Gå til innhold

Nettopp kjøpt ny bil? Det kan bli din siste


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Internett var en flopp mente ekspertene i den spede begynnelse. Hvem skulle tro den gang at så og si alt vi omgir oss med idag er koblet på nett.

Utviklingen går fremover, sånn tjener man penger idag(konkurranse og nytenkning). Hvor raskt det vil være her vet man ikke, men man ser en utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At biler blir selvkjørende i det vesentlige stemmer nok, men som i likhet med fly eller tog som i praksis kan være førerløse, må det være et menneske med tilstrekkelig opplæring som kan ta seg av unormale situasjoner.

Dessuten vil det gå LANG tid før verden har infrastruktur nok til at alt kan gå på batteri (inkludert hydrogen for områder som ikke har et tilstrekkelig strømnett, eller unormale temperaturer) eller være autonom. Alt er et spørsmål om økonomi. Og så lenge et marked (som feks de største delene av verden utenfor vesten) ikke har betalings vilje eller evne til å bygge nødvendig infrastruktur vil heller ikke teknologien komme dit uansett hvor billig bilene kan driftes. I india feks tror jeg de færreste bilene har gått under 250000km..

Altså, teknologien vil ikke være tilgjengelig for 80% av verdens befolkning.

Han har et poeng og to, men han må definitivt slutte å stirre såpass mye i sin egen navle.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror at denne teknologien kommer for fullt allerede om 3-4 år. Allerede nå tilbyr BMW Driving Assistant Plus der systemet hele tiden vet hvor man er og kan regulere hastigheten, bremsene og styringen i forhold til kartet og hvordan f.eks veien er (f.eks om man kommer for fort inn i en sving eller mot veikryss). Dette kommer i tillegg til bilens egne sensorer og annen automatikk (f.eks aktiv cruisecontroll). Ergo er det bare et tidspørsmål før bilene er helt selvkjørende (også uten en sjåfør selv om dette ligger et par år lenger frem i tid).

http://www.bmwblog.com/2017/05/03/intel-bmw-launched-today-autonomous-driving-cars/

Det er imidlertid også helt andre ting som påvirker dette bildet. Kostnader ved det å ha en bil er allerede nevnt og med stadig stigende boligpriser og leiekostnader i byene vil denne trenden bare forsterkes. Privatleasing, leie av bil og delebiler er en annen faktor som hurtig blir mer populært spesielt blandt yngre mennesker (igjen i byene). De er vant til å leie bolig, leie feriebolig f.eks via Airbnb, kjøpe/låne brukte klær, møbler etc. samt dele det meste med vennene så overgangen til å kun leie/låne biler er ikke så stor som man skulle tro.

I tillegg kommer det faktum at det er et politisk ønske å regulere trafikken på en bedre måte enn idag (helt uavhengig av partiet MDG). Når bilene blir selvkjørende kan man selvfølgelig også regulere trafikken ved å "pakke" køene bedre samt fordele bilene etter der hvor det er mindre trafikk. Man kan også lett forestille seg at bl.a politiet kan se fordeler ved et slikt system i relasjon til terrorbekjempelse. Tenk om lastebilene som noen ganger brukes i slike situasjoner kunne stoppes automatisk fordi de fraviker fra veien eller en bestemt rute eller kjører ulovlig i gågater eller på fortauet.

Frem til nå har det vært mest fokus på komfort når det gjelder selvkjørende biler, men dette tror jeg vil endre seg når alle de andre aspektene med selvkjørende biler blir mer kjent. Det er også viktig å ikke blande fenomenet selvkjørende biler med elektriske biler selv om begge deler har mye fokus. Alminnelige biler kan også være selvkjørende, men det er enkelte klare fordeler med elektriske biler i denne sammenhengen som f.eks en betydelig enklere konstruksjon, ingen avgasser og induksjonslading (som også vil komme for fullt om noen år).    

En viktig faktor er at når man kan bruke selvkjørende biler til å pakke køene mer sammen.... hvorfor da? Når selvkjørende biler kommer, tar jeg heller bussen. Og myndighetene tenker nok likt. Trykke folk inn i en buss, istedenfor luksusen med å sitte alene i en bil. Bussene blir selvsagt også selvkjørende. Så da går antall biler på veien ned, og køproblemet minskes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er bare tull og vas, ren og skjær spekulasjon. Mye mulig dette er noe som kommer til å bre seg ut, men det er svært tvilsomt at det tar over. Jeg kan ikke se for meg hvordan dette skal løses for småbarns familier, med barneseter og styr. Hva med folk i distriktene, håndtverkere eller andre som bruker bil i næring. 

