Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det der er langt ifra et romskip.

Tilbake i 2009 da jeg tok førerkort hadde jeg nemlig et romskip som ikke kunne fly som skolebil. Det var hvertfall min første tanke da jeg trøkka meg inn i den, og til sjåførlærerens store forskrekkelse så var vel ikke akkurat cockpit laget for astronauter(mennesker med litt lengde/utstyr påmontert). Det fantes knapper overalt, og logikken i plasseringene var noe snodige. Legg merke til at den har tradisjonell plassering for tenningslås, men har en hendig startknapp i rødt på venstre(!) side av rattet.

Bilen hadde gått 40 000km ca. da jeg tok oppkjøringa, og samtaleemne med sensor var hvor utrolig dårlig denne bilen var. Bilen hadde forøvrig kast i bremseskivene på det tidspunktet og motorens tomgangsturtall var langt fra stabilt, jagde opp og ned som en gammel Leyland-London buss.

HONDACivicTypeS-4222_23.jpg

Appropos Leyland Diesel.. Jeg har vært så heldig å få kjøre en slik buss i senere tid, og reguleringen av tomgangen på disse(er vel en form for governor-regulering) er noe ueffektiv og lar motoren ha en temmelig ujevn gange.

http://youtu.be/OFH0WvLR1zw?t=49s

Det ble også en tur i London-by med en god gammel buss, men med Scania motor. 

Etter en halvtimes kjøring i kolonne med en rekke andre gamle busser røyk girkassa på greiene midt i rushen :)

post-50093-0-98298800-1423694870_thumb.j

Endret av FredrikE24
Skrevet

Pøh... Porsche 928 er en av de fineste modellene Porsche har bygget. Bilen var ment å erstatte 911 allerede i 1977... altså på et tidspunkt da 911 som modell var kun 14 år gammel (en temmelig lang tid for en bilmodell), men slik gikk det ikke. Nå er 911 som modell hele 52 år gammel. Porsche 928 ble forøvrig produsert i hele 18 år. Modellen gikk igjennom flere store endringer både designmessig og teknisk i løpet av sin levetid. Den første endringen kom allerede i 1980 med "S" modellen. V8 motoren ble større (opp fra 4474 cm3 til 4664 cm3) og fikk 300 HK (min 928S som jeg hadde i 1985-86 hadde dette). I 1986 vokste motoren til 4957 cm3. Teknisk ble den en langt mer moderne bil og designet ble også mye mer moderne med "S4" modellen. I 1992 vokste motoren til hele 5397 cm3 og den ble en legendarisk GT med nærmere 400 HK og 500 Nm i dreiemoment (offisielt hadde den 350 HK, men flere tester viste at modellen i realiteten hadde rundt 400 HK uten pustehjelp). Det er verdt å merke seg at dette var 6-7 år før BMW kom med E39 M5.

Jeg er enig i at den originale 928 modellen virker gammeldags idag, men med tanke på at den er en modell som ble prosjektert på midten av 70-tallet er den fantastisk futuristisk. Den siste 928 modellen... 928 GTS synes jeg at selv idag bærer alderen veldig godt... :)

gallery_38233_76_601602.jpg

Skrevet (endret)

Jepp, det er en tidskonstant forsinkelse i governorstyringen kan tenkes, jeg tipper at den er pneumatisk(luftstyrt), noe som ikke var så unormalt(og veldig britisk) på den tiden når det gjelder reguleringsteknikk. Normalt i industrien ønsker man jo å oppnå en så stabil regulering i en enhetsprosess som overhodet mulig, men på denne motoren virker det som de ikke helt hadde lyst til å gjøre noe med det(den fungerer jo greit sålenge governoren får noe å jobbe mot, det er tydelig at turtallet får en oversving og governoren drar av pådraget med en for stor forsterkning på tur opp, og samme når turtallet blir for lavt).

Endret av FredrikE24
Skrevet

Skikkelig "gjennomført" med den Ipaden de har montert oppå dasjbordet der....

Hadde de fjerna "iPaden" hadde det interiøret der vært strøkent. Men er enig, infotainment systemet MB bruker på nye modeller er latterlig designmessig.

Skrevet

Hjelper ikke hvor mye du refererer til tall og motorfakta, Fredrik. 928 er og blir en vanvittig stygg bil, og det skulle vært skuddpremie på de som kjørte med den i trafikken. ;)

Skrevet (endret)

Noen som kan hjelpe meg med felg valg til E38 ?  sikler på Vossen, bør ikke være ekte. men skal være 20'' 

hvordan tror dere disse vil bli på ?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=4380758&finnkode=54950339

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=4380758&finnkode=55327461

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=4380758&finnkode=55388263

Disse har jeg sett på google på e38 , ser litt rart ut kanskje ..

det er bare noe jeg har sett på , men kant felger og noe som er WOW , det er det jeg er inntresert i :)

Endret av e30_joakim
Skrevet

Hjelper ikke hvor mye du refererer til tall og motorfakta, Fredrik. 928 er og blir en vanvittig stygg bil, og det skulle vært skuddpremie på de som kjørte med den i trafikken. ;)

Ouff....da hadde jeg drept JÆÆÆÆVLA mange e30eiere på Bud-treffet hver sesong as...

Hold slike "skuddpremie" holdninger for deg selv mister.... Folk liker forskjellige biler. Lær deg å leve med det.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...