Fult klar over det, men ved å benytte 800V batterispenning får man dobbelt så mye kW med samme mengde strøm (ampere). Det vil si at på i5 sin 400V pakke som skal takle 200kW, så trenger du ganske nøyaktig 500A. Hadde du dytta 500A inn på et 800V batteri så hadde du fått 400kW. Ved å bruke 800V kan man dermed få samme ladehastighet med halvparten så mye strøm, ergo man kan bruke mindre kabeltverrsnitt - det utvikler mindre varme - mindre varmetap osv osv. Samtidig blir drivlinjen mer effektiv, på akkuratt samme prinsipper med mindre tap til varme.
I Taycan sin løsning har du rett i at det blir mindre varme fordi effekten deles på to 400V batterier, men i praksis er det fordi det kan lades med lavere ampere at det blir mindre varme og ergo mindre tap. En ny i5 i dag bør ha 800V, det at 400V pakkene ligger klare handler jo utelukkende om kostnadsbesparelse - og det er for dårlig på en bil i denne prisklassen. Man kan jo godt si at en 800V pakke bare er 4stk 200V pakker koblet i serie, eller 8stk 100V for den saks skyld. Dette handler jo i bunn og grunn om hvor mange battericeller av en gitt spenning man seriekobler - og hvordan man kobler DC-tilkoblingen for å lade dem. Til syvende og sist er det pakkens kombinerte DC-spenning som blir utslagsgivende, og høyere totalspenning har maaange fordeler.
Slik det ser ut nå som kommer Porsche/Audi sin nye PPE plattform ( som blant annet den nye Q6 E-tron og den nye stasjonsvogna skal bruke ) til å overgå i5 på samtlige punkt, både lading - rekkevidde og høyst sannsynlig forbruk også. Enten vi liker det eller ei er plattformen bilene bygges på en målestokk på hvor bra bilen presterer, uavhengig av hvor lekker den er og hvor god den er å kjøre. Spesielt i denne prisklassen.
For meg virker dette som et halvhjerta forsøk.