Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Marius2002 skrev:

Jeg har nå Macbook Pro 13" retina med 128GB SSD og i5-prosessor(hvilken i5 vet jeg ikke), som jeg er svært fornøyd med. Likevel kunne jeg tenkt meg en windowsmaskin i tillegg. F.eks. for å ha ved TVen, ved siden av AppleTV.

Dersom du kun kan klare deg med å kjøre Windows-programmer på Mac-en, går det utmerket å kjøre Windows på en virtuell PC i OSX. Det finnes to gode alternativer: Oracle VirtualBox (gratis, men fungerer utmerket) og Parallels Desktop (krever lisens, men gir noe mer sømløs integrasjon av Windows-programmer med Mac-brukergrensesnittet). Jeg har brukt VirtualBox i en årrekke, både til Windows og Linux gjeste-OS, og synes hastigheten og stabiliteten er upåklagelig. Du trenger da kun å kjøpe en Windows-lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dweezil skrev:

Dersom du kun kan klare deg med å kjøre Windows-programmer på Mac-en, går det utmerket å kjøre Windows på en virtuell PC i OSX. Det finnes to gode alternativer: Oracle VirtualBox (gratis, men fungerer utmerket) og Parallels Desktop (krever lisens, men gir noe mer sømløs integrasjon av Windows-programmer med Mac-brukergrensesnittet). Jeg har brukt VirtualBox i en årrekke, både til Windows og Linux gjeste-OS, og synes hastigheten og stabiliteten er upåklagelig. Du trenger da kun å kjøpe en Windows-lisens.

Dette kan jeg sjekke ut :) Jeg er egentlig fornøyd med operativsystemet på Mac, og ellers Apple-produkter. Det er bare enkelte programmer osv. jeg savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt en stor Apple fan etter noen år med iPhones og iPads, men en moderne MAC har jeg aldri hatt. Jeg har imidlertid hatt to stk. Macintosh (bl.a en SE/30), men det er mange år siden. Allikevel kan jeg si at jeg begynte med epleprodukter allerede på 80-tallet... :)

Jeg har imidlertid alltid vært glad i Windows og jeg har jobbet profesjonelt med dette operativsystemet siden versjon 3.0 i 1991. Noen versjoner har vært glimrende (til mitt bruk), mens andre har vært elendige. Versjon 3.11 i 1992 var den første som kunne brukes til profesjonell programmering. Jeg programmerte i Clarion og utviklet skatte/regnskapsprogrammer for små og mellomstore firmaer. Senere har jeg bl.a programmert i Progress og utviklet ganske store systemer for sykehus og Kriminalomsorgen. Jeg har også siden 1989/90 hatt Windows PC'er privat (siden Intel 80386 generasjonen var relativt ny). Jeg begynte imidlertid med Assembler, Pascal og Basic programmering helt på begynnelsen av 80-tallet med en 8086 maskin uten mulighet for å lagre på en harddisk (kun to 5¼" floppydisk drev)... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker første maskinen familien hadde var slik at man trykte F1, F2, F3 osv. for å velge på menyen, og så måtte man inn i msDOS for å skrive kommandoer for å gjøre tinger. Maskinen var en IBM fra Adcom i Molde. Det gikk for det meste i basic spill fra disketter. :) En kompis er lærer og spurte klassen nylig om disketter, ingen visste hva det var. Og når han forklarte, så skjønte ingen hvordan spill kunne få plass på 1,5MB diskett(3,5"). Det er lenge siden disketter ble utdatert, så siste bruken min på dette var å flytte uslettbare(men flyttbare) virusfiler over, for så å destruere disketten. 

Jeg er også veldig Apple-fan. Det er, om man ser det helt basic, ganske enkle system. Det skal mye til for å ikke forstå f.eks. en iPhone. Store og selvforklarende logoer uten masse menyer. Man er vel litt mer "låst" enn Android for oss som ikke er helt inne på jailbreaking osv.(det var en gang...), men det er greit. Synes derimot Apple er litt overpriset, og mange gode Androidtelefoner er på markedet til en langt rimeligere penge. Jeg kommer likevel ikke til å konvertere enda. Har hatt min Apple iPhone 6 16GB i 2,5 år nå, foruten litt lite lagringsplass og oppdateringene som gjør den tregere så er den helt topp. Minusgrader nevner jeg ikke, da dør den. :D 

Endret av Marius2002
Glemte iPhone-modell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ligget litt lavt i terrenget når det gjelder det å kjøpe dyre mobiltelefoner. Jeg var derfor ganske entusiastisk da Microsoft kom med Windows Phone 7,5 i 2011. Finessen med dette operativsystemet var at det virket like fint på ganske enkle mobiltelefoner som dyre mobiltelefoner. Derfor kjøpte jeg en relativt billig Nokia Lumia og i forhold til prisen var den fantastisk. Denne telefonen ble etterhvert oppgradert til WP 8,0. Problemet var imidlertid at så var det stopp for videre oppgraderinger. Microsoft skiftet strategi og lot brukerne stå igjen alene uten mulighet for videre oppgraderinger (vel... kjøpte man en ny og mer avansert Lumia fikk man WP 8,1) og dette medførte selvfølgelig at app-utviklerne også mer eller mindre stoppet med å utvikle nye apper for Windows Phone. Helt håpløst, men selve konseptet rundt Windows Phone operativsystemet var bra og dagens Windows 10 Mobile er en direkte videreutvikling og like bra.

