Gå til innhold

Har kjøpt i3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, minim skrev:

Ikke prøv tesla :D

 

Ang. ting du bør skaffe deg så kan du jo se litt på hvilken ladekabler det kan være greit å ha. Kjenner ikke i3 så godt, men jeg har en type2 kabel i tillegg til vanlig stikk da nye ladestasjoner som settes opp nå ofte har denne kontakten. Ellers så kan det være lurt å følge litt med om du lader bilen på gamle kurser siden elbil gjerne ligger inne med høy effekt over lang tid som kan føre til varmgang :)

Man har muligheten til å stille lav og høy effekt på bilen,denne muligheten finnes også ved høyeffektslading. Man har i tillegg til dette også muligheten til å justere på boksen på kabelen, trinnvis effekt. Noen sier 12 A er maks, men her er jeg usikker hva som er definert som "høy" og "lav" effekt. Stilte avreise til kl 06:00 idag, bilen var isete og duggete, kom ut 06:01 til varm og isfri bil, genialt. Bråker vesentlig mindre enn Webasto'n på vår F25 også. Men ser at jeg får venne meg til ting, bruker endel strøm ser jeg - så blir endel mer lading enn jeg kanskje trodde. Står på jobb og lader nå, men opplever endel kræsj med appen "i remote". Later til at denne ikke liker å endre avreise tidspunkt under lading? Flere opplevelser kommer, samt litt bilder og utstyrslisten på bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På schuko (vanlig stikk) så sier DSB at kontakten ikke er dimensjonert for mer en 10A kontinuerlig last faktisk så det er ikke rare greiene.. Er nok ganske mange som kjører på med 16A på disse uansett :P Jeg målte nærmere 70 grader på skruene på sikringen min etter 5timer 13A lading. Da med 4kvadrat kabel (2.5 er normalt) også. 

Kjenner ikke til hvordan det er med i3, men på tesla er det ca. 5kW kupevarme og kupe+batterivarmer er rundt 10-11kW samlet så man bruker en del strøm ved å legge de inn lenge før. Jeg plugger som regel inn stikken hver kveld så våkner uansett til "full tank" så bekymrer meg lite over det i grunnen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laveffekt lading har følgende effekter:

Med standard lader kan du velge mellom høy, middels eller lav ladeeffekt.  det viser seg å være 12, 10 og 8A.

 

Har et spørsmål ifht klimatisering, dette er jo som en Webasto funksjon, bilen er varm til et gitt tidspunkt.

Men sett at man setter avreise til kl 09:00, men av en eller annen grunn ikke kommer seg av gårde før kl 10:00, står bilen å blåser en time ekstra?

Eller er den innstilt default, at den slår seg av innen en gitt tid over kl 09:00. Eventuelt er det noe man kan justere selv, slik at man ikke bruker unødvendig med strøm?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, la oss ta en oppsummering etter 7 uker eie av en 16´ BMW i3 , altså av første generasjon.

Det har blitt omtrent som forutsett - for en gangs skyld. Om noe har blitt annerledes - har det vært av det positive slaget. Formålet med innkjøpet har vært å bruke i3´n mest mulig, nye bommer som har delt Porsgrunn og Skien hører også med i betraktningen, over gode grunner til å skaffe seg elbil. Så etter innkjøp av I3, har vår F25 fått stått mye i ro, men nydelig å kunne ha X-drive og stor familiebil tilgjengelig ved behov. den originale i3 har med solskinn og medvind i ryggen ca 19 mils rekkevidde, dette må gjelde en varm sommerdag. I disse dager holder et fulladet batteri fra 9-11 mil, det holder brukbart. For min del har jeg tilgjengelig gratis lading på jobb - noe som gjør det hele enklere. Bilen blir også utelukkende brukt i nærområdet, til slikt brukt og med barn på 9 og 5 år fungerer det helt strålende. Bilen er ekstremt lettkjørt, moderne, komfortabel og morsom, slik at når man har valget mellom å kjøre i3 og X3, faller valget på førstnevnte, om ikke føret tillater annet. Savner jeg større rekkevidde, ja og nei. Den nåværende rekkevidden på 30 mil anser jeg som en kortsiktig glede, en LCI med større rekkevidde kommer nok om ca et år, denne vil nok bli vurdert. Ulemper... Kan ikke komme på så mye i farta, taket er kanskje litt lavt, men vi har soltak, så det er noe av grunnen, ellers er alt stort sett bare smil og latter. Vil nok trekke frem at setene er flate og inspirerer lite til aktiv kjøring, samt at rattet oppleves som billig og tynt. Ellers er I3 en spennende nyskapende bil med masse kvalitet i seg. Den oppleves også som en ekte premiumbil, på tross av nye uvante materialer, alt i alt et meget trivelig bekjentskap! Ønsker opsjoner for å kunne konfigurere med andre seter, varme i ratt, HUD og el bakluke er også ting jeg kunne tenkt meg var mulig å få på utstyrslista. Og at connected drive var bedre og mer stabilt...men Samsung.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2017 at 12.52, Ron Jeremy skrev:

