E.C. 810 Posted January 10 Share Posted January 10 Noen her med M57TU som har startet opp i -15 eller lavere nylig? Min er helt "ok" fram til -5/-10 et sted. Åpner døra, inn med nøkkel, tråkke på clutch, trykke på startknapp. Enten fyrer den rett opp eller så gløder den 1-2 sek og fyrer rett opp. Når det er rundt -15 så gjør jeg samme prosedyren, men når bilen fyrer opp etter gløding (2-3 sek) så går turtallet opp til 1500-2000 rpm før det faller rett ned og motoren stopper. Trykker bare knappen en gang til, bilen gløder 2-3 sek, starter opp igjen med høyt turtall, men denne gangen dør den ikke ut. Glødepluggene sjekket i sommer, ok. Det faktumet at den fyrer ganske lett opp selv i -15 tyder ikke helt på at det er noe med gløding, men rart at den dør ut den første gangen. Burde jeg bare gløde mer? Trykke startknappen en ekstra tur før clutchen er inne? Noen tanker? Hva gjør dere i denne temperaturen? Sist feilkodene ble sjekket så var det kun ett på varmeelementet på dieselfilteret. Kan ikke se at det er relevant, all den tid bilen starter på 2. forsøk rett etterpå. Link to post Share on other sites
TRF 3092 Posted January 10 Author Share Posted January 10 Siden det er min gamle så har jeg en idé om hva det kan være. Men får ikke sjekket det før nærmere helga. Send meg evt en melding. Link to post Share on other sites
E.C. 810 Posted January 10 Share Posted January 10 Nå er jeg nesten litt spent, sender deg en melding på fredag om jeg ikke hører fra deg før den tid Link to post Share on other sites
TRF 3092 Posted January 13 Author Share Posted January 13 Jeg sjekka det jeg mistenkte det kunne være (sw), og det var det ikke. Så da var det ikke så mye hjelp i det akkurat. Link to post Share on other sites
E.C. 810 Posted January 14 Share Posted January 14 Hmm, håpet på at du skulle si at det er noe sw som kutter tenninga om oljetrykket ikke har bygget seg opp innen 2 sekunder eller noe tilsvarende, men da er det altså noe annet. Blir interessant å se om jeg finner ut av dette, tatt i betraktning at "feilen" er der i kun 10- og lavere, noe som ikke er så veldig ofte her. Det eneste jeg merker er at eksoslyden er grovere når dette skjer, litt sånn "hull i potta" lyd. Motorgangen oppleves jevn og fin, ikke noe host/hark som folk typisk har når det er dårlige plugger. Den lyden er der også på oppstart nr. 2, men forsvinner samtidig som turtallet går ned. Link to post Share on other sites
ChrisP 28 Posted January 18 Share Posted January 18 Nå har jeg byttet gløderele, men bilen er enda en kuk som ikke vil starte. Får start med hjelp av startkabler etter en god stund, men batteriet blir flatt før jeg får start uten hjelp. Hva er det neste som kan lage faen? Link to post Share on other sites
Otis 2394 Posted January 18 Share Posted January 18 @ChrisP Det er jo åpenbart ikke et gløde problem ihvertfall. M57 skal starte ganske greit selv med litt dårlige glødeplugger. Da er det å sjekke dieseltrykk/leveranse. ChrisP 1 Link to post Share on other sites
ChrisP 28 Posted January 20 Share Posted January 20 Ser ikke lyst ut Link to post Share on other sites
Otis 2394 Posted January 20 Share Posted January 20 @ChrisP Jo, du trenger jo bare ny dyse nr 5. Så ellers veldig fint ut på de andre. Link to post Share on other sites
ChrisP 28 Posted January 20 Share Posted January 20 19 minutter siden, Otis skrev: @ChrisP Jo, du trenger jo bare ny dyse nr 5. Så ellers veldig fint ut på de andre. nr3 er full 🤣 Link to post Share on other sites
Otis 2394 Posted January 20 Share Posted January 20 33 minutter siden, ChrisP skrev: nr3 er full 🤣 Å f...! Så ikke det hahahaha! Jaja, ihvertfall nr3 og kanskje nr 5. Link to post Share on other sites
Robin L 120 Posted Sunday at 10:15 AM Share Posted Sunday at 10:15 AM 2002 modell m57, 525d med følgende feilkode "1613 smooth running controller" feilkoden kommer hver gang man kaldstarter. den går MEGET røft i de første 10 sekundene. som om glødepluggene skulle være defekte. det er de ikke. har målt de til 0,5-0,7 ohm. den går også røft noen sekunder når man starter på mellomvarm motor. men dette gir ikke feilkode. synes også at bilen rister litt mer enn den har gjort tidligere på tomgang og ved igangsetting. mulig sammenheng? hvordan kan jeg sjekke hvilken dyse som evt er ute av spec? jeg har en enkel icare diagnoseaparat, men får ikke lest av induviduelle verdier på dysene Link to post Share on other sites
E.C. 810 Posted Sunday at 11:28 AM Share Posted Sunday at 11:28 AM Skal du sjekke dyser så har du korreksjonsverdier i INPA, samt at du kan måle mengde retur slik som han over har gjort. Tror ikke du får gjort så mye mer med iCarsoften som du har. Link to post Share on other sites
F25x3 10 Posted Sunday at 07:58 PM Share Posted Sunday at 07:58 PM Noen som vil høre om dette er normal motorlyd? Synes det er en rytme der som høres litt.. skummel ut. Best å forhøre seg her... motorlyd.mp3 Link to post Share on other sites
Otis 2394 Posted Sunday at 08:58 PM Share Posted Sunday at 08:58 PM @F25x3 Høres ut som ei reim som skriker bittelitt? F25x3 1 Link to post Share on other sites
Recommended Posts