Gå til innhold

mr.pingu

Medlem
  • Innholdsteller

    847
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

mr.pingu vant dagen sist Oktober 20 2024

mr.pingu hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tønsberg
  • Kjøretøy
    BMW X1 F48 (2018)

Nylige profilbesøk

896 profilvisninger
  1. Eh vet ikke hvordan jeg klarte å lese over det, uansett er det vel ganske greit å se om det er knekt fjær. Evt bare stikke telefonen inn i hjulbuen og ta litt bilder fra forskjellig vinkler.
  2. Kan være alt mulig rart i forstilling men knekt fjær merker man ofte og er vel lett å se. Snu rattet en vei så får du inspisert fjærene. Men bærekule og fjærbeinlager er gode kandidater
  3. Nei, det er bare privat men gjør sånne ting av og til om det jeg kan hjelpe noen videre for enn langt hyggeligere beløp enn BMW. Hvis du vil ha kvittering på det, bare bruk bimmerfiks. Da er bilen i gode hender
  4. Hvor i Østlandet? Jeg kan fikse det i Tønsberg
  5. Det er vel ganske enkelt å kode om man får noe script for skalering / komprimering inni først. IF size > 1MB THEN compress ELSE do nothing denne kan utvides med flere regler om ønskelig masse mer. IF filetype = .PNG AND bitdepth >= 16 AND size > 1MB THEN convert to 8-bit and compress ELSE do nothing Kan f.e. bruke exiftool for det, ganske ofte brukte for sånne ting. Det er dessverre flere ting per filtype som en må tenke på. JPG er standard 8-bit men .png kan vært 8 eller 16-bit. Hvor sistnevnte er betydelig større og har i praksis lite bruk men den finnes. Samt med .tiff som er ukomprimert og støtter lag. Muligens finnes det også en plugin for forumsoftwaret som brukes på bimmers.no men jeg er ikke kjent med forumsoftware Uansett; Jeg kan bidra med det tekniske om ønskelig.
  6. Kan vi ikke skrive en skript som går gjennom alt som er lastet opp før f.e. 2022 og komprimerer alt der for å frigjort plass? Eller som sagt smart autoskalering så at vi som legger ut slippe og tenke på det. Max 2048px i bredden og JPG komprimering på 65% (rundt der er best kvalitet / størrelse -balanse) eller konvertere til webp for enda mer besparelse. Nok muligheter uten det trenger å gå ut over brukererfaring.
  7. Var 100% ingen begrensing før. Har klart å dele en video på 200mb på en privat melding Beklager admin
  8. Men PC er det mere styr synes jeg, selv om jeg har PowerToys sin Resizer og får resizing med høyre klik.
  9. Dessverre rens av innsug har ikke hjulpet noe særlig. Hva har vi prøvd hittil - Ny EGR - Rens av innsug - Enkel diagnose (ikke noe avvik å finne med tester) Hva som står igjen å prøve / bytte - girkasse flush (planlagt denne uken) - 1 eller flere diesel-dyser Spørsmål; 18D har andre dyser enn 20D kan jeg bare oppgradere til de uten det har noe å si? Fant en nemlig sett for 20D enda billigere enn 18D så om det går greit er kanskje til og med fordel med 20D dyser da kan få litt mer ut av blokka når motorforsikringen er over? Eneste forskjellen mellom 18d og 20D på X1 F48 er. 1. 20D har andre dyser 2. 20D har større turbo 3. 20D har andre stempler 3. kommer jeg aldri å gjøre noe med men for 1. har jeg nå mulighet, 2 regner jeg med må gjøres en eller annet dag og (når den ryker) (planlegger å eie bilen lenge)
  10. Regner med flere av oss har iPhone og iPad, vet ikke om du er en av de. Men iallfall det er veldig lett å bare endre str på bilder før man laster opp. fleste bilder blir da et sted mellom 250-300kb uten at man må gidde så mye. Da har man mulighet til 133 bilder per post. Det burde vel holde også for en reisebrev. men enig, om str er viktig er vel auto skalering og komprimering vel veien å gå. Den kan også være smart, er bilde under vis str fra før, ikke gjør noe med det. Eller omvendt som på WhatsApp da du må skru på HD for unngå at komprimering / auto skalering skal slå inn heftig.
  11. Så det er sylinder nr 4. som er først i rekke for innsuget
  12. X1 har vært å syk lenge og verkstedet kunne ikke avdekket om det var en dyse eller ikke; Ble anbefalt å rense innsuget som billig løsning. Så sikker jeg er på elektronikk så usikker jeg er på motor osv… men men det er vel bare å prøve og lære noe nytt. Skjønte ikke at man kunne bare dra av den slangen men fint at man kan bare spørre her så får man god hjelp. Ta av innsuget på F48 viser seg å være ganske mye jobb. Vet ikke hvordan det er på andre bilen siden det er første gang jeg har prøvd meg på noe som dette. på F48 går ledningsnettet tvers over innsuget, så for å fjerne innsuge må man koble løs ledningsnett underfra. Det hadde jeg ikke helt regnet med men følte litt press da det var ikke så kald denne helgen. Ble handlet in en billig plastrampe i nærheten fra Finn, så jeg kunne trygt komme under bilen. Det er vel kjekt å ha uansett Når fått fjernet topp dekselet blir man hilst på dette. Mange ledninger hvor 2 av dem er knaget på… Fint å fikse det i sammen slengen. For å få noe som helst rom må også vifte ut: Etter det var det bare å nappe ut alle kontakter som sitter på den ledningsnettet, delvis under fra delvis ovenfra. Etterhvert fikk jeg kranglet innsuget ut og ble vi hilst på dette. Rimelig mye sot, spesielt på første silinder (eller er det 4?) Så da ble den en gåtur til vaskehallen med innsug og Biltema ovnrens som bepakning. Funker fjell men for en grisejobb, ble sot på veggene i vaskehallen. Beklager for det 🙈 Men rent ble det. For å kjappe tørkeprosessen litt ble det lånt litt verktøy fra samboeren. Så nå var det bare begynne å sette sammen bilen igjen. Siden såpass mye var ut kunne jeg også bytte batteriet som jeg har drøyet det siden sent sommer, akkurat fordi det er ganske mye jobb på F48. Nå var alt ut uansett så det var det bare å demontere 1 deksel til og kunne nye batteri skyvet inn og. Så nå kunne virkelig begynne sette sammen bilen igjen og til slutt så det ut som det var 2 dager siden. Rakk akkurat ikke å bli ferdig med dagslys. Gleden var stor at det bilen startet greit og ingen feilkoder. Altid en lettelse etter så pass omfattende jobb. Trodde det skulle ta en god lørdag men ble en lørdag og en søndag. Neste gang går det sikkert raskere. Håper jeg hvertfall. Fortsatt overrasket at det var så mye sot og bilen har bare gått 127k km og mye langkjøring. Må nesten vurdere å få kodet bort EGR.
  13. Girkasse ECU kan ikke ned heller.
  14. Det er vel en posisjonssensor på min (F48) som kan leses ut, sikkert også på din.
  15. Hmm kanskje det gjelder ikkke lysmodul og bare instrumentpanel det da. 🤷🏻
×
×
  • Opprett ny...