-
Innholdsteller
170 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
K.F vant dagen sist November 5 2023
K.F hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Kjøretøy
E60 535d, E28, E53 3.0d
Nylige profilbesøk
2692 profilvisninger
K.F's Achievements
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Ehaugsnes E53 X5 30d - senka x5🤓
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Ehaugsnes E53 X5 30d - senka x5🤓
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. Ny bil nok gang
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. Ny bil nok gang
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. Ny bil nok gang
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. Ny bil nok gang
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: En av Skulebollens biltråder.. Ny bil nok gang
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: HVO100 på BMW diesel?
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
hsd reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
Absolutt beste med verktøy ment for jobben ja! 😃 sammenligner man momentet før demontering opp i mot momentet man får etter skifte av flens, på en slik gammal moment stang type som nedenfor så vil jo avviket være det samme ved begge målinger. Naturligvis ved nyinnstallasjon med nye lager / klemhylser, så bør man ha noe mer nøyaktig som hsd nevner, når man skal treffe et moment som er oppgitt i en manual etc
-
B. Sveigdalen reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
Har sømfart E60’en min, er ikkje noke slikt her. på E9x, derimot har jo diverse man kan justere på, mk60 abs, såkalt E-Lsd om eg husker rett. kjekt du fikk diffen i bil uten for masse styr. nb, bruker alltid og sjekke «roterende moment», når eg flytter over flens på pinjong, da man har ei klemhylse her så selv om man trekker mutteren til samme punkt så kan det være forskjell, kan også være forskjell på gods i flens etc. huska ikkje nøyaktig moment, tippa rundt 2-3 nm. Må ha den typen moment stang som ikkje «klikker», gamle typen. sålenge man kjenner over at det er «ca samme» motstand som før du løsna så går det som regel greit uten også😃
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - lær deg litt om MQS [s.27] - recap 2024 - montert Quaife-diff
-
Tenker det er verdt og ta ett mål iallefall, med 535d bakre aksling og din 525d fremre del. Eventuell shimsing burde man vel kanskje gjøre ved overgang fra fremre og bakre del, dog mindre inngrep på splines her. Kanskje et alternativ er og flytte over flens for inngående på differensial? eksempel når eg monterte m5 bakaksling på en 528i E39, så ble det en miks av m5 bakre del og E39 530D manuell fremre del for og få det sammen, måtte da også skifte flens på inngående på girkasse. Fungerte fint det, og gjør forsåvidt fortsatt det nå etter flere år med (mis)bruk
-
idapederse reagerte på et innlegg i et emne: Idas tråd - 10 år med E60
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Idas tråd - 10 år med E60
-
Hardy / mellomaksling med lager kan klunke viss det er slitt. Skal noe til at en diff klunker, med unntak av sperrediffer. da er det iallefall nært havari og man bør klare og kjenne slakke i inngående vs utgående akslinger. så er det også mulig at lager på girkasse på utgående er slitt, da vil man ha slakke i flens som hardy sitter på.. kjekt og sjå godt holdte E60’er. Stå på ! 😎
-
Tom81s reagerte på et innlegg i et emne: Vehicle order
-
Anbefaler deg og lese seg opp på NCS Expert. Det du vil utføres raskt der. evt få noen til og gjøre det remote for deg dersom det er et enkelt tilfelle
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: E60 n62 ombyggning
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E60 n62 ombyggning
-
Må du spør så er jeg i veldig tvil hvordan dette prosjektet her kommer til og gå. Realoem er din beste venn, her får du søke opp på delenummer og sammenligne mellom de forskjellige karosseria. E60 og E63 er veldig like, men når man skal mikse to forskjellige motorstyringer så må ledningsarbeid påregnes. Skal du gjøre dette skikkelig så må du ha en komplett donorbil og pille over hele ledningsnettet inne i kupeen også, eller minimum til speedometer, cas. Du bør også ha den donorbilen innom statens vegvesen for plombering, så du i det heletatt kan få dette godkjent etter du har blitt ferdig. Må vel ha fått godkjent søknaden for ombygging før du kan plombere. Koding er vel det minste problemet i denne sammenheng.. Om det kun er for banekjøring, isbil etc så er det bare og velte motoren oppi og sette ei manuell kasse på, fjerne startsperre og koble seg direkte på starter, gi tilstrekkelig med tilførsel med strøm fram på de diverse kurser. I hovedsak røde og grønne ledninger som skal ha + strøm. Brun skal jordes. (det finnes kanskje unntak for denne regelen også)
-
absolutt. Husk at det finns endel flere av F30 med N20 da det er en gamlere modell. Så var vel de første årgangene mer plaget en en 'utbedret' modell av senere årgang. Jeg er iallefall overbevist, når folk med 40e har havarier på rett over 100k km så er det jo noe som er veldig galt.
