Gå til innhold

Offisielle bilder og informasjon om F30/F31 3-serie og F80 M3


 Share

Anbefalte innlegg

Det er på høy tid at lysbildet til F30/F31 (tildels F80 M3) endres fra 1985 til 2015, og i dag kl 12.00 skjer det. Avdukingen og pressemeldingen kan følges med fra vedlagte link.

 

http://live.bmwgroup.com/2015F31/index.html

 

 

Noen av høydepunktene til F30/F31 LCI:

  • Xenon utgår, LED blir det nye alternativet - "4-serie Concept". Halogen vil dog være standard.
  • 335i med 306hk utgår og blir erstattet av 340i med den nye B57-motoren på 320hk.
  • LED baklys - "4-serie Concept".
  • Bedre materialkvalitet på interiøret og noen designendringer.
  • Sportsligere støtfangere som standard.

 

Noen lekkede bilder:

 

15236512721167265355.jpg

 

1876556324958371043.jpg

 

1079101519222684246.jpg

 

11999961461083034255.jpg

 

15447476652080534120.jpg

 

2296719721808105107.jpg

 

173924703443161627.jpg

 

12405571141143468522.jpg

 

05-2015-BMW-3er-Facelift-Sperrfrist-foto

 

05-2015-BMW-3er-Facelift-Sperrfrist-foto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at dette var en liten, men nødvendig facelift. Det er vel egentlig slik F30/F31 skulle vært i utgangspunktet mht. hvilket år den ble lansert.

 

Ellers synes jeg det er synd at både markeringslyset (øyenbrynet) og sidemarkeringslyset (det orange) nå er borte. Jeg synes spesielt at sidemarkeringslyset har blitt en av BMWs identiteter. Det er også litt synd at det ikke er gjort noe stort med midtkonsollen, men det er deilig å se at de idiotiske plastikkdekslene som dekker over koppholderne endelig er borte. Helst hadde jeg sett at den sorte plastikken også ble en del av det innvendige listverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye LED frontlyktene er veldig stilige, dette trengte F30/31 sårt. Samtidig er det relativt amøbe av BMW at halogen nå er standard, dette burde heller vært xenon i mine øyne. BMW er også helt på bærtur når LED baklys først kommer på 2016-modellene, dette burde vært på pre-LCI, selv om disse lyktene i seg selv ikke ser så verst ut rent estetisk. Rattet som er avbildet hører jo også hjemme i steinalderen. Og F30/31 uten M-sport ser fortsatt ut som noe fra KIA eller Hyundai sin designavdeling.

 

Blir mer og mer imponert over hvordan E60-karosseriet holder seg moderne. Mye mer klassisk og raffinert enn selv F30 LCI i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at Xenonlys burde vært standard. Denne teknologien fases nå ut fordi den er kostbar, tar mye plass, er relativt upålitelig og tilfører egentlig ikke så mye nytt utover å lyse sterkere enn halogenlys. Halogenlys er derimot billig, tar relativt liten plass, er pålitelig (forutsatt at man enkelt kan skifte pære selv) og lyser sterkt nok for de aller fleste. Halogenlys er stadig svært populært i land med mye urbane strøk (Tyskland, Nederland, England, Danmark etc.)... altså der veiene for det meste er opplyste året rundt.

 

LED lys burde derimot være standard og vil bli standard innenfor 2-3 år. Årsaken er at teknologien grunnleggende er billig, tar mye mindre plass enn alle andre typer lys, er ekstremt pålitelig og ikke minst kan LED lys reguleres elektronisk. Dette betyr at man kan ha varierende styrker, farger, vinkler og lengder på lyskjeglen etc. Strømforbruket er også bare en brøkdel av alle andre typer lys. Laserlys går et skritt videre i forhold til LED lys, men jeg tror ikke at denne teknologien blir allemannseie iom. at den er for kompleks og kostbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er at folk griner så mye over hva slags pærer som sitter i blinklysene, det jeg synes er virkelig sørgelig er at i modellene 328I/330I så sitter det en "simpel" to liters firesylindret motor i stede for en herlig rekkesekser. Og ikke kom med at man må ha lavt forbruk og utslipp, med dagens teknologi og BMW sin snart 100 årige ekspertise på motorbygging så kunne de fint fått til en sekser som bruker 0,5 og slipper ut 129 g CO2 per km...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er at folk griner så mye over hva slags pærer som sitter i blinklysene, det jeg synes er virkelig sørgelig er at i modellene 328I/330I så sitter det en "simpel" to liters firesylindret motor i stede for en herlig rekkesekser. Og ikke kom med at man må ha lavt forbruk og utslipp, med dagens teknologi og BMW sin snart 100 årige ekspertise på motorbygging så kunne de fint fått til en sekser som bruker 0,5 og slipper ut 129 g CO2 per km...

der må jeg si meg helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har påpeket mange ganger allerede... og jeg er naturligvis helt enig Fredrik. Hvordan en modell med en firesylindret motor kan få betegnelsen 330i (som for meg er en ikonisk betegnelse) forstår jeg ikke. Det kan godt være at motoren er ekstremt effektiv og nydelig konstruert, men det blir allikevel litt feil synes jeg...  :???:

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest spent på hvordan 330e som kommer i 2016 blir i funksjon og hvilken pris den får, i utgangspunktet og med våre avgifter. Denne blir såvidt jeg skjønner basert på 320i med 184 hk, og skal med en 108 hk elmotor kunne yte opptil 252 hk og 420 nm kombinert, samt kjøre opptil 35 km med ren eldrift.

 

Jeg tror nok dessverre ikke avgiftssystemet vårt blir lagt om tilstrekkelig til at den blir priset nærmere 320i enn 330i, men det får tiden vise. Jeg håper også at tillegget av den nå litt på etterskudd er et hint om at det satses enda mer på hybrider i neste generasjon 3-serie og andre modeller. Mtp. de nye reglene rundt om som krever at gjennomsnitts-utslippet til alle bilene som selges av en bilprodusent må ligge under en viss verdi, kan faktisk en høyere andel el-biler og hybrid-utgaver gi rom for flere modeller med 6'ere og det som bedre er, samtidig som de rimeligere modellene kan bli mer dynamiske som hybrider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad de har faset ut late, tunge rekkeseksere til fordel for spreke turbofirere. Mye mer tuningpotensiale og mye mer leken motorkarakteristikk!

Ikke skjønner jeg alt dette oppstyret rundt lykter heller, syns de eksisterende lyktene var veldig fine.

Det som derimot er viktig er at de har oppgradert fjæringen bak, denne er noe myk. Spesielt sammenlignet med E90. Interiøret har også godt av litt finere materialer!

Nettopp handlet F30 og er meget fornøyd, utklasser både F10 og E60 hva kjøreegenskaper angår. Likte dog fjæringen og styringen bedre på E90, men H&R fjører fikser nok den biffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...