Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Nei her er det noe feil. Bilen drar knapt på lave turtall.  Hadde en 520d. og den var på ingen måte slik.

Jeg er nesten garantert sikker på at det er LMM. Men har lest at noen av disse må kodes? Hvordan vet jeg hvilke som må kodes? Og hvordan vet jeg at den som står på bilen faktisk er kodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Skulebollen skrev:

Nei her er det noe feil. Bilen drar knapt på lave turtall.  Hadde en 520d. og den var på ingen måte slik.

Jeg er nesten garantert sikker på at det er LMM. Men har lest at noen av disse må kodes? Hvordan vet jeg hvilke som må kodes? Og hvordan vet jeg at den som står på bilen faktisk er kodet?

Hei hadde samme problem som deg med LMM. På min 320td. Vist du drar ut kontakten på LMM så bør du merke forskjell. Vist den e deffekt og du koble den fra så bør bilen dra mye bedre. så vist bilen går bedre etter du kobler den fra så betyr det at LMM er deffekt. Men vist det ikke er noen forandring så er det ikke LMM.hvordan du vet om den er kodet er lit vanskelig hadde samme problem med og finne ut. Måtte til finne en privat verksted som hadde utstyr til og kode min .siden bavaria sin utstyr ikke kunne kode eldre bmw og min var 2002 mod. De kunne bare kode ned til 2006 mod. Så de fant en privat verksted som hadde en programerings utstyr som heter logic. Og gjorde jobben siden alle LMM må kodes ved bytte.  Så trur de ksn se da om den LMM  dy har nå i er kodet eller ikke. Bør vises som feilmelding i systemet vist den ikke e kodet .det gjorde på min bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut LMM beviser ikke en dritt. Det er nå noe som heter open loop og closed loop. Når alle nødvendige sensorer fungerer som de skal så går motoren i closed loop, den bruker kontinuerlig feedback fra sensorer rundt om. Hvis motoren mangler info fra en vital sensor og dermed allerede går i open loop (standard tabellverdier) så vil dette ofte ikke endre seg når LMM detter ut i tillegg. Det er fort gjort å nappe ut en fullt fungerende LMM uten at noe skjer og feilkonkludere med at LMM er defekt.

Det kan også være feil på både sensorer og komponenter som gjør at motoren ikke går 100%. Da kan det å dra ut f.eks LMM tvinge motorhjernen til å gå i open loop og da kan det virke som at ting fungerer bedre, mens de egentlig ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.3.2017 at 11.33, Gabz skrev:

Bare for å bekrefte; 2007-mod 118D med M47TU2D20 har ikke swirl flaps? Ser oftest at ETK viser uten men også noen ganger med. Noen her som har sjekket? 

Min 2006mod hadde IKKE swirl flaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enes: Den typen svar utgår i denne tråden. Det du driver med å er spre direkte feilinformasjon i en tråd som er opprettet for å informere folk. Jeg ber pent om at du sletter innholdet så ikke det kan forvirre andre som blar gjennom her. Påstandene du kommer med har jeg også tilbakevist flere ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du @TRF-Racing noe måte og sjekke at det faktisk er LMM da? Nå fikk jeg ikke lest av feilkoder på motor på e46en med INPA heller.. Alt annet enn feilkoder på motor gikk og lese. Og hvordan vet jeg om denne må kodes?

 

Over til en annen bil. Oppdaget at e61 530d min med m57tu plutselig hadde lekt masse kjøleveske. Uten at jeg verken hadde kjørt eller rørt bilen. Bare jekket opp ene siden, og sluppet den nedigjen. neste gang jeg kom på verkstedet var der masse kjøleveske under bilen og lavt nivå i tank.

Skrudde av motordeksel og såg etter lekkasje uten og finne noe spes. Tok også etter anbefaling fra @Otis og skiftet varmeveksler til automatkassen. (en drittjobb for en med store hender) 

Og etter at denne var skiftet og jeg skulle sjekke alt var tett, så såg jeg at det drypte kjøleveske nedpå baksiden av varmeveksler. Så lekkasjen ser ut til og komme fra over varmeveksler.  men er så trangt og jævlig nedi der at det går ikke og se nøyaktig hvor den kommer fra. Men jeg kan ikke skjønne hvilke kjøleslanger som ligger rett over varmeveksler?? 

Noen tips?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koding av MAF står det om i første innlegg, første side.

Feilsøking på komponenter er som for alt annet, du må lese hvilke verdier den gir og sammenligne med hva den burde gitt under kjente forhold. Det være seg ved å bruke en "testmodul" som gjør det for deg, eller kun ved livedata og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF-Racing skrev:

Koding av MAF står det om i første innlegg, første side.

Feilsøking på komponenter er som for alt annet, du må lese hvilke verdier den gir og sammenligne med hva den burde gitt under kjente forhold. Det være seg ved å bruke en "testmodul" som gjør det for deg, eller kun ved livedata og kunnskap.

Ok, har lest førsteposten mang en gang men tydelivis hoppet over dette :P da blir det og prøve med en brukt en siden jeg ikke har feilsøkingen som trengs

8 timer siden, Trond H. Olsen skrev:

Nå vet jeg ikke akkurat hvor varmeveksleren befinner seg, men på min bil så måtte jeg bytte pakning merket med 10 her.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E61/Europe/530d-M57N/L-N/jul2005/browse/engine/waterpump_thermostat/#2247745_10

Rant nedover og tørket på sin vei, så var ikke lett å se.

Det kunne tyde på at det var denne, da dette er rett over varmeveksler! :) Men klarte ikke og se noe fukt under denne :( må jo evt. Av med innsuget for og få sjekket det skjikkelig.  

Men.. Det drypper bare avåtil? Om det er en pakning der burde det vel dryppe hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med motoren på min E39 530d. Den går i en form for sikker modus etter at jeg gir en del gass. Da går motoren med har gange. Om jeg gir mye gass så stopper motoren. 

Diagnose sier feil på rail trykks ventil. Da diagnoseverktøjet var påmontert ble bilen kjørt. Differansen mellom ønsket trykk og faktisk trykk på rail samsvarte ved vanlig kjøring, men med mye gasspådrag ble fifferangsen stor å motoren stoppet.

Byttet høytrykkspumpe med rail trykks ventil, men det hjalp ikke. Samme symptomer. 

Nå lurer jeg på om det kan være forrpumpene som feiler. Tenker på den i tanken og eller den under bilen nær førersetet som feiler. 

Er det noen som har hatt lignende feil eller kan hjelpe meg på vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Otis skrev:

@1802tii

Om matetrykket går for lavt ned så er det feil på pumpa under bilen som oftest.

Den ble byttet for ett år siden. Den gang bestilte jeg PIERBURG pumpe, men fikk en an ukjent produsent. Har lest ett sed at PIERBURG er det som fungerer best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...