Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

På hvilken måte tar rusten knekken på den? Den jeg så på hadde ei godt rusta bakluke.

 

Noen ganger er problemet korrosjon i selve festet av bakruteviskeren, Motoren går tregt og stopper tilslutt helt. Det finnes flere guider på nettet for DIY. Som regel er imidlertid problemet ledningsbrudd og det er en større oppgave å reparere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reise på diff jakt i dag :D Satse på det passer så jeg kan få brukshora på veien igjen. Meget lei av å cruise svigers passat nå :P

helt grei fram og tilbake bil men jeg savner kjøreglede på en ellers drit kjedelig vei til jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact:

 

I 1987 så kostet en ny E28 M5 465 200,- i Norge, en E30 M3 kosta hele 530 500,- av en eller annen grunn. En E32 735I begynte på heftige 629 000 kr mens i motsatt ende så startet en E30 316I 183 100 kr, den kjipeste og billigste BMWen kosta altså like mye som en stor Opel Omega 2,0I LS

 

For å sette det litt i perspektiv så bygde mine svigerforeldre samme år ett tre etasjers hus på over 200 m2 for det samme som en E30 M3 kosta, og det med tomt! I dag koster en F80 M3 litt over 1,1 mill, får ikke rare huset for det i dag.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact:

 

I 1987 så kostet en ny E28 M5 465 200,- i Norge, en E30 M3 kosta hele 530 500,- av en eller annen grunn. En E32 735I begynte på heftige 629 000 kr mens i motsatt ende så startet en E30 316I 183 100 kr, den kjipeste og billigste BMWen kosta altså like mye som en stor Opel Omega 2,0I LS

 

For å sette det litt i perspektiv så bygde mine svigerforeldre samme år ett tre etasjers hus på over 200 m2 for det samme som en E30 M3 kosta, og det med tomt! I dag koster en F80 M3 litt over 1,1 mill, får ikke rare huset for det i dag.... 

 

Det var et helt annet avgiftsregime på 80-tallet og bilene var relativt sett mye dyrere enn idag. En Porsche 911 SC med 204 HK kostet omregnet i dagens pengeverdi 1,1 millioner kroner. En Porsche 928S med 300 HK kostet 2,1 millioner kroner. På midten av 80-tallet kostet en 100 m2 fireroms leilighet med garasje på beste vestkant i Oslo under 1,5 millioner kroner. Idag koster den samme leiligheten rundt 5 millioner kroner. På den annen side betalte mine foreldre 75000 kroner i 1964 (ca. 760000 kroner i dagens pengeverdi) for en større villa på Vinderen i Oslo. Idag koster tilsvarende villaer i det samme området langt over 10 millioner kroner. Alt dette er imidlertid bare tall... folk tjener mye mer idag og har større verdier. På midten av 80-tallet var den gjennomsnitlige bruttolønnen (før skatt) rundt 130000 kroner (ca 290000 kroner i dagens pengeverdi). Idag er gjennomsnitlig bruttolønn nesten en halv million kroner (2013). Allikevel... det meste var billigere før og årsaken er at det idag er mye billigere å låne penger (renten på store deler av 80-tallet var 15-20%) og dermed mange flere om benet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min bygde hus i 87-88 for 900 tusen og da bygde han det selv. Ville kommet på 1.3-1.4 ferdig. Så må ha vert ett veldig stusselig hus for 530000 ;) tomten betalte han 20000 for :P

 

Synes ikke det huset er stusselig, i den grad det er på tre etasjer og over 200 m2. Typisk ferdighus ifra tallet som de også satte opp selv :) Men poenget er at man kunne få ett helt hus for pengene av en liten bil som M3...

Det var et helt annet avgiftsregime på 80-tallet og bilene var relativt sett mye dyrere enn idag. En Porsche 911 SC med 204 HK kostet omregnet i dagens pengeverdi 1,1 millioner kroner. En Porsche 928S med 300 HK kostet 2,1 millioner kroner. På midten av 80-tallet kostet en 100 m2 fireroms leilighet med garasje på beste vestkant i Oslo under 1,5 millioner kroner. Idag koster den samme leiligheten rundt 5 millioner kroner. På den annen side betalte mine foreldre 75000 kroner i 1964 (ca. 760000 kroner i dagens pengeverdi) for en større villa på Vinderen i Oslo. Idag koster tilsvarende villaer i det samme området langt over 10 millioner kroner. Alt dette er imidlertid bare tall... folk tjener mye mer idag og har større verdier. På midten av 80-tallet var den gjennomsnitlige bruttolønnen (før skatt) rundt 130000 kroner (ca 290000 kroner i dagens pengeverdi). Idag er gjennomsnitlig bruttolønn nesten en halv million kroner (2013). Allikevel... det meste var billigere før og årsaken er at det idag er mye billigere å låne penger (renten på store deler av 80-tallet var 15-20%) og dermed mange flere om benet.

Ja det er ikke tvil om at bildrømmene er nærmere for oss vanlige i dag enn det dem var på 80 tallet, og sånnsett er jo det noe å være glad over. En person med en vanlig inntekt er ikke lenger en litt over to årslønner unna en ny M3, mens for 30 år siden var han fem årslønner unna en ny M3. I dag kan man få en brukt E92 M3 for samme prisen som en godt utstyrt Passat med firehjulstrekk, så har man litt tålmodighet og ikke drømmer om biler som Veyron og LaFerrari så er drømmene ganske oppnålige for den vanlige mann i gata.

Jeg vurderte selv seriøst E60 M5 LCI før jeg kjøpte F10en i fjor vår, kunne fint fått inn en ifra Tyskland til samme pris på alternativ beregning. Men jeg innså at selv om jeg kunne kjøpe bilen hadde jeg ikke hatt råd til å drifte den samt vedlikeholde den slik den krever, driftsutgiftene hadde vært mangedoblet av det jeg har på F10en :) Slik tror jeg det er for veldig mange, de fleste kan kjøpe en rå bil men de aller fleste har ett snev av fornuft og skjønner at man må tenke litt økonomi oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...