Vil nok trekke frem at setene er flate og inspirerer lite til aktiv kjøring, samt at rattet oppleves som billig og tynt. Ellers er I3 en spennende nyskapende bil med masse kvalitet i seg. Den oppleves også som en ekte premiumbil, på tross av nye uvante materialer, alt i alt et meget trivelig bekjentskap! Ønsker opsjoner for å kunne konfigurere med andre seter, varme i ratt, HUD og el bakluke er også ting jeg kunne tenkt meg var mulig å få på utstyrslista. Og at connected drive var bedre og mer stabilt...men Samsung.

Dette er som å lese mine tanker om vår 16 I3 (hatt den siden slutten av november). Vi er fornøyde med vår bil, den er i daglig  bruk som pendle bil til Oslo og jeg bruker den mye på ettermiddagen iforbindelse med unger og deres aktiviteter. Men iphone app'en suger, krasjer ofte og er generelt ganske treg. Så den er skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har alltid likt i3 (som tidligere nevnt i tråden) og interessen for bilen har ikke blitt mindre med tiden iom. at den nå kan fås med et batteri som har større kapasitet samt at den nye i3s visuelt ser meget bra ut (+ at det er enkelte nye tekniske løsninger).

Jeg har imidlertid et par spørsmål. Vi er fire i familien, men siden barna nå er store er vi egentlig fire personer i voksen størrelse. Hvordan fungerer egentlig dørløsningen til daglig når det ikke handler om små barn. Kan man i det hele tatt sitte fire voksne bak i en i3 på litt lengere turer uten at det blir for ubehagelig? Jeg vet at dette spørsmålet er relativt, men vi er vant til ganske små biler og forskjellen for vår del går på hvorvidt det er plass til knærne, føttene under frontsetene og om man sitter så lavt at vinkelen på benene blir unaturlig (som f.eks er utfordring i Model S).

Jeg forstår at det ikke er mulig å montere skistativ på bilen (evt. kun med sugekopper) og dette er for vår del et stort hinder når det gjelder å bruke bilen som en familiebil (ski, takboks, sykler etc.). Har du noen tanker rundt dette?

Ellers har jeg registrert i flere tråder at du/dere er meget tilfreds med bilen og at dere har tilpasset bruksmønsteret etter batteriets kapasitet. Jeg tenker litt på Range Extender, men dette ødelegger litt av konseptet samt at bilen her i Danmark blir betydelig dyrere iom. at den da betraktes som en hybridbil og ikke en ren elektrisk bil. Det mest fornuftige er derfor å gå igjennom hvordan man faktisk bruker bilen som transportmiddel samt kikker på om det kanskje kan gjøres enkelte praktiske endringer/tilpasninger i dagligdagen. Jeg vet av egen erfaring at det blir mye ekstra kjøring fordi man ikke tenker over kjøremønsteret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kenny_ skrev:

Har du denne fremdeles? 

Noen nye erfaringer? Gjerne da dårlige erfaringer

Ser i disse dager på en i3 

Hei. 

Ja, i3 er en morsom, komfortabel, moderne og gjennomført elektrisk bil. Kanskje den mest helhetlige elbilen på markedet? 80% av materialene inne i bilen er resirkulerte. Bilen er lagd med energi hentet fra gass fra en søppelfylling.

Nye erfaringer, tja, vi har som sagt to biler pr idag, 16' i3 med "19" mil rekkevidde og en 13' X3. 

