Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant, jeg mener den trenger mer luksus i form av utstyr og materialvalg. At den blir lettere er også en fordel. 3-serien må likevel fortsette å beholde den sporty stilen og aktivt by føreren på inspirerende kjøring. Det er kanskje en hårfin balansegang der, det beste er jo back in the days uten noe, bare ratt, 3 pedaler og girstake. Men der er vi ikke lengre, de ytterst få bilmodeller som tilbyr dette(hvem isåfall??) er kun for spesielt interesserte. Jeg regner med vi begge er enige i at verken E90 eller F30 er der E36 eller E46 var, selv om alle er gode biler.

Noen har vel kanskje mulighet til to biler, én til sporty kjøring og én til familiefrakter. Det beste fra to verdener. For de som ikke har muliget så slår man to fluer i en smekk med en 3-serie, men da må noe vike fra begge sider.

Ellers flotte bilder! Det er kjekt å være ute å kjøre eller spasere en tur midt på natta. Alt er så stille og rolig. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordeler og ulemper med alle 3-serie generasjonene, men overordnet er jeg tilbøyelig til å være enig med Werther. Jeg synes ikke at 3-serien egentlig har blitt så mye bedre siden E46, men det er selvfølgelig et spørsmål om hva man verdsetter og fokuserer på. Jeg synes først og fremst at F30 er for stor (selv om det på mange måter også er praktisk) og jeg synes at den virker for distansert når det gjelder styrefølelse og hvor man har bilen på veien. Det siste skyldes ikke kun størrelsen på bilen, men også hvordan bilen ikke på den samme måten som E46 "krymper" i størrelse når man sitter bak rattet. Dette er et fenomen som er litt vanskelig å forklare, men når man har opplevd dette vet man hvor fin den følelsen er.

F30 er imidlertid glimrende i høye hastigheter på Autobahn og dette tror jeg også har vært BMW's fokus mer enn at den føles liten og agil på f.eks sydfranske landeveier. Den føles vesentlig tryggere enn E46 på alle typer veier, men mangler noe av kommunikasjonen mellom bil og sjåfør som E46 tilbyr. E90 er trolig et fint kompromiss i så måte, men E46 er etter min mening den beste av disse tre modellene hvis man fokuserer på ren kjøreglede.

Jeg håper derfor at BMW ikke gjør 3-serien større og mer kompleks, men heller fokuserer på å gjøre bilen lettere og mer agil (ikke til å forveksle med sportslig). Den behøver ikke for min del å bli mer luksuriøs, men det skader ikke at materialene som bl.a brukes i interiøret er top notch.

@Werther Fine bilder og jeg er helt enig i at sommernettene her i Skandinavia er fantastisk fine som ramme når man kjører bil. Dette var definitivt noe av det fineste jeg opplevde da jeg i to år pendlet mellom Danmark og Norge (i en E46)... :-)

Nå er det ikke lenge før turen går sydover til sommerhuset i Sydfrankrike. Det blir med en ny VW Passat stasjonsvogn denne gangen fordi Sixt (som har mer interessante biler) har innført kilometerbegrensning på deres biler (i alle fall i Flensburg og/eller hvis man bestiller bilen fra Danmark). Jeg tror allikevel at det blir en fin tur sydover for dagens Passat (B8) er objektivt en ganske kompetent bil selv om den selvfølgelig ikke er i klasse med BMW.

Apropos kompetente biler så liker jeg virkelig den nye Volvo V90 Cross Country... :smile:

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper heller ikke 3-serien blir større, selv om jeg skulle ønske min E91 var det. 5-serien er vel den som hadde passet meg best idag, men jeg synes F11 med xDrive og diverse utstyr er fortsatt litt dyr. Samtidig er det langt imellom modellene med M-sport alcantara-seter, alle velger jo skinn... Jeg har vært veldig frem og tilbake siste tiden på bil, prøvd alt mulig innenfor budsjett, men det er ingen som klarer å matche E91 på noen punkt utenom plass og nyere infotainment. Jeg liker godt Passat B8, men litt dyr enda den også med 190hk diesel 4Motion. Det er i kun plass vi savner, men vi får bare pakke bedre. 

