Gå til innhold

dopus

Medlem
  • Innholdsteller

    567
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rogaland
  • Interesser:
    bil.motor,data,teknologi,hifi
  • Kjøretøy
    2013 BMW 520D Touring

Nylige profilbesøk

2469 profilvisninger
  1. Autodoc har for min del vært dem som har vært billigst. Men prisene varierer fra dag til dag. ca en ukes leveringstid er min erfaring. Hvis du legger delene i handlekurven i appen også følger med litt over tid (gjerne en uke) så kan prisene variere en del. På min handlekurv (støtdempere, vindusviskere, diverse monteringsdeler, støtdemperlager osv) så ser jeg at prisen kan variere fra 3800 opp til 5200, så kan være verd å følge litt med. Jeg har god erfaring med Zimmerman bremseskiver med Textar bremseklosser, handlet hos Autodoc. Betraktlig billigere i forhold til GS. Eurodel.no har mye samme utvalget, men er dyrere enn Autodoc.
  2. Jepp. Klarte til slutt å finne den selv også i delekatalogen. Tror det blir å invistere i en ny bryter. Brukte brytere er som regel like gamle som min bil og kan jo være utsatt for samme slitasje/korrosjon som min orginale bryter
  3. Fant ut av det selv. Denne ligger under katogori 61 undergruppe 99 seatadjustment swith front.
  4. Som overskriften sier så prøver jeg å finne brytermodulen til passasjersete på min f11 520d 2013 med delelektriske seter (elektris høyde og rygg justering) Denne har begynt å bli veldig førlsom på hvor man trykker eller holder høydebryter for at den skal slå inn. Tok i fra hverandre bryter modul og ser at det på et par punker har dannet seg irr / pitinger på et par punkter på kobberbanen bryteren går langs, når bryter skyves opp eller ned. Har hatt modul fra hverandre og renset, det ble da mye bedre men fortsatt ikke 100 prosent. Tenkte jeg skulle sjekke hva det koster med ny modul, og har tatt bilde av delenr på modul, men ikke F....... om jeg klarer å finne det ijgen i delekatalogen hos GS eller KOED, eller REALOEM. Delenr som stod på klistrelappen på modulen sier følgene 6 958 526-01 AI:01 07/01/13-B Faurecia 8347769-01 Delphi 8817 0002 000872 Får ebay treff ved å søke på bmw nummer eller Faurencia nr, men har lyst å bestille en ny modul. Håper noen her er mer drevne i delekatalogen til BMW enn meg, og kan styre meg i rette retningen
  5. VW er ikke så mye bedre dem heller.
  6. Går det ikke ann å sjekke ved å tilføre strøm til starteren fra en anne kilde (for eksempel dynamo eller annet + punkt i motorrommet) og gjerne sette strøm på innslaget fra samme kilde?? Vi gjorde det på en Ford Focus vi ikke fikk start på (for å sjekke at startmotor var i orden) . Fikk da bekreftet at starter ikke var problemet (viste seg å være BCM modulen)
  7. Skift alltid fjærene i par. Eller risikerer du at belastningen blir forskjellig mellom ny og gammel fjær, da gammel fjær gjerne har seget litt over 7 år. Skiftet selv begge framme på min 2013 520d da den ene knakk helt nederst på fjæren. Ganske normalt med knekte fjærer, dessverre . Skyldes som oftest rust og korrosjon (pga salt), Det har skjedd på min nåværende og min forrige bil, samt på biler tilhørende familiemedlemmer. Heldigvis for meg har mine knekt i nedre kant, og har ikke merket noe på kjøreegenskaper, bortsett fra en liten knirkelyd i hjulopphenget sånn av og til.
  8. Ser ut som at nyere utgaver kanskje mangler nødåpneren og må "brekkes" opp men en slik liten luftpute som viking/naf bruker når man har låst inne nøklene i bilen.
  9. Pleier jo å være en nød åpner på innsiden på bilene. Vet ikke hvordan det er på din, men på min f11 så er det en snor du kan dra i som ligger bakom innredningen i baggasjerommet, like ved sikringsholderen. sikkert noe lignende på din 225xe også
  10. En gjennomføring som har et blindlokk, på torpedoveggen er visst også en plass som det er vanlig at det kan komme inn vann. https://duckduckgo.com/?q=water+leak+f10&t=ffab&ia=web en del videoer som kommer opp om dette problemet hvis man tar et enkelt søk på nettet. I tillegg er soltak drenene som blir tette også en vanlig problem (som nevnt lenger oppe i tråden) (Har heldigvis ikke soltak selv )
  11. Dørtrekket er enkelt å ta av, henger kun med et par skruer og litt clips. Har skiftet eller reparert 3 av 4 dører på min f11 520d i årene jeg har hatt bilen. Typiske symptomer er at det fosser vann ut når man åpner døren,etter at det har regnet kraftig.. Min løsning har som regel vært å sjekke hvor det er løst, og lime dette på nytt med butyl, tek7 eller noe lignende. Har også på enkelte dører tatt av fuktsperren, renset/avfettet kontakt omårdet på døren, lagt på ny butyl og satt på fuktsperren igjen, for deretter å gå over kontaktområdet med en slik liten rulle (beregnet for lyddemping til bilstereo) for å være 100 prosent sikker på at det skal være så god kontakt som mulig. Ingen av dørene jeg fikset selv har lekket på nytt, men den ene Bavaria fikset på garanti måtte dem fikse 2 ganger pga at fuktsperren løsnet på nytt. Gjør det selv, gjør det skikkelig :)
  12. Visker systemet på F10/F11 må være noe av det beste og enkleste systemet som finnes. ikke noe plundring. viskere skiftet på 1 minutt. Kjøper kun Bosch. andre merker som bruker adaptere gir ikke samme kvalitetsfølelse som Bosch sine. Varer lenge også.
  13. Stod i hvertfall i spenn og gikk ikke på plass i sporene på innsuget. Monterte den gamle igjen.
  14. Slik var innsug før rens. Det ser værre t på bildet enn det faktisk var.
×
×
  • Opprett ny...