Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg er litt uenig. Synes dette er storm i vannglass, og at fakta er vridd så langt at jeg også måtte ha tunga beint i munnen for å få med meg akkurat hva som har skjedd. Sånn jeg leser det:

- BMW har informert politiet om at denne bilen er "trimmet", med et originalt ettermonterinskit tilgjengelig gjennom BMW forhandlere, levert av BMW AG.

- Ekstra avgifter for dette er også bakt inn i anbudet.

- Det dreier seg om et original BMW Performance Power kit. Dette ivaretar garanti, utslipp, forbruk. Er utviklet av og godkjent av BMW AG selv. Etter testen på Rudskogen har det blitt besluttet å trekke produktet fra markedet fra BMW AG.

- BMW Norge beslutter da å levere 525xd, til samme pris som var avtalt for 520xd med power kit.

 

Dette er en svært ryddig håndtering fra begge parter, og politiet kommer jo meget gunstig ut av dette.

 

Det jeg biter meg merke i er:

"– Enhver effektendring på en bil skal meldes inn til oss. Det må skyldes uvitenhet om de ikke har fått med seg det. Den såkalte «10-prosentregelen» som det henvises til brukes der vi mistenker en trimming og måler bilen på en av våre trafikkstasjoner, sier Andersson i Vegdirektoratet til VG."

Det er spenstig at Andersson i vegdirektoratet kommer med slike påstnader som naturligvis ikke har hold i virkeligheten. Man har ikke godkjente målemetoder for effekt hos noen trafikkstasjon i Norge, og har ikke hatt på veldig lenge. Vi hadde i en kort periode (noen måneder?) for flere år siden, inntil noen med mer hjernekraft enn Andersson innså gallskapen og ba Vegevesente kutte den praksisen med umiddelbar virkning. Jeg har "rullende landeveg" og er helt enig i den vurderingen. 10% regelen har heller ingenting med slingringsmonn under måling å gjøre, men slingringsmonn fra fabrikk.

Den neste inkompetente finner vi her:

"– Så langt vi kjenner til tilbyr ingen importører eller forhandlere i Norge slik trimming av biler, de modellene og motoralternativene som tilbys står i bilmerkenes offisielle prislister. Det er det en grunn til. Trimming kan ha konsekvenser både for bilen rent teknisk sett, for garantier og så videre. Derfor fraråder vi på et generelt grunnlag denne type trimming, sier administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund, Stig Morten Nilsen."

Ref det jeg skriver innledningsvis om hva slags "tuning" det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... så var det kanskje en prosedyrefeil av politiet (vedr. innkjøp av bilen og hva som var gjort med den for å tilfredstille politiets krav). Jeg tenker at akkurat dette kunne de ha gjort bedre, men jeg er enig med deg i at den tekniske problemstillingen trolig er hauset opp av media.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ikke helt hvor politi eller importør har gjort noe feil her? Det har vært klart presisert, og begge parter har vært klar over, at i anbudet med "520xd" så er det altså "520xd med BMW PPK". Effekt endringen er tatt høyde for av begge parter, avgifter er tatt høyde for av begge parter. Jeg ser det rett og slett ikke?
 (og jeg prøver faktisk)

At BMW Norge ikke har betalt avgifter kan vegvesen,vegdirektorat og tollvesen skylde seg selv. Makan til surrete gjeng, jeg tviler ikke et halvt sekund på at det BMW Norge sier er er helt riktig gjenfortalt. Dette sier jeg på grunnlag av flere lengre diskusjoner med de ansvarlige i Vegvesenet (spesialistgruppe for ombygging) på fagfeltet ifm godkjenning av noen av våre produkter. Ett ord: Beslutningsvegring. Og det lover dårlig når det er ordet man velger for å beskirve det eneste organet med beslutningsmyndighet på feltet. Jeg skal faktisk spe på med å påstå at de har et noe uegnet lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke hverken politi eller BMW har opptrådd feil her, kun venstrestyrt media som har skapt storm i ett vannglass. Veldig bra av BMW å da tilby politiet 525d i stede for 520d, denne modellen skulle unasett ha vært ett absolutt minimumskrav for politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hause opp er media gode til! Men ting tyder jo på at det har vært litt monkey business i denne prosessen generelt.
Det er funnet flere beviselige feil i konklusjonen til Politiet, hvor det er sammenliknet faktiske testresultater fra Rudskogen med politiets oppsummering. Det er jo smått utrolig at Politiet i sin rapport scorer BMW høyere på f.eks. akselerasjons- og bremselenge-tester enn hva bilen faktisk presterte. GPS-loggene viser at oppsummeringen er direkte feil.

