Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Det meste er egentlig dekket i denne tråden, men kan svare kort.

 

Alle e6x har skjerm, mens navigasjon var tillegg hele tiden.

 

Du har tre alternativer når det kommer til stor skjerm; CCC, CIC og NBT. Alle prisene er cirka-priser, basert på at man finner deler og gjør jobben selv.

 

CCC er professional-versjonen av det du har, og har passert 10 år med god margin. Gammelt system, men det fungerer jo. Relativt enkelt og billig å montere (~4000,-)

 

CIC er systemet som kom i løpet av modellåret 2009, og er mye bedre på alle måter. Bedre menyer, raskere system osv. Relativt enkelt å montere, da dette kom til disse bilene originalt. Prismessig vil det nok komme på rundt 10000,- (muligens noe mindre). Har selv dette i begge mine biler, og har skrevet litt om monteringen i tråden min.

 

NBT er systemet som er i dagens biler og er en oppgradering fra CIC. NBT har funksjoner som bluetooth, musikkoverføring etc. innebygget, slik at man slipper ekstra moduler om man ønsker dette. Ettersom dette aldri ble levert til disse bilene er det noe mer knot å montere, men ikke umulig. Prismessig vil jeg påstå dette ligger på rundt 15000,-.

 

Originalt ryggekamera ble aldri levert til disse bilene, og den eneste av disse enhetene som støtter dette "skikkelig" er NBT. Det er mulig å få det til på f.eks. CIC også, men man må ty til uoriginale moduler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info saltkjelen og reef :)

Jeg finner en del info om det ja, men føler det er noe jeg misser på "helhetsoversikten". Og sånn som at du mener jeg burde droppe hele CCC er jo greit å få med seg.

Som du sikkert skjønner så er ikke dette mitt fag :P

awt var rett før meg:

Takker så mye! Nydelig tråd du har lagd :)

Apropos kamera. E70 kom jo med ryggekamera (mener bestemt jeg kjørte en slik i 2009 allerede, og da var det en bruktbil). Utifra det jeg forstår så hadde denne bilen CIC, og da burde det jo være mulig å ettermontere i cic? Eller er det noe jeg misser her?

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan gi meg en kjapp beskrivelse av hvordan jeg skifter pyntelisten på vindu bak på E61 (del nr 4 på tegningen)? Den jeg har er noe ødelagt etter et tidligere innbruddsforsøk.

 

Du må av med nr. 1 og tilhørende pakninger for å komme til de tre skruene som den er festet med. Jeg ville også tatt av nr. 10 slik at du ikke riper opp eller ødelegger denne når du skal dra opp nr. 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må av med nr. 1 og tilhørende pakninger for å komme til de tre skruene som den er festet med. Jeg ville også tatt av nr. 10 slik at du ikke riper opp eller ødelegger denne når du skal dra opp nr. 4.

Takk for kjapt svar, Saltkjelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos kamera. E70 kom jo med ryggekamera (mener bestemt jeg kjørte en slik i 2009 allerede, og da var det en bruktbil). Utifra det jeg forstår så hadde denne bilen CIC, og da burde det jo være mulig å ettermontere i cic? Eller er det noe jeg misser her?

Det stemmer det. Man kan også ettermontere originalt (BMW-produsert) kamera i e8x 1-serie og e9x 3-serie (disse hadde heller ikke muligheten originalt), men e6x bruker noen litt andre moduler enn sine søsken, noe som gjør at det dessverre ikke er mulig her.

Som Saltkjelen nevner så hadde jeg et kamerasystem til e6x tilsalgs (det er solgt nå), og dette var etter min mening det nærmeste man kom originalt. Dette bestod av nytt håndtak med kamera (man kan bruke hva man vil, men jeg liker ikke slike ryggelyskameraløsninger), samt en modul som legger bildet over det originale når man setter bilen i revers. Dette systemet hadde også linjer som svinger med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for oppklarende svar.

CIC (altså siste e6x), har ikke den et valg i menyen som er peiling av motorolje? Hvordan vil det blir på min? Er ikke interessert i å ha en haug med funksjoner som vises i skjermen men ikke fungerer :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei jeg trenger tips. Syykt irriterende knirke/hvinelyd som kommer og går. Kommer oftest når bagasjen er lett lastet og jeg svinger, det er ikke rattstammen og kommer fra midten/baken av bilen. Kommer kun i fart, så det må vel være en av de mange roterende delene...men hva? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en enkel sak, men for meg er det vanskelig. Hvor får jeg tak i Combox til bilen min? Når jeg søker på BMW E60 Combox på Ebay får jeg kun opp kabler og CIC Navi Unit. Noen som kan dirigere meg i riktig retning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, får prøve på det først da ja :)

Jeg har nøyaktig samme problem, ved en plussgrad passerer den ikke 65 grader. Si gjerne fra hvordan det er å bytte termostat - har hatt en liggende i et år nå. Det har jo ikke vært mye kaldere her sør. Gi oss snø...

Endret av steinole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk!

Kan man være så heldig at det er bare å justere buffer stops? Trodde disse kanskje tok imot på ene siden da det ikke har vært slik før. Har du evt. pdf av hvordan man tar av og justerer de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...