-
Innholdsteller
174 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
K.F vant dagen sist November 5 2023
K.F hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Kjøretøy
E60 535d, E28, E53 3.0d
Nylige profilbesøk
2880 profilvisninger
K.F's Achievements
-
I4 M50 - Bassbrothers subwoofer oppgradering.
emne svarte i K.F sin Gorrhysa i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Ta en telefon til bassbrothers å spør etter Frode, så får du det beste tipset av han😀 -
K.F reagerte på et innlegg i et emne: ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Min 2009 E70 og livet med den
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.116 iorden .Når detailing blir bremsejobb .Onsdags upd
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.116 iorden .Når detailing blir bremsejobb .Onsdags upd
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.116 iorden .Når detailing blir bremsejobb .Onsdags upd
-
K.F reagerte på et innlegg i et emne: ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
-
Her er det ZF kasse, 6hp26. Den er vel noe bedre enn GM kassa, men etter mange kilometer så ryker de også. Samme girkasse som var i 535'en, der vart lockup clutch på converteren dårlig, samt der var litt sluring ved hard akselerasjon.
-
Ja, det virker slik. De blir vel brukt for hardt for alderen tenker eg, tok jo livet av ei girkasse sjøl med en tung tilhenger🥴 Har jo en tanke om 8hp70x inni her 🤔 steike fornøgd med den ombygginga på e60 😃 Joda, men funderer på om eg må undersøke ettermarkeds luftstyring. Oem sensorer og styring har jo sine problemer.. gammalt!
-
Bendik Kjellevold reagerte på et innlegg i et emne: K.F's BMW
-
Over ett år sida sist ja..🤪 E60 durer og går, godkjent med spacere etter en visningslapp. Har montert M5 framskjermer med innerskjermer, for og få litt bedre plass framme. Med coilovers så er der ikkje meir plass enn det må være,, har litt planer fremover mot sommeren for denne. Står nå på style 172, fint oem stuk med spacere. Ellers så har eg gått på en smell og kjøpt inn en E53 X5 igjen, facelift denne gangen. 3500kg hengervekt for og ta over for Chevrolet, har stått i nåkre år pga girkasse feil. 2 aksla luftfjøring, lekker på lina fram en plass. Blir artig å få denne til tenker eg. Dersom det er interesse så skal eg prøve å holde tråden oppdatert 🫡
-
hsd reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
-
E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
emne svarte i K.F sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Absolutt beste med verktøy ment for jobben ja! 😃 sammenligner man momentet før demontering opp i mot momentet man får etter skifte av flens, på en slik gammal moment stang type som nedenfor så vil jo avviket være det samme ved begge målinger. Naturligvis ved nyinnstallasjon med nye lager / klemhylser, så bør man ha noe mer nøyaktig som hsd nevner, når man skal treffe et moment som er oppgitt i en manual etc -
E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
emne svarte i K.F sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Har sømfart E60’en min, er ikkje noke slikt her. på E9x, derimot har jo diverse man kan justere på, mk60 abs, såkalt E-Lsd om eg husker rett. kjekt du fikk diffen i bil uten for masse styr. nb, bruker alltid og sjekke «roterende moment», når eg flytter over flens på pinjong, da man har ei klemhylse her så selv om man trekker mutteren til samme punkt så kan det være forskjell, kan også være forskjell på gods i flens etc. huska ikkje nøyaktig moment, tippa rundt 2-3 nm. Må ha den typen moment stang som ikkje «klikker», gamle typen. sålenge man kjenner over at det er «ca samme» motstand som før du løsna så går det som regel greit uten også😃 -
E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
emne svarte i K.F sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Tenker det er verdt og ta ett mål iallefall, med 535d bakre aksling og din 525d fremre del. Eventuell shimsing burde man vel kanskje gjøre ved overgang fra fremre og bakre del, dog mindre inngrep på splines her. Kanskje et alternativ er og flytte over flens for inngående på differensial? eksempel når eg monterte m5 bakaksling på en 528i E39, så ble det en miks av m5 bakre del og E39 530D manuell fremre del for og få det sammen, måtte da også skifte flens på inngående på girkasse. Fungerte fint det, og gjør forsåvidt fortsatt det nå etter flere år med (mis)bruk -
