
  4. Det der er så typisk reklamebilde, velkledde folk som bare står rolig rett opp og ned. Jeg liker også det ungene står rolig sammen med moren borte ved bilen. Hadde det vært mine unger så hadde de løpt hylende rundt på parkeringsplassen der, klatra i rekkverket, løpt runder rundt han i kjeledressen, åpna og lukka bildører, hengt i buksebenet på faren og avbrutt han 637 ganger mens han forsøker å kommunisere med mekanikeren om hva som er galt med E60en 🤪
  5. Kjedelig å få godværet på denne tiden av året når bilen står vinterlagret? 😅 Du får jo det veistøvet alle veier da, og det innholder salt og asfalt støv ifra piggdekk. Men dette kan jo spyles av, men jeg er ikke fan av det. Legger jeg inni kriker og kroker i understellet. En liten tur i ny og ne skader nok ikke, men jeg venter til iallfall Mars. Videre så går det jo hardt ut over lakk og kanaler med all strøsand og strøgrus på sideveier. Sommerdekk hiver rundt noe jævlig med stein og sand. Etter jeg lufta E34en sist så hadde jeg noen småstein på taket av alle ting, bare på den korte veien fra hovedveien og på til garasjen.
  6. I følge OFV så økte BMW salget sitt i Norge med 76% i 1988 kontra 1987. Jaguar økte med nesten 90% på samme periode, men vi snakker om små antall solgte biler. Det skal nok sies at det var en del overliggere samtidig som de fikk litt ekstra drahjelp av at E34 ble lansert. Det ble også regget en god del E28 518i i 1988 som var en slags utløps modell, husker ikke hva de ble kalt med de hadde full Shadow Line iallfall. Historien om pyramidekongen Bach er virkelig fascinerende og ikke minst spinnvill. At ikke dette har blitt film synes jeg er merkelig. Der ble det flydd med helikopter, han og kompisen hadde hver sin Lamborghini Countach…i Norge på 80 tallet. For ett syn det må ha vært 😅 Men nå er vi inne på en sidespor i tråden her 😬
  7. Litt vittig det der med hvor galt det gikk for folk på slutten av 80 tallet. Mine svigerforeldre bygde nytt hus midt på 80 tallet i ett boligfelt som var preget av jappetid, store hus på store tomter. Alle var stort sett vanlige folk som med lånte penger bygde seg ett drømmehus. Jeg har sett litt bilder mine svigerforeldre har tatt ifra denne tiden og i bakgrunnen på bilder kan man skimte at det står også ganske nye og etter datiden fete familiebiler i gårdsplassene. Audi 100, Ford Scorpio og Volvo 745 hadde de nærmeste naboene. Mine svigerforeldre hadde en rød Sierra med lån på selvsagt. Nedi veien kan jeg så vidt se hekken på en hvit E28 520i, ikke luksusbiler men kostbare biler for vanlige folk med nytt hus i 1987. Svigerfar forteller at innen 1990 så har over halvparten av familiene i gata flyttet ut, mange hus sto faktisk tomme fordi folk hadde jo ikke penger til å kjøpe hus heller…var derfor boligprisene sank som bare det. Mine svigerforeldre beholdt huset ved at de kuttet i forbruk, tok ekstra jobb og kjøpte seg en billig dritbil. Men renta var oppe på 18% på det værste og det var harde bud, ble som søvnløse netter. Men de bor i huset den dag i dag og hvis de selger det så blir de mangemillionærer 😅 Men så var det jo mange som kom ut av jappetiden med mye penger på bok også, man hører jo stort sett kun om alle de som ikke klarte seg. BMW mangedoblet jo salget sitt i Norge i siste del av 80 tallet, mye pga at det ble satset aggressivt på å utbygge forhandler nettet. De kjipe utgavene ble også konkurransedyktig priset, slik at en E30 316i ikke kostet veldig mye mer enn en Ford Sierra eller at en E34 518i kun kostet noen få titalls tusen mer enn en Opel Omega 2,0. Har dere ikke lagt merke til at mange E32 og E34 fra før ca 1991 har BN skilter 😅
