Nytern Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Aner ikke hva jeg er jeg, er for usosial til å være noe annet Eller, jeg har jo en greie da.. Noe i livet mitt som løfter meg opp til nye høyder, som gir meg rare varme følelser all over. Noe uforklarlig, noe magisk, noe euforisk! Skårholen, Shattered, Thundercoil og 1 annen reagerte på dette 4
316 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Taco i kveld ja! Føler meg litt religiøs da jeg spiser det
Dweezil Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Lenge leve ateismen... Hvis jeg hadde blitt tvunget til å være religiøs, hadde jeg valgt denne: http://www.venganza.org/
Skårholen Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Ble taco her også, men religion er ikke min sak så jeg stikker å fisker gjedde i stedet.
Dweezil Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Apropos respekt for andres religion og/eller livssyn: Jeg har som ateist alltid irritert meg over kristne som forsøker å overtale ikke-kristne til å bli kristne. Jeg synes religion er og bør være en personlig sak, og at alle må ha frihet til å tro på det de vil. Det å prøve å overtale andre til å tro på det samme som en selv, synes jeg ikke noe om, og jeg ser på det som et uttrykk for manglende respekt for andres tro. Jeg legger meg i selen for å opptre høflig når Jehovas & Co ringer på døra, men gjør det raskt klart at hos meg kaster de bort tiden sin. De fleste tar hintet og går til videre neste dør. Men en gang ble jeg utsatt for mormonere som ikke ga seg når jeg sa at jeg var ateist og ikke interessert, de begynte i stedet å stille spørsmålstegn ved mitt livssyn. Da ble jeg ganske irritert, og når de endelig gikk videre, satt jeg igjen med en skikkelig guffen følelse. De folka hadde ikke mye respekt for min tro! Så folkens: Tro i vei på det dere vil, men stopp med den derre misjoneringa, det er en skikkelig uting!
TRF Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 (endret) Jeg er prinsipielt enig med det du sier. Samtidig så mener jeg at om man blir støtt av at eks Jehovas vitne plinger på døra så må man redusere hårsårheten litt. Man må være litt fleksibel i møte med andre menneskers og deres tro. Jeg tror eks at ateister fort bør rydde litt i eget reir om de mener "ingen andre skal fortelle meg om hva de tror på", det finnes vel knapt en like pågående gruppe som utviser tilsvarende manglende respekt i sin omgang med andre "trosretninger". Hederlig unntak til Fredrik her som har fått med seg noe svært viktige aspekter rundt hvorfor vesten er der vi er i dag. Videre er det lurt å kunne litt om de forskjellige bøkene. Jeg tror du vil slite med å få eks kristne til å slutte å misjonere, da dette tross alt står skrevet i boka deres, og som den eneste måten de i realiteten kan "påvirke" andre med sin tro så er nok dette en vesentlig del av kristendommen. At noen kan føle seg støtt av at noen da deler sitt livssyn kan jeg forstå, men jeg vet ikke om jeg selv greier å være så hårsår. Man blir tross alt utsatt for informasjon av forskjellig opphav gjennom hele livet. Jeg tror ikke den jevne kristne i norge tar på veg fordi barna har naturfag og dermed Darwin på skolen. Noen bryr seg nok ikke, noen finner seg nok bare i at slik er det. Også ser vi bort ifra en eventuell promille som sikkert har ekstreme meninger. På den annen side blir Kristendom/KRL/RL etc ofte ganske sterkt kritisert fra ateister, selv om dette er et relativt viktig fag om man ønsker å forstå litt av bakgrunnen til en betydelig andel mennesker på denne jorden. Videre, hvis du ser på noen av de andre dominerende religionene så tror jeg de fleste kan være enig i at om Jehovas vitne kommer på døra en gang i skuddåret så er det helt greit, jeg får foreksempel et hundretall telefonslegere som ringer meg per gang jeg møter Jehovas viten. Her i norge og vesten får man stort sett respekt for egne valg, i motsetning til andre steder i verden da noe sånt kan få deg henrettet, i ymse religioners navn. Da fremstår "vestens religion" i dag som ganske harmløs, og som Fredrik tar opp, selve grunnlaget for det verdisynet, menneskesynet og andre grunnstener i dagens vestlige samfunn. Det er altså helt utrolig hvor langt man kommer med litt vidsyn, fleksibilitet og gjensidig respekt. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal finne seg i alt, men Jehovas vitne har altså ikke greid å karre seg opp (i nærheten av en gang) til min "irriterende ting i livet" liste. Til det har jeg opplevd nok av verden ellers til å skjønne at slikt er det ikke verdt å henge seg opp i. edit: leifs Endret April 24, 2015 av TRF-Racing Kvasi reagerte på dette 1
Shattered Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Taco i kveld ja! Føler meg litt religiøs da jeg spiser det Her og!
TRF Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 (endret) Men til religionsdiskusjonen over, ble ikke dette litt tungt i tulletråden på en fredagskveld? Skal ikke noen krangle om noe, fortelle unyttige ting som at de skal spise taco (har allerede spist taco med familien her i gården), poste morsomme youtube videoer eller noe? edit: http://www.vg.no/rampelys/tv/richard-hammond-trekker-seg-fra-top-gear/a/23440952/ Da gikk det som de fleste antok det ville gå. Endret April 24, 2015 av TRF-Racing Shattered reagerte på dette 1
Thundercoil Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Kollegene rister på hodet av at jeg skal til Island og ikke til varme syden. Haha. "Hallo? Island? Det er virkelig sært" Lurer på hva som skjer med folk Det er ikke gøy å få sett vulkaner, geysirer, blå lagunen osv. Må bare bli drita på en strand og komme hjem med en 7-dagers blackout. Det som er tingen. Og Nord-Norge og nordlys, evt midnattsol og fin natur = gudsforlatt sted, der man ikke kan gjøre annet enn å stirre på fugler. Road trip nedover europa er tragisk, siden det er kjedelig å kjøre og fly er så mye raskere. Englandsferier består kun av shopping, og ikke et snev av sightseeing, kultur eller opplevelser. Og dette er snakk om ingeniører i alderen 32-45. Skulle tro de var 14 år gamle, og sint på moren Kjekt med sånn respons på ferieplanene sine. Haha. Blir vel ekstra koselig å snakke om dem, etter ferien(e). Dweezil, TRF, Julianv og 1 annen reagerte på dette 4
Kennethe34 Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Religionsdiskusjonen kan være skummel å ta, selv føler jeg at det er egentlig ikke noe å diskutere. Noekult ble jo "angrepet" ett par sider tilbake fordi noen tydeligvis har noe imot Islam og kulturen den fører med seg. Jeg synes det er jævlig unødvendig å komme med frekke kommentarer og være direkte ufin bare fordi folk er forskjellige fra deg selv. Som f.eks avtalt ekteskap, er begge parter fornøyde og samtykkende så hvorfor i all verden skal man slenge dritt i trynet på de? Noen hater jo også alle muslimer pga diverse "hellige" kriger og alle må jo være lik siden de er muslimer.. Det er nok mange muslimer som er drittsekker og forderdelige mennesker, men det er jaggu like mange kristne, budhister, jøder, hinduister, ateister+++ som er like ille. Om noen bruker sin tro som unnskyldning for å være en kødd sier det mer om personen som er en kødd enn det gjør om religionen i min mening. Jeg synes alle skal få lov å tro på det de vil, gifte seg på den måten de gjør så lenge de er fornøyde med det.. Dweezil reagerte på dette 1
Dweezil Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 (endret) TRF-Racing, jeg tar sjansen på at jeg ikke ødelegger for mye av andres fredagskveld om jeg kommer med noen kommentarer til ditt innlegg. Jehovas på døra er akkurat like lite/mye irriterende som andre selgere på døra/telefonen. Mormonere som ikke tar nei for et nei er faktisk hakket mer irriterende enn andre selgere som ikke tar nei for et nei. Men min verden raser ikke sammen når slike ting skjer, ei blir jeg heller støtt eller krenket. Prinsipielt vil jeg likevel hevde at misjonering, i betydningen å gå rundt for å overbevise andre om å tro på det samme som en selv, er en uting. Det er, slik jeg ser det, en vesentlig forskjell på å fortelle andre hva man tror på, og å forsøke å overbevise andre om å tro på det samme som en selv. Det første synes jeg er helt ok, det siste har meg mindre til overs for. Det betyr allikevel ikke at jeg har noe behov for å forby det eller noen illusjon om at jeg skal få andre til å slutte med det. Jeg konstaterer at det blir misjonert, uavhengig av hva jeg måtte mene om slik praksis. Jeg er selvfølgelig kjent med Bibelens oppfordring til misjon. Men det at noe er skrevet i en bok er et heller tvilsomt argument for at det er allmenngyldig. Jeg vil også få påpeke at ateister er en like heterogen gruppe som andre (mer eller mindre kunstige) demografiske grupper. Jeg føler ikke noe spesielt ansvar for å rydde opp i andre ateisters reir; hver får stå for sine egne uttalelser. Forøvrig er jeg helt enig med deg om betydningen av vidsyn, fleksibilitet og gjensidig respekt. Jeg har venner både fra den leiren som tror på Gud og den som tror på Allah, og på mange områder har jeg ha mer til felles med enkelte av mine troende venner enn med andre ateister. Edit: fikset typos. Endret April 24, 2015 av Dweezil
Dweezil Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Kollegene rister på hodet av at jeg skal til Island og ikke til varme syden. Haha. "Hallo? Island? Det er virkelig sært" Lurer på hva som skjer med folk Det er ikke gøy å få sett vulkaner, geysirer, blå lagunen osv. Må bare bli drita på en strand og komme hjem med en 7-dagers blackout. Det som er tingen. Og Nord-Norge og nordlys, evt midnattsol og fin natur = gudsforlatt sted, der man ikke kan gjøre annet enn å stirre på fugler. Road trip nedover europa er tragisk, siden det er kjedelig å kjøre og fly er så mye raskere. Englandsferier består kun av shopping, og ikke et snev av sightseeing, kultur eller opplevelser. Og dette er snakk om ingeniører i alderen 32-45. Skulle tro de var 14 år gamle, og sint på moren Kjekt med sånn respons på ferieplanene sine. Haha. Blir vel ekstra koselig å snakke om dem, etter ferien(e). Kona har studert et år på Island, og hun trivdes storveis. Si fra om du trenger noen tips til hva man bør se/gjøre, så skal jeg høre med henne.
TRF Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Dweezil, jeg ser at mitt innlegg kunne oppfattes mer som et rettet innlegg til deg enn generelle betraktninger. Det var ikke meninga. Kunne gjerne fortsatt en trivelig diskusjon, men jeg tror det lureste er om man kutter religionsdiskusjonen her, iallefall for min del. Thundercoil og Dweezil reagerte på dette 2
Thundercoil Skrevet April 24, 2015 Skrevet April 24, 2015 Kjør på Dweezil Vil få meg med alt jeg kan. Vi skal hvert fall oppholde oss rundt Reykjavik.
Anbefalte innlegg