Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Ampera skrev:

Etter hva jeg har googlet meg frem til så gjelder dette B48 motoren som står i 318d og 320d. Dette er åpenbart ett problem BMW vet mer om enn hva de vil ut med. Jeg måtte inn med min B58 motor for å oppgradere motorstyringen i forbindelse med noe EGR greier. 

Siden 98 prosent av alle G20/21 som selges i Norge er 330e så er heldigvis ikke dette noe man trenger å være redd for her til lands. Fun fact, er faktisk solgt flere M340i enn 320d her på berget. I fjor ble det solgt flere M3 enn diesel 3-serier totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Etter hva jeg har googlet meg frem til så gjelder dette B48 motoren som står i 318d og 320d. Dette er åpenbart ett problem BMW vet mer om enn hva de vil ut med. Jeg måtte inn med min B58 motor for å oppgradere motorstyringen i forbindelse med noe EGR greier. 

Siden 98 prosent av alle G20/21 som selges i Norge er 330e så er heldigvis ikke dette noe man trenger å være redd for her til lands. Fun fact, er faktisk solgt flere M340i enn 320d her på berget. I fjor ble det solgt flere M3 enn diesel 3-serier totalt. 

B48 er 2.0l bensin😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Etter hva jeg har googlet meg frem til så gjelder dette B48 motoren som står i 318d og 320d. Dette er åpenbart ett problem BMW vet mer om enn hva de vil ut med. Jeg måtte inn med min B58 motor for å oppgradere motorstyringen i forbindelse med noe EGR greier. 

Siden 98 prosent av alle G20/21 som selges i Norge er 330e så er heldigvis ikke dette noe man trenger å være redd for her til lands. Fun fact, er faktisk solgt flere M340i enn 320d her på berget. I fjor ble det solgt flere M3 enn diesel 3-serier totalt. 

Du har vell B57 :)

 

Ellers kult at det er solgt mer M340i over 320d. Men forstår godt at en 320d ikke er attraktivt lenger, hadde 10/10 ganger valgt en helelektrisk bil om jeg ikke gikk inn for en mer «riktig» bil med stor motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krisfje skrev:

B48 er 2.0l bensin😊

 

45 minutter siden, Snagg30 skrev:

Du har vell B57 :)

 

Ellers kult at det er solgt mer M340i over 320d. Men forstår godt at en 320d ikke er attraktivt lenger, hadde 10/10 ganger valgt en helelektrisk bil om jeg ikke gikk inn for en mer «riktig» bil med stor motor. 

Her roter jeg fælt med motorbetegnelser ja, er såklart B47 og B57 som er dieselvariantene 😀

Ja det er litt snedig. Liten diesel i 3-serie gikk fort av moten, men det er jo forståelig når man får 330e til samme prisen. Virker som det er solgt noen 330d da, samt M340d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Storbritannia "vraker" jo stort sett alle sine nye diesel-BMW patruljebiler nå pga. Brannfare. Tåler tydeligvis ikke påkjenningene de utsettes for ved hard kjøring over tid..

Fås kjøpt haugevis av nye Politi-BMW-er på auksjon der borte nå, hvor de borrer hull i motorblokka slik at de ikke kan brukes igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Politiet i Storbritannia "vraker" jo stort sett alle sine nye diesel-BMW patruljebiler nå pga. Brannfare. Tåler tydeligvis ikke påkjenningene de utsettes for ved hard kjøring over tid..

Fås kjøpt haugevis av nye Politi-BMW-er på auksjon der borte nå, hvor de borrer hull i motorblokka slik at de ikke kan brukes igjen..

Dette stemmer jo ikke helt vel? For det første så omfatter problemene hos politiet i England de eldste bilene med N57 motor. Ikke de nyere bilene med B57. Det gjelder også biler som har veldig høy kilometerstand ofte langt over 300 000 km. 

Nyere biler vrakes ikke og de "borrer" ikke hull i blokka, hvorfor i allverden skulle de gjøre det? Bilene selges på auksjon som "delebil/rep objekt" 

Nå har også politiet i Tyskland utstrakt bruk av BMW med N57 og i ly av dette som har kommet frem i England så har ikke tilsvarende blitt registrert der. Samme gjelder for Norge hvor også politiet har en del N57 BMWer i tjeneste. Det har gått noen registere og høytrykkspumper, men ikke totalt motorras som vi ser i England. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Dette stemmer jo ikke helt vel? For det første så omfatter problemene hos politiet i England de eldste bilene med N57 motor. Ikke de nyere bilene med B57. Det gjelder også biler som har veldig høy kilometerstand ofte langt over 300 000 km. 

Nyere biler vrakes ikke og de "borrer" ikke hull i blokka, hvorfor i allverden skulle de gjøre det? Bilene selges på auksjon som "delebil/rep objekt" 

Nå har også politiet i Tyskland utstrakt bruk av BMW med N57 og i ly av dette som har kommet frem i England så har ikke tilsvarende blitt registrert der. Samme gjelder for Norge hvor også politiet har en del N57 BMWer i tjeneste. Det har gått noen registere og høytrykkspumper, men ikke totalt motorras som vi ser i England. 

