Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@TRF

En kollega med en Avensis T27 2010 modell med 2.2 D-CAT 150hk, har problemer med at motoren ikke yter korrekt effekt på turtall over ca 2500-3000 omdr.

Den oppleves som stort sett grei på turtall under dette. Problemet kom sannsynligvis over tid, men usikkert da kona bruker bilen mest.

Hva er noen sine tanker om dette? Sannsynlig feil? Det skal sies at det var noen feilkoder, men de ble slettet og kom ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen erfaring med modellen så for til den beskrivelse ville jeg sett på ting som først blir et problem når flow og tidsenhet blir stor. Måle baktrykk på dpf, sjekke luftfilter, se etter lekkasjer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

@TRF

En kollega med en Avensis T27 2010 modell med 2.2 D-CAT 150hk, har problemer med at motoren ikke yter korrekt effekt på turtall over ca 2500-3000 omdr.

Den oppleves som stort sett grei på turtall under dette. Problemet kom sannsynligvis over tid, men usikkert da kona bruker bilen mest.

Hva er noen sine tanker om dette? Sannsynlig feil? Det skal sies at det var noen feilkoder, men de ble slettet og kom ikke tilbake.

Tidligere utgaver av D4 motorene hadde ihvertfall problemer med SCV ventilene på høytrykkspumpa. Da ble de slik du beskriver og enda verre. Leser man ut datalister under kjøring så ser man om railstrykket blir lavere når motoren drar dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is

Det ser ut til at SCV problemet tilhører de motorene før feb 09.

Ellers kan jeg legge til at det er litt andre problemer med motoren når den er kald. Litt mer tungstartet, ca 1-2 sekunder. Og da kommer også VSC lampen på. Girskift er veldig dårlig og den banker inn gir, samt at den ikke går forbi 4.gir. Så er de problemene borte når den er varm igjen.

Dette ble glemt i sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TRF skrev:

Ingen triggere (feilkoder) som da aktiveres ift avvik mellom forespurt og faktisk railtrykk?

Jo. Det er egentlig det. Men siden Toyota har et ekstremt dårlig diagnose program så får vi kun opp P1271 mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540isog @TRF jeg ser nå at svaret kanskje er litt innlysende.

P1271 er jo regulerende ventil for diesel trykk og jeg antar det er en videreutvikling av SCV. Så da er det kanskje faktisk så enkelt som at den er defekt.

Ellers er det veldig underlig at problemet er så forskjellig fra varm til kald motor. Problemet blir riktig nok ikke annerledes før man stopper/starter motor når den er varm. Da blir girskift i orden, men den trekker like dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jo. Det er egentlig det. Men siden Toyota har et ekstremt dårlig diagnose program så får vi kun opp P1271 mener jeg det var.

 P1271 koden hørest kjent ut når de ventilene feilet ja. 2 ventiler på pumpene på de eldre motorene, tror det er en på de nyere.

På både Toyota og Nissan med de ca samme Densopumpene har trykket ordnet seg midlertidig etter bruk av dieseltilsettning. (Alron eller liknende). En mer varig løsning er skifte av ventiler, neste trinn pumpe.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is

Ganske artig med BMW forum siden vi tydeligvis også kan Toyota motorer! 

Ellers er jeg nok enig med deg 540is. Det er 1 SCV på de nye motorene. Ser også at EDU går k stykker, men jeg fant en service manual for CRS så der stod det endel ohm verdier som man kan måle seg frem til på feks SCV og EDU.

Så dette ordner seg nok!

Grunnen til at VSC lyset er tent er at SCV har direkte kontakt med VSC for regulering av diesel mengden ifbm skrens tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i dag ut på jobben at Toyota har BMW 1.6 diesel motor:) Fikk ta over en jobb etter at en lærling har holdt på nedi der. Stakkarn hadde glemt en slangeklemme til trykkrøret så kunden var ikke helt fornøyd med oss. 

Etter 2 dager som Toyota mekker så må jeg si meg meget tilfreds. Det er fine biler å jobbe med og det er et stort og trygt konsern. Riktignok er ikke nye Toyota så feilfrie som folk vil ha det til;) Mye rart som skjer med motorene i både BMW-dieseln og PSA motoren som står i ProAce. Kanskje Toyota ikke burde samarbeide med andre:p ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota skal tjene penger som alle andre, da går det på kvaliteten løs. En god bekjent av meg har i alle år jobbet som mekaniker hos Toyota her i byen. Han hevder at de siste virkelig driftsikre bilene fra Toyota gikk ut av produksjonen på tidlig 2000 tallet, etter det var det mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– De sprekkene og hullene vi ser i asfalten nå om dagen er farlige for alle som skal ut på to hjul, på sykkel, motorsykkel eller moped. Det er spesielt alvorlig i Oslo, hvor byrådet er spesielt opptatt av at folk skal sykle. Det er all grunn til å frykte alvorlige eneulykker, sier Sagedal

 

Var det Norges Automobilforbund hun representerer eller Oslos forbund for ting på to hjul? Skjønner ikke hvorfor folk er medlem av NAF lenger. Begynner å bli en stund siden jeg har sett noe fornuftig fra den gjengen idioter..

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/jPp46w/hull-og-sprekker-naf-frykter-vaarveier-vil-gi-alvorlige-skader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ihvertfall vi konkludert med at det er defekt PCV på railen på aktuelle Avensis. Den har kun 1,75 ohm og ikke 3,3-3,5 ohm som den burde hatt. Ulempen er at du ikke kan skifte kun PCV, men må skifte hele railen!

En annen ting som er litt underlig er at Toyota så det var defekt EDU utifra feilkodene og ville ha 14k for å skifte den. Så han som eier Avensisen er litt i uråd om hvordan han bør angripe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har 2. generasjon Chevrolet Tahoe eller erfaringer med dem? Fine å ake i og kjøre, men hvordan er motorene og bilen generelt?

 

Vurderer å bytte ut Hiacen med en, men så er jo Hiacen en skuddsikker bil å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Otis skrev:

Da har ihvertfall vi konkludert med at det er defekt PCV på railen på aktuelle Avensis. Den har kun 1,75 ohm og ikke 3,3-3,5 ohm som den burde hatt. Ulempen er at du ikke kan skifte kun PCV, men må skifte hele railen!

En annen ting som er litt underlig er at Toyota så det var defekt EDU utifra feilkodene og ville ha 14k for å skifte den. Så han som eier Avensisen er litt i uråd om hvordan han bør angripe dette.

Hør med han her, han har god peiling og skaffer ofte deler som ikke selges løst. https://dieselgrossisten.no/

Ikke sikkert han tar telefonen, men send epost så ringer han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...