Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det kommer nok helt an på hva man er vant med ja, selv har jeg aldri eiet en firehjulstrekker og savner det egentelig ikke. Hadde jo vært veldig greit med firehjulstrekk da man har tryggheten men at uansett hvor jævlig det er på veien så kommer man seg fram, men da må man opp på biler som Landcruiser, Tahoe eller Range Rover. En Quattro har selvsagt fordelen så lenge veiene er brøytet men skal man igjennom 50 cm med snø på ubrøytet hyttevei så kommer man ikke langt med en A4 Quattro heller....Joda ting tar litt lengere tid vinterstid med bakhjulstrekk, man kommer ikke like raskt ut av lyskryssa og bakkestartene krever litt mer planlegging men så kan man spør seg hvor mange dager i året kjører man på veier hvor det er slik? For min del så har jeg funnet ut at det holder kun med gode vinterdekk så klarer jeg meg igjennom de få gangene jeg skulle hatt firehjulstrekk. Moderene BMWer med bakhjulstrekk er såpass gode på vinterføre med effektiv antispinn og 50 50 vektfordeling at for min del så blir firehjulstrekk kun en fordyrende kostnad som trekker opp drivstoff forbruket ellers i året når man ikke har bruk for det...

Men igjen så avhenger alt av hva man er vant til, hvor man bor og hvilke behov man har :)

 

Jeg har kjørt en del E91 320d Xdrive på vinterveier som ikke har vært brøytet. Da snakker vi 20-30 cm med snø, det var ikke noe problem å komme fram. Begynte det å gå litt tregt var det bare å gi på mer og koble inn DTC ;) 

På hytta så har vi en veldig bratt bakk som nesten krever 4x4 for å komme opp til tider. Men jeg prøver meg med hakka 8 først for å se om det hjelper på min bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man er vant med.. Jeg trodde det var noe fullstendig galt når jeg prøvde en F30 på vinteren når den akkurat var kommet. Når du er vant med quattro, så er det faktisk som å komme fra himmelen og ned til helvete hva angår fremkommelighet. Det er klart at dette handler om både vanesak og kjørestil.. Jeg som da kom fra en quattro, kjørte jo bilen som den var en quattro - noe den så absolutt ikke var. Ikke meningen å starte noen stor diskusjon her, men for mitt vedkommende syntes jeg faktisk bakhjulstrekk var langt dårligere enn hva jeg trodde.. ALT må jo planlegges, nytter ikke å prøve å være litt kjapp ut i et kryss hvor det er glatt, ikke stoppe i bratt motbakke osv. Alt det jeg tar som en selvfølge i en bil med xDrive/quattro, krever at man tenker seg om i bakhjulstrekker.. I Norge skjønner jeg nesten ikke at folk orker å ha noe annet enn firehjulstrekk - men det er jo selvsagt min mening (og siden jeg er tilbringer store deler av vinterhalvåret på vinterdestinasjoner). Det er noe av grunnen til at det endte til en M550 og ikke M5, bruksverdien er så mye større på M550´n. Og ihvertfall når vi bor i et land som dette.. Jeg ville ikke syntes det vært morsomt å ha en M5 hvor jeg i 7/10 dager ikke engang kan gi på i et lavere gir uten at en langt mindre sprek bil med firehjulstrekk regelrett ville rævkjørt meg.. Nå er det klart at det ikke bare handler om det, men jaggu er det morsomt å få utnyttet en del av kreftene som bor i bilen selvom det er vått på veien, eller snø og slaps :) Nå tror jeg nok BMW kommer med xDrive som et tilbud på sine M-modeller snart, ettersom at både MB og Audi tilbyr dette.

 

Du er ikke tilfeldigvis mye i Øyer området på vinteren? Mener å ha sett bilen din der ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hva man er vant med ja, selv har jeg aldri eiet en firehjulstrekker og savner det egentelig ikke. Hadde jo vært veldig greit med firehjulstrekk da man har tryggheten men at uansett hvor jævlig det er på veien så kommer man seg fram, men da må man opp på biler som Landcruiser, Tahoe eller Range Rover. En Quattro har selvsagt fordelen så lenge veiene er brøytet men skal man igjennom 50 cm med snø på ubrøytet hyttevei så kommer man ikke langt med en A4 Quattro heller....Joda ting tar litt lengere tid vinterstid med bakhjulstrekk, man kommer ikke like raskt ut av lyskryssa og bakkestartene krever litt mer planlegging men så kan man spør seg hvor mange dager i året kjører man på veier hvor det er slik? For min del så har jeg funnet ut at det holder kun med gode vinterdekk så klarer jeg meg igjennom de få gangene jeg skulle hatt firehjulstrekk. Moderene BMWer med bakhjulstrekk er såpass gode på vinterføre med effektiv antispinn og 50 50 vektfordeling at for min del så blir firehjulstrekk kun en fordyrende kostnad som trekker opp drivstoff forbruket ellers i året når man ikke har bruk for det...