Jeg var innom Bertel O. Steen i Molde her for et par uker siden, ville bare se 508 RXH, men de hadde den ikke inne. Likevel kom jeg i prat med en selger og jeg fortalte 4x4 var viktig, da fortalte han at 9/10 Kia SUV de solgte valgte kjøper forhjulstrekk og ikke 4x4, nye Peugeot 3008 kommer bare i forhjulstrekk inntil videre. 3008 salget har vært helt enormt her etter den nye kom. Da er liksom litt av vitsen med SUV borte føler jeg, SUV skal jo være, i mitt hode, 4x4 og representere fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg håper heller ikke 3-serien blir større, selv om jeg skulle ønske min E91 var det. 5-serien er vel den som hadde passet meg best idag, men jeg synes F11 med xDrive og diverse utstyr er fortsatt litt dyr. Samtidig er det langt imellom modellene med M-sport alcantara-seter, alle velger jo skinn... Jeg har vært veldig frem og tilbake siste tiden på bil, prøvd alt mulig innenfor budsjett, men det er ingen som klarer å matche E91 på noen punkt utenom plass og nyere infotainment. Jeg liker godt Passat B8, men litt dyr enda den også med 190hk diesel 4Motion. Det er i kun plass vi savner, men vi får bare pakke bedre. 

Jeg var innom Bertel O. Steen i Molde her for et par uker siden, ville bare se 508 RXH, men de hadde den ikke inne. Likevel kom jeg i prat med en selger og jeg fortalte 4x4 var viktig, da fortalte han at 9/10 Kia SUV de solgte valgte kjøper forhjulstrekk og ikke 4x4, nye Peugeot 3008 kommer bare i forhjulstrekk inntil videre. 3008 salget har vært helt enormt her etter den nye kom. Da er liksom litt av vitsen med SUV borte føler jeg, SUV skal jo være, i mitt hode, 4x4 og representere fremkommelighet.

Nja, man må se på hva som tiltrekker en slik gruppe kjøpere.

Disse ser mer på pris enn utstyr og er ikke ideelt drevet - og Kia er absolutt i denne kategorien. Peugeout, jeg har aldri skjønt greia der, Franske biler generelt skal appelere til hjertet men fremstår for meg som nok en bilmerke(r) som havner i gråsonen, som mindre bilopptatte kan velge blandt, herunder finner man Kia, Opel, Alt Japansk stort sett, alt Koreansk, Ford og selvsagt Fransk og Spansk. Denne gruppen søker transportmiddel og er lite opptatt av bil, her er pris hovedintensivet.

3 serie ja, jeg leker med tanken på en 3 serie, vi har kjøpt hytte og da faller første generasjon i3 litt mellom 2 stoler. Stikkordet her er rekkevidde. Jeg har et vidt spekter mtp budsjett. E9* syns jeg er den 3 serien som appelerer minst til meg, syns F3* er flott, men det er jo E46 jeg sikler på. Disse er teknisk moderne "nok", men begynner å nærme seg kategorien "sliten", mtp alder. Allikevel, E46 står for meg som den 3 serien som "står ut" og som har holdt seg best, bl.a allerede i 2003 fikk man LED baklykter på Coupe og cabrioletene og man finner mange fine modeller ennå. Jeg tar en Imola rød 330CIA anyday.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy jeg skal være ærlig å si E9x var jeg svært kritisk til før jeg kjøpte. Jeg uttrykte gjentatte ganger at Audi A4(fra 2009-)var helhetlig en bedre bil, og interiøret mye mer gjennomført. Likevel kjøpte jeg E91 lci. Jeg liker modellen mer og mer ettersom jeg lever med den. Jeg er enig i at F30 ser mye mer moderne ut, men prisen er deretter også. Nå har mine foreldre hatt A4 fra 2009 1,8T og har nå hatt sin 2013 A4 Allroad fra den var ny, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag. A4 er mer oversiktlig, lettere kjøring og Quattrosystemet er legendarisk på fremkommelighet, BMWen har tyngre styring, alt mer aggresivt(i den grad man kan si det om dieselbil) og alt-i-alt mer kjøreglad. E91 er også en del lettere enn Allroaden. xDrivesystemet er helt konge,  men det tillater mer "lek" på vinteren enn Quattrosystemet uten at det går ut over fremkommelighet. Jeg foretrekker xDrive, uten å si noe negativt om Quattro(Torsen).