Under perfekte forhold og med fullt batteri får jeg maks 155 km ca ut av en lading, men det spørs veldig på kjøringen, hastighet og område man kjører i. Vi bruker konsekvent aldri eco eller eco pro modus, så man kan hente inn litt ytterligere rekkevidde her. Men bilen ble kjøpt for å være en bil tenkt på de korte turene i nærområdet.

Imidlertid velger både meg og samboer konsekvent i3, siden denne er langt mer lettkjørt, kvikk og moderne enn storebror X3, svingradius er også fantastisk. Rekkevidden på vinteren kan bli så lavt som 95 km på de kaldeste dagene på vinteren - dette med fullt batteri. Da blir det bare mer hyppig lading.

Selvsagt blir dette enklere å håndtere med "30" mil rekkevidde som nåværende og LCI model har, dog har i3s "kun" 280 km rekkevidde! Vi har 2 barn på hhv 10 år og 6 år, sistnevnte med barnesete og de har plenty av plass. Faktisk klarer jeg å sitte bak meg selv, jeg er på en god dag 181 cm høy og av type rødslig bygget.

Man sitter i det hele tatt omtrent like høyt i en i3 som f.eks første generasjon X1 (E84) og plassen foran er ekstremt luftig og oversiktlig, alt er ergonomisk og kvaliteten et sted mellom 3 og 5 serie. Vil si at den faktisk er nærmere 5 serie.

Jeg trodde vel at suicide dørene ville by på utfordringer, men alt av det praktiske har vært strålende. Jeg ville gjerne sett at rommet under panseret hadde vært bedre isolert for vann og fuktighet, men her ligger uansett ladekabel, så lite som kan gå galt i så måte. Varmeseter er mer effektiv enn alle andre BMW jeg har vært borti, den blir også både varmere og kaldere enn sine søsken. Rosinen i pølsa er selvsagt klimatisering, få varm isfri bil på vinteren og kald bil i sommervarmen, styrt fra klokka (Apple watch) eller iPhone. Connected drive er ikke imponerende, litt buggy og rotete, men dette er en vanesak.

Det er litt vanskelig å finne svakheter med vår i3 sett utifra vårt bruk og behov.

Men setene foran kan nevnes, disse er flate og litt triste. Men igjen, i3 er ikke en bil man kjører utallige mil med. Litt tynn lyd i vårt H&K anlegg kanskje også.

Jeg kan bekrefte at man får takstativ til i3, man får disse med sugekopper, om det skulle være et ønske?

Ellers har vi hentet pakker og mye annet rart med vår i3, legge ned setene så får man mye med seg. Latterlig enkelt å sette seg inn og ut og er ikke belemret med det samme utstyrshysteriet som sine søsken. En i3 trenger ikke ekstremt mye utstyr, navi pro og et par sensorer foran evt ryggekamera er ting jeg setter mest pris på, selvom vår nesten er loaded. 

 Vår bil har blitt kjørt ca 6.000km på snart 10 mnd uten problem, tror vel at kjørestilen gjør at bremsene blir for lite brukt og at disse må sees til etterhvert. Utover det - er det god økonomi å eie en i3 og det er vanskelig å ikke rose bilen, vi er udelt positive fremdeles.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare hive meg på med skryten her :) Vi har også en 16' i3 med 27 tusen km på telleren allerede, vi er storfornøyde. Fruen bruker bilen til og fra jobb og så blir den brukt til all småkjøring utensom så langt det la seg gjøre :) rett og slett en fantastisk kjekk bil, lettkjørt og kjapp. Angrer ikke ett sekund på kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med her og forteller litt om vårt forhold til I3. Etter 3år og 55.000km har vi konkludert med at det er det beste bilkjøpet vi har gjort. Vi har tidligere eid 16 andre biler der 14 av de er forskjellige BMW'er. 

Vi er en familie på 4 stk. Der bilen kjøres rundt 60km hver dag. Bilen står for 90% av den daglige kjøringen dvs. Jobb, bhg, handling etc. 

Fordelene er det sagt mye om, så jeg trekker fram det vi syns er negativt. 

Litt stutt

Regenerering har skapt ett par farlige situasjoner når gassen slippes før en sving på glatt underlag. Da loggrer bilen. Det er veldig ekkelt første gangen.