  8. Er det bare meg som synes denne er overprisa som faen? Ombygget bil, skitten innvendig, elendige bilder tatt på skrå og i halvmørket av våt, rotete og skitten bil. Rusten i dører og bakluke, ulyd i drivverk, samtlige frontlykter fulle av fukt... Bruktbil til salgs: BMW 5-serie - 1992 - Svart - 286 hk - Annet | FINN.no
  9. Så det eneste som faktisk begynner å vokse litt på meg…altså utseende skal endres radikalt. Flott! 🤪 Dette beviser jo bare at vi har rett, folk ser at dette ikke er på ett nivå som er en 900 000,- bil verdig. Videre så tror jeg også at BMW har brukt opp en del av 5-serie kundegruppen på i4. Men dette er også litt interessant tall messig. Disse tallene for 2024 er kun marginalt bedre enn årene 2021-2023 hvor det mest aktuelle BMW hadde å tilby var G30/31 530e. Man skulle jo tro at når de nå kommer med en elbil i ett elbil dominert marked skulle selge bedre. Hvis vi ser bort bra dette med drivlinje så skal man i følge OFV helt tilbake til E34 og årene 1992-1993 for å finne dårligere 5-serie salg i Norge. Dette var to år med historisk dårlig nybilsalg i landet og de som hadde penger til stor sedan gikk til Opel Omega og Volvo 940 ser det ut som. Faktisk så har 5-serien ligget å vaket rundt 800-1200 nybil registreringer helt siden E60/61 gjorde sitt inntog på 2000 tallet.
  10. Arendal by Night 😍 Første lange kjøreturen i 2025, tørre og fine veier. Hadde en god strekk i 110+30 sona på "Den Sørlandske Autobahn" før det ble en rolig runde igjennom byen 😀 Det her var en deilig kveldstur 🤩
  11. Av det jeg har kjørt av i4 så synes jeg den skjuler vekta si fint, iallfall i det daglige. Dette har alltid BMW vært gode på. Men sammenliknet med M340i så merker man at i4 er en tung slugger, synes også styrefølelsen var noe vag på i4. Det er ikke noe tvil om at M340i ligger langt nærmere en ren M bil enn hva i4 M50 gjør på tross av at begge har M i betegnelsen.
  12. Du sjauer og står på Jan, du har ett pågangsmot jeg iallfall skulle ønske jeg hadde litt mer av. Sånn lysegråt interiør hadde jeg i 130i’en og det var artig å shine det opp. Selv om mitt var ganske bra fra før da så er jo dette en farge som fort blir litt skitten.
  13. Det er utrolig hva fire feite enderør gjør med designet på hekken til en elbil 😎
  14. Har aldri forstått den fascinasjonen for G Wagen, det er ei brakke på hjul som har tatt helt av. Testa en G500 av siste generasjon, den ga meg ingen verdens ting å kjøre. Men for all del, jeg setter pris på at folk med penger tar den helt ut på bilfronten. Vi trenger flere sånne vulgære "fuck you" biler på veiene i det ellers så bil politisk korrekte Norge. Men personlig hadde jeg gått for en RAM TRX. Pengene spart på denne hadde gått til noe annet gøy 👍 https://www.finn.no/mobility/item/377329087?ci=1
  15. Her setter du ord på eksakt det jeg mener 👍 E klasse er fortsatt en bil designet etter europeisk og tysk smak. Slik også 5-serie har hatt tradisjon for opp igjennom. G61 i helsort inne på ett showroom gulv ser helt grei ut. Jeg skal vedgå at rent designmessig så vokser Touringen på meg, men det hjelper lite når resten av bilen er som den er. Og jeg vil heller være på landstreffet for "vi over 90" enn landstreffet for oss med "Kina bil med spylbart interiør" 😂 Noe positivt kan nevnes. Jeg har lagt bak meg en del mil i G60 nå, primært i5 40 og M60. Har til gode å teste ICE versjonen men det kommer en 550e til Bavaria til sommeren som jeg skal teste. G60 er en fantastisk