Jeg har en oppskrift som har funket for meg i alle årene jeg har holdt på med BMW. En oppskrift som har gitt meg forbausende lite trøbbel men derimot gode eier opplevelser.
* Sekssylindret motor, uten unntak alltid sekser! Det er vanvittig gode motorer uansett om vi snakker bensin, diesel, gammel eller ny.
* Service historikk! Denne skal være komplett, er det hull her så styr unna. Kjøp heller en bil med 180 000 km og strøken historikk kontra en som har gått 130 000 km og dårlig historikk. F eks overkjørte servicer, intervallet til BMW er langt nok i utgangspunktet om man ikke skal kjøre over med 10 000 km i tillegg.
* Eierhistorikk. Gå etter de litt kjedelige bilene, de har som oftest vært eid av voksene folk med dertil bedre økonomi. Styr unna stylede biler eiet av yngre folk, sjansen for at pengene har gått til felger, anlegg og karbonlister fremfor service og nødvendig vedlikehold er større.
* Kjøp så ny bil som mulig med så lav km stand som mulig. Kjøp heller en dårligere utstyrt bil hvis den er nyere og har gått mindre. Har ikke mye bruk for en fullspekka bil hvis den bare står på verksted.
Og hvis jeg skal anbefale en konkret modell så ville jeg sett på F10 530d xDrive. Ikke F11 (stasjonsvogna) for her ryker du på trøbbel med luftfjæring før eller siden. En F10 530d xDrive gir deg ganske mye bra BMW for pengene, god motor, lavt forbruk, går veldig godt og det er en nydelig bil å kjøre. Husk å sjekk dekkene på xDrive biler. De skal enten være stjernemerkede eller ha lik dimensjon foran og bak. Hvis ikke så kan fordelingskassa være sliten. Styr unna alt av hybrid i ditt pris segment, du får heller ikke rekkesekser i 4-serie med ditt budsjett. 6-serie blir for gammelt til at jeg vil anbefale det, ville vel også styrt klar av 7-serie. Gamle komplekse luksusbiler kan gi mye hodebry og trøbbel, en 5-serie med sekssylindret diesel er en skikkelig fin sweetspot i dette pris segmentet.
Lykke til 👍