Dyre dekk. 2500kr pr. Vinterdekk

Bremsene ruster da man kun bruker regenerering. 

Flate seter.

Synes suicide dørene fungerer greit, ungene lukker lilledøra først så har ikke hatt noen uhell enda. Men! Ta ut ungen fra bilstol når man står ved en annen bil med dørene litt åpne er ikke lett. Man fanges mellom de to halvåpne dørene. 

Ellers er det en kjempebil vi har spart mye penger på. 5800kr for 6 års service er helt greit. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger gutter. Jepp... i3 er helt klart et interessant valg og en klar kandidat til vår neste bil. Det er selvfølgelig også noen andre elektriske biler som er fine, men vi vil jo gjerne ha en BMW igjen og selv om den ikke er perfekt er den allikevel en veldig gjennomført konstruksjon (mer enn mange er klar over). 

Jeg liker at BMW tenkte holistisk (helhetlig) med bilen ved at den utover å være miljøvennlig som elektrisk bil også er konstruert med miljøvennlige materialer og med fornybar energi. Trolig er i3 den av dagens elektriske biler som går lengst når det gjelder miljømessig bæredyktighet. BMW mente alvor med i3 (typisk tysk grundighet), men trolig i en litt naiv fasong (jeg har dog stor respekt for konseptet). Folk flest verdsetter dessverre ikke slikt i relasjon til motoreffekt og kjørelengde.

Vi skal ikke kjøpe en ny bil akkurat nå, men jeg slår til så snart "ting & tang" faller på plass. Når dette er nevnt er vi faktisk veldig fornøyd med vår Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 (som forøvrig har flere interessante konseptmessige likheter med i3) og 29-30 km/liter (ca. 0,33 liter/mil) er til å leve med det også (tiltross for at den har en dieselmotor). Vi vil imidlertid ha en ny BMW og den må gjerne være elektrisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min kjøpte en helt ny BMW i3 desember 2016, og den nærmer seg 10 000km. Hun har ikke hatt noen problemer.

Bilen er meget morsom og lettkjørt. Går meget bra :) 

Jeg er 187cm og kan sitte helt greit i baksetet på vanlige turer. Vet ikke hvor god kroppen hadde vært etter 3t i baksetet uten en strekk på kroppen. 

Jeg synes HK-anlegget spiller bra, med fyldig og fin lyd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Takk for fine tilbakemeldinger gutter. Jepp... i3 er helt klart et interessant valg og en klar kandidat til vår neste bil. Det er selvfølgelig også noen andre elektriske biler som er fine, men vi vil jo gjerne ha en BMW igjen og selv om den ikke er perfekt er den allikevel en veldig gjennomført konstruksjon (mer enn mange er klar over). 

Jeg liker at BMW tenkte holistisk (helhetlig) med bilen ved at den utover å være miljøvennlig som elektrisk bil også er konstruert med miljøvennlige materialer og med fornybar energi. Trolig er i3 den av dagens elektriske biler som går lengst når det gjelder miljømessig bæredyktighet. BMW mente alvor med i3 (typisk tysk grundighet), men trolig i en litt naiv fasong (jeg har dog stor respekt for konseptet). Folk flest verdsetter dessverre ikke slikt i relasjon til motoreffekt og kjørelengde.

Vi skal ikke kjøpe en ny bil akkurat nå, men jeg slår til så snart "ting & tang" faller på plass. Når dette er nevnt er vi faktisk veldig fornøyd med vår Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 (som forøvrig har flere interessante konseptmessige likheter med i3) og 29-30 km/liter (ca. 0,33 liter/mil) er til å leve med det også (tiltross for at den har en dieselmotor). Vi vil imidlertid ha en ny BMW og den må gjerne være elektrisk... :)

Var innom min lokale BMW forhandler igår. Snakket med han som var dedikert i3 selger - skulle ned til BMW i mandag + på messa, så får forhåpentligvis mer info vedr LCI og i3s etterhvert. Men jeg nevnte forsiktig mine tanker vedrørende rekkevidde og kommende el mini. Han sa det ikke direkte men forventet en ny batteripakke i juli 18. Nærliggende å tro at dette er det nye Samsung batteriet som vil yte ca "400" km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...