Jeg kan være enig i merkene du ramser opp som mindre bilopptatte velger, men også de har modeller som slettes ikke er for de som bare skal ha et fremkomstmiddel. 

:)

 

https://www.finn.no/98513135

Hva med 1-serie cabriolet da? Denne synes jeg er fin:

https://www.finn.no/83496556

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Ron Jeremy jeg skal være ærlig å si E9x var jeg svært kritisk til før jeg kjøpte. Jeg uttrykte gjentatte ganger at Audi A4(fra 2009-)var helhetlig en bedre bil, og interiøret mye mer gjennomført. Likevel kjøpte jeg E91 lci. Jeg liker modellen mer og mer ettersom jeg lever med den. Jeg er enig i at F30 ser mye mer moderne ut, men prisen er deretter også. Nå har mine foreldre hatt A4 fra 2009 1,8T og har nå hatt sin 2013 A4 Allroad fra den var ny, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag. A4 er mer oversiktlig, lettere kjøring og Quattrosystemet er legendarisk på fremkommelighet, BMWen har tyngre styring, alt mer aggresivt(i den grad man kan si det om dieselbil) og alt-i-alt mer kjøreglad. E91 er også en del lettere enn Allroaden. xDrivesystemet er helt konge,  men det tillater mer "lek" på vinteren enn Quattrosystemet uten at det går ut over fremkommelighet. Jeg foretrekker xDrive, uten å si noe negativt om Quattro(Torsen).

Jeg kan være enig i merkene du ramser opp som mindre bilopptatte velger, men også de har modeller som slettes ikke er for de som bare skal ha et fremkomstmiddel. 

:)

 

https://www.finn.no/98513135

Hva med 1-serie cabriolet da? Denne synes jeg er fin:

https://www.finn.no/83496556

Har hatt alt av 3 serie fra E30 til E91, har selvsagt også prøvd F3*, så jeg har noe sammenlikningsgrunnlag, bl.a kjøpte jeg den ene E9* ny. Skulle jeg hatt en E9* måtte det blitt 325i og uten navi overhodet. Skal se og teste link nr 1 idag faktisk ;-) Hatt en Orientblå E36 cabrio en gang, så dette er mimring samt en liten dose "fornuft"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er interessant med E46 er at modellen etter nesten 20 år på markedet stadig bør betraktes som et reelt alternativ såfremt man kan finne et fornuftig eksemplar med den rette motoren. M3 er jo et opplagt eksempel, men 330i med 231 HK og 330d med 204 HK (begge rekkeseksere) har også nok effekt/ytelser til å være attraktive idag. Personlig liker jeg også de små bensinrekkesekserne med 192 og 170 HK. Her er det viktig å understreke at ingen E46 med dieselrekkefirer kom med partikkelfilter og at dette uten tvil vil bli en utfordring etterhvert som det blir flere miljøsoner og restriksjoner.