Hardy / mellomaksling med lager kan klunke viss det er slitt. Skal noe til at en diff klunker, med unntak av sperrediffer. da er det iallefall nært havari og man bør klare og kjenne slakke i inngående vs utgående akslinger. så er det også mulig at lager på girkasse på utgående er slitt, da vil man ha slakke i flens som hardy sitter på.. kjekt og sjå godt holdte E60’er. Stå på ! 😎
-
Anbefaler deg og lese seg opp på NCS Expert. Det du vil utføres raskt der. evt få noen til og gjøre det remote for deg dersom det er et enkelt tilfelle
-
Må du spør så er jeg i veldig tvil hvordan dette prosjektet her kommer til og gå. Realoem er din beste venn, her får du søke opp på delenummer og sammenligne mellom de forskjellige karosseria. E60 og E63 er veldig like, men når man skal mikse to forskjellige motorstyringer så må ledningsarbeid påregnes. Skal du gjøre dette skikkelig så må du ha en komplett donorbil og pille over hele ledningsnettet inne i kupeen også, eller minimum til speedometer, cas. Du bør også ha den donorbilen innom statens vegvesen for plombering, så du i det heletatt kan få dette godkjent etter du har blitt ferdig. Må vel ha fått godkjent søknaden for ombygging før du kan plombere. Koding er vel det minste problemet i denne sammenheng.. Om det kun er for banekjøring, isbil etc så er det bare og velte motoren oppi og sette ei manuell kasse på, fjerne startsperre og koble seg direkte på starter, gi tilstrekkelig med tilførsel med strøm fram på de diverse kurser. I hovedsak røde og grønne ledninger som skal ha + strøm. Brun skal jordes. (det finnes kanskje unntak for denne regelen også)
-
absolutt. Husk at det finns endel flere av F30 med N20 da det er en gamlere modell. Så var vel de første årgangene mer plaget en en 'utbedret' modell av senere årgang. Jeg er iallefall overbevist, når folk med 40e har havarier på rett over 100k km så er det jo noe som er veldig galt.
-
om folk sammenligner havari på N20 motorene som står i X5 40e og F30 2.0L bensinerene, så vil man se hyppigere havari på turbo, register og faktisk tilogmed oljepumpen på hybridmodellene. Hvorfor? fordi hybrid har mindre start / stopp på kald motor? Jeg tenker det har med når motoren faktisk starter opp. Når man starter opp en kald motor, så lar man den gjerne stå litt på tomgang før man kjører i vei, har da fått opp oljetrykk og begynt oppvarmingsprosessen før man gir seg ut på veien. På en hybrid, så kan man kjøre forholdsvis langt før motoren i det hele tatt starter *viss* man gir seg ut på ei 60 sone els. Bor man litt mer landlig til og skal ut på ei 80 sone, så starter den stakkars turboladede N20en opp og gir godt med turtall, rett fra kald motor. Selv om man har div preheatere som skrur seg på, så vil man aldri få temperatur på diverse bevegelige komponenter, turboer, eksosventiler++, ALT av lager. Klart, om du flikker den over i sport og er ''flink'' med oppvarming, ja hva er vitsen med hybrid da, kjører rundt med unødvendig dyre komponenter, batteripakke etc, som alle vet kommer til og havarere lenge før bilen er oppbrukt ellers Prisnivået på hybridbilene er vel det som driver folk til og handle nettopp hybrid. Du får en bra bil for en lavere sum en en rein diesel av samme årgang, den er grei. anna enn det, så ser jeg kun ulemper i et langt tidsperspektiv. Skal du ha bilen kun i garantiperioden, og kjøre til og fra jobb som er 5-10minutt unna, mens i helga skal du kjøre mye lengre en rekkevidde på en elbil, ja greit da er kanskje dette for deg.
-
Er dette den man får kjøpt på ebay og limer på, eller noe anna oem? Har prøvd og finne litt alternativ til min
-
det kan hoppe noen tenner før ventil treffer stempel. Tenker dersom kamakslingen som vacuum pumpa sitter på har 'stått fast' mens alt anna flytter seg så kan man presse inn kjedestrammer og dermed få ett hopp, er hva jeg har tenkt som en mulighet når man er maks uheldig. Det er iallefall verdt å ta en sjekk på det, tror det blir vanskelig å få det sjekka uten og ta av toppdeksel, men ikkje umulig ved hjelp av kamera etc? har ikkje prøvd før. tviler på kjedet ble strekt av ett slikt enkelt tilfelle, men er ikkje uhørt at de ryker på M57N2, Alu. Løsninga er jo av med toppdeksel, ut med kjedestrammer og få det i timing igjen, dersom det viser seg og være ute av stille. Må helst ha timingverktøy med avlåsning for den jobben. Kan kanskje være greit å få luke ut restriksjon i eksos, men det samsvarer ikkje med det du opplever på tomgang Blir vel fort veldig dyrt dersom du leverer inn en slik feil som dette til ett verksted. Delebytterne vil nok pushe på deg en ny motor.
-
holder en knapp på en eller flere tenner ut av timing ved disse symptomene. Ser ut for at railtrykk og luftmengde samsvarer godt, ingen feilkoder tyder på mekanisk feil.