Det som er hele essensen med privatbilen er friheten, følsen av å sette seg i bilen akkruat når du vil og kjøre hvor du vil uten å være avhengig av andre. Privatbilen er alltid reiseklar, det er en frihet folket svært neppe vil gi fra seg i allfall i vår levetid. På 50 tallet trodde folk at biler i dag skulle være tankestyrte og gå på atomkraft, fly skulle dem også gjøre i vår tid spådde dem. Om 50 år så kommer vi til å tenke tilbake på slike spådommer som settes ut i dag og le av dem...

Akkurat det med friheten av å kjøre egen bil, er noe vi her på forumet og andre forum er enige i. Bil er glede, selvstendighet og livvstil. Problemet er at vi er 2% av verdens befolkning ruffly regna. De fleste ØNSKER faktisk å bli kjørt. Å kjøre selv er et ork. Man ser det allerede nå med at alle velger automat og assistentsystemer i hue og ræva. Vi entusiastene vil nok ha en gammal gassermotor i garasjen for søndagsbruk, men resten av samfunnet vil bli førerfritt, og mye av vår sjel vil rives ut og bli trampet på. Ikke noe vi kan gjøre noe med.

Selvkjørende biler og teknologien rundt dette tjener it utviklerne penger på. Ingen andre. Bilproduksjonen kommer til å gå ned. Er bilprodusentene ineressert i dette? Man skulle ike tro det. Likevel pøser dem på med selvkjørende konsepter. Jeg ser det trygge i en selvkjørende bil da de fleste nå om dagen ikke har bilfølelse og faktisk kjører dårlig. Det er tryggere å bli kjørt. Men det må ikke ta over verden. Man må ikke glemme mennesket oppi det hele.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Evopower skrev:

Akkurat det med friheten av å kjøre egen bil, er noe vi her på forumet og andre forum er enige i. Bil er glede, selvstendighet og livvstil. Problemet er at vi er 2% av verdens befolkning ruffly regna. De fleste ØNSKER faktisk å bli kjørt. Å kjøre selv er et ork. Man ser det allerede nå med at alle velger automat og assistentsystemer i hue og ræva. Vi entusiastene vil nok ha en gammal gassermotor i garasjen for søndagsbruk, men resten av samfunnet vil bli førerfritt, og mye av vår sjel vil rives ut og bli trampet på. Ikke noe vi kan gjøre noe med.

Selvkjørende biler og teknologien rundt dette tjener it utviklerne penger på. Ingen andre. Bilproduksjonen kommer til å gå ned. Er bilprodusentene ineressert i dette? Man skulle ike tro det. Likevel pøser dem på med selvkjørende konsepter. Jeg ser det trygge i en selvkjørende bil da de fleste nå om dagen ikke har bilfølelse og faktisk kjører dårlig. Det er tryggere å bli kjørt. Men det må ikke ta over verden. Man må ikke glemme mennesket oppi det hele.

Er det vikelig kun oss bilentusiaster som liker å kjøre bil? Det er iallfall stikk motsatt inntrykk av hva jeg har. Mitt inntrykk er at det er veldig mange som ikke gjør noe av å kjøre, det er den friheten man som individ har. Jeg tror heller ikke at de fleste ønsker å bli kjørt, med mindre man snakker om de som bor midt i storbyen. Disse representerer ikke flertallet, og jeg skulle likt å se tall som backer den påstanden der. Mange kan nok mene at det hadde vært greit å slippe bilen i hverdagen, bare å bli fraktet rundt. Men det kommer i såfall av at vi i vårt overflods samfunn tar bilen for gitt. Ta bilen ifra folk så skal de se hvor "enkelt" det er å måtte bestille kjøring ved en hver anledning.... Tenker på situasjoner når man kun skal ned på butikken å kjøpe melk, når man har forsovet seg og har dårlig tid, når unger skal hentes i barnehage osv. Teknologien kan forandre seg, men mennesker vil fortsatt være mennesker.

Det er lett å sitte i Los Angeles og spå at biler skal kjøre seg selv over hele verden. Men jeg skal like å se hvordan de løser de utfordringene i f eks land som Norge, hvor vi har mye vei uten merking, snø og uasfalterte veier. Vi får sikkert biler som kan kjøre seg selv i byer og langs motorveier, men jeg tror at de fortsatt vil ha ratt og pedaler i tillegg. Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil der komme situasjoner hvor kun menneskelig styring kan fungere. Først så må kollektiv transport bli autonomt, for det er jo fult mulig i og med at de kjører samme ruter hver dag. Så må ett klart lovverk på plass og så må infrastruktur på plass før autonome privatbiler for alvor tar av. Jeg tror nok de fleste av oss her vil være pensjonister før vi kan ta i bruk førerløse biler som frakter oss rundt....med mindre vi selv ønsker å bruke ratt og pedaler slik som det alltid har vært og alltid kommer til å være. Jeg tror vi vil få en fremtid av valgmuligheter, vil du kjøre selv eller vil du bli kjørt?

