Gå til innhold

E60/61 tråden

SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at dette er en like smal sak som på alle andre biler. Om ikke enklere.

Det er to ting som er uromoment. Drivaksel kan sitte fast i medbringerflensen(eller hva den kalles).
Medbringerflensen kan sitte fast i lageret ekstremt hardt. Må mokke til noe avdragersleggegreier der.

Å lage seg en skikkelig tung hjemmelaget glidehammer kan kanskje være en løsning. Jeg har spart på en del slikt oppgjennom som kan brukes og som kan være egnet å lage noe ut av.

På en Mercedes 124 jeg hadde kjørte jeg til det smalt bak. Da hadde vi runda 500 000km for lenge sia.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 4.5 kg glidehammer fra min brytekamp med dyser på e39, så den delen er nok grei. Ja, stort sett drivaksel i navet som sitter godt og ytre del av lageret som blir sittende på navet og må dras av. Jeg får det nok til, men hvis mange erfaringer tilsier at de sjeldent går i stykker så sparer jeg gjerne på denne jobben til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2021 den 12.22, E.C. skrev:

Sånn erfaringsmessig, hvor lenge varer hjullagere bak?

Alle hjullagrene på min E60 har nå rullet 465 000km, litt over VAG kvalitet.. 😁

Men jeg har skiftet på en del andre. Det første problemet som ofte dukker opp er at 12 kant mutteren til drivakselen ikke har noen kanter lengre, de er rustet bort. Da må man til med Dremel-lignendes verktøy for å kløyve mutteren og en M27X1,5 gjengebakke for å friske opp gjengene. Neste er at drivakselen er rustet fast i medbringeren, håndverktøy og diverse slagutstyr kan gå men det er fare for å klinke drivakselen og/eller bøye medbringeren som vil gi kast i hjul og bremser. Ellers er det grei skruing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input @540is! Det med mutteren har jeg på min E39, den ser helt ferdig ut, vet nøyaktig hva du mener. Planen var å gjøre det når jeg evt. kan la bilen stå en stund, slik at jeg kan bestille nytt nav ved behov. Regner med at med medbringer så mener du hjulnavet som boltene går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Regner med at med medbringer så mener du hjulnavet som boltene går i.

Jepp. En ny koster litt over 1000 kroner så slipper man prakket med å få av innerringen til lageret om man ikke har utstyr til det. Og så får man og friske gjenger for hjulboltene. Bremseskjold bør man og sjekke tilstanden på før man starter å demontere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Ser enkelte biler med M/Sportpakke har mistet eller aldri ble levert med(?) de to ytterste plastikkdekselene i «gapet» på frontfangeren?

Min bil mangler også denne venstre så bestilte 2 stk. nye. Noen erfaring med at disse hopper ut? Se bilder for eksempel.

Er vel her radar til adaptiv cruise og nightvision camera sitter på biler som har dette(?)

C15A0DDF-B006-47BD-B8E2-18DD564E1616.jpeg

03C159A7-AA1D-45C3-B3E3-4E612458FD0F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2021 at 9:28 AM, Peak said:

Ser enkelte biler med M/Sportpakke har mistet eller aldri ble levert med(?) de to ytterste plastikkdekselene i «gapet» på frontfangeren?

Den ene min forsvant etter et besøk på en BurgerKing i Dresden i 2015. Bilen var akkurat høy nok til å gli over murkanten når vi parkerte. Akkurat IKKE høy nok når vi, god og mett, rygget ut etterpå. Hørte litt skrapelyd, men så ikke at den manglet når jeg irritert på meg sjøl tok et rask overblikk der fremme før vi satt kursen videre nordover. Ble raskt satt inn ny. Den gamle ligger kanskje i den lille steinrøysen der nede ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2004 E-61. Lest et sted på nettet at det anbefales å ikke jekke opp bakparten av bilen fra punktet på kardang som vist på bildet (f eks når man skal sette bilen på bukker). Er det noen kvalifiserte meninger om det her?

image.png.ebdc688dfd130eac95077e2df9fd3586.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...