Gå til innhold

Import av eldre BMW?


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Peak skrev:

Jaha, misfornøyd?
Sendte de en mail nå, så får vi se hva som kommer som tilbakemelding.

Ja den viste seg å være selve definisjonen på en "Lemon" som de kaller det i USA/England.. :)

Denne var ikke kjøpt gjennom de, om du trodde det. :)

Mulig han som tar seg av import delen er på ferie nå, men får se :)

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt E39 530d selv, E39 er fantastisk flotte biler, men da 530d var å anse som en revolusjon i 99, får man nå sprekere bmw'er - med d på bakluka med langt lavere prefiks. Men jeg skjønner det er totalen du ønsker. Lyden i disse er flott, også originalt, men for min del var dessverre min model den dyreste BMW jeg noensinne har eid. Turbo, luftbelg, dyser osv osv. Jeg forsøker ikke å få deg bort fra noe, men jo eldre bil, jo mer kan det koste. Lykkke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hatt E39 530d selv, E39 er fantastisk flotte biler, men da 530d var å anse som en revolusjon i 99, får man nå sprekere bmw'er - med d på bakluka med langt lavere prefiks. Men jeg skjønner det er totalen du ønsker. Lyden i disse er flott, også originalt, men for min del var dessverre min model den dyreste BMW jeg noensinne har eid. Turbo, luftbelg, dyser osv osv. Jeg forsøker ikke å få deg bort fra noe, men jo eldre bil, jo mer kan det koste. Lykkke til uansett!

Dette kan og oppstå på E61, F11 og mer :) Så akkurat der er ikke nødvendigvis en E39 noe dårligere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, DanielStance skrev:

Dette kan og oppstå på E61, F11 og mer :) Så akkurat der er ikke nødvendigvis en E39 noe dårligere valg.

Man har aldri garanti for noe, men jo eldre bil, jo mer kan oppstå. Når det er sagt, skulle jeg hentet inn en eldre bil, hadde jeg selvsagt hentet inn en, biler i Norge blir ikke gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Man har aldri garanti for noe, men jo eldre bil, jo mer kan oppstå. Når det er sagt, skulle jeg hentet inn en eldre bil, hadde jeg selvsagt hentet inn en, biler i Norge blir ikke gamle.

Joda, men belger blir byttet på E61 og F11 blir byttet "ofte" de. Dyser og turbo kan man måtte bytte på nyere BMW og :) Så absolutt ikke noe verre med gamlere 530d ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva folk er så redde for, det er da ikke mye problemer med 530d i hverken E39, E60/61 eller F10/11. Greit nok så var det noe plukk på E39 og E60/61, men det er jo nå 10-15 år siden så disse feilene har blitt rettet for lengst. I dag fremstår M57/N57 som de bedre motorene på markedet og definetivt noensinne de mest holdbare BMW har bygget. Det er verre med M47/N47 som brorparten av dere kjører rundt i....#registerhavari..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja M57 virker til å være uslitelig for min del.  Min har nå gått 375.000km og jeg kjører med TRF steg 4 som gir 330-350HK. Den bruker ikke engang en dråpe olje mellom skiftene på 10.000km.  Jeg tror med normalt bruk at en M57 er umulig å slite ut før resten av bilen kollapser av andre årsaker. 

De "problemene" som var som f.eks turbo skyltes manglende vedlikehold som bytte av veivhusfilter eller for gammel olje. Disse har solide Garrett turboer som går svært langt med riktig stell. Jeg solgte min originalturbo til TRF da den var gått nesten 300.000km. Belger er en slitedel. Disse erstatter jo fjærer på en vanlig bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hpi skrev:

Ja M57 virker til å være uslitelig for min del.  Min har nå gått 375.000km og jeg kjører med TRF steg 4 som gir 330-350HK. Den bruker ikke engang en dråpe olje mellom skiftene på 10.000km.  Jeg tror med normalt bruk at en M57 er umulig å slite ut før resten av bilen kollapser av andre årsaker. 

