Fra et teknisk perspektiv over hva en moderne god olje klarer idag kaster eg nok vekk mye penger i olje, men har sett meg en indre grense på når eg vil bytte og klarer ikke fravike det så da blir det bare sånn 😅 så ocd'n min er lik din, og på slutten av dagen er olje relativt billig når man bytter selv.
E82'n (sommerbil) har fått to oljeskift på ca 150km, glemte eg bytta ifjor når eg byttet alt utvendig på motor,så fikk den ny olje iår. Kommer til bytte en gang i året uansett eller rundt 6-7500km, alt etter hva som treffes først. Så om den går 1000km iår får den ny olje ved sesongstart neste år.
Bruksbilen er noe bortskjemt med olje den også, siden 04. August iår har den kjørt 7000km, kommer til å bytte tidlig i september når den har bikka 8500-9000. Mesteparten av km er fra Tyskland over 4 dager, da har motor nesten gått kontinuerlig så oljen bør strengt talt tåle endel mer enn ved småkjøring, men bytter likevel grunnet km.
Bruker ikke billig olje heller, ravenol rup 5w40 på begge to.
Skal sies bruktbilen får endel pryl i forhold til kjørestil og kjøres litt med henger som er tidvis i det tyngste laget en gang iblant, så har lagt meg på intervall på 7500-9000km på motor, 30-60k km på diffene og fordelerkasse, også 60k km på automatkassa (flushing).