Gå til innhold

mr.pingu

Medlem
  • Innholdsteller

    1154
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

mr.pingu vant dagen sist Juli 12

mr.pingu hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tønsberg
  • Kjøretøy
    BMW X1 F48 (2018)

Nylige profilbesøk

2347 profilvisninger
  1. Ikke nødvendig. Kan også bare FDL kodes i Headunit. HU MACRO_TRAILER_COUPLING = Aktiv (01) Men det er en del andre ECUer som også er berørt bl.a. DSC så beste er vel VO kode. FRM, TRSVC, HU, ICM, PMA, KOMBI og DSC.
  2. Koble løs batteri før du setter i gang hjelper mye med forebygge at man ødelegger noe. Noen ganger har jeg ikke gjort det og da kom ved uhell plus og minus sammen og da røyk noen sikringer 😅
  3. Takk. Bilen føler nå endelig ferdig 😛 100%. De er så mye mykere enn sportseter og mye lettere å få en god sittestilling pga at man kan knekke ryggen. Sammen med comfort access er dette en av de retrofits jeg setter mest pris på.
  4. Kobler uorginalen også parkeringssensorer bak ut når du har koblet til henger / vogn?
  5. Anbefaler ledningsnett nytt og selve hengerfeste brukt om man vil spare noen kroner. Dette var en av de første ettermonteringer jeg gjorde selv uten noe særlig erfaring fra før. betalte totalt +- 5000kr for deler og var en god lørdag arbeid Men det er litt av en læringskurve. Om du leser i tråden min (første sidene) får du inntrykk om arbeidet. Det er ganske likt for alle BMW’er.
  6. Fine bilder 🤩 Ser ut som en fin roadtrip
  7. Fargene på LED og halogen er det sammen; bare at halogen har 1 ledning mindre (har ikke separat kjørelys til utsiden Terminal 58HR) også vedlagt bilde av jordingspunktet.
  8. Takk! Ja det var virkelig utrolig kult å få til. Ja og ikke minst å få oppleve det øyeblikket med folk som gleder seg like mye over det Takk takk! ☺️ Det er akkurat det det er Takk takk 😊 Takk for fine ordene. Gøy at finnes så mange forskjellig ord å beskrive denne oppgraderingen her Jeg satt kjørte med en stor glis til Gardermoen i går. Det er utrolig deilig følelse, sammen følelse som når jeg hentet bilen
  9. Da kom plutselig to karer fra Oslo traktene ned til Tønsberg for være bærehjelp. En av dem gjorde det bare fordi den hadde dårlig samvittighet. 😛 Dårlig samvittighet eller ikke: Resultatet ble veldig bra. Takk for praktisk, sosial og mental støtte @Saltkjelen og @CHNilsen Ut med det gamle sete: Vi måtte klippe litt ledninger fordi de var for korte å bytte fra pin 41 til 2 osv. Veldig typisk, man tror det er bare en enkel sak og gjøre det i 2 min, men nei ledninger er for kort så da må det klippes og skjøtes. Så inn med komfort sete fra X5 F15 🤩 Først passasjersete. Her ser man også sammenligning med den gamle sport sete. I følge mine målinger skulle det passe fint og det er alltid en lettelse når det det faktisk passer virkelig perfekt. Mer enn nok klaring 👌 Eneste, når sete er helt framme kommer skinnet av sete til midtkonsollen. Men med mindre man har ikke bein bruker man aldri den posisjonen Det var en lettelse at alt passet så bra med tanke på dimensjoner så opp til neste utfordring; innfestning av belte: Tiltenkte løsningen av borre ut klipsen og kone litt den andre siden funket utmerket. Så det var bare å få det gjort. Alle funksjoner funket bortsett fra Memory, både på førersete og passasjersete. Jeg begynte med kode tingene som jeg hadde skrevet ned; ACSM2 HALL-Sesnor_3: sitz_positions_Sesnors_BF (07) - nicht_aktiv (00) Sitzpositionserkennung_Sitzmemory_fahrer: nicht_aktiv -> aktiv (01) sitzpositionserkennung_Sitzmemory_beifahrer nicht_aktiv -> Aktiv (01) BDC_BODY ComAdapterPdu_22A_Status_BFS: nicht_aktiv -> aktiv (01) ComAdapterPdu_232_Status_FAS: nicht_aktiv -> aktiv (01) Sitzheizung_low_front: LIN_BF -> nicht_aktiv (00) Fra airbaglampe med 1 feil gikk jeg nå til 2 feil… Uten memory funker ikke posisjonsensor og får man opp feil på airbag modulen. Har ikke skrevet ned akkurat feilkode men strekninger husker jeg: No message Seatpositin (Transmitter SMFA, Receiver ACSM) No message Seatposition (Transmitter SMFB, Receiver ACSM) Der viste seg at begge setemoduler hadde ikke noe kodingfil i seg (CAFD). Så jeg tenkte det blir lett, bare forbinde med E-sys, bruke F15 VO «Detect CAF for SWE» og ferdig. Men så fort jeg prøvde å kode modulen fikk jeg feil og mistet modulen kodingen sin så fort man gikk ut av E-sys. Men plutselig satt det når jeg prøvde med