De "problemene" som var som f.eks turbo skyltes manglende vedlikehold som bytte av veivhusfilter eller for gammel olje. Disse har solide Garrett turboer som går svært langt med riktig stell. Jeg solgte min originalturbo til TRF da den var gått nesten 300.000km. Belger er en slitedel. Disse erstatter jo fjærer på en vanlig bil. 

Min gamle 530d med 313000 på telleren da jeg  solgte den, hadde sin siste "lang"tur i mitt eie med bilen til @Freakshow bakpå, motor og gir fungerte som bare det! Men var verre med resten av bilen. Kjørte til Nittedal og henta nåværende (e61), 4t i e39 var ikke noe problem (bortsett draat det føltes som bilen skullr falle sammen da). Vet ikke hvordan dette har gått, men han som kjøpte bilen skrota bilen og skulle ha motor og gir i sin 525tds (m51 originalt), han fiksa EGR (var sprekt slange eller liknende) og den gikk som faen etter det.  

Har nå min 3. bil med m57, storfornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres tilbakemeldinger bekrefter bare min erfaring og mistanke om M57.

Definitivt ikke redd for å kjøpe en gammel bil som dette. Blende EGR, fjerne swirl flaps og være nøye med veivhus filter så går nok disse motorene langt.

Spennende å se du har hentet ut såpass mye effekt fra bilen din @Hpi, kan vel ikke være original automatkasse i denne?

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei automatkassen er bygget på ny med grovere innmat. Jeg kontakta forskjellige automatkassefirmaer for å høre hva de kunne tilby og enda opp med Automatgeraservice i Bergen som mente de kunne bygge en som tålte 600-700nm, de gav 2 års garanti på jobben. Jeg har nå kjørt med denne kassen i 3.5 år og ca 100.000km og den girer like fint fremdeles. De første månedene kjørte jeg med 550nm men mesteparten av tiden har jeg hatt 700nm 

Laget en tråd om bilen her, dessverre er de fleste bildene borte etter diverse forumoppgraderinger.

Bildene finnes fremdeles hvis en trykker på ikonene. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skjønner ikke hva folk er så redde for, det er da ikke mye problemer med 530d i hverken E39, E60/61 eller F10/11. Greit nok så var det noe plukk på E39 og E60/61, men det er jo nå 10-15 år siden så disse feilene har blitt rettet for lengst. I dag fremstår M57/N57 som de bedre motorene på markedet og definetivt noensinne de mest holdbare BMW har bygget. Det er verre med M47/N47 som brorparten av dere kjører rundt i....#registerhavari..

Har ikke hørt om så mye registerproblemer på m47? N47 er det nok verre med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57 er veldig slitesterke motorer :)

Ligger jo 2 E38 730D med 5xx.xxx km på telleren, har og sett en i Nederland med 9xx.xxx på telleren.

Har jo og blitt lagt ut noe bilder av E60 med 500-600k på telleren også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektivt vil jeg mene og tro at M57 er den beste dieselmotoren BMW har produsert gjennom tidene.
Men om dette kun er min personlige erfaring eller om dette faktisk kan stemme kan kanskje @TRF-Racing bekrefte eller avkrefte? -Jeg tenker da på det helhetlige bildet, motorlyd, materialkvalitet, konstruksjon, samspill mellom deler, holdbarhet ++

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo stor fan av m57 (som jeg tror kommer tydelig frem). I motsetning til det som står over her så er det dog feil at m57 hadde problemer, og de nyere ikke. Faktisk så har trenden vært stikk motsatt, med et par dårligere komponenter på de nyere motorene. Som et eksempel sliter m57tu med sprukne eksosmanifolder (i stort omfang), og m57tu2 har jo plutselig begynt med enkelte registerhavari (ikke n47 omfang, men likevel). N57 er jo da kanskje den "verste" av dem med noen registerhavari, omfattende EGR problemer og så videre. Det er dog likevel en svært bra motor.

Swirl flaps problematikken ble bedre etter hvert, men helt utelukket er det fortsatt ikke (en av forhandlerne mine plukket jo ut en lang del av akslingen fra en innsugsport en gang på en N motor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...