god bil å kjøre, dette er for min del det eneste ved bilen hvor lista legges høyere enn forgjengeren. Styringen er den beste siden E60, flott feedback og nydelig presis. G60 maskerer sin vekt på en ypperlig måte, mye bedre enn i4 som faktisk er lettere men føles tyngre. Det M Adaptive understellet gjør en helt fantastisk jobb i så måte. Nye E klasse, også kalt W214 har jeg ikke testet ennå. Men jeg har nå lest sikkert ett titals tester hvor den sammenliknes med G60/61 i forskjellige versjoner. Samtidige har konkludert med at W214 kjører bedre enn G60/61. Det hevdes at dette er den første E klassen som er dynamisk å kjøre, den håndterer det å være komfortabel og sportslig samtidig. G60 er nok ett knepp mer sportslig, men det at E klassen kommer så nært på det sportslige samtidig som den også trumfer på komfort gjør at den i kategorien kjøreegensper tar poeng foran G60. For meg så kan det virke som BMW har sovet litt i timen eller rett og slett undervurdert sin mangeårige konkurrent fra Stuttgart. Nå har 5-serie dominert over E-klasse siden siden E34 kom i 1988, så BMW har kanskje med årene tatt for lett på sin konkurrent. Ikke vet jeg 😅 Er du virkelig villig til å kjøpe en bil som du må dra på en vinglete skaphenger med for å få med feriebagasjen? Det tror jeg er noe av det rareste jeg har hørt..😂😂 Hvorfor ikke kjøpe en stasjonsvogn? Eller X5? Tror du jeg hadde så veldig lyst på en SUV? Absolutt ikke, men man innser at det er en tid for alt så når man er i en småbarnsfase så passer det dårlig med sedan. Det var enten Ford S-Max eller X5, det ble X5 😅 Mange liker å sammenlikne E60 og G60, og jeg kan forstå det forsåvidt. E60 var sist gang 5-serien var kontroversiell, men den er heller ikke den eneste. Tilbake i 1988 så var E34 like kontroversiell, vekk med alt som hadde kjennetegnet BMW sitt designspråk siden 60 årene. Det var mange som var pissed off på BMW for dette på slutten av 80 tallet. Men som du er inne på så var E60 i motsetning til G60 en bil som kom med en rekke innovasjoner. Designet tok ett tydelig standpunkt og hadde selvtillit, det var modig og fremtidsrettet. Så må vi huske på konkurrentene til E60 i 2003, du hadde E klasse W211 som ja…det var en trist bil. A6 av C5 generasjon hadde vært med noen år og led under å se ut som en påkostet Passat. E60 hadde baller, den fikk konkurrentene til å se 10 år eldre ut. Der Mercedes syslet med Airmatic luftfjæring kom E60 med Dynamic Drive som i følge AMS nærmest opphevet tyngdekraften. Der Mercedes var stolte av sin E400 CDI V8 diesel så kom E60 som 535d, som hadde færre hester, lavere forbruk, gikk bedre og veide 110 kg mindre. Head up dispaly, de sinnsyke komfortstolene, iDrive, Nigth Vision, Adaptive Cruise og hele verket som ble kronet med en M5 med V10 motor. E60 så skikkelig sint ut med sine oransje LED "øyenbryn", den kom med utstyr som la lista så høyt at det tok åresvis før konkurrentene klarte å hente seg inn. Og da kom F10 som flytta vannmerket enda høyere opp med sin fantastiske eleganse. Men så ble 5-serien innhentet til slutt og her sitter vi med tidenes dårligste 5-serie produkt. Haha, da kan jeg si at jeg gjorde akkurat det samme selv. Undret meg over hva slags lekker bil de cruiser rundt i, før jeg til min store overraskelse så at det var en Hongqi 😅 Tenkte kanskje det var en GLS eller noe, men neida…Kina Rolls it is 😀 Men når de skulle til Strømstad for å buste han tjukken med pute og rosa trillekoffert så kjørte de en annen bil det ikke var noe tvil om at var noe simpelt kinaræl…MG 🤮
×
×
  • Opprett ny...