Gå til innhold

mr.pingu

Medlem
  • Innholdsteller

    1272
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

mr.pingu vant dagen sist Juli 12

mr.pingu hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tønsberg
  • Kjøretøy
    BMW X1 F48 (2018)

Nylige profilbesøk

2890 profilvisninger
  1. JC51 har en annet delenummer enn jeg fant tidligere: 12415A33FB7 eller 12418588902
  2. Den ruller hvertfall igjen Ja veldig fornøyd med upgraden og jeg håper nå å slippe å bytte de lyktene på innsiden for en stund. LCI lyktene skal vist være tettere enn pre-LCI og ser ikke minst mye modernere ut. Dette er vel upgraden som manglet etter alt annet som er ettermontert som setene og etter jeg byttet til LCI hovedlykter framme.
  3. Det med girkasse ser jeg bare som positivt men alt det andre hadde jeg ikke akkurat veldig overskudd for men det har løst seg. Nå er bilen klar for EU med ny girkasse, vinterdekk og har akkurat satt på LCI baklykter. Før Halvveis FERDIg / ETTER
  4. Har du typecode? Den er i samsvar med ETK
  5. Nei artikelen var veldig lite spesifikt og ingen referanse til kilde eller link til offisielle kanaler. Delenummer fant jeg bare gjennom våre venner med en oransje president på andre siden av havet. Kan være at det er flere delenummere involvert men den er ikke brukt i USA. Om man sjekker delenummer ser man at den er brukt i B46 motor som er en tilpasning av B48 for amerikanske markedet (miljøkrav)
  6. Oi oi det går ikke bra med den starteren 😛 Fint med kilder men det kan vi vel ikke forvente av Dagbladet…. Det handler hvertfall om delenummer: 12418671503 om dette er sammen problem som amerikanere meldte tidligere https://www.nhtsa.gov/?nhtsaId=25V636000 og så var det også en annet problem med starteren før: https://www.nhtsa.gov/?nhtsaId=24V576000 Mener dette er EU Safety Gate Report tilhørende denne tilbakekalling. https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10094286?lang=en
  7. Yep, SWF er OEM men det er ikke 100% lik. Du ser de kommer fra sammen fabrik men det er små forskjeller, blant annet på det plastdelen på innfestning. Og hvor den «kanten» sitter.
  8. Jeg har en av de førstee 2018 modeller, produsert i 2017/07. Jeg har også hørt om det men jeg trodde det gjaldt bare for biler fra Stor Britannia. Man lurer da jo på hva Aisin / BMW har gjort for denne årsmodellen. etter litt etterforskning fant jeg tråden her Liten hint er muligens her: https://www.bimmerforums.co.uk/posts/3439522/, BMW har brukt aluminium på noen clutcher i noen revisjoner Om noen er interesert; Jeg koser meg med denne videon for nå 😛
  9. Yep, kunne ha skjedd på flere tidspunkter som hadde passet mye dårligere. Bilen er fortsatt på verksted, om alt går etter plan skal de være ferdig på fredagen, ellers etter helgen. Haha, takk takk Håper det og. Burde egentlig det, i mitt eie er nå hele forstilling og hele bakstilling byttet så det er god del slitedeler på den fronten. Men sikkert turboen som tar seg en tur nord for himmelen neste måned… 2025 er min helvetes år så jeg hadde ikke vært overrasket 😋 Tok bare nærmest ett år for finne ut det var girkasse Ja men har hatt nå byttet en del, som sagt hele for- og bakstilling er nå byttet i mitt eie. Så har hatt en god del av slitedeler nå. Utenom det vanlige som bremser osv. Stom står igjen som kommer en eller annet gang er øvre motorfeste og vibrasjonsdemper da dette er vist en svakhet på disse bilene(F5x / F4x plattformen) men tar ikke sorgene på forskudd. Drivakslen som er brukt hadde gått 70k km (min har gått 140k nå) men var mindre enn 1/5 del av nyprisen. Min andre drivaksel var ikke slakk i så satser den brukte er grei for en stund fremover. Litt høyere km enn jeg ville men penger er dessverre en begrenset ressurs så håper dette gir ønsket resultat for noen titall-tusen km Kjøper selv mye fra KOED som kommer av disse testbilene fra BMW. Får man originale deler som ikke koster kjorta og har ofte ikke gått lengre enn 2000km, så a si ny. Dempere + fjærene mine var fra sånn bil, det har kostet meg 7000kr rund baut og de så virkelig ut som ny på utsiden
  10. Uff, jeg er virkelig glad at du rakk deg å komme hjem i tide. Det hadde kunne gått skikkelig galt. Jeg liker HK bedre, ser mye mer luksus ut enn plasten av HiFi. Men jeg skjønner hva du mener at lyset av B&W høyttalere kanskje kommer bedre frem. Men jeg testet/leket litt med ganske tette HiFi deksler og det så ikke så verst ut.
