Gå til innhold

dopus

Medlem
  • Innholdsteller

    573
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rogaland
  • Interesser:
    bil.motor,data,teknologi,hifi
  • Kjøretøy
    2013 BMW 520D Touring

Nylige profilbesøk

2538 profilvisninger
  1. Lurer på om noen har kan anbefale en alternativ olje til diffen på en 2013 520d RWD automat F11. Da oe oljen har en ektrem liter pris (prinsippsak dette, Da BMW oljen er særdeles overpriset) i følge realoem så skal min bil har diff olje av typen "BMW Hypoid Axle Oil G1, SAE 75W-85" , og denne koster fra 6-700 pr halvliter og opp mot neste 900. og man trenger gjerne 3 flasker for å være sikker på at man har nok. Ser det står et febi alternativ hos GS. Noen som har prøvd denne? prisforskjellen pr liter blir da 367 vs ca 1700...
  2. usikker på om ventilen er lik på E61 og F11. Veldig vanlig problem på F11, og lett å finne på Ebay til F11. Fant en link til norsk nettbutikk. https://www.autoupgrade.no/products/selenoid-valve-til-kompresor-bmw-e61-e70-e71-e72 Jeg ville ha tatt ut og demontert ventil fra kompressor, og koblet strøm på ventil for å se om den klikker av og på slik den skal.
  3. Hvis kompressoren har overtrykksventil (slik som på F11) så er den ofte irret fast/rustet fast i åpen stilling. Det skjedde på min F11. Ny overtrykksventil er meget enkelt å bytte på kompressoren. fås dessverre ikke som orginal del løst (del av kompressoren) men plasser som ebay og aliexpress har denne. Ser ut til at E61 muligens bruker litt annen utforming på denne ventilen. Ventilen kan demonteres og smøres som en midlertidig løsning. Den går uten motstand om ovetrykksventilen er rustet fast i åpen posisjon. Slik den var på min F11. Ligger et par videoer på youtube som viser demontering og testing av kompressoren .
  4. Da turboen på min gamle Saab 9-5 tok kvelden var det nesten som dirty triks i flåklypa. røykla sikkert 50m med vei hver gang jeg var bort på gassen, da jeg haltet meg hjem. Brukte så mye olje at jeg måtte få en kompis til å handle inn en kanne, slik at jeg klarte å komme meg hjem . hvis du får skrudd av slange/rør på trykksiden som går til intercooler så kjenner du fort om det er mye slark i spindelen på turboen, den skal ikke bevege seg opp/ned eller side til side. en liten aning inn ut slark mellom eksosdel og luftdel er normalt. Motoren kan kakle om oljen forsvinner ut turboen, pga manglende oljenivå på motor. peil oljen og fyll på en skvett og se om lyden fra motor forvinner...da har du mest sannsynlig gåen turbo.
  5. Hvis viftemotoren er gåen så blåser den ingenting, eller som på min, lagde en veldig rasslete lyd. Hvis den kun blåser kaldt og ikke varmt, så er det vel problem med spjeld motor / styring. Som Kvasi sier. Hvis vifta ikke blåser på noen nivåer, så er nok motstanden ok, men vifta kaputt. Motstanden feiler sjelden på alle hastighetsnivåer. En Ny "Nissens" vifte ligger på ca 1500, man får dyrere og billigere utgaver også, men dette er den jeg har erfaringer med. Jeg skiftet også motstanden på min, når jeg først hadde det demontert "while you`re in there" . Finnes sikkert en mulighet til å måle spenning på pluggen vifta er tilkoblet for strøm, så kan du sjekke at det kommer strøm fram til vifta, og at det ikke er andre årsaker til at vifta ikke fungerer.
  6. "boksen" som inneholder motstand og vifte sitter på passasjersiden av motorrommet. Egentlig en grei jobb å gjøre selv. Littt demontering, men ganske logisk. Jeg montete vifte fra Nissens, har fungert strålende. Tok et rask søk på youtube og videoen under ser ut til å stemme ganske greit med hvordan jeg gjorde det på min F11. https://www.youtube.com/watch?v=4RUzHv3BsPM
  7. Autodoc har for min del vært dem som har vært billigst. Men prisene varierer fra dag til dag. ca en ukes leveringstid er min erfaring. Hvis du legger delene i handlekurven i appen også følger med litt over tid (gjerne en uke) så kan prisene variere en del. På min handlekurv (støtdempere, vindusviskere, diverse monteringsdeler, støtdemperlager osv) så ser jeg at prisen kan variere fra 3800 opp til 5200, så kan være verd å følge litt med. Jeg har god erfaring med Zimmerman bremseskiver med Textar bremseklosser, handlet hos Autodoc. Betraktlig billigere i forhold til GS. Eurodel.no har mye samme utvalget, men er dyrere enn Autodoc.
  8. Jepp. Klarte til slutt å finne den selv også i delekatalogen. Tror det blir å invistere i en ny bryter. Brukte brytere er som regel like gamle som min bil og kan jo være utsatt for samme slitasje/korrosjon som min orginale bryter
  9. Fant ut av det selv. Denne ligger under katogori 61 undergruppe 99 seatadjustment swith front.
  10. Som overskriften sier så prøver jeg å finne brytermodulen til passasjersete på min f11 520d 2013 med delelektriske seter (elektris høyde og rygg justering) Denne har begynt å bli veldig førlsom på hvor man trykker eller holder høydebryter for at den skal slå inn. Tok i fra hverandre bryter modul og ser at det på et par punker har dannet seg irr / pitinger på et par punkter på kobberbanen bryteren går langs, når bryter skyves opp eller ned. Har hatt modul fra hverandre og renset, det ble da mye bedre men fortsatt ikke 100 prosent. Tenkte jeg skulle sjekke hva det koster med ny modul, og har tatt bilde av delenr på modul, men ikke F....... om jeg klarer å finne det ijgen i delekatalogen hos GS eller KOED, eller REALOEM. Delenr som stod på klistrelappen på modulen sier følgene 6 958 526-01 AI:01 07/01/13-B Faurecia 8347769-01 Delphi 8817 0002 000872 Får ebay treff ved å søke på bmw nummer eller Faurencia nr, men har lyst å bestille en ny modul. Håper noen her er mer drevne i delekatalogen til BMW enn meg, og kan styre meg i rette retningen
  11. VW er ikke så mye bedre dem heller.
  12. Går det ikke ann å sjekke ved å tilføre strøm til starteren fra en anne kilde (for eksempel dynamo eller annet + punkt i motorrommet) og gjerne sette strøm på innslaget fra samme kilde?? Vi gjorde det på en Ford Focus vi ikke fikk start på (for å sjekke at startmotor var i orden) . Fikk da bekreftet at starter ikke var problemet (viste seg å være BCM modulen)
  13. Skift alltid fjærene i par. Eller risikerer du at belastningen blir forskjellig mellom ny og gammel fjær, da gammel fjær gjerne har seget litt over 7 år. Skiftet selv begge framme på min 2013 520d da den ene knakk helt nederst på fjæren. Ganske normalt med knekte fjærer, dessverre . Skyldes som oftest rust og korrosjon (pga salt), Det har skjedd på min nåværende og min forrige bil, samt på biler tilhørende familiemedlemmer. Heldigvis for meg har mine knekt i nedre kant, og har ikke merket noe på kjøreegenskaper, bortsett fra en liten knirkelyd i hjulopphenget sånn av og til.
  14. Ser ut som at nyere utgaver kanskje mangler nødåpneren og må "brekkes" opp men en slik liten luftpute som viking/naf bruker når man har låst inne nøklene i bilen.
×
×
  • Opprett ny...