Det som trekker ned er gammeldagse infotainmentløsninger og mangelen på moderne førerassistentsystemer, men når det gjelder passiv sikkerhet vil jeg mene at E46 stadig er nogenlunde on par med mange moderne bilmodeller. Designet på bilen (eksteriøret/interiøret) kan sikkert diskuteres, men at modellen stadig har formidable kjøreegenskaper er helt sikkert. Jeg sier heller ikke nei takk til en fornuftig 330Ci eller 330i Touring (gjerne rød) dog med manuelt gear... :-)

Apropos den nye Peugeot 3008 så tror jeg at den modellen og tilsvarende bilmodeller er spot on i forhold til hva markedet vil ha hvis vi kikker litt utenfor Norge og Sveits. Folk flest trenger ikke 4x4, men ønsker både stilen, plassen og sittehøyden disse bilene tilbyr. Dette er definitivt litt av en motegreie som passer fint inn i aktiv livsstil konseptet som mange liker. Jeg tror helt klart at flere enn man skulle tro har en bevisst holdning til dette og velger biler som understreker livsstilen.

Handler dette så om bilinteresse slik vi forstår begrepet her inne? Nja... der er jeg mer usikker. Bilinteressen er nok mer overfladisk og langt fra like fokusert på teknikk og kjøreegenskaper, men på den annen side kan det noen ganger bli litt overkill her inne også når noen f.eks bare skal ha 4x4 og mest mulig ekstrautstyr fordi dette gjør bilen vesentlig dyrere og dermed tilsynelatende mer eksklusiv og fin. I min verden er slikt ganske unødvendig, men jeg forstår argumentet om at bilen bør ha et visst utstyr den dagen den skal selges. Vi er alle, enten vi liker det eller ikke, et offer for markedskreftene og generell forfengelighet, men man kan spare mange penger ved å være litt kritisk samt gå litt utenfor det opptråkkede sporet... :-)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy hvorfor uten navi?  Jeg skjønner man ikke trenger navigasjon sånn egentlig her til lands, men iDrive er jo så mye mer. I tillegg synes jeg interiøret blir mer komplett på denne bilen med navi. Her er man heldigvis forskjellig. :)

Uansett, kult at skal å se på den E46en, virket kjempefin :D

@Fredrik nei folk flest trenger ikke 4x4, jeg trenger det ikke jeg heller, men det er veldig kjekt og moro. 3008 er kjempefin, men det med 4x4 føler jeg er must på SUV. Nå kommer nye 5008 snart, den vil nok ha mylighet for 4x4 slik jeg forstod selgeren. Og man trenger ikke alt mulig utstyr, men noe er greit. F.eks. alt det der filskiftevarsler osv. er for meg ikke vits. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Spørsmålet er om Peugeot 3008 egentlig er en SUV i tradisjonell forstand eller om det er mer korrekt å kalle den en crossover der den tekniske layouten er som på en tradisjonell bil, men med et marginalt kraftigere og høyere understel samt et karosseri som har blitt tilpasset et SUV design. Dette er en utvikling som er populær blandt bilprodusentene fordi konseptet både er billig å utvikle samt produsere. BMW X1 er et lignende konsept iom at den tekniske plattformen deles av 2-serie Active Tourer og Mini Countryman der begge har som standard forhjulstrekk, men tilbys også med et enkelt 4x4 system (uten at jeg synes at dette gjør X1 til en noe mer seriøs SUV).

Bilprodusentene kaller imidlertid disse modellene for kompakte SUV'er, men dette mener jeg at primært er en markedsførings gimmick fordi selve begrepet SUV idag er det som selger og gir de rette assosiasjonene hos bilkjøperne. Det kanskje mest prominente eksempelet i denne sammenhengen er Tesla Model X som i min verden er en lettere modifisert MPV med 4x4 og ikke en SUV selv om Tesla påstår dette.