Men igjen så avhenger alt av hva man er vant til, hvor man bor og hvilke behov man har :)

Hva sa du om ubrøyta veier? http://www.youtube.com/watch?v=9G-UxA8C3bE

 

Hehe.. Neida, men er jo enig med deg, alt kommer an på hva man har bruk for. For tiden holder jeg til på Lillehammer og med det terrenget her, er det virkelig godt med firehjulsdrift. Og som du sier, det er ikke alltid man kommer frem med quattro heller, men jaggu har jeg kjørt med snø nesten oppunder speilene på bilen, såfremt man har litt fart og det løssnø selvfølgelig.. Problemet er jo at det pakker seg under bilen.. Alt bunner ut i hva man har bruk for, og hva man ønsker i en bil. Jeg "krever" firehjulsdrift på mine biler, og etter at jeg har blitt vant til det - vil jeg nok så og si aldri ha en helårsbil uten. Ihvertfall ikke i Norge. Du verden hvor moro det er å gjøre bortimot det man ønsker uavhengig av føreforhold :) Når det gjelder forbruk så virker det ikke som om firehjulsdriften tar mye: ´09 A4 2.0 TDI quattro med 191 hk, manuell kasse, og en skiguard 850 på taket dro i dag 0,59 på "frisk" langkjøring fra Oslo - Lhmr. M550´n bruker rundt 0,6 på pen langkjøring med en del forbikjøringer.. Synes ikke det er ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del forbinder jeg firehjulstrekk med ekstra vedlikehold og kostnader, derfor har ikke jeg dette.. 

 

De ukene for det ligger snø i veien spinnes det muligens litt ved igangsetting i lyskryss, men det velger jeg nok å provosere frem selv :P

 

At firehjulsdrift er overlegent er det ingen tvil om, dersom man ser på egenskapene på glatt føre.

 

Jeg har hittil i år ikke planlagt kjøringen i snøen et døyt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min A6 bruker rundt 0.8l/mil på langkjøring, men i byen blir forbruket stygt. Forbruket kan nok dobles. Hehe. Men så bryr jeg meg ikke særlig om forbruk på en bil med kjørelengde på 8000km. 330en er ca lik på langkjøring, men er hvert fall 0,4l/mil rimeligere (enn audien) i byen.

Dette er en 2.4 bensin med automat og quattro. Det eneste jeg liker med bilen er quattroen og motorvarmeren fra defa. Haha. Ellers er den dørgelig kjedelig og gynger som innst i H. Hehe. Men helt kurant vintervrak :) kan kjøre fort over fartsdumper o.l. Lettere å komme inn i køer osv, pga jeg kan kjøre oppå fortau eller rundkjøringer og svinge meg riktig vei når det blir plass igjen.

Jeg får også alltid parkering på skolen, fordi jeg kan mose på over jordet, der mange andre har møtt sin skjebne og ikke tørr å ferdes lengre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med virkelig dyr bil, hvordan får dere råd? Nøysom sparing i mange år, godt lønnet jobb, eller laaange lån?