Jeg ga opp og kjøpte litt på trass en iPhone 5C med 16GB og det var en helt annen og mye bedre verden. Jeg elsket den telefonen og brukte den til alt (bl.a navigasjon igjennom store deler av Europa). Den sviktet aldri og ble først pensjonert for en uke siden da junior fikk en ny iPhone 5S 16GB.

Etter et par år med 5C'en kjøpte jeg en ny 5S 16GB og hadde den frem til juli/august ifjor. Den telefonen bruker min bedre halvdel stadig og uten noen former for problemer. Jeg kjøpte en ny SE 64GB som jeg stadig har. Den telefonen er en ulv i fåreskinn og er faktisk hurtigere enn min datters 6S 128GB. Jeg har også testet den mot en iPhone 7 256GB og bortsett fra de aller tyngste programmene som f.eks spill er den faktisk mer eller mindre like hurtig.

iPhone 5S er forøvrig hurtigere enn mange tror iom at den i motsetning til 5/5C har en 64-bit prosessor (A7). Dette gjør også at operativsystemet vil bli oppdatert frem tom 2019/2020. Nå kan man kjøpe denne telefonen ny i Danmark for rundt 1900 DKK og det er etter min mening veldig mye iPhone for pengene... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Majchrzak fra Autogefühl tester den nye e-Golf og gjør en fin analyse i relasjon til spesielt i3, men også hvor disse bilmodellene er plassert i markedet og hvor bra de er i forhold til mange andre elektriske biler. Jeg kom også over en interessant artikkel i Motortrend som forteller litt om den aktuelle situasjonen når det gjelder elektriske biler på verdensmarkedet.

http://www.motortrend.com/news/true-north-automakers-are-still-betting-on-electrification-the-big-picture/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk inn i en ny jobbstilling ifjor høst fikk jeg velge fra øveste hylle av mobiltelefoner. Hadde den gang en trofast iPhone 5 som fungerte finfint enda, var vel 4,5 år gammel eller noe sånt(vet ikke helt) kjøpt brukt på Finn.no for 2000kr, hadde denne i godt og vel 3,5 år.

Kunne velge mellom Apple og Samsung, Apple er for meg det som er interessant. Fungerer alltid og hardware varer lenge, de er bunnsolide. Da særlig chassiet 5ern var bygget på.
Kunne i utgangspunktet velge 6s eller vente et par uker på 7. Valgte istedefor å kjøpe en selv i butikken og skrive utlegg, nettopp en iPhone SE 64GB. En kanontelefon som er like solid som 5eren var. Perfekt størrelse og har låseknappen installert på toppen, der den skal være etter min mening. Rask som bare det(6s prestasjoner), og solid som få.

Var før dette ihugget Nokia-bruker(hadde dog en SE P910i en periode), men man merket at Nokia ikke helt klarte å følge markedet når de fremdeles solgte telefonene sine med Symbian operativsystem. Hoppet over på HTC(HD2 var knallbra) og gikk etterhvert over på iPhone 5. Kun en i min omgangskrets kjøpte ny Nokia, da med Windows operativsystem, dessverre stoppet app-utviklingen fort og ble etterhvert litt ubrukelig til slikt ungdommen liker å bruke telefonene sine til.

iPhone var en revolusjon, ta en titt på Youtube og se showet til Steve Jobs under lanseringen, sier noe om hvor mobilverdenen var inntil denne ble sluppet. Hadde ikke Android og Google vært på banen smått allerede vet jeg ikke helt hva som hadde skjedd i den perioden. Skal dog sies at den første iPhone manglet en hel del funksjonalitet som var helt vanlig i Europa på den tiden. Dette endret seg dog raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Da jeg gikk inn i en ny jobbstilling ifjor høst fikk jeg velge fra øveste hylle av mobiltelefoner. Hadde den gang en trofast iPhone 5 som fungerte finfint enda, var vel 4,5 år gammel eller noe sånt(vet ikke helt) kjøpt brukt på Finn.no for 2000kr, hadde denne i godt og vel 3,5 år.