-
om folk sammenligner havari på N20 motorene som står i X5 40e og F30 2.0L bensinerene, så vil man se hyppigere havari på turbo, register og faktisk tilogmed oljepumpen på hybridmodellene. Hvorfor? fordi hybrid har mindre start / stopp på kald motor? Jeg tenker det har med når motoren faktisk starter opp. Når man starter opp en kald motor, så lar man den gjerne stå litt på tomgang før man kjører i vei, har da fått opp oljetrykk og begynt oppvarmingsprosessen før man gir seg ut på veien. På en hybrid, så kan man kjøre forholdsvis langt før motoren i det hele tatt starter *viss* man gir seg ut på ei 60 sone els. Bor man litt mer landlig til og skal ut på ei 80 sone, så starter den stakkars turboladede N20en opp og gir godt med turtall, rett fra kald motor. Selv om man har div preheatere som skrur seg på, så vil man aldri få temperatur på diverse bevegelige komponenter, turboer, eksosventiler++, ALT av lager. Klart, om du flikker den over i sport og er ''flink'' med oppvarming, ja hva er vitsen med hybrid da, kjører rundt med unødvendig dyre komponenter, batteripakke etc, som alle vet kommer til og havarere lenge før bilen er oppbrukt ellers Prisnivået på hybridbilene er vel det som driver folk til og handle nettopp hybrid. Du får en bra bil for en lavere sum en en rein diesel av samme årgang, den er grei. anna enn det, så ser jeg kun ulemper i et langt tidsperspektiv. Skal du ha bilen kun i garantiperioden, og kjøre til og fra jobb som er 5-10minutt unna, mens i helga skal du kjøre mye lengre en rekkevidde på en elbil, ja greit da er kanskje dette for deg.
-
Er dette den man får kjøpt på ebay og limer på, eller noe anna oem? Har prøvd og finne litt alternativ til min
-
det kan hoppe noen tenner før ventil treffer stempel. Tenker dersom kamakslingen som vacuum pumpa sitter på har 'stått fast' mens alt anna flytter seg så kan man presse inn kjedestrammer og dermed få ett hopp, er hva jeg har tenkt som en mulighet når man er maks uheldig. Det er iallefall verdt å ta en sjekk på det, tror det blir vanskelig å få det sjekka uten og ta av toppdeksel, men ikkje umulig ved hjelp av kamera etc? har ikkje prøvd før. tviler på kjedet ble strekt av ett slikt enkelt tilfelle, men er ikkje uhørt at de ryker på M57N2, Alu. Løsninga er jo av med toppdeksel, ut med kjedestrammer og få det i timing igjen, dersom det viser seg og være ute av stille. Må helst ha timingverktøy med avlåsning for den jobben. Kan kanskje være greit å få luke ut restriksjon i eksos, men det samsvarer ikkje med det du opplever på tomgang Blir vel fort veldig dyrt dersom du leverer inn en slik feil som dette til ett verksted. Delebytterne vil nok pushe på deg en ny motor.
-
holder en knapp på en eller flere tenner ut av timing ved disse symptomene. Ser ut for at railtrykk og luftmengde samsvarer godt, ingen feilkoder tyder på mekanisk feil.
-
Under merknader hos meg står det nå: Kan benytte 20mm HR Spacer (nr) sammen med 245/35-19 på 8,5x19 et 18 felg aksel 1, 10mm HR spacer (nr) sammen med 275/35-19 på 9,5x19 et 32 aksel 2. Så det er jo den spesifikke kombinasjonen som blir godkjent.. Legger jeg om til vinterhjul så kan jeg jo ikke bruke spacere uten og dra på en ny visningstime for spacers med den kombinasjonen, blir vel et langt vognkort tilslutt. 🤔
-
Kjekt prosjekt! Har nettopp vært igjennom godkjenningsprosess for spacere på min E60, med HR sine spacers. Jeg godkjente 20mm framme og 10mm bak. Veldig ''sært'' tuv papir som har lite rom for uorginale felger og innpress, hos meg var 20mm det tjukkeste som gjekk på tuv papirene i 19''. For og kunne skrive inn spacere i vognkort er du nok avhengig av og bruke originale felger som har det spesifikke innpresset som er nevnt i tuv, da er det spacer og felg kombinasjonen som er godkjent. Med andre felger, så er det dermed ikke godkjent lenger. Selve godkjenninga gjekk jo smertefritt når man har alt på stell. Stå på!😁
-
Ikke unormalt med litt klunk i en M diff, det er sånn de blir etter litt bruk. Nøyaktig hva som lager lyd er jeg litt usikker på, men har kjørt mange kilometer med samme lyd med en e39 m5 diff uten den har endra seg noe. Så med mindre du vil sende diff på overhaling for en ellers normal lyd, så ville jeg bare latt det være. iallefall til man evt får problemer med låsing, eller vibrasjoner osv