Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Nei... ikke helt slik. Bilene har et program som gjør at de går magrere når de testes og dermed slipper ut færre partikler (NOX). Etter hva jeg har forstått slipper bilene ut opp til 40 ganger mer partikler når de kjøres normalt (av kundene). Hvis dette er korrekt er det en skandale av dimensjoner og kommer til å koste VW milliarder av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at gokart på asfalt gav meg mye mer lyst til å prioritere banebil enn gatebil... Var befriende å bare kose seg enn å tenke på fartskontroll og la noia tåkelegge moroa... Blir nok en Honda ITR eller noe sånt på meg snart.

Youtube shortcar, billig glede, og veldig artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: den går nok ikke så mye magrere (annet enn muligens ved full last), derimot går den nok med betydelig mer EGR, og signifkant mindre "fortenning". Vil jeg tro, utifra hvilke avgasser som måles og hva man søker å oppnå. Se forøvrig innlegg i tråden din der jeg nettopp tok opp VAG saken hehe. Og det kommer nok til å koste penger av type milliarder ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube shortcar, billig glede, og veldig artig.

Har visst om Shortcar i over ti år :) Husker artikkel fra det beste og nå nedlagte norske bilbladet Drive, de loppene gruste alt :) Vil ha noe til max 50.000 og med skilt. Har ikke ork, plass eller tid til å styre med tilhenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg lurer litt på hvordan bilen vet når den blir testet? Eller menes det testen som er utført når den er ny? Og så blir programvaren byttet ut før den sendes ut til forhandler?

 

Jeg tror at det handler om når bilen skal typegodkjennes når den er ny. Umiddelbart vil jeg også tro at det dreier som om at denne testen på en eller annen måte gjør bruk av data fra OBD tilgangen, men sikker er jeg ikke. Jeg vil tro at mistanken om fusk i forbindelse med avgassene kom da det etterhvert viste seg at det var stor forskjell på hva som kom frem i relasjon til avgasser i forbindelse med typegodkjenningen og senere tester i forbindelse med f.eks det som i USA/California tilsvarer EU-kontroller... tror jeg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne modellen er dermed godkjent?... eller?

 

http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr-serie-20-e-merket-fjernlys

Den har E11 merking ja, og skal derfor være godkjent for veibruk :) Er på alle lamper på biler, en E-merking, og det er det en kontrollør vil se etter på utekontroll, evt. EU-kontroll.

 

7500 lumen er også temmelig vasst.. Jeg har en Ledlenser X21R, og da den var ny var dens 1600lumens helt vannvittig.

Jeg har litt erfaring med slike lysbjelker og kjøper man billige kinaproduserte som typisk er ment som arbeidslys så blir det litt som å kjøre med feilstilte lys, eller kjøring med spredere i mørket. Man mister fokuset på å ha sikten langt frem. Av denne grunn kjører jeg Hella Rallye 3003 på vinteren da 6000kr er en del penger. Kvaliteten på Rigid er uovertruffen.

 

Jeg forsøkte så å kjøre Xenon-konverterte rallye 3003, og det er ingen suksess tydeligvis på reflektorer konstruert for halogen. Lysbildet man velger er smak og behag, kombo-varianten er nok ikke et dumt valg, selvom det til mitt bruk vil passe best med varianten spot(en grundig svensk test av ekstralys avgjorde hvilke lamper jeg kjøpte).

 

Skal nevnes at Statens Vegvesen og Politi har et fokus på disse bjelkene. En kamerat startet import fra Kina av slike allerede for 2-3 år siden og kjørte med dette på egen bil, etter kort tid så ble det innkallelse til full teknisk. Så å kjøpe E-merket når man først kjøper er nok lurt.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke sånn at man må ha 2 ekstralys, så man må ha 2 led bar på bilen.

molbo regler i norge vøtt :P

 

 

driter i hele greia og kjører svær kina led bar med oppgitt 22000lumen jeg :P (på pickup)

 

billig og lyser som bare F. 

det du over her sier ang billig kina og feilstilte lys kjenner jeg meg ikke igjen i ang den jeg har,

 

er kombo spot og flood likt rigid sin, lyser langt og bredt, deilig å se elgen 100-200m før den er på veien ;)

storfornøyd ivaffall til jeg blir stoppet :P

 

 

 

 

 


edit:

 

tips til fremgangsmåte om man skal handle bil med heftelser?

 

 

ser en bil til 8k (realistisk pris altså pga defekt girkasse) har heftelser fra kemneren på rett under 100k

 

hvordan gå frem for å finne ut om den er borte evnt? (vet ikke hvor kjapt registeret er til å oppdatere seg)

 

gjelder kjøp fra sånn bakgården auto opplegg hehe :P

 

 

ser han har 9 biler for salg på finn og seff den jeg vil ha har heftelser :P

 

 

edit 2:

ser heftelsen gjelder en tilhenger han har og (2014 ifor williams så dyre greier)

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...