Kunne velge mellom Apple og Samsung, Apple er for meg det som er interessant. Fungerer alltid og hardware varer lenge, de er bunnsolide. Da særlig chassiet 5ern var bygget på.
Kunne i utgangspunktet velge 6s eller vente et par uker på 7. Valgte istedefor å kjøpe en selv i butikken og skrive utlegg, nettopp en iPhone SE 64GB. En kanontelefon som er like solid som 5eren var. Perfekt størrelse og har låseknappen installert på toppen, der den skal være etter min mening. Rask som bare det(6s prestasjoner), og solid som få.

Var før dette ihugget Nokia-bruker(hadde dog en SE P910i en periode), men man merket at Nokia ikke helt klarte å følge markedet når de fremdeles solgte telefonene sine med Symbian operativsystem. Hoppet over på HTC(HD2 var knallbra) og gikk etterhvert over på iPhone 5. Kun en i min omgangskrets kjøpte ny Nokia, da med Windows operativsystem, dessverre stoppet app-utviklingen fort og ble etterhvert litt ubrukelig til slikt ungdommen liker å bruke telefonene sine til.

iPhone var en revolusjon, ta en titt på Youtube og se showet til Steve Jobs under lanseringen, sier noe om hvor mobilverdenen var inntil denne ble sluppet. Hadde ikke Android og Google vært på banen smått allerede vet jeg ikke helt hva som hadde skjedd i den perioden. Skal dog sies at den første iPhone manglet en hel del funksjonalitet som var helt vanlig i Europa på den tiden. Dette endret seg dog raskt.

Hmm, kanskje det er iPhone SE som blir neste :) Jeg bruker telefon generelt til surfing, e-post, bildetaking og notater, såklart SMS og ringing også... Spill blir ikke innstallert på telefonen, de aller fleste mobilspill er avhengighetsskapende, type "skal bare"... Og de fem minuttene man skulle spille er plutselig blitt til 40. Kan ikke huske sist et spill var installert, må ha vært da jeg hadde HTC(4-5 år siden).

Jeg håper iPhone kommer i en slags industriversjon engang. Den skal da være like beskyttet og tåler støt som CAT telefon, batteriet varer like lenge som Nokia 3210, men likevel samme størrelse(paddingen/beskyttelsen må selvsagt ikke være klumpete og ellers gå ut over size) og spesifikasjoner ellers som iPhone 5 eller 6. Det er nok ønsketenkning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... nettop størrelsen på iPhone 5/5C/5S/SE er det som tiltrakk/tiltrekker meg også og det var bare en veldig gledelig overraskelse at SE er så hurtig som den er. Jeg kunne forestille meg at den var hurtig pga. spesifikasjonene, men at den er nesten like hurtig som iPhone 7 i praktisk bruk var faktisk litt av en overraskelse. Jeg elsker også det klassiske industridesignet på disse telefonene (dog i mindre grad 5C, men polykarbonat dekselet er bunnsolid). 

Steven Jobs' presentasjoner var fantastiske og Apple ble aldri helt det samme etter at han døde i 2011. Det er ikke helt den samme euforien idag, men epleproduktene er stadig enormt fascinerende og gjennomførte. Det som er litt morsomt er at det var tilsvarende på 80-tallet da jeg hadde en Macintosh SE/30

Den maskinen befant seg rent teknisk i et annet univers enn datidens PC'er og var virkelig langt foran det meste annet av datamaskiner man kunne kjøpe til personlig bruk. Noen få år senere startet Steven Jobs opp et annet dataselskap som het NeXT og en god venn hadde en slik datamaskin med "pizzakartong" deksel. Den var en ren Unix maskin og ble veldig populær blandt litt mer hardcore datafrikere. Først i 1997 kom Steven Jobs tilbake til Apple og det første han gjorde var å utvikle operativsystemet fra NeXT til Mac OS X som senere ble macOS som vi kjenner det idag. I mellomtiden, etter at han hadde utviklet NeXT, kjøpte han det digitale animasjonsstudiet The Graphics Group som senere ble til Pixar (Toy Story, Monsters Inc., Cars, Finding Nemo etc.) av Lucasfilm for 5 millioner dollar. Pixar ble i 2006 solgt til Disney for 7,4 milliarder dollar. Steven Jobs var uten tvil ganske unik... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nåværende arbeidsgiver gir de ansatte valget mellom utvalgte MacBook og Windows-baserte laptoper som jobb-PC. Da jeg begynte der i fjor, følte jeg meg dristig og valgte en MacBook Pro 15" Retina med 16 GB RAM og 512 GB SSD. Dette er min første Mac ever, etter å ha brukt ulike versjoner av Windows i en årrekke, men jeg må si at jeg synes den er helt fantastisk å bruke. Selve maskinen er jo utrolig solid bygget, og fremstår som et skikkelig kvalitetsprodukt. Og OS X synes jeg er en veldig god blanding av ulike gode egenskaper fra flere andre operativsystemer. Hastigheten og responsiviteten er helt upåklagelig; det er med god margin den sprekeste datamaskinen jeg har brukt.

