Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det fokuseres så mye på fremkommelighet i bakker o.l med 4wd, hvordan øker det sikkerheten å komme seg opp bratte bakker? Det er like interessant hver påske når turistene inntar fjellet i sine prangende 4wd SUV'er o.l, de kjører som om de har stjålet bilen siden de har en ufeilbarlige firehjulstrekkere med dekk som har langtidsmarinert i saltlake.

 

 

 

 

 

 

 

Helt til det skal stoppes... Da er det samme hvilke hjul som trekker, tyngdekraften lar seg ikke diktere.

 

 

Jeg reagerer innimellom på måten enkelte hauser opp hvordan opplevelsen av å kjøre på vinterføre er. Det er virkelig ikke fantastisk å komme seg opp bakker med rwd, ei heller er det hardcore å forsere veier med noen cm nysnø.

 

Faktum er at det å ha 4wd for mange er status. Unnskyldningen er ofte den fæle bakken opp til hytta, men kom igjen.. La oss være ærlige, den bakken er ikke sååå fæl.

 

Hvordan klarte folk seg før i tia? Med mye dårligere vintervedlikehold av veiene og enkle tohjulstrekkere på steinharde piggdekk? Mye har gått tapt på veien mot dagens samfunn, den overdrevne "paddingen" av gud og hvermann inkl biler og annet utstyr har ført til at vi er en gjeng gnålende krisemaksimerende bloggetøser hele bunten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende og vere 23 år og ha nedbetalte biler i noelunde høy prisklasse.. Kan ikke leve godt da? Evt. ikke ha noen interesse annen enn og sitte hjemme?

Fredrik90: Hvor mye betaler du i bilforsikring?

 

Synes jeg lever meget godt jeg, rett og slett :) Men det kan jo ha med hvordan man prioriterer som sagt, man prioriterer etter de interesser man har. Jeg kunne absolutt dradd på luksusferie men jeg har bare ikke lyst til å prioritere det fremfor andre ting akkurat nå, men blir nok f eks en USA tur i løpet av året da det er noe jeg vil prioritere ;)

Jeg betaler vel en 15 000 i året på 325en med superforsikring og 16000 km og 6000 kr i året med delkasko på E34en med 12000 km i året, har forøvrig sammlet bilforsikringene med hus og innbo :)

Fix'd ;)

Spydig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes jeg lever meget godt jeg, rett og slett :) Men det kan jo ha med hvordan man prioriterer som sagt, man prioriterer etter de interesser man har. Jeg kunne absolutt dradd på luksusferie men jeg har bare ikke lyst til å prioritere det fremfor andre ting akkurat nå, men blir nok f eks en USA tur i løpet av året da det er noe jeg vil prioritere ;)

Jeg betaler vel en 15 000 i året på 325en med superforsikring og 16000 km og 6000 kr i året med delkasko på E34en med 12000 km i året, har forøvrig sammlet bilforsikringene med hus og innbo :)

Spydig?

[-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare måten enkelte her kommer med stadige stikk til hverandre på og hvordan det reageres ved den minste provosering. Det er like tragisk begge deler, i mine øyne er det ett tegn på mangelnde stimulanse. Jeg mener, mange her inne er ikke stort bedre enn de bråkete ungene på barneskola. Måten det hakkes, hakkes, hakkes, hakkes gang etter gang etter gang etter gang.. Helt til en litt skuddredd moderator tilslutt bryter inn med ett foredrag om hvorfor denne oppførselen ikke er tillatt, at det er mobbing osv.. 

Menn sitter ikke og hakker på hverandre på nettet.. Gutter gjør det.. Og kjerringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fokuseres så mye på fremkommelighet i bakker o.l med 4wd, hvordan øker det sikkerheten å komme seg opp bratte bakker? Det er like interessant hver påske når turistene inntar fjellet i sine prangende 4wd SUV'er o.l, de kjører som om de har stjålet bilen siden de har en ufeilbarlige firehjulstrekkere med dekk som har langtidsmarinert i saltlake.

 

 

 

 

 

 

 

Helt til det skal stoppes... Da er det samme hvilke hjul som trekker, tyngdekraften lar seg ikke diktere.

 

 

Jeg reagerer innimellom på måten enkelte hauser opp hvordan opplevelsen av å kjøre på vinterføre er. Det er virkelig ikke fantastisk å komme seg opp bakker med rwd, ei heller er det hardcore å forsere veier med noen cm nysnø.

 

Faktum er at det å ha 4wd for mange er status. Unnskyldningen er ofte den fæle bakken opp til hytta, men kom igjen.. La oss være ærlige, den bakken er ikke sååå fæl.