Jeg sitter litt med følelsen av at BMW'n antagelig ikke scoret bra nok til å gå seirende ut av dette, men at noen har trumfet gjennom BMW til tross for dette. Med det sagt så skjønner jeg jo veldig godt at mange ønsket å få BMW som patruljebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved testing og vurdering av materiell vil man kjøre rene "data" tester samt brukertester. Det er vanskelig å måle alle aspekter ved en bil på en dag eller to (tror det var noe sånt de hadde til rådighet), og 0-100 er definitivt ikke den eneste måten å vurdere akselereasjon på. På samme måte er ikke bremselengde fra 100-0 den eneste måten å vurdere bremser på. Jeg vil tro det er dette som gjør at BMW har scoret høyere enn det enkelte tester viser. Mellomakselerasjoner, hvor mye bremser tåler før de fader osv. har vært avgjørende i totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt gode poenger det.
BMW's service-nettverk i Norges landstrakte land tilfredstilte ikke kravet til fordeling/tetthet som var satt, men dette ble sett gjennom fingrene på. Antagelig har BMW gitt lovnad på at de skal bygge ut der det trengs. Men man har vitterlig, midt i en prosess, gått bort fra et krav som er satt. Og ser man først gjennom fingrene på ett punkt så er det ikke utenkelig at man har gjort det flere ganger.

Jeg sitter ikke på fasiten så kan godt tenkes at alt er klokkereint og rett avgjørelse er tatt. Men det virker ikke sånn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det viktig å huske på at bremsetesten VG henviste til var 520d vs Passat BI TDI med 240 hester. En lettere bil med vel så kraftige (om ikke kraftigere) bremser enn 520d. 0-100 testene gikk ikke i 520d sin favør, men dette utgjør kun en liten del av politiets totale vurdering. VG derimot valgte å fokusere på dette. På totalscoren var BMWen best, derfor vant den anbudet. Hvis de nå får 525d i stede for 520d så har de fått en komplett bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OveN: Det virker ikke sånn på noen om man ikke fin leser artiklene. Del av anbudet fra BMWer naturligvis å imøtekomme kravet verksteder. Volvo som ble dratt frem som et eksempel ender opp med 60 mil til nærmeste verksted, noe bedre enn 80mil men på ingen måte avgjørende i den virkelig verden. Det eneste den artikkelen greide å avdekke var vel at Nord Norge er stort og at det finnes få mennesker der med alt hva det medfører.

VW/møller er nok mildt sagt misfornøyde da de har greid å suge store penger uatv utrykningsetatene i lang tid. Altså, 850 000 for en passat??!!

Det ble  kjøpt ca 150 VW transporter ambulanser i sist runde for den etaten. Og det er byttet motor omtrent tilsvarende mange ganger. Ettersom ikke alle biler ser like mye bruk snakker vi altså om at enkelte modeller har hatt flere motorbytter på få år. Som noen i en *ikke navngitt ambulansestasjon* sa, "kan vi ikke bare bygge den nye stasjonen oppe hos møller? Det er jo der bilene står allikevel. "

Jeg er ofte kritisk til folk sine valg i relasjon til BMW. Det ekstreme antallet biler som ruller med M-pakker er jo helt absurd. De aller fleste hadde vært bedre tjent med en uten. Men når det er sagt, så til politiet sitt bruk, så tror jeg de traff "spikeren på hodet" ift deres behov denne gangen. Kjøreegenskaper har i flere tiår vært BMW sitt bord. Det samme har et effektivt og førereorientert førermiljø. At man krangler på var det 3millimeter (??!!!) forskjell i markfrigang er også bare tullete.

Når prisene uansett er så høye, så kan det vel nesten tenkes at om politiet ikke hadde brukt enorme midler på å utrede alle varianter av bil klasser de trenger, så kunne man nok fått til en så god deal at de kunne kjøpt X5 også som "liten patuljebil" for de pengene de hadde spart, og dermed vært ferdig med hele saken og sittet igjen med et noe overdimmensjonert (og det er ikke noe galt i det) verktøy for politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...