Det grafiske grensesnittet synes jeg er smoothere og enklere å forholde seg til enn Windows. Siden Mac er så utbredt, så får man stort sett tak i de samme programmene som man får til Windows (f.eks. Office-pakka m/Outlook), noe som ofte ikke er tilfellet med Linux. Jeg bruker i tillegg linux-terminal en del i jobbsammenheng, og at dette kommer med maskinen rett ut av esken er et stort pluss (OS X er riktignok basert på BSD, men den kjører så å si alt av linux-programmer enkelt og greit via f.eks. pakke-systemet Brew). For å få noe tilsvarende på Windows, må man bruke Cygwin eller tilsvarende, som ofte krever en del spesialtilpasning for å fungere tilfredsstillende.

Jeg tror det blir vanskelig å gå tilbake til Windows igjen senere...

På telefon-fronten holder jeg meg imidlertid til Android, siden jeg har vært Gmail-bruker i mange år og liker Google sin mer åpne tilnærming til Android-plattformen enn det jeg synes Apple har med iOS. Det som uansett er bra, er at valget av plattform i dag blir mer et spørsmål om smak og behag, siden de aller fleste tjenestene kan brukes like lett på tvers av plattformer, og mer og mer flyttes ut i skyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse operativsystemene (OS X, iOS, Android, Chromium og BSD) er såvidt jeg forstår Unix (via Linux) baserte, men det er som du påpeker forskjellig hvordan de gjør bruk av plattformen. Interessant nok er det idag Windows som skiller seg ut fra mengden ved ikke å være Linux basert (frameworket er imidlertid open-source). 

Jeg har ikke mye erfaring med Linux eller ulike distribusjoner av Linux, men leker litt med Ubuntu på en gammel Dell Latitude maskin. Min erfaring er at idag tilbyr Ubuntu en fornuftig pakkeløsning som langt på vei er et bra alternativ til Windows. Har man en gammel maskin og/eller mangler en svindyr Windows lisens kan man komme svært langt med bl.a Ubuntu. Min gamle Latitude e5500 fra 2009 er både hurtig og stabil med Ubuntu 16.04. Som det nyeste kan man nå også se Netflix med Firefox uten tilleggsprogrammer... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble i 2016 solgt like mange Model S i Europa som det ble solgt hhv. 7-serier og S-klasser. Alle bilprodusentene solgte ca. 12400 stk. av disse modellene. Man kan diskutere om Model S reelt kan sammenlignes med 7-serien og S-klassen, men prismessig ligger de på omtrent samme nivå i bl.a Tyskland. Det er derfor ganske overraskende at Model S selger såpass bra og selv om dette luksusmarkedet (altså i relasjon til pris) pr. år kun dekker 0,3% av totalt antall solgte biler i Europa er markedet både et lukrativt og pristisjefylt marked for bilprodusentene. Dette er markedet der bilprodusentene viser de nyeste tekniske innovasjonene samt hva de står for som bilprodusenter.

http://www.eagleaid.com/AID-Newsletter-preorder-1706preview-d-Tesla-Model-S-Europe-luxury-sector-car-sales.htm 

Jeg kom også over en interessant artikkel i The Guardian som tar for seg miljøproblemene i Stuttgart... byen der den moderne bilindustrien startet og byen som bl.a huser Porsche, Mercedes-Benz og Bosch. Tysk bilindustri står ved en korsvei og hva som skjer i Kina bestemmer utviklingen fremover for de tyske bilprodusentene.

https://www.theguardian.com/world/2017/apr/01/stuttgart-reaches-crossroads-congested-polluted-car-industry-jobs

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tambur4 skrev:

Hvordan er forholdet mellom den og 7-serie og S-klasse i Norge?

Den sammenlikningen er ikke spesielt interessant da ingen avgifter eller moms på Model S gjør den til en bil til "gi-bort-pris" sammenliknet med 7-serie og S-klasse. Kan ikke tenke meg at de fleste som kjører Model S i Norge i dag er potensielle kunder til 7/S uansett. 

Det som derimot blir meget interessant, er å se salgstallene til 3/5 serie, Passat osv. når Model 3 kommer på markedet, sett at avgiftspolitikken på elbiler ikke drastisk endrer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er reellt å trekke fra antall Tesla, 7-serie og S-klasse solgt i Norge fra de salgstallene, da veldig mange av disse Teslaene nettopp er solgt her til lands.

Dette er tall tatt ut fra luften, men la oss si det ble solgt 2000 Tesla S i Norge i fjor, og kanskje 50 hver av S-klasse og 7-serie. Da er plutselig ikke salgstallene så like i Europa (minus Norge) lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...