Du har rett i det du sier mtp. at dette faktisk skal stoppe også. Nå er vel i stor grad det som selges av SUV´er på det norske markedet biler med forhjulstrekk hvor bakhjulene kobler inn ved behov, dette er i mange situasjoner bortimot farlig - ihvertfall om man kjører en bil av denne typen med et eldre "haldex"-system. Hadde selv en Santa Fe av nest siste generasjon som hadde Haldex 2. Denne måtte man kjøre som en forhjulstrekk, og når fronten glapp - da hogde bakhjulene inn, og det hele ble endte i en potensielt farlig situasjon, siden man da var i gang med å rette opp det som skjedde, men plutselig fikk trekk bak også. Rett og slett skummelt. Slik har jeg aldri opplevd med en bil som har konstant firehjulstrekk. For det andre er det jo ikke tvil om at det er svært mange dårlige sjåfører som overvurderer seg selv, og som du sier, kommer fra saltlake på europaveiene, for så å skulle kjøre på skikkelig vinterføre noen få ganger i året, og da med en bil de ikke kjenner godt nok. Når det gjelder å stoppe, så føler ihvertfall jeg at det er mer stabilt med en firehjulstrekker fordi man har "motstand" på samtlige 4 hjul, altså motorbrems i tillegg til bremser. Ved nødbrems blir selvfølgelig dette noe annet, da man sjeldent rekker å gire ned for å dra nytte av motstanden i motoren. For mitt vedkommende er det ikke status, men en sikkerhet og til tider bortimot en nødvendighet for å komme meg frem på best mulig måte. Jeg føler at jeg er en sikrere sjåfør med firehjulstrekk, da mulighetene mine til å agere på forskjellige situasjoner (spresielt på vinterføre selvfølgelig) er langt større med trekk på alle fire, enn det er med trekk på kun to hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at det å ha 4wd for mange er status. Unnskyldningen for mange er ofte den fæle bakken opp til hytta, men kom igjen.. La oss være ærlige, den bakken er ikke sååå fæl.

 

4WD som i SUV? Det er jeg ganske enig i, det kan umulig være sånn at alle som har en X5/Cayenne/whatever faktisk tar med bilene til forhold der så høy bakkeklaring og avanserte hjelpesystemer blir et must. Og der høy bakkeklaring er et must, pleier som regel vanlige personbiler (minus Range Rover) å ikke holde mål uansett.

 

Jeg er egentlig fan av firehjulstrekk når det gjelder bruksbil. Jeg har skjønt mye mer over årene om hvordan både forhjulstrekk og bakhjulstrekk fungerer/reagerer på snødekte veier, men likevel skulle jeg ønske at jeg hadde firehjulstrekk i noen tilfeller (f. eks. hvis du ikke bruker bilen på et par dager og den bli innsnødd, så mye deiligere med firehjulstrekk som kan kjøres mye raskere ut fra p-plassen enn tohjulsdrift). Med bruksbil vil jeg helst bare komme meg frem "over alt" (relativt), men da holder det med vanlig sedan/stv. med firehjulstrekk, trenger ikke en SUV.

Edit: Men spørsmålet blir da om jeg skal ha firehjulstrekk pga. de 3 av 365 dagene jeg sitter noe fast :P

 

De viser jo gang på gang i media at folk med 4WD SUVer oftere havner i ulykker om vinteren pga. overdrevet selvtillit med slike systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fokuseres så mye på fremkommelighet i bakker o.l med 4wd, hvordan øker det sikkerheten å komme seg opp bratte bakker? Det er like interessant hver påske når turistene inntar fjellet i sine prangende 4wd SUV'er o.l, de kjører som om de har stjålet bilen siden de har en ufeilbarlige firehjulstrekkere med dekk som har langtidsmarinert i saltlake.

 

 

*delvis frisert*

 

4wd for de fleste som har det her inne handler vell mest om å gjøre vinteren litt mere komfortabel for seg selv inkl meg. Hvor mange med bakhjulstrekkere har ikke opplevd å være i en bakke der man tenker at "dersom jeg stopper nå, så er det virkelig stop" ? 90% av de samme bakkene kan man jo sette lillesøstra si uten førerkort og uten problemer lært henne bakkestart fra midten med 4wd.

 

... Og der kommer postdama fra intet med sin røde fremhjulstrekker som selvfølgelig ikke stopper siden hu ikke kan rygge opp igjen? og man må åle seg baklengs ned til det punktet man kan ta seg rennfart fra? Jeg snakker selfølgelig fra ett perspektiv rundt typiske kronglete og bratte bygdeveier, men for meg ble det ivertfall rimelig kjapt uaktuelt med bakhjulstrekker på grunn av slike situasjoner. Mye av det gamle er nok gått tapt, men for min del betyr det ingenting siden jeg vet jeg kommer meg på jobb enten det er sommerføre eller ubrøyta og 40cm med snø.

 

hvor mye status min oppbulka Kia Sportage gir meg er vell en annen diskusjon :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd for de fleste som har det her inne handler vell mest om å gjøre vinteren litt mere komfortabel for seg selv inkl meg. Hvor mange med bakhjulstrekkere har ikke opplevd å være i en bakke der man tenker at "dersom jeg stopper nå, så er det virkelig stop" ? 90% av de samme bakkene kan man jo sette lillesøstra si uten førerkort og uten problemer lært henne bakkestart fra midten med 4wd.

 

... Og der kommer postdama fra intet med sin røde fremhjulstrekker som selvfølgelig ikke stopper siden hu ikke kan rygge tilbakeigjen? og man må åle seg baklengs ned til det punktet man kan ta seg rennfart fra? Jeg snakker selfølgelig fra ett perspektiv rundt typiske kronglete og bratte bygdeveier, men for meg ble det ivertfall rimelig kjapt uaktuelt med bakhjulstrekker på grunn av slike situasjoner. Mye av det gamle er nok gått tapt, men for min del betyr det ingenting siden jeg vet jeg kommer meg på jobb enten det er sommerføre eller ubrøyta og 40cm med snø.

 

hvor mye status min oppbulka Kia Sportage gir meg er vell en annen diskusjon :grin:

 

Jeg har ikke skylappene på, så jeg skjønner tankegangen utmerket godt. :) Det at det er enklere og mer forutsigbart kan vel de fleste sette pris på, kanskje spesielt folk som ikke er opptatt av kjøretekniske utfordringer i hverdagen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ofte oppsøker dårlig føre og bratte bakker bare for å utfordre meg selv litt. Det viktigste kjøreskolelæreren min lærte meg var 1. Man blir aldri utlært. 2. