Gå til innhold

dopus

Medlem
  • Innholdsteller

    623
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rogaland
  • Interesser:
    bil.motor,data,teknologi,hifi
  • Kjøretøy
    2013 BMW 520D Touring

Nylige profilbesøk

2753 profilvisninger

dopus's Achievements

  1. Nei. Det gjorde jeg ikke. Dessverre. Da jeg målte dem gamle når dem stod i motor så målte dem jo noe høyere, men siden jeg ikke målte direkte på plugg, men på koblingen som går inn på styreenheten så antar jeg at det er litt motstand i kabler /koblinger, og at det er grunnen til at det er forskjell på måligene.
  2. Har ohmet alle dem gamle pluggene og dem ligger på ca 0,4 ohm, og burde i teorien være i orden, alle 4. Men feilmeldingen forsvant etter skifte av plugger, så et eller annet muffens må det jo ha vært med dem gamle glødepluggene.
  3. Ja. Ser slik ut i ista-d. Ingen feilmeldinger.. Av ren nysgjerrighet så skal jeg ohme dem gamle pluggene. Og se om jeg får samme resultat så når jeg ohmet dem via styreenhet koblingen.
  4. Den funksjonen var bare til stede når det låg inne en feilkode på glødesystemet. Noe det ikke gjorde etter skifte av pluggene.
  5. Ja. Det ligger en funksjon for for å detektere nye glødeplugger.
  6. En liten oppdatering til tråden. 1 glødeplugg ble skiftet forrige helg. Resterende 3 ble skiftet i dag. Alle 3 løsnet relativt greit. Fikk blåst ut området rundt pluggene med trykkluft, deretter en runde med bremserens, og enda en runde med trykkluft. til slutt en liten dash med multiolje/WD40. måtte bruke fram og tilbake metoden (løsne litt stramme litt , stegvis) på den første pluggen, men med litt mer wd 40 /mulitolje ned i plugghullet når jeg hadde fått skrudd ut pluggen en runde og to, gjorde susen, og pluggene kunne bare skrus ut nesten uten motstand etterpå.. inn med ny plugg og skru inn og stramme med 15nm. Ingen fising fra noen av plugghullene så det har vært rent nok til at det holder tett.. Det gikk nesten gale på siste pluggen når jeg skulle fjerne el-koblingen på toppen av pluggen. brukte spesial tangen jeg har (fra aliexpress) og koblingen kom av, men det såg ut som havle siden av koblingen manglet, heldivis var det bare å bøye tilbake plastikken og klikke den på plass igjen. Får vel koble til ISTA-D og se om jeg kan få slettet feilmeldingen som ligger inne på systemet for glødepluggene. Nå er både styreenhet og plugger skiftet.
  7. Det er dessverre blitt slik at verksteder ikke reparerer lenger, man skifter kun deler. Ekstra kjekt da å se youtube videoer der man for eksempel 3d printer et tannhjul og monterere i sentrallåsen på en bil i stedet for å skifte hele mekanismen. Reperasjon i stedet for delebytte gjør meg glad
  8. Gammelt rele var nok ok. Da samme feilmelding kommer opp etter bytte av relet. Men greit å få byttet både plugger og rele, når man først skifter etter 12 år. Fikk i dag endelig den tangen fra aliexpress laget for å ta av den elektriske kontakten på glødepluggen, bare for å finne ut at den ikke klemmer nok. Men etter å "moddet" tangen litt med å slipe vekk litt stål enkelte plasser på tangen, så fikk jeg den til å passe, og endelig løsnet plugg koblingen. Måtte jo da teste og se om pluggen løsnet. Bare for å finne ut at min 1/4" momentnøkkel ikke fungerer begge veier. Brukte da vanlig 1/4" skralle og sunn fornuft, og jaggu meg løsnet pluggen. Etter eks antall runder med inn og utskruing av pluggen så var pluggen ute. Det jeg ikke hadde tatt høyde for når jeg tok ut pluggen var at det låg våt fuktig sand/støv nede rundt plugghullet. Hadde jo bare sprayet oppi hullene hvor glødpluggene stod , med WD40/rustløser. Den som stod med qtips (dyppet i silikonfett) og prøvde å få med alt driten som låg rundt plughullet, uten at det datt inn i sylinderen, det var meg.Etter en halvtimes tid så det relativt bra ut, så ned med ny plugg og skru til med rett moment. koble på den elektriske koblingen og fyre opp bilen. Dessverre feis som bare det. Det ble da ut med pluggen,rengjøre enda mer (nå med mer fokus på kontaktflaten) inn med pluggen igjen.Dra til med moment og koble på elektronikken. Starte bilen på nytt, og denne gangen gikk den slik den skal. Heldivis.. En liten prøvetur, og alt ser ut til å fungere som normalt (panikk for at det skulle være sand i motor, men hørte/merket ingenting unormalt. ) Resten av pluggene blir skiftet neste helg. men da med tilgang til kompressor og trykkluft. og det skal rengjøres omhyggelig FØR jeg skrur ut pluggen. Skal også gå til innkjøp av lengre qtips for en finrengjøring etter trykkluft (og muligens bremserens) Gjengene så meget bra ut på pluggen jeg har skiftet. Så krysser fingrene for at dem 3 andre også løsner greit