Du får lese deg litt opp og gjøre bedre undersøkelser før du svarer så bastant neste gang da, Fredrik ;)

https://youtu.be/YEryJeBcg-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Du får lese deg litt opp og gjøre bedre undersøkelser før du svarer så bastant neste gang da, Fredrik ;)

https://youtu.be/YEryJeBcg-8

En tommelregel er at man skal ikke tro på alt man ser på You Tube, da skal man iallfall være litt kildekritisk. Den videoen der er den første infoen som kom ut etter at dette ble gjort kjent, det har kommet litt mer til overflaten siden sist. Så det nytter ikke å lese seg opp på gårsdagens nytt 😀

Når det er sagt så gjøres det også her ett poeng ut av at det er eldre N57 motorer det er snakk om. Fyren bak denne You Tube kanalen er hardhauset britisk Volvo entusiast som har flere videoer ute som stiller seg kritiske til det britiske politiet sin bruk av BMW. Bla ett interjuv med en pensjonert politimann som forteller hvor dårlige BMWene var og hvor fantastiske Volvo T5 bilene var. Tipper han har garasjen full av Volvoer selv. Nå har britisk politi brukt BMW i over 40 år til den grenen de kaller "High Performance Vehicle". De deler opp bilparken sin på en litt annen måte enn i Norge hvor man enten kjører vanlig patruljebil (5-serie og V90 CC), ressursbil (X5 og Explorer) og "marje" som er Vito. Du har f eks fotpatruljen (Bobbys) England som utelukkende har kjipe biler, typisk Astra eller Focus. Den ypperste grenen er i trafikkpolitiet hvor de har disse High Performance Vehicle. Det er disse bilene som ser hardest bruk og som oppnår lengst kjørelengde, så at det da følgelig blir litt skader på motor er ikke så oppsiktsvekkende. Og ettersom de stort sett bruker BMW her så blir det jo BMW som får dritten når noe går galt. Det er helt klart en svakhet ute å går her, men det er lov å lese mitt mellom linjene. Da ser man kanskje at ting er en smule opphauset.

Det ligger haugevis med ex Police BMWer her, ingen hvor de har boret hull i blokka.

https://www.expolicecar.co.uk/used-cars/search-results?make=BMW&vehicleType=cars

😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke alle med B47 inn på EGR-sjekk? Jeg var det med F46 220d, fikk brev fra BMW at det var en aksjon. På grunn av … tja.. sikkert brann(?). De burde sikkert byttet, men de gikk ned med kamera og konstanterte at den var fin i mitt tilfelle. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

En tommelregel er at man skal ikke tro på alt man ser på You Tube, da skal man iallfall være litt kildekritisk. Den videoen der er den første infoen som kom ut etter at dette ble gjort kjent, det har kommet litt mer til overflaten siden sist. Så det nytter ikke å lese seg opp på gårsdagens nytt 😀

Når det er sagt så gjøres det også her ett poeng ut av at det er eldre N57 motorer det er snakk om. Fyren bak denne You Tube kanalen er hardhauset britisk Volvo entusiast som har flere videoer ute som stiller seg kritiske til det britiske politiet sin bruk av BMW. Bla ett interjuv med en pensjonert politimann som forteller hvor dårlige BMWene var og hvor fantastiske Volvo T5 bilene var. Tipper han har garasjen full av Volvoer selv. Nå har britisk politi brukt BMW i over 40 år til den grenen de kaller "High Performance Vehicle". De deler opp bilparken sin på en litt annen måte enn i Norge hvor man enten kjører vanlig patruljebil (5-serie og V90 CC), ressursbil (X5 og Explorer) og "marje" som er Vito. Du har f eks fotpatruljen (Bobbys) England som utelukkende har kjipe biler, typisk Astra eller Focus. Den ypperste grenen er i trafikkpolitiet hvor de har disse High Performance Vehicle. Det er disse bilene som ser hardest bruk og som oppnår lengst kjørelengde, så at det da følgelig blir litt skader på motor er ikke så oppsiktsvekkende. Og ettersom de stort sett bruker BMW her så blir det jo BMW som får dritten når noe går galt. Det er helt klart en svakhet ute å går her, men det er lov å lese mitt mellom linjene. Da ser man kanskje at ting er en smule opphauset.

Det ligger haugevis med ex Police BMWer her, ingen hvor de har boret hull i blokka.

https://www.expolicecar.co.uk/used-cars/search-results?make=BMW&vehicleType=cars

😀

Det er ikke den første videoen som han har lagt ut om problemstillingen, dette var en oppfølger. Som ble lagt ut for ca. 1 mnd. siden.

Poenget var uansett at ditt svar til meg om at dette kun gjelder N57 med 300k km ikke stemmer. Mange av bilene man finner på auksjon er også 1-2 år nye G20/21 biler med B57 motor og 2-3-4 tusen miles og gjennomhullet blokk..

