Gå til innhold

2015 F11 ConnectedDrive - 3G => 4G


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2015 F11 med Navi Pro og ConnectedDrive, og har hatt mye glede av bl.a. RTTI, BMW Remote og "Send til bil"-funksjonen i Google Maps. Så vidt jeg har klart å søke meg fram til, er min bil produsert før BMW gikk over til 4G/LTE-moduler i ConnectedDrive-systemene på F10/F11, og har dermed 3G mobilenhet.

Ser nå at Telenor for alvor skal begynne å stenge (deler av) 3G-nettet (se bl.a. her), og jeg vil gjerne beholde mine ConnectedDrive-tjenester. Noen som vet om BMW tilbyr oppgradering til 4G/LTE for F10/F11 med 3G-enhet?

(Mener å huske at temaet har vært oppe til diskusjon tidligere, men klarte ikke å finne de(n) relevante tråden(e). Beklager evt. duplikat-posting!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fundert litt på hva som skjer når Telenor stenger 3G i 900 MHz-båndet. Jeg kjenner ikke til hvilke frekvensbånd NBT støtter, men her er det skissert noen muligheter:

  1.  BMW tilbyr en oppgradering til nyere NBT-enheter som inneholder chipset med LTE-støtte. Da er det et spørsmål om hva prisen blir for oss som er bileiere. Dette vil være den mest fremtidsrettede løsningen.
  2. BMW passer på at SIM-kortet i bilene har en gjestingsavtale med Telia, dermed bytter bilen nett dersom den ikke lenger finner et 3G signal fra Telenor. I områder der Telenor 3G på 900 MHz er tilgjengelig, bytter bilen tilbake til Telenornettet igjen. Dette vil gå helt sømløst og ikke påvirke brukeropplevelsen. Men kun sålenge Telia opprettholder 3G på 900 MHz. 
  3.  Chipset i bilen faller tilbake til 2G der det ikke finnes 3G. Data vil kunne overføres men det vil gå ganske tregt når bilen ikke har forbindelse via 3G. Kankje det mest aktuelle alternativet.
  4. Bilen vil kunne utnytte 3G i 2100 MHz-båndet, der dette er tilgjengelig (byer og sentrale strøk). Utenfor slik dekning blir det helt dødt dersom punkt 3 ikke lar seg realisere. 

Dersom noen sitter på spesifikasjonene til første generasjon NBT, vil jeg gjerne ta en titt. Da går det an å si noe om hvilke alternativer som er mulige, og hvilke som ikke er det.

Til slutt kan det nevnes at både Mercedes-Benz og Audi vil komme i akkurat samme situasjon med sine biler fra samme tidsperiode. Så dette er et problem som vil omfatte mange brukere når operatørene begynner å fjerne 3G fra nettverkene sine.     

 - 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger. Interessant spørsmål. hele ConnectedDrive opplegget vil jo i praksis falle i fisk om de ikke gjør noe da - en 2G forbindelse blir jo såpass dårlig at folk ikke kommer til å bruke det langs veien. Og det er jo der BMW Online brukes mest - på veien til tettsteder.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to artikler fra Nettavisen/Side3 om samme tema:

https://www.nettavisen.no/nyheter/telenor-med-dobbeltnyhet-faser-ut-bade-3g-og-fasttelefonen/3423500488.html
http://www.side3.no/teknologi/nsker-a-skru-av-3g-nettet-i-norge---men-har-mtt-overraskende-hindring/3423288922.html

I den første artikkelen anerkjenner ikke Telenor at det er noen utfordring i det hele tatt:

"Og hvem blir berørt av det? Nesten ingen. Det er veldig få som har telefoner som ikke har støtte for de rette frekvensene, og har de det, så er det kanskje på tide å bytte, sier Amundsen."

I den andre artikkelen er det heller ikke mye trøst å få fra Telias dekningsdirektør:

"Vi teleoperatører kan ikke for all fremtid bære kostnaden for at noen få sitter på utstyr som baserer seg på gammel teknologi. Vi har sagt klart ifra at det vil være galskap å rulle ut noe nytt nå som ikke baserer seg på LTE/4G, sier Telias dekningsdirektør Tommy S. Johansen til Side3."