  9. På plasser som Hygglo.no og finn.no så finner du kanskje noen i ditt lokalområde som leier ut fjærpresse til en rimelig peng. Jeg leide en gulvstående modell som man sette fjærbenet inni og bruker den integrerte fotjekken for å komprimere fjæren. Fungerte meget bra. kostet meg bare noen hundrelapper i leige i stedet for 3-4000, som det fort kosterå kjøpe skikkelig verktøy man kun bruker et par ganger.
  10. Mindre risiko for at noen har lange fingre og røsker med seg det som ligger i postkassen, etter at posten har levert. Fikk " pakke i butikk" til samme pris som om jeg hadde kansellert ordre og lagt inn ny på OE delen med pakke i postkasse, . og da foretrekker jeg pakke i butikk/hentested. Gammel del har vart i 12-13 år, så da satser jeg på at ny del holder ut mitt eierskap i hvert fall. Siden pluggene målte bra da jeg ohmet dem så satser jeg på at ruskete start og feilkode i ISTA forsvinner etter bytte av styreenhet. Har uansett glødeplugger på vei i posten også, men håper jeg kan vente til våren og pent vær \ lysere dager. Da jeg for tiden må skru ute på gårdsplassen. styrenheten skiftes på 5-6 min. Den ligger heldigvis på oversiden av innsuget, ikke under, slik som på eldre utgaver av motoren.
  11. Det viste seg, at når jeg sjekket i dag , hvordan min bestilling låg an, så stod den som restnotert. BERU har, ut i fra det jeg har skjønt, sluttet å produsere GRE106 styreenheten( Det forklarer hvorfor "alle" nettbutikkene er tomme for denne utgaven) , og den låg da inne som restordre. Fikk denne forklaringen fra KOED da jeg kontaktet dem på mail angående "restordre" statusen. Dem kunne tilby en italiensk produsert styreenhet til samme pris, eller orginal til en mer kostnad. Valgte da å gå for en orginal. prisen økte da med ca 250kr. Denne hadde dem på lager. Det endte dermed opp med å bli en dyrere fornøyelse enn jeg hadde sett for meg. MEN eurodel som har GSE106 på lager skal har høyere pris for BERU utgaven enn det KOED skal ha for OE delen. Fikk med en bedre frakt, pakke som er forsikret, i stedet for brev i postkassen, som ikke er forsikret. Veldig god service og oppfølging fra Koed. Svarte innen en time på min første henvendelse til deres kundesupport/salg epostadresse.
  12. Bestilte Beru GSE106 fra Koed. Ser det står leveringstid 1-2 dager, mens lenger nede står det "gi beskjed når denne varen er på lager igjen" Antar at dem da har dem på lager på fjernlager? kan godt vente en uke jeg uten problem, så lenge delen dukker opp. Pris ble 1626 med frakt. (bw2025 kode gav litt rabatt) , som er ok med tanke på at mange nettbutikker ikke har denne på lager. og dem som har skal ha 1800++ for den. Hjelper ikke at skruvat skal ha den til 1200 når dem ikke har delen på lager, eller har leveringsdato.
  13. Hadde vært digg å bare skifte styreenhet, og tatt "dritt" jobben med pluggene til våren når været er mer medgjørlig. Styreenhet er jo en 5min jobb å skifte
  14. Da har jeg fått ohmet glødepluggene via kontakten som går på styreenheten for glødingen. Alle 4 pluggene måler mellom 0,6 og 0,8 ohm. Målt mellom mellom punkt i kontakt som går inn på styreenheten, og jord mot jordings "pinnen" på passasjersiden i motorrommet. Ser egentlig ut som om alle pluggene er ok. Nye plugger er allerede på vei i posten, men kanskje jeg skulle sett om jeg fant en styrenhet også (som ikke koster skjorta) Beru GSE106 ser ut til å være utsolgt hos dem største nettbutikkene (autodoc, eurodel osv)
  15. Har bestilt meg en tang på aliexpress som skal være laget til formålet, så får vi se om det fungerer på disse glødeplugg koblingene. Har også bestilt 4 nye Bosch glødeplugger( ikke fra aliexpress). i mellomtiden har jeg sett en youtube video hvor dem målte motstanden i glødepluggen via pluggen på styreenheten (den kan jo vise feil også da , dersom det er problemer med kablingen fra modul til pluggl ) Det er jo definitivt enkleste måten å sjekke glødepluggene, for å få en indiaksjon om en, eller flere, av dem er defekt. Skal prøves i morgen om været tillater det.
×
×
  • Opprett ny...