Og hva sier dere, bør jeg vente med å kjøpe bil til etter jeg har solgt moppisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en del E91 320d Xdrive på vinterveier som ikke har vært brøytet. Da snakker vi 20-30 cm med snø, det var ikke noe problem å komme fram. Begynte det å gå litt tregt var det bare å gi på mer og koble inn DTC ;) 

På hytta så har vi en veldig bratt bakk som nesten krever 4x4 for å komme opp til tider. Men jeg prøver meg med hakka 8 først for å se om det hjelper på min bil :)

 

Men hvor mye kan man drive å kjøre rundt i slik dyp snø før ting i fronten begynner å gå i stykker, i puddersnø er det selvsagt ikke noe fare med det er til man treffer hard snø.... Prøv med E90en først ja, la den jobbe og krabbe seg oppover selv om det tar litt tid så skal du ikke se bort ifra at du kommer

fram. Er helt rått hvordan den klatrer oppover i andre gir, du tror at nå..nå kommer jeg ikke lengere men ikke faen...bilen vil til tops ;) Har imponert mange kamerater med gamle bakhjulstrekk fordommer ;)

Hva sa du om ubrøyta veier? http://www.youtube.com/watch?v=9G-UxA8C3bE

 

Hehe.. Neida, men er jo enig med deg, alt kommer an på hva man har bruk for.

Hehe, har sett den videoen der før. Men så er det tydligvis i puddersnø også da, kjørte selv igjennom ubrøytet lysløype med 30-40 cm løssnø med min gamle tohjulstrekk Audi 100 2,6 :)

Skal nok ikke utelukke at jeg kommer til å kjøpe en firehjulstrekker i framtiden, jeg er absolutt åpen for å prøve det men slik det er nå så ser jeg mer på prisen fremfor behovet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med virkelig dyr bil, hvordan får dere råd? Nøysom sparing i mange år, godt lønnet jobb, eller laaange lån?

Og hva sier dere, bør jeg vente med å kjøpe bil til etter jeg har solgt moppisen?

 

Hva er en virkelig dyr bil?

 

Om salget av mopeden avgjør om du har råd eller ikke bør du igrunn vente med å kjøpe bil til du har bedre råd, salg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, har min 4 nye bil nå.

Dette er en f31 2013, alle biler jeg har hatt har jeg betalt selv(selvfølgelig finans på de dyre, men allikevel betalt selv)

Har også hus, samboer og bikkjer

Alt går på prioriteringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan er å aldri låne penger til bil, må jeg spare noen år for "drømmebilen" så gjør jeg det.. i mellomtiden koser jeg meg med å kjøre gamle vrak :) Skulle jeg kjøpt en bil idag hadde jeg kjøpt en facelift E36 316i til maks 10 lapper og kjørt med i mange år.. :P Da vil jeg kunne ha råd til en flottere bil, så er jo dette bare rent tap allikevel. Kjøper jeg en dyr bil, så veit man jo at man taper masse penger.. Jeg vil jo også bruke bilen mens jeg eier den, og ikke stue den bort i en garasje, eller få dårlig samvittighet ved "for mye" bruk.

 

Jeg synes på en annen side det er ganske festlig å holde "vrak" gående med enkle grep og jevnlige ettersyn.. Om enkelte ser rart på meg, så smiler jeg bare av det.

 

Nå er jeg student, men da jeg jobbet med en lønn på 240+,- i timen + mye overtid, så gikk det meste til sparing og andre ting enn bil. Så ble jeg student, og da føler jeg at det var like greit at det ikke ble hverken utflytting eller dyrere bil på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år med to gjeldfrie BMWer (betalte siste avdrag på 325en i fjor sommer ;) ) og har i tillegg nytt hus. For min del så handler alt om prioriteringer, jeg har og er flink til å spare og har ellers en helt gjennomsnittlig inntekt. Jeg sparer enn del penger på å ikke ha interesse for alkohol, røyk eller snus og ikke er jeg glad i å dra på dyre flashy ferier til Maldivene eller Dubai. Koser meg heller på en biltur nedover i Europa jeg hver andre år :)

Madammen er forøvrig litt dyr i drift men ho driver for seg selv så hun holder seg selv med penger, som regel iallfall ;) Planen nå er å selge 325en og bruke den som egenkapital til ny bil, ser også for meg å spytte inn litt oppsparte penger samt låne en liten sum som jeg kan betale ned i løpet av noen få år. Denne gangen er det drømmebilen som skal kjøpes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol, snus og røyk er ikke en interesse. Jeg interesserer meg ikke for f.eks snus, men jeg snuser selvom. 

 

Du er nok "glad" hvis du hadde vært på maldivene på en luksusferie. Hvem er vel ikke glad for å dra på ferie til et eksotisk land? 

 

Men, det handler om prioriteringer. Vil man heller la være å dra på ferie hvert år og ikke bruke mye penger på mat / dilldall så har man brått noe til overs til f.eks bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...