Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har en E90 318d med M47 motor. Var på tur da jeg mistet kraft og turboen begynte å hyle fælt. Byttet turbo, men etter byttet så går bilen dårlig å det virker som den treffer en vegg på ganske lavt turtall. Hva kan dette være? Tett DPF? Andre ting? Skal lese av koder i morgen etter jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TRF skrev:

Det kan absolutt være tett DPF ja. Les mottrykk under kjøring om du ikke får feilkode på det.

Kan mottrykk leses med INPA? Eller er det NCS som gjelder?

Og hva ser jeg etter når jeg leser av trykket?

Endret av eirikbg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg slenger ut et spørsmål videre i «saken min» jeg :)

Bilen - En 2008 X3 E83 - har hatt noe lav kraft. Bilen går pent, gearer pent, ingen lysende lamper...men viste ikke sine 177hk

Satt den inn for sjekk og diagnoseverktøyet viste feilkode på dieselpartikkelfilteret. Dette ble regenerert og feilkoden forsvant

Bilen har kviknet til, men den mangler det siste kicket. Tråkker jeg til øker turtallet og det er mer lyd enn kraft

Bilen går som nevnt pent og det er ingen lysende lamper/feilkoder

Hva skal vi sjekke først og sist? 

Takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har fått et utall feil ang. DPF. Particulate Filter System, Exhaust Back Pressure sensor. Fikk ikke målt under last, men ved tomgang var boost trykk 985mbar, mens foran DPF var det 1044.

Hvis man sletter feilkodene dukker de opp igjen innen få minutter. Merker det ikke så veldig på bilen, den er kanskje litt vel slapp..

Andre feil som kanskje kan være relatert.:

  • Fuel presupply-pressure control
  • Fuel filter heating, activation

Forsøkte å slette feilemeldingene og ta en kjøretur, den påsto at den hadde regenerert underveis. Den viste da 0 tid siden sist regen og 0 km, men feilen vedvarte. Er det noe rensemiddel man kan tilsette? Ser at Biltema selger DPF rens. Det sto også noe i diagnoseprogrammet om at det kunne forsøkes, men da sannsynligvis et annet produkt som BMW bruker selv, og ikke som dieseltilsetning men på noe annet vis. Noen som vet noe om det?

Vits i å gjøre som noen har sagt og høyttrykksspylt det? Betale for rensing? Gjennomgående rør?

Har uansett lyst til å chippe bilen og er åpen for å gjøre dette i sammenheng med det, hvis det skal vise seg å være nødvendig. 

Tips og råd mottas med takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Er det noen som har hatt et "forbruk" av throttle-valve actuatorer på en M57? Min røk sent i høst, merket det når jeg begynte å få et blokkert partikkelfilter. Byttet actuator (brukt sådan) og alt var fint frem til for noen dager siden da den også røk. Åpnet den gamle jeg hadde og renset den for olje som de alltid blir fulle av. Så at en printbane designet som en sikring på strømforsyningssiden hadde brent av, så jeg lasket over denne tilsvarende kvadratet på banen som hadde vært der. Forseglet boksen og monterte den på bilen - alt fungerte som det skulle i én dag før den røk igjen. Skal se på den forrige jeg tok av for å se om det er samme "kur" for den (men med større sikring denne gangen).

Det rare er at den røk etter et frisk pådrag for å sjekke hvordan partikkelfilteret hadde blitt.

Jeg vil bli kvitt dette partikkelfilteret en gang for alle, det krever regenerering konstant og ved den minste feil som hindrer regenerering så går det tett på en dag. Noen som har noen gode forslag til dette, men som ikke koster mange tusenlapper? Erstatningsrør fra TRF er sikkert fint, men ut fra prislisten koster det mer enn en ny DPF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ser på en annen prisliste enn min om du kom frem til at det er dyrere enn DPF skifte. Normalt koster våre produkter, inkludert TRF Steg 2 tuning, ca halvparten av et DPF skifte hos BMW.

Det har etter hvert kommet flere aktører som er enda rimeligere på erstatningsrør og "chiptiuning" enn TRF, hvor de deaktiverer dpf. Kvaliteten på "tuningen" er dog som regel dårlig, og det er egentlig en underdrivelse.

 

Ellers så er spjeldet en kjent svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF: Hva er status på EGR deaktivering og eventuelt fjerning på N47/N57? Har en E91 316d som fikk steg 2 hos dere for et par år siden, og fikk da beskjed om at EGR deaktivering på N47 ikke var ferdig utviklet enda.

Ser at det selges kit på ebay for fjerning av egr-ventil og egr-kjøler, samt at enkelte andre tuningfirma sier de kan programmere vekk egr.

Det skrives også at noen tunere deaktiverer egr med unntak av under regenerering av DPF, da egr er med på å gi høyere temperaturer under regenerering. Akkurat dette er ikke et problem for meg da DPF ligger på garasjeloftet :wink:

 

https://www.ebay.co.uk/itm/263396322213

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...