  11. Mye greier Etter turen merket jeg at dekkene hadde skjevslitt på korden Så jeg bare bestilte nye dekk og sendte bilen in til hjulstilling. Der viste seg at alt hadde rustnet fast, merkelig. Ingen problemer når jeg byttet dempere tidligere i år i Mars eller jeg har blitt lurt siste gang… Liten impresjon; Så da ble den en helg skruing hvor de ble byttet store deler av hjulophenging bak og styrestag framme: - Msport Stabilisator (Må ned med travers for komme til den på disse biler) - Alle barebruer (øvre, nedre, venstre,høyre) - Alle bolter - Indre og ytre styreledd framme Jeg tok ikke så mange bilder fordi vi ville bli ferdig så kjapt som mulig men dette her ser mye bedre ut enn den rustne dritten: 16 arbeids timer senere og så var bilen klar for hjullstilling igjen Fristen for EU nærmer seg og de indre lyktene på bakluke hadde takket for seg (igjen), som er en kjent problem på pre-LCI. På høyre side har jeg nå byttet det 2 ganger. Problemet med de indre pre-LCI baklykter er at den led-kretskortet ligger på laveste punktet. Så fort det kommer bare bittelitt fukt i de, ryker de fordi alt fukt renner på det kretskortet og skape irr. Dessverre er det ikke mulig å komme til kretskortet uten å å kjære opp lyktet. Siden jeg var lei dette og virker som LCI ikke har dette problemet ble det bestilt LCI-baklykter retrofit sett fra BMW. Men det viste seg at det er ikke siste delen som skulle ryke… Girkassen (endelig) takket for seg. Men heldigvis kunne det ikke skje på en bedre tidspunkt. Som kanskje noen av dere husker at jeg har hatt problemer med risting for en stund nå. Se her: Etter mange tiltak; Renset innsug, ny EGR, 4 nye dyser, motorrens og girkasse olje ble problemene likevel aldri helt borte. BMW Vestfold sendte meg derfor til BMW Drammen hvor de hadde mistanke på girkassen men forsikringen ville være sikker at det var ikke fordelingskassen så det ble en tur til Drammen hvor de kunne utelukke det var ikke noe feil på fordelingskassen. Men forsikring var likevel ikke veldig villig til å bytte girkasse uten det var tydelig feil, så forsikring sa «om BMW Vestfold sier nå det sammen som Drammen, da så skal vi til med det.» BMW Vestfold prøvde å feilsøke men de fant bare en myk/gåen motorfeste som jeg var veldig skeptisk til… Så de «Kom la oss ta en prøverunde så skal jeg vise hvorfor vi tror den er gåen.» Så viste de meg at den bilen begynte å riste ved pådrag mens brekke var på og gir i nøytral. Det har jeg prøvd mange ganger før selv og da skjedde det aldri, så den måtte ha ryket nylig. «La oss kjøre en runde» og så satt jeg med 2 BMW-mekanikere i bilen og så takket girkasse for seg. For engangs skyld var jeg glad at noe røyk Som sagt dette her kunne ikke skjedd på et bedre tidspunkt. Nå får forsikring endelig «bevis» og bilen var allerede i nærheten av BMW-verksted 2 dager før hadde jeg kjørt Tønsberg-Sogndal tur retur… Jeg er gladd jeg slapp det stresset det hadde medført seg om girkassen hadde takket for seg på den turen. Fast forward til i dag: Så stikket jeg en tur innom på BMW tidligere på morgenen og da stod bilen høyt oppe i lufta og var girkassen ute. Det ble konstatert det var mye slakk i drivaksel høyre framme så den anbefalte å byttes og siden drivakselene er ute allerede, er arbeidet gratis. Dessverre er original ny drivaksel framme godt over 10k og med alle disse deler, dekk og egenandel på forsikring det siste, samt at har hatt en betydelig inntektsfall i år, så har jeg ikke råd til det egentlig. Så ble jeg enige med BMW Vestfold at de skulle finne en brukt original del og sette den inn for betydelig mindre beløp. Så takker BMW Vestfold for fleksibiliteten. Satser på/krysser fingre brukte delen holder en stund til jeg får spart opp litt igjen. Likevel med ny girkasse, nye dyser og store deler av hjuloppheng framme og bak burde bilen vare en stund til. Bytte bil er ikke gratis heller og jeg har ikke lån på den her, så man skulle tro dette er beste valget mellom økonomi og likevel ha en relativt fin bil. Takk gud for motorskadeforsikring haha. Å bytte bil nå hadde også kjent feil ut mtp alt arbeid (og penger) som ligger på retrofits osv.
  12. Da blir dette en vanskelig sak å feilsøke videre. Må nesten kobles til med diagnose verktøy. og om du bytter AHM/AAG modulen må den mest sannsynlig også kodes inn. Fleste opphuggere er ikke så løsningsorienterte / serviceorientert etter min erfaring men det kan hende din lokale er grei
  13. Hvertfall på Mahle og Mann oljefiltere Prisene varierer sinnsykt. Sitter og venter på en god pris for en stor service + bremsene framme her og men laveste jeg har sett var ned på 3800kr men i dag ligger den sammen handlekurven på 4700kr.
×
×
  • Opprett ny...