For Peugeot innebærer 3008 konseptet en hel rekke tekniske forenklinger (og ditto for BMW med X1). Drivverket er hentet direkte fra standardmodellene og motorene er derfor både tverrstilte og dermed også rekkefirere. Motorenes effekt er begrenset til hhv. maksimalt 180 og 231 HK. Dette igjen betyr at både drivverket og bremsene er relativt moderat dimensjonerte og dermed sparer bilprodusentene penger. Begge bilmodellene kan leveres med relativt svake motorer (120 HK for 3008 og 116 HK for X1) og dette reduserer utsalgsprisen samt utvider markedet for bilmodellene relativt kraftig (flere har råd til bilmodellene). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Ron Jeremy hvorfor uten navi?  Jeg skjønner man ikke trenger navigasjon sånn egentlig her til lands, men iDrive er jo så mye mer. I tillegg synes jeg interiøret blir mer komplett på denne bilen med navi. Her er man heldigvis forskjellig. :)

Uansett, kult at skal å se på den E46en, virket kjempefin :D

@Fredrik nei folk flest trenger ikke 4x4, jeg trenger det ikke jeg heller, men det er veldig kjekt og moro. 3008 er kjempefin, men det med 4x4 føler jeg er must på SUV. Nå kommer nye 5008 snart, den vil nok ha mylighet for 4x4 slik jeg forstod selgeren. Og man trenger ikke alt mulig utstyr, men noe er greit. F.eks. alt det der filskiftevarsler osv. er for meg ikke vits. :)

Syns "kvisen" på midten av dashbordet ødelegger sikt og layout generelt. I disse dager skal dashbordet være lave slik at man har bedre oversikt. Det er heller ikke til å stikke under en stol av idrive anno 2005-2009 ikke gir den helt store følelsen av premium og modernitet, snarere det motsatte. Dessuten er jeg vant til vår 16' i3, langt mer oppdatert og smidig - derfor ville jeg heller gått for en E9* uten navi. Syns multimedialøsning på E46, E39 & E38 er langt mer elegant og diskre, disse kan dessuten byttes ut til fordel for noe mer moderne om så skulle være ønskelig. Dette er vanskeligere i E9* og E6* generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy artig at vi har delte meninger akkurat der. Jeg er enig i at CCC (2005-2009(?)) ikke er moderne, CIC derimot tåler noen år til, men ja, det kommer så mye nytt hele tiden at det er vanskelig å holde følge. Nå er min E91 lci en 2011-modell og klart det merkes på godt og vondt at bilen er 6 år gammel. Jeg erkjenner det "negative" med bilen og setter pris på det positive. Og ja, ettermontering av uoriginal infotainment i E9x / E6x ser sjeldent bra ut. :)

@Fredrik du har helt sikkert rett, men jeg er vel skrudd sammen slik at SUV skal ha 4x4. Det at Model X er omtalt som SUV er helt fjernt, jeg kunne med skikkelig godvilje forstått om de kalte den for SAV i likhet med X4 og X6. Likevel er den en MPV for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Syns "kvisen" på midten av dashbordet ødelegger sikt og layout generelt. I disse dager skal dashbordet være lave slik at man har bedre oversikt. Det er heller ikke til å stikke under en stol av idrive anno 2005-2009 ikke gir den helt store følelsen av premium og modernitet, snarere det motsatte. Dessuten er jeg vant til vår 16' i3, langt mer oppdatert og smidig - derfor ville jeg heller gått for en E9* uten navi. Syns multimedialøsning på E46, E39 & E38 er langt mer elegant og diskre, disse kan dessuten byttes ut til fordel for noe mer moderne om så skulle være ønskelig. Dette er vanskeligere i E9* og E6* generasjonen.

Ganske enig selv. Her er et bilde av min e46. Interiørmessig så er rattet trekt opp, instrument ringer i alu er blitt montert, samtidig som den originale spilleren er blitt byttet ut med en aftermarket. Syns selv det ser ganske moderne ut til at bilen er 15 år i juli. Folk blir stadig overrasket når de spør hvor gammel bilen er, og jeg svarer 15 år.