Det er ikke noe galt i å tenke nytt og forsøke å være fremsynt, men prøv nå også å tenk litt realistisk oppi det hele.   

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realisme skaper ingen overskrifter, det er det fantaster som har oppsiktsvekkende ideer om fremtiden som gjør. Hvilken av disse to utsagnene er desidert mest sannsynlig, og hvilken tror du får oppmerksomhet?

1. Verden går under i 2020.

2. I 2020 vil verden ikke være mer forandret enn den har blitt de siste tre år.

Folk som har klare meninger om fremtiden er ofte de som ikke evner å se nyanser. Det er opp til oss andre å avgjøre om slike folk skal få innflytelse på oss. Pressen har sin agenda, som er å generere klikk, så der er det ingen hjelp å få. Oppfordringen må bli at hver og en bruker sitt eget hode. Da blir verden et bedre sted, tror jeg.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ganske mange vil bli kjørt, istedet for å kjøre selv. Jeg kjenner på det selv mange ganger, vært godt å bare gjort noe annet istedet for å følge med på veien, kjøre i kø, kjøre lange intetsigende strekker osv.. Så har vi da jeg elsker å kjøre, når jeg får kjørt litt aktivt og veien byr på inspirerende kjøring. Med andre ord ikke eller sjeldent i bysentrum, hvor selvkjørende biler sikkert primært blir siktet inn mot i første omgang. Jeg tror også kollektivtrafikken blir mer attraktiv fremover, noe som også er et politisk mål. Som igjen resulterer i færre biler i bysentrumene. Færre biler gjør også et sentrum tryggere, og klima klima klima som de maser om på tinget. Selvkjørende biler vil nok også få ned ulykker som er forbundet med kjøring i ruspåvirket tilstand, som er en klar fordel.

Hadde jeg kunne "blitt kjørt" hver gang jeg skulle til byen hadde dette vært en glede, sett at jeg eide den selv og var disponibel når jeg ville.

 Skal jeg på en lengre tur er jo mye av gleden å kjøre selv såklart. 

Jeg tror nok ikke dette blir praktisert før om mange mange år, men at det heller kommer litt og litt på bilmodeller fremover, slik som f.eks. Tesla har gjort. Da heller som ekstrautstyr og luksus foran påbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Det er rart at samkjøring ikke er mer utbredt, da, hvis folk heller vil bli kjørt enn å kjøre selv. De fleste har en nabo som skal samme veien. Selv ungene blir kjørt i hver sin bil til trening og tilstelninger.

Hmm, her i området har jeg inntrykk av at samkjøring er svært utbredt. Spesielt ved tanke på unger som skal på trening og tilstelninger, samt vi voksne på jobb. Vet ikke hvordan det er ellers i landet såklart. Jeg bruker å plukke opp en nabo som står å venter på bussen om vi treffest, jobben hass er på vei til min så.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar nok noen år før selvkjørende biler blir standard. Har jo ikke engang jernbane til troms/finnmark.. Håper bare jeg får taki bensin/olje når jeg blir gammel, ellers må det nok modifiseres litt slik at man kan kjøre på hjembrennt/frityr/hamp. Vet ikke om jeg vil kjøre langt i nord med en Digitalisert selvkjørende forvaringsboks med flere andre folk.  -25 og fjellovergang tror jeg passer best til den O-store stygge Dieselmotoren (og da gjerne alene eller folk jeg kjenner). Om noen år har vi kanskje et litt annet terreng å ferdes i dog, mindre overganger og flere tuneller med ladestasjoner. Det er lenge til. 

At de evt forbyr bil i storbyer kan jeg nok se logikken i, men det skal utbedres jævla godt rundt om i Norge før man finner seg i å måtte parkere bilen for godt. Tipper at Nord Norge må få beholde fossil-motoren 100 år lengre enn Sør Norge, jernbanen ble brått stoppet i ´45 for aldri å bli ferdigstillt (strekt til Finnmark). Så at selvkjøre elektriske-biler skal frakte folk rundt om der oppe, det tror jeg ikke blir å skje i min levetid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...