Får håpe mobilenheten lar seg bytte uten å måtte bytte hele navigasjonssystemet... Hadde vært interessant å se tallmateriale på hvor mange biler som blir berørt, totalt over alle bilmerkene.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operatørene har jo forsåvidt et poeng - noen ting må forsakes for å få ny teknologi inn, ellers kan kostnaden ved å drifte gammelt, utdatert utstyr sette en stopper for implementering av nye ting. Spørsmålet er om det samme gjelder for andre land, eller om Norge igjen er i en særstilling (som med DAB) - det kan påvirke bilfabrikantenes/importørenes evne og/eller vilje til å ta tak i problemet. Jeg tenker først og fremst at bilimportørene må på banen for å kunne svare på dette, så blir spennende å høre hva BMW Norge svarer deg på mailen.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen med at 3G fases ut, kan sammenlignes med at DAB+ overtok for FM. Om dette har forbrukermyndighetene uttalt at forbruker har fem års klagerett på biler levert med radio uten Dab+, dersom selger ikke klart har informert om dette og konsekvensene av mangelen. Jeg antar altså at det samme vil gjelde for 3G.

For øvrig synliggjør dette at bilprodusentene ligger håpløst etter når det gjelder datateknologi. Det er ganske utrolig at bilkjøpere aksepterer en teknologi som ligger opp til 10 år etter det som er vanlig og forventet ellers i samfunnet. Legg til at det som tross alt leveres, er belemret med bugs og designsvakheter som resten av dataindustrien slet med for en 10-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra BMW Norge:

"Takk for henvendelsen din. Våre SIM-kort er ikke låst til et nettverk og det er bare Telenor som skal koble fra sitt 3G-nettverk i løpet av 2020. Så selv om Telenor ikke har 3G, vil det være andre nettverk som fortsatt er aktive. Kundene vil fortsatt ha en tilkobling i bilen."

Jeg mener å ha lest at også Netcom skal bygge ned sitt 3G-nett...? Før eller senere vil BMW få problemer med ConnectedDrive-tjenester i biler med kun 3G-enhet. Dersom dette svaret implisitt hinter om at BMW ikke vil tilby noen løsning for biler med kun 3G-mottak, synes jeg det er svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telia Norge (altså tidligere NetCom) kommer nok til å ta akkurat de samme grepene som Telenor, og det med omtrent samme tidslinje må vi forvente. I løpet av 2020 er jeg redd 3G er borte for godt hos begge operatørene.

Spent på om BMW kommer opp med et tilbud om oppgradering etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Dette er jo interessant. Jeg har en 08/2013 F11 med ConnectedDrive. Jeg trodde ikke bilen hadde noe SIM-kort eller mobil-enhet og at alt gikk over ekstern mobil via BT. Bilen er svensksolgt, så jeg trodde også at ingen av disse funksjonene fungerer her i Norge. Jeg ville uansett forsøke å registerer bilen på den norske siden. Jaggu funket det. Og jaggu funket Remove Service fra mobilen også. Det bare tar håpløst lang tid før en kommando er sendt til den faktisk aktiveres i bilen.
Men dette betyr at det er SIM-kort i min bil?
Da er jo spørsmålet: Finnes det 4G-modul til denne bilen? Kan dette byttes eller blir det som med FM at dette blir ubrukelig når 3G fases ut?
På nettsiden så kommer det opp at jeg har:

- ConnectedDrive Service

- Remote Service

- Tele Service

- intelligent Nødanrop

Hva anbefales å kjøpe i tillegg? Forutenom å oppdatere Navi-kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Jeg har nå sendt en oppfølgingshenvendelse til BMW Norge der jeg ber om at det etableres løsninger for å fortsatt kunne bruke ConnectedDrive i nyere BMW-er med 3G-enhet. Vi får se hva de svarer. Dersom de ikke tilbyr løsninger for overgang til 4G vil det helt klart kunne påvirke min merkelojalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...