IMG_0005.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jepp... hvis jeg var i markedet for en E9x ville jeg også ha valgt en modell uten "kvisen" på dashboardet og det er faktisk litt interessant at man kunne velge såpass sent som i 2005. Når vi snakker om det hadde jeg ikke sagt nei takk til en fin E91 335i med manuelt gear fra 2012 eller noe i den duren. 306 HK i en 3-serie er M3 "light" for betydelig mindre penger.

@tennbrikket Dashboardet i din E46 ser fornuftig ut og det ser under ingen omstendigheter ut som om det er 15 år gammelt. Jeg elsker generelt interiørene i E46, E39 og E38 og mener at de er blandt de fineste BMW har utviklet. Moderator @[space] har ombygget sin M3 på en lignende måte og dette ser også fornuftig ut (låner et bilde fra hans tråd)... :)

DSC00824_1024x768.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91 335i hadde vært noe 8) For å avkrefte så ødelegger ikke kvisen sikten på noe som helst måte. Jeg har setet helt ned og vippet helt bak, seteryggen er noe bak, men ikke liggestilling. Kvisen har vokst på meg og nå liker jeg den, men er enig i at litt diskret som i F11 hadde passet best. Likevel synes jeg kvisen fullfører designet, fordi det ser ut som det mangler noe uten. :) Jeg skal ikke forsvare E9x til de grader, for det finnes modeller fra samme årstall som har et finere interiør, A4 for eksempel. 

Bildet er fra undertegnedes ganske rett etter den var hentet høsten 2015.

BMW9.jpg

Både E39, E38 og E46 kler slike ettermonteringer av infotainmentsystem, og både @[space] og @tennbrikket har løst det på en bra måte :) Jeg hjalp min far å montere en slik Pioneer AVICF80-DAB i bobilen deres for to-tre uker siden, og jeg må si jeg ble imponert over Apple Car Play. Helt genialt! Dette kommer heldigvis på 2017-modeller BMW(ifølge Apple.com). Dumt jeg ikke får ettermontert det på min originalt, men her er touchskjerm litt av greia og det er ikke egnet med touchskjerm i E9x hvor skjermen sitter langt inni kvisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Marius2002 skrev:

E91 335i hadde vært noe 8) For å avkrefte så ødelegger ikke kvisen sikten på noe som helst måte. Jeg har setet helt ned og vippet helt bak, seteryggen er noe bak, men ikke liggestilling. Kvisen har vokst på meg og nå liker jeg den, men er enig i at litt diskret som i F11 hadde passet best. Likevel synes jeg kvisen fullfører designet, fordi det ser ut som det mangler noe uten. :) Jeg skal ikke forsvare E9x til de grader, for det finnes modeller fra samme årstall som har et finere interiør, A4 for eksempel. 

Bildet er fra undertegnedes ganske rett etter den var hentet høsten 2015.

BMW9.jpg

Både E39, E38 og E46 kler slike ettermonteringer av infotainmentsystem, og både @[space] og @tennbrikket har løst det på en bra måte :) Jeg hjalp min far å montere en slik Pioneer AVICF80-DAB i bobilen deres for to-tre uker siden, og jeg må si jeg ble imponert over Apple Car Play. Helt genialt! Dette kommer heldigvis på 2017-modeller BMW(ifølge Apple.com). Dumt jeg ikke får ettermontert det på min originalt, men her er touchskjerm litt av greia og det er ikke egnet med touchskjerm i E9x hvor skjermen sitter langt inni kvisen.

personlig syns jeg e9x har veldig fint interiør, mye finere enn dagens 3 serie. Hater den nye "nettbrett" formen som sitter i mye nye biler. Mercedes E klasse har løst det meget bra, mens C klasse derimot er helt katastrofe. Idrive systemet skal være en del av dashbordet sånn som i e90, e46 osv. Ikke se ut som et nettbrett som er limt på toppen. F10 har et mye finere interiør enn G30, kan ikke fordra den nettbrett formen mye av dagens biler har. Men er vell smakssak, viser bare at jeg og designerne i bmw ikke har lik smak, for endel år siden var det andre boller derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...