Gå til innhold

Rammeløse vinduer om vinteren


bytterga
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

har kjøpt en 2015 f34 320d GT xdrive  som jeg skal hente hos forhandler til uka. da forhandler ikke er BMW forhandler hadde ikke han så mye info å gi om erfaringer med disse bilene.

lurer på erfaringer med rammeløse vinduer om vinteren når regn blir til is over natten.

ser for meg at det kan bli et problem hvis vinduet fryser og det at vindus motoren drar vinduet litt ned ved åpning av døren.

prøvde søke funksjonen men fant ikke noe.. mulig det ikke er noe problem. hva sier BMW folket rundt dette?

da jeg ikke har tilgang på garasje og bilen ikke har webasto blir det nok noen kalde morgener i vinter.

bilen jeg solgte hadde webasto og det blir nok et stort savn. hvordan er mulighetene for ettermontering og hva kan man forvente å betale for dette 20 -25 tusen?

 

 

 

Endret av bytterga
SkRiveeeFEiil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle det et problem, men ja, det kan hende at vinduet fryser fast og ikke går ned. Når det skjer bør man være litt forsiktig når man åpner og lukker døren(e), slik at den kommer bak pakningen slik den skal.

Jeg har hatt to biler med rammeløse dører, og opplevde dette veldig få ganger. Jeg synes utseende med rammeløse vinduer veier opp for dette "problemet" uten problem, og kunne fint hatt det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette på 3 biler, men dette var tilbake til 90 tallet med E36 coupe og cabriolet.

Det er mer av et teoretisk problem enn et problem du vil slite med. Hvis vinduet fryser å ikke går ned, er det ikke noe stress. Vinduet vil forsøke å gå ned, men har aldri opplevd at en motor til vinduet har brent eller at heve senke funksjonen blir skadet på noe vis. Neste gang vil vinduet gå ned som vanlig igjen.

Webasto er relativt dyrt å ettermontere, alt avhengig av hvor originalt du ønsker det. Men du er nok ganske presis ifht estimatet ditt.

F34 er flotte biler, mye praktisk BMW og plass for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har F36 med rammeløse vinduer. Opplevde et par ganger på fjellet i vinter at vinduet hadde fryst fast, men var faktisk lettere å dra ut døra og vinduet her enn på en vanlig dør der det er pakningen i ramma rundt vinduet som fryser fast. Her er det bare vindusflaten :) disse to gangene ville vinduet gå ned men klarte det ikke. Men når jeg hadde fått opp døra ordnet det seg selv, så ser ikke på dette som noe problem :) gratulerer med F34, flotte biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

det høres jo bra ut at det ikke er noe problem.

er det ellers noe en fersk BMW eier bør vite om bilen ,kjente feil eller tips om ting og tang både positivt og negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring fra E46 og BMW coupe generelt og har vært borti at det fryser men det går fint, du får opp døren. Når motoren til glasset merker en viss motstand vil et rele deaktivere den, samme med når den går oppover for å ikke kutte av fingre og slikt. Funksjonen opp og ned på vinduet er for å øke motstand mot vannlekkasjer da vinduet ikke har egen ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i et klima der gjenfryste dører er et problem, vil problemet være enda større med rammeløse vinduer. Selv har jeg flere ganger opplevd at døren ikke kunne åpnes uten å ødelegge noe. Klart du river ikke like hardt når vinduet ikke har ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Hvis du bor i et klima der gjenfryste dører er et problem, vil problemet være enda større med rammeløse vinduer. Selv har jeg flere ganger opplevd at døren ikke kunne åpnes uten å ødelegge noe. Klart du river ikke like hardt når vinduet ikke har ramme.

nå bor jeg i lofoten og klimaet her er vel det man kan kalle uforutsigbart.... vanlig er vel noen dager med ned mot - 10 grader ellers rundt 0 grader og snø og regn. i vinter derimot hadde vi en lang kulde periode . -10 ned mot -15 grader i en måned i strekk på kysten er ikke vanlig.

var mere plaget med fryst låse mekanisme på min bil (skoda) i vinter enn at døra frøs på pakningene men det hendte nå av og til men nå var jeg vel kansje sparsom med smøremiddel på pakningene.

i vinter var vel eneste år jeg kan huske at frosten ble et problem men nå var det litt uvanlig vintervær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...