Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm, håpet på at du skulle si at det er noe sw som kutter tenninga om oljetrykket ikke har bygget seg opp innen 2 sekunder eller noe tilsvarende, men da er det altså noe annet.

Blir interessant å se om jeg finner ut av dette, tatt i betraktning at "feilen" er der i kun 10- og lavere, noe som ikke er så veldig ofte her. Det eneste jeg merker er at eksoslyden er grovere når dette skjer, litt sånn "hull i potta" lyd. Motorgangen oppleves jevn og fin, ikke noe host/hark som folk typisk har når det er dårlige plugger. Den lyden er der også på oppstart nr. 2, men forsvinner samtidig som turtallet går ned.

Skrevet

Nå har jeg byttet gløderele, men  bilen er enda en kuk som ikke vil starte. Får start med hjelp av startkabler etter en god stund, men batteriet blir flatt før jeg får start uten hjelp. Hva er det neste som kan lage faen?

Skrevet

@ChrisP Det er jo åpenbart ikke et gløde problem ihvertfall. M57 skal starte ganske greit selv med litt dårlige glødeplugger.

Da er det å sjekke dieseltrykk/leveranse.

Skrevet
33 minutter siden, ChrisP skrev:

nr3 er full 🤣

Å f...! Så ikke det :)

hahahaha! Jaja, ihvertfall nr3 og kanskje nr 5.

Skrevet

2002 modell m57, 525d med følgende feilkode "1613 smooth running controller"

 

feilkoden kommer hver gang man kaldstarter. den går MEGET røft i de første 10 sekundene.  som om glødepluggene skulle være defekte.  det er de ikke.  har målt de til 0,5-0,7 ohm. 

den går også røft noen sekunder når man starter på mellomvarm motor. men dette gir ikke feilkode.   

synes også at bilen rister litt mer enn den har gjort tidligere på tomgang og ved igangsetting. mulig sammenheng?

 

hvordan kan jeg sjekke hvilken dyse som evt er ute av spec?  jeg har en enkel icare diagnoseaparat, men får ikke lest av induviduelle verdier på dysene 

Skrevet

Skal du sjekke dyser så har du korreksjonsverdier i INPA, samt at du kan måle mengde retur slik som han over har gjort. Tror ikke du får gjort så mye mer med iCarsoften som du har.

Skrevet

@OtisTakk for svar! Lurer på om den kan henge sammen med lyden jeg har hørt inne i bilen, litt sånn varmepumpe-pumpelyd.. Spesielt hørbar i lav hastighet på turtal under 2000rpm, skjønner ikke helt hva den kommer fra heller. Forsøkt slå av alt av radio, varme, vifter.. men det er nok en bagatell.  Og ikke sikkert det har noe med ei reim å gjøre heller..

Men i tilfelle reim som skriker, er det noe jeg bør få sjekka opp eller helt normalt?

  • 3 weeks later...
Skrevet

Hva skal kjølevanntemperaturen ligger på en M57N2 når bilen er varm?

Min ligger å vipper mellom 85-87°C nå i kulden, og hovedtermostat + den på EGR kjøler ble byttet i 2019.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...