Gå til innhold

mr.pingu

Medlem
  • Innholdsteller

    1168
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

mr.pingu vant dagen sist Juli 12

mr.pingu hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tønsberg
  • Kjøretøy
    BMW X1 F48 (2018)

Nylige profilbesøk

2438 profilvisninger
  1. Ja da! Så gøy du fant tiden denne sommeren å montere disse forbrønnlysene fra i3’en Veldig kult med elektrisk rollo når man kjører en gammel premium bil burde alt være premium. Dette er 100% sånn del som man kan være stolt av hver gang man trykker på knappen Angående moduler, jeg har ofte opplevd at når en bestiller en ny del ut fra ETK-delenummer da får man MAX-versjon som er for alt av utstyr. Bare fra fabrik bruker BMW mindre moduler så det kan nok hende at bilen ruller ut fabrikken med en Low, mid eller High mens når en bestiller det som reservedel er det alltid max
  2. LIM gjør vel sånn halvveis som du beskriver i 2. Bare at du må bytte mellom LIM og ACC selv eller gasse selv. Bilen bremser ikke i LIM modus, bare piper Logikken ligger nok dypere i softwaren (SWFL-delen) enn bare vanlig «koding» (FDL-koding av CAFD, som du kaller antageligvis « aktivering av skjulte funksjoner» Hva du ønsker ligger nært reverse engineering av hele greia. Så her snakker vi carhacking og må du regne med en løsning basert på noe sånt som ESP32 eller Arduino. Første steg her ville vært sniffe alt traffik på både de forskjellige CAN-busser (Kcan1-4 og PT-CAN) og FlexRay 1-4 og se hvilken kommunikasjon skjer mellom ECU’er og se om du kan lage en egen melding som overstyrer vanlig oppførsel. Muligens er det noe å hente og se hvordan kodingen er når man ikke har ACC eller CC med bremsefunksjon (dcc). Ved å holde inn avstandsknappen kan man bytte fra ACC til DCC men med DCC vil bilen fortsatt bremse nedoverbakken for å holde innstilt hastighet. Om det er ikke mulig på din kan man kan kode det følgende i ICM; C_Umschaltung_ACC_DCC -> Zugelassen Så skal det være mulig
  3. Jeg likte veldig godt å sykle «gamle Mossevei» langs gjersjøen. Siden det har jeg alltid tenkt å ta en kjøretur ditt men jeg har ikke gjort det hittil. Spesielt her er fint stoppested: https://maps.app.goo.gl/iQChwLaoZnRvav8F6?g_st=ipc også litt lengre ned var det https://maps.app.goo.gl/Asy4oQhFgty6KVrX6?g_st=ipc
  4. Rett. f25 er prosjektet til F15 og F25 E84, er basert på E90 LCI
  5. Haha, jeg svetter litt. Tror jeg må måle temp for å se om jeg ikke har feber 🥵
  6. Nå blander du med Belgia, tror jeg? Jeg vil påstå at Nederlandske motorveier har bedre (teknisk) veistandard enn autobahn. Mye lengre av- og påkjørsler, så man trenger aldri å bremse i høyre felt på selve motorveien. Asfalt bråker ofte mye mindre og ikke noe stående vann etter regn / mye mindre spray. Men… I west-Nederland (Amsterdam-Rotterdam og alt mellom) er strekningen ofte for travelt, kort avstander mellom avkjørsel at det føles ikke som autobahn. Kommer man derimot på A15, A1, A58, A2, A67,A73 mer øst og sør i landet blir strekninger lengre mellom avkjørsel og begynner det å ligne på autobahn utenom fri fart selvfølgelig. Lokalbefolkning i Nederland kjører med en app som heter «Flitsmeister» som varsler for politi. Så kan man fint kjøre 30 over fartsgrensa på motorveien, det er også betalbart i tilfelle man blir tatt. Mer enn 30 blir fort for dyrt siden da er det ikke forenklet forelegg lenger og bli det fort 4 siffer i euro (og fra 40+ kommer det på rulleblad og må man forekomme. Fra 50 og oppover mister man lappen umiddelbart). Dette er kun på motorveien, på alle andre veier tøyer ikke strikken så langt. Da mister du lappen 30+ og er bøtene mer opp mot Norske priser. Dette er grunnen at man ser ofte biler som kjører 150-160 på motorveien i Nederland om det er ikke noe særlig kø. Så man kan si det er en slags nesten-autobahn.
  7. Jeg kan faktisk ikke prøve 😛 Har ikke pc som tar imot CD.
  8. Hva mener du med bananas? Om det er politikk du snakker om er det vel ikke så mye bedre. Alle stemmer Geert Wilders men ingen vil sitte i regjering med han. Regjeringen har det siste årene aldri fullført de 4 år som de egentlig skal fullføre. Og om vi snakker klima, husk at Nederland ligger for største delen 6m under havet, på vei til å bli 7m. Men som du sier, det er bare nydelig å ta offentlig transports. Studenter får frikort for offentlig transport, den har jeg brukt for hva den verdt når jeg studerte i Delft Ikke minst er motorveien nydelig. Det er faktisk få lander som kan bruke det stillegående og tørre asfalten (åpen struktur). I de fleste land vil det fryse i stykker. Vet ikke om du har fått noe regn men det blir faktisk veldig lite vann liggende på motorveien er nesten tørr den sekunden det slutter å regne. Veldig lite spray og. Ikke minst «turbo rundkjøring» med høy kant / opptegnet hvit strek, som hadde vært en løsning for alle som ikke klarer å kjøre rundkjøring her til lands Ellers er Amsterdam er nydelig men kan anbefale å dra til mange andre byer som Delft, Amersfoort, Utrecht, Deventer, Gouda (fra osten), Leiden (Nøkkelost) og Den Haag (Og Scheveningen for stranden). Rotterdam synes jeg personlig er litt kjedelig da Tyskere bombet ut hele sentrum i andre verdenskrig men det finnes kule ting å se på i Rotterdam og. Nok prat om Nederland, gøy å se en liten reisebrev fra deg
  9. Hva er på den CD’en?bruker den som kaffebrikke på pulten men lurer hvorfor du mener at man skal ikke bruke den ellers.
  10. Må kode CAS modulen til riktig størrelse og type (AGM eller EFB) VCM_BATTERY_CLASS
  11. Morsomt, satt meg inni det denne uken her og fant denne side veldig forklarende: https://www.turnermotorsport.com/t-BMW-Engine-Codes O = Obere 0/1 er revisjon (bedre kjent som TU; Technical Update) Jeg mistenker at 525D har N57D30M0/1 (Mittel) eller (Untere) uten å ha undersøkt det videre, Min antagelse er fordi N57D30 er ikke fullverdige motorkoden.
  12. Man kaller kullfilter ofte kupefilter så der blanda jeg det. Kjenner ikke god nok til e87 for å svare på det du referer til nå.
  13. Når var disse tingene sist byttet? Dette er vel del av stor service. kullfilter har lite med motor å gjøre, det er for kupé en. uansett vedlagt lokasjon av begge. Må fjernes deksel på undersiden først.
  14. Ikke nødvendig. Kan også bare FDL kodes i Headunit. HU MACRO_TRAILER_COUPLING = Aktiv (01) Men det er en del andre ECUer som også er berørt bl.a. DSC så beste er vel VO kode. FRM, TRSVC, HU, ICM, PMA, KOMBI og DSC.
×
×
  • Opprett ny...