Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Antagelsene dine for montering er riktig. 

Men TRF Steg 2 har overlevd mer enn ett møte med svv etter innmelding av "mistanke" fra bitre gubber. Bilene gikk rett gjennom. Men ikke lever den på samme verksted du nå har tipset da... og det er ingen garanti for nevnte resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, E.C. skrev:

Har du vært på PKK og allerede fått en mangel på dette? Første forsøk er å kjøre som det er, min E39 har gått gjennom med downpipe begge gangene jeg har vært på PKK. I verste fall må du på med DPF og dra på etterkontroll. Jobben med å sette på DPF blir den samme og etterkontroll koster 200 kr, så ikke et stort tap vs. tiden man potensielt bruker på å skru ting av og på unødvendig.

E39 har ikke DPF da den er i euro 3 klassen og har 4 katalysatorer, 2 i downpipe og 2 midt under. Om du ser på realoem så finner du delenr til DPF som kan ettermonteres og omregistrere bilen til euro 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett under min egen bil og midt under er det en mellompotte, noe som for øvrig stemmer med realoem/ETK tatt produksjonsdato i betraktning. Spørsmålet her var vel heller visning av en bil med modifisert eksos og det svarte jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF skrev:

Nei. Men du vil heller ikke få noe regne etc. Ikke en anbefalt løsning.

Men det er vel OK å smette på DPF, kjøre på kontroll og ta det av igjen? Om man ikke kjører for mye kilometer i denne perioden? 

Du tenkte på sotbelastning på DPF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

M57N2 286hk

Noen som har noe formening om hva denne lyden er og hvorfor jeg har fått den nå etter bytte av vakuumslanger, trykkregulatorer, vakuumtank og en el. ventil til EGR? Kommer etter jeg har slått av motoren, kan ikke høre noe til den med motor på. Enten kommer den rett etter, eller så kommer den etter noen sekunder (muligens når den summelyden slutter). 

Som det høres i videoen så begynner det som en rytme før tempoet øker gradvis til en sammenhengende tone, og lyden slutter kort tid etter dette. Virker å være rundt turboene? Noe som er koblet feil, eller kan jeg ha fått en defekt trykkregulator f.eks? Lekkasje? 

Har ikke hatt denne lyden før dette, men med tanke på tilstanden til slangene og noe av de andre delene så har nok vakuumsystemet ikke vært helt i orden en stund. Bilen går nå bedre enn før i hvertfall. 🙂

Dette ble gjort i sammenheng med at det ble byttet toppdeksel + pakning. Ble og byttet innsugspakninger, men tror ikke noe av dette har noe sammenheng med lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En observasjon som jeg tror har noe å gjøre med det over: Jeg har merket nå etter at dette ble utført at bremsepedalen er ganske hard før jeg starter bilen, men er helt normal etterpå. Så nå i sted mens jeg hørte denne lyden gå, så trykte jeg inn bremsepedalen å da sluttet denne lyden og det hørtes ut som trykk ble rolig sluppet ut igjen. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
På 4.3.2021 den 19.10, Amarios skrev:

Heisann!

Trenger hjelp fra dere som har peiling på diesel, jeg er nylig konvertert 😅 Egentlig aldri likt dieselbiler, men har nå både E39 530D og E46 330D :P

Beklager hvis noe av dette allerede finnes i tråden men var litt mange sider å lese igjennom for å finne det samme.

Dette gjelder en 2003 E46 330D  204hk (M57D30TU) Regnr PA18475. Godt innkjørt, 435000km and still going strong'ish.. :P

(Den er forresten tunet, har gått med tuning i 8+ år. Dyno papirer på 280hk i motor. Ellers så er det pipercross innsatsfilter og større intercooler. Orginal turbo afaik.)

Tror jeg har problemer med dyser eller noe sånt. Motor går veldig ujevnt når den er kald, og er ikke noe power under 2000 rpm. Ryker en del og stinker diesel av eksos.

Når motorn er varm gå den greit, men en del vibrasjon ved pådrag under 2000 rpm i 4/5/6 gir.

(Har en gåen glødeplugg på #5, skal byttes.)

Feilkoder:

4252 Glow plug cylinder 5

4753 Internal control unit 12

4293 Internal control unit 16

P1278 Smooth running controller - Correction amount too high

P1279 Smooth running controller - Correction amount too low

4390 (1246) Charge air temperature sensor

3FF0 (3263) air mass meter

Bilder fra inpa dysekorrekson:

Kald motor tomgang

1635902920_tomgangkaldmotor.thumb.PNG.47764d92f95d5ab74a74d65f97d0ac47.PNG

Varm motor

2006431515_tomgangvarmmotor.thumb.PNG.ab55facc7f91bb05406c9a0dc8b60d12.PNG

Skjermopptak fra inpa ved kjøring:

Hei igjen, har nå bytta lmm, glødeplugg, innsugstemp sensor. Så de kodene er borte. Men ingen forskjell på bilen bortsett fra at den starter litt kjappere. :stupid:

Kjørte test av retur på dyser varm motor:

IMG_1372.thumb.png.9806f238d561720727b1e4adce79bd4d.png

INPA dyseverdier tomgang varm motor:

IMG_1375.thumb.jpeg.5f828c65aa0230429a7cf835d22d0de9.jpeg

Videoklipp, verdiene sniker seg stort sett innafor med litt turtall?

Føler ikke jeg blir klokere, noen som har fasit her? :P

Endret av Amarios
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amarios skrev:

Hei igjen, har nå bytta lmm, glødeplugg, innsugstemp sensor. Så de kodene er borte. Men ingen forskjell på bilen bortsett fra at den starter litt kjappere. :stupid:

Kjørte test av retur på dyser varm motor:

IMG_1372.thumb.png.9806f238d561720727b1e4adce79bd4d.png

INPA dyseverdier tomgang varm motor:

IMG_1375.thumb.jpeg.5f828c65aa0230429a7cf835d22d0de9.jpeg

Videoklipp, verdiene sniker seg stort sett innafor med litt turtall?

Føler ikke jeg blir klokere, noen som har fasit her? :P

Må nok byttes noen dyser der ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...