Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Har en M47TU2 som jef skal bytte startmotor på, er det enklest å komme til via å tilte motoren og lange forlengere eller demontere innsuget ? 

Noen som vet om noen DIY, jeg har søkt endel men finner ikke noen særlig gode. 

Gjelder en BMW 1 series 118D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har hatt div. reimlyder fra min m57 siste tiden, så tok av reimen idag for og sjekke etter ulyder. Var ulyd i både strammer og løpehjul, så disse vil bli skiftet.Men synes det var ganske mye slakke i veivhjulet/vibrasjonsdemperen. Bør dette skiftes?

Jeg la med noen filmer.. Ser ett nytt hjul koster 4500 så hadde jo vert fint og sluppet det..

video-1515436789.mp4

video-1515436810.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen formening om dette? Skjønner at det sikkert er best og vere føre var her, men om jeg kan spare meg 4500 og heller skifte når det må skiftes om noen år feks. Så er jo det en fordel :) om det ikke er unormal slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo ingenting og holde mot når jeg brukte brekkjernet så var vel egentlig ikke så mye kraft nei.. greieste er vel og skifte alt 😊 

Tips og erfaringer vedr. Originale vs uoriginale deler her? Rekner med det er originalt som gjelder men.. var dyrt nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig kjøpt en 2001 330DA 184hk. Forrige eier sa egr var fjernet og styr men når jeg såg nærmere etter så var kun vakumslangen blendet. Burde kanskje skifte til en skikkelig egr delete?

sliter også med temperatur. Blir aldri varm, kun etter hard kjøring eller om den står en stund på tomgang stå nåla på midten? Lest litt om dette kan bli tull om man fjerner egr. Mulig å fjerne egr termostaten? 

Skal visstnok være remappa også sa han. Lader ivertfall 1,4 bar. Men den mister litt kraft over 3000rpm og turbotrykket går ned til 1,2 når jeg går over 3000? Hva kan være problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den siste uka hatt problemer med å starte bilen ved 2 anledninger når det har vært skikkelig kaldt.  5-6 minus går helt fint uten problemer, men bikker det under 10 blir det værre. Får den igang ved å gløde 4-5 ganger for så og la starteren gå, gjentok dette 3 ganger og da starter den såvidt..

Bilen fikk avlest feilkoder hos BMW sist fredag, fikk problemer med start i kulda tirsdag og onsdag denne uka.  

Ville ikke evt. defekte glødeplugger, pumpe feil ell lignende gitt utslag på diagnosen? Målte 2 av pluggene til 1,2 ohm nå, hadde ikke tid til å demontere for å måle de to siste akkurat nå.

Motoren er en N47 fra 2011 med 107.000 på telleren

Endret av Aero*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste mnd hatt et problem som egentlig bare har blitt værre de siste ukene.

Begynte først med at den begynte å lugge/pulsere litt ved lave turtall(1500-2500rpm) og lite pådrag i fart.
Gir eg en del mer pedal er det vekke.
Nå i senere tid gjelder det også igangsetting ved lavt til moderat pådrag.
Har automatgir så trodde først det var converteren som var problemet.


Men så har den av og til begynt å slå seg vrang på tomgang, opp og ned fra tomgangsturtall.
Holder jeg rundt 1000rpm så går den fint. Slipper jeg den ned på tomgang igjen, så kan den gå fint igjen eller den fortsetter å hoppe, ingen regelmessighet her.

Den starter fint både på kald og varm motor, om den begynner å tulle på tomgang, så er det først etter ett minutt eller to.

Det er ingen feilkoder som er relatert til problemet(tror jeg)
Har en feilkode på glødetidsstyring, er det glødereleèt som har problemer?
Starter jo fint helt ned til -6, som er det meste vi har hatt hittil her på kysten denne sesongen.
Eller styrer relèet mer enn jeg tror?
Også klager den på Air mass too high, men har fjernet egr ventilen, så den er grei.

Har fått sett litt på live verdier;

Dysekorreksjon er -1 på syl1 +1 på syl2 og resten 0. 
Railtrykk tomgang 348bar 
Fortrykk ligger stabilt på 3.73bar både på tomgang og under kjøring, faller litt når jeg trykker til en del

Men når jeg kjører så ser jeg at railtrykket har noen uregelmessigheter i forhold til forventet trykk.
Som regel er det +/- 10-40bar (har forstått på andre at det er innafor), men så er det noen voldsomme hopp på 100-350bar når den lugger/pulserer litt.
Har ikke fått sjekket railtrykk eller fortrykk når den tuller på tomgang.

Har jeg problemer med trykkregulatoren bakpå HT pumpen eller er det noe annet?
Er det en måte å teste denne på, eller se om den er ødelagt?
Noen fler verdier eller feilsøkingssteg jeg må se på?

Heldigvis er nå bilen kjørbar, men tror neppe det er noe sundt å kjøre med dette over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Aero* skrev:

Har den siste uka hatt problemer med å starte bilen ved 2 anledninger når det har vært skikkelig kaldt.  5-6 minus går helt fint uten problemer, men bikker det under 10 blir det værre. Får den igang ved å gløde 4-5 ganger for så og la starteren gå, gjentok dette 3 ganger og da starter den såvidt..

Bilen fikk avlest feilkoder hos BMW sist fredag, fikk problemer med start i kulda tirsdag og onsdag denne uka.  

Ville ikke evt. defekte glødeplugger, pumpe feil ell lignende gitt utslag på diagnosen? Målte 2 av pluggene til 1,2 ohm nå, hadde ikke tid til å demontere for å måle de to siste akkurat nå.

Motoren er en N47 fra 2011 med 107.000 på telleren

Problem med gløding, ikke unormalt at pluggene må skiftes på den km. standen. Ville fått lest ut feilminnet en gang til.

26 minutter siden, Trond H. Olsen skrev:

Har de siste mnd hatt et problem som egentlig bare har blitt værre de siste ukene.

Begynte først med at den begynte å lugge/pulsere litt ved lave turtall(1500-2500rpm) og lite pådrag i fart.
Gir eg en del mer pedal er det vekke.
Nå i senere tid gjelder det også igangsetting ved lavt til moderat pådrag.
Har automatgir så trodde først det var converteren som var problemet.


Men så har den av og til begynt å slå seg vrang på tomgang, opp og ned fra tomgangsturtall.
Holder jeg rundt 1000rpm så går den fint. Slipper jeg den ned på tomgang igjen, så kan den gå fint igjen eller den fortsetter å hoppe, ingen regelmessighet her.

Den starter fint både på kald og varm motor, om den begynner å tulle på tomgang, så er det først etter ett minutt eller to.

Det er ingen feilkoder som er relatert til problemet(tror jeg)
Har en feilkode på glødetidsstyring, er det glødereleèt som har problemer?
Starter jo fint helt ned til -6, som er det meste vi har hatt hittil her på kysten denne sesongen.
Eller styrer relèet mer enn jeg tror?
Også klager den på Air mass too high, men har fjernet egr ventilen, så den er grei.

Har fått sett litt på live verdier;

Dysekorreksjon er -1 på syl1 +1 på syl2 og resten 0. 
Railtrykk tomgang 348bar 
Fortrykk ligger stabilt på 3.73bar både på tomgang og under kjøring, faller litt når jeg trykker til en del

Men når jeg kjører så ser jeg at railtrykket har noen uregelmessigheter i forhold til forventet trykk.
Som regel er det +/- 10-40bar (har forstått på andre at det er innafor), men så er det noen voldsomme hopp på 100-350bar når den lugger/pulserer litt.
Har ikke fått sjekket railtrykk eller fortrykk når den tuller på tomgang.

Har jeg problemer med trykkregulatoren bakpå HT pumpen eller er det noe annet?
Er det en måte å teste denne på, eller se om den er ødelagt?
Noen fler verdier eller feilsøkingssteg jeg må se på?

Heldigvis er nå bilen kjørbar, men tror neppe det er noe sundt å kjøre med dette over tid

Vet ikke om M57 maskinen oppfører seg annerledes en M47. Men min M47 ga ikke feilkoder selv om EGR var fjernet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Aero* skrev:

Har den siste uka hatt problemer med å starte bilen ved 2 anledninger når det har vært skikkelig kaldt.  5-6 minus går helt fint uten problemer, men bikker det under 10 blir det værre. Får den igang ved å gløde 4-5 ganger for så og la starteren gå, gjentok dette 3 ganger og da starter den såvidt..

Bilen fikk avlest feilkoder hos BMW sist fredag, fikk problemer med start i kulda tirsdag og onsdag denne uka.  

Ville ikke evt. defekte glødeplugger, pumpe feil ell lignende gitt utslag på diagnosen? Målte 2 av pluggene til 1,2 ohm nå, hadde ikke tid til å demontere for å måle de to siste akkurat nå.

Motoren er en N47 fra 2011 med 107.000 på telleren

Høres ut som gløding som @CrZyWiz skriver. Har selv hatt n47 med en gåen glødeplugg og den startet uten nevneverdig problemer i mer enn 10 minus. Hva sa feilkodene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ahj skrev:

Høres ut som gløding som @CrZyWiz skriver. Har selv hatt n47 med en gåen glødeplugg og den startet uten nevneverdig problemer i mer enn 10 minus. Hva sa feilkodene? 

Feil med aktuator til turbo, som viste seg å være treghet i stag mellom den og turbo som igjen utløste motorlampe. Ingen øvrige feil bortsett fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...