BimmerUtility isteden for e-sys. Eneste utfordring var at kodingen av modulen kom fra F48, så alle verdier inne var beregnet for de originale sportseter. Men nå det var hvertfall koding fil inne i modulen var det bare spørsmål å sette alt til F15-komfort verdier. Så… Tilbake til e-sys og noe som heter coding verification. Har kan man regne ut verdier av koding fil uten at man trenger å ha forbindelse til en sånn bil. (Coding verification -> NCD Trace) Nå hadde jeg en .NCD fra både F48 og F15. Var det bare å sammenligne de og sette alle verdier til F15 komfort seter igjen. Heldigvis var det bare 100+ forskjellige verdier 🙈 Brukte sånn sirka 1 time per modul… Men etter det her skjedde en forbedring, memory funka nå men jeg hadde fortsatt 2 feil + airbaglampa men det var en forbedring; fra no message til incomplete. Message Seatposition incomplete (Transmitter SMFA, Receiver ACSM) No message Seatposition incomplete (Transmitter SMFB, Receiver ACSM) Tilbake til sammenligningen igjen og så kom tilkonklusjonen at det kunne være den her og det stemte: positionsuebergabe_fraumann -> Aktiv (01) På F15 er det av, på F48 er det på. Etter det spilte ACSM i lag ogkunnen jeg slette feilkoden/ airbaglampa og funker alt som skal. Brukte en god del timer på selve kodingen men jeg var så glad nå endelig fikk 0 feil og denne meldingen i iDrive: For interesserte; jeg brukte sirka 5 timer på selve kodingen til å funke. Det vare sirka like mye som vi brukte å sette inn selve setene Men…. Dermed var X5 Komfort sete retrofit komplett! Så her følger noe bilder av resultatet: Jeg har kjørt i dag til Gardermoen og kan med 100% sikkerhet si at det er en stort oppgradering, komfortseter er så mye mykere og innstillingsmulighetene gjør at det er lettere å finne posisjon som er behagelig over lengre tid.
  10. Se den posten her: Så meste bass av alle men de er nok en liten hakk upresis / treig (høy QTS) så den oppleves "boomy" men Morel sin er mer presis / kjapp som resulterer i mer tørr/klar bass. Så kommer egentlig helt an på preferanse. Earthquake, Helix Ci5 eller Morel sin er alle 3 veldig gode valg ut fra spesifikasjoner. Men alle er mindre sensitiv så trenger en ettermarkeds forsterker. På OEM forsterker anbefaler jeg egentlig bare den Match woofer.
  11. Takk takk. Håper det er til inspirasjon også 😇 i følge specs er det den beste sub du kan få for BMW om setter pris på lydkvalitet fremfor mye bass. De går litt lavere enn de fleste men er ikke "boomy". Se også side 9 og posten fra 23. Januar i tråden her. Specs ellers; Impedans: 2ohm effekt (RMS): 180W Sensitivitet (2.83V/1M): 84db (ganske lavt, så trenger nok noe ekstra gain på subkanalen så anbefaler disse ikke med original forsterker) Fs: 30Hz (ganske lavt for slim underseat woofer) voice coil diameter: 54mm He: 5mm Bflux: 0,75T BXL: 5,4 CMS: 0,46mm/N QES:0,83 QMS: 1,84 QTS: 0,57 RMS: 6,10 N•S/M MMS: 60gr VAS: 42L SD: 254 Re: 2,2ohm xmax: 7,2mm (dette fikk jeg fra Morel selv) Men ikke har hatt muligheten til å høre på de enda, har ikke kjørt bil de siste dagene og det sitter bare 1 i.
  12. Da kom nye subwoofereretr før helgen 😍 Side 1 av 2: Passasjer side Løsnet sete, men må grave enda dypere 🪏 Både canbus, ambientlys og ekstra jording for X5 ligger også klart her. Kommer til å rydde opp i det med engang. Ut med hele boksen og så lydisolere gulvet litt ekstra Så var selve høyttaleren ut av boksen: Side ved side. Ikke så mye forskjell ovenfra men den nye er litt høyere inn i boksen med den nye, men det viste seg at rammen på toppen kommer bort i subwooferen… Så det bli en liten skive for å øke høyden lite grann som var akkurat nok Boksen på plass igjen; nå går vi videre med rydde ledninger til X5 sete prosjekt Ekstra ledninger til X5-sete lagt pent til side Og så legge teppe og sette dekselet på plass igjen. Blir på tiden oppdatere denne igjen: Dette ble gjort siden sist: ✅ Satt inn nett fra F30 i bagasjerom ✅ Festet forsterkeren på plass igjen. ✅ Byttet subwoofer 1/2 (passasjer side) ✅ Lodde riktig LED på moduler til ambientlys i fotbrønn Bare dette gjenstår: ⚠️ X5 seter ⚠️ Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon ⚠️ Bytte subwoofere 2/2 (førersiden)
  13. Senk senk senk.. livet er for kort å tvile på det
  14. Fortsatt skikkelig familiebil i mine øyene men ja den trenger litt kjærlighet og tid nå disse begynner å dra på årene…
×
×
  • Opprett ny...