Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Otis skrev:

Om stempel i pumpen er borte så blir det lite trykk.

Men om matesiden ikke leverer noe diesel så blir det heller ikke trykk.

Pumpe var iorden ved demontering ifølge selger. Regner med seriøse ebay selgere som vil ha top rating ikke driver åpenlyst svindel.

Har hatt materslange inn på høytrykkspumpe i flaske og kommer rikelig med diesel. 3.7 bar matertrykk er mulig noe lavt som du sier, men burde da absolutt gi nok til at det gir utslag i railtrykket når høytrykkspumpe går. 

 

Takker for innspill forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off topic, men noen som vet hvordan de overhalte turboene hos koed er. Fikk en brukt turbo av dem i går (b) grade. Hadde den med til verksted i dag, og fikk de til å sette vakuum på det staget som justerer de roterende delene inni turboen. Det satt nesten bomfast, og staget gikk heller ikke tilbake etter de slapp opp vakuumet. Snakket med Geir hos koed så, de la seg selvfølgelige flate, og vi skulle få en ordning på dette. Han tipset om overhalt turbo, og jeg spurte litt lett rundt hvordan overhalt disse var, lest litt skrekk historier om turboer til 2500kr på finn ferdig overhalt med kina deler. Men fikk ikke noe særlig mye informasjon Annet enn dette. "Den er å betrakte som en ny del. Alle bevegelige deler er byttet/overhalt. 2 års garanti J"

 

Når sant skal sies så har jeg mye større tillit til koed enn typiske turbooverhaldere på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med en E87 120d M47 163/340. Downpipe uten dpf og større intercooler.

Kjørte noen målinger i går med livedata med stock programvare, lå da på 255kpa og minus 5 i innsugstemp (10minus ute) 

La inn stage 2 (Sedox) i dag med egr/dpf delete, kjørte ny livedata måling med sammen resultater. 

Bilen går bedre uten tvil, men hvordan er det mulig med tilsynelatende samme ladetrykk? 

Er litt usikker på om jeg har fått overgangene til ny intercooler helt tett. Vil man kunne merke/måle en liten lekasje? 

Artig bil forøvrig, lett bil med høyt momemt og manuell er fin kombo. Skyver bra! 

 

 

IMG_20181216_230931.jpg

IMG_20181216_225729.jpg

Endret av Nils Jørgen
Mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst innsprøytet dieselmengde som lager effekt, lengre åpningstider på dyser gir mer diesel og mer effekt. Så må man også ha mer luft for å få renere mer effektiv forbrenning og lavere forbrenningstemperatur men det er ikke fra ladetrykket de store hestene kommer fra.  Bensinmotorer derimot går godt når de går magert men de lever også farlig når de går magert, dieselmotorer er motsatt, de blir varme av feit blanding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er redd eg har fått motorhavari 🤔
Har hatt en svak tikkelyd fra motor ei stund når bil har passert 3000, med fullt pådrag.
Men no kom der plutselig en ekstrem raklelyd, og bilen ryker ekstremt. Lukter diesel av røyk.
Mulig det berre er ei dyse? Bilen går ikkje på alle sylindre. Og nappar eg ut dyse nr.3 går bil reinare enn med kontakta i.

Noken som har vert borti samme eller har tips?
Legger ved en litt dårlig film, fekk ikkje heilt fram lyden, og at den endra seg ved og nappe ut dysa

. Men høyrer "knaste"lyden i slutten av filmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 1.15, Hpi skrev:

Det er først og fremst innsprøytet dieselmengde som lager effekt, lengre åpningstider på dyser gir mer diesel og mer effekt. Så må man også ha mer luft for å få renere mer effektiv forbrenning og lavere forbrenningstemperatur men det er ikke fra ladetrykket de store hestene kommer fra.  Bensinmotorer derimot går godt når de går magert men de lever også farlig når de går magert, dieselmotorer er motsatt, de blir varme av feit blanding. 

hehe. Mager blanding på bensimotorer.= hull i stempel/smeltede deler. Det fikk i hvertfall en bekjent av meg erfare på en gammel Ford 5.8l V8. Kan bli en smule varmt med for  mager blanding.. Bredbandslambda e fint å ha i gamle biler med stor motor og forgasser. Da ser man ihvertfall hvor mager blandingen er.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ser også at begge dysene jeg har linket til, er til m57n. Men på bmwfans går første bilde til 530 og 520 mens delenr på siste bilde står kun listet til 525d

hadde samme ulyd osv som deg og da var ene pinbolten dysa satt i knekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

hadde samme ulyd osv som deg og da var ene pinbolten dysa satt i knekt

Jaha 🤔 vet ikke helt hva du mener da jeg ikke har tatt utav dysen og vet hvordan det ser ut. 

Ellers ser jeg at 320d bl.a har samme dyse som meg. Men må nr. Som står på andre siden av delenr. Også  stemme overend?

811pdnc står det på min dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...