Men du vet vel aller best da, Fredrik. Som alltid 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Marius2002 said:

Skal ikke alle med B47 inn på EGR-sjekk? Jeg var det med F46 220d, fikk brev fra BMW at det var en aksjon. På grunn av … tja.. sikkert brann(?). De burde sikkert byttet, men de gikk ned med kamera og konstanterte at den var fin i mitt tilfelle. :) 

Vel, vår F36 med B47 fikk ny EGR kjøler først én gang før bilen var 5 år pga. aksjon fra BMW, deretter ble den sjekket på ny aksjon (fortsatt før bilen var 5 år) og den ble byttet enda en gang. Tror kanskje den har blitt byttet eller sjekket enda en gang på ny aksjon etter den tid. På F11'en vår med N57 hadde den fått ny EGR kjøler pga lekkasje før bilen var 5 år. Så lå det inne en aksjon på den når vi kjøpte den når den var litt over 6 år, men utfallet var "den er good, ingen bytte". Så nå fikk jeg nettopp brev fra BMW om ny aksjon - nå virket det som om det faktisk var bytte, og at jeg ville høre fra BMW for timebestilling når de hadde fått delene på lager og kunne gjennomføre bytte av EGR-kjøler. Ingen sjekk. Så virker ikke som om de klarer å få dette EGR-kjøler-problemet helt under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Det er ikke den første videoen som han har lagt ut om problemstillingen, dette var en oppfølger. Som ble lagt ut for ca. 1 mnd. siden.

Poenget var uansett at ditt svar til meg om at dette kun gjelder N57 med 300k km ikke stemmer. Mange av bilene man finner på auksjon er også 1-2 år nye G20/21 biler med B57 motor og 2-3-4 tusen miles og gjennomhullet blokk..

Men du vet vel aller best da, Fredrik. Som alltid 😂

Hvorfor er du så opptatt av hvem som vet best eller ikke? Det er ikke det dette handler om, da har du misforstått. Jeg er motstander av spredning av feil informasjon og informasjon som er tatt helt ut av sine proposjoner. Vi lever i ett samfunn hvor alle som er suksessrike straffes av massene for hver minste lille ting som kan gå galt. BMW er suksessrik, trår de feil så blir det fanget opp og oppskalert i dimensjon slik vi ser her. Ett annet eksempel på dette er saker som omhandler Tesla, her er tilstandene nesten verre f eks hvis en ulykke skjer mens man bruker autopilot.

Disse videoene som du så stolt henviser til, de har ikke noe kildegrunnlag. Han fremhever argumenter som han har fått ifra kommentar feltet på sin første video. Ett kommentarfelt som hvem som helst…hvem som helst kan skrive akkurat hva de vil. Han sitter å rabler i vei uten en eneste kilde å henge sine påstander på. Han viser til en G21 330d på en auksjon, sier ikke hvilken auksjon og viser ett ukomplett skjermbilde av annonsen. Der står det at motoren er "seized/holed", kan dette være ett vanlig motorhavari hvor motoren har låst seg og blåst hull i blokka? Jeg har aldri sagt at B57 motoren er 100% feilfri, havari kan skje her også som med alle andre mekaniske konstruksjoner. Jeg tror ikke denne You Tuberen er klar over at N57 og B57 er to forskjellige motorer, at alle BMW nyere enn 2017 har B57. Det jeg vil frem til er at dette problemet omhandler N57 og ikke B57. Og jeg spør igjen, hvor er alle disse politibilene med hull i blokka? Det ble hevdet over her "politet vraker stort sett alle nyere diesel BMW politibiler" og "fås kjøpt haugevis av biler hvor de har drillet hull i blokka". Hvor er alle disse bilene?

https://www.newsnow.co.uk/classifieds/cars-vans-for-sale/ex-bmw-police-cars-for-sale-uk.html

https://www.xpolicecarcentre.co.uk/used-cars/search-results?make=BMW&vehicleType=cars

Denne saken er også ganske todelt, det er mange andre faktorer annet enn at noen N57 motorer har havarert. BMW UK f eks så dette som en ypperlig anledning til å trekke seg som leverandør av biler til politiet. Dette har kommet til overflaten i media, han plukker det også opp i videoen forsåvidt. Politiavtalen er helt klart svært ugunstig for den britiske BMW importøren. De må selge bilene til kostpris, siden politiet gjør mye av vedlikeholdet selv så generer det lite på ettermarkedet og de sitter igjen med en haug av reklamasjoner og garantier på produkter som får juling. De bilene de får produsert og levert ønsker selvfølgelig BMW å selge til vanlige forbrukere, dette gir mye bedre avkastning. Men det er en annen sak.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 2021 mod C-klasse som går ganske mye som har hatt aksjon på det som trolig er EGR-kjøler. Når bilen var helt ny, så var den inne for en titt. Nå nylig ble den byttet, sammen med noe tilbehør. Fikk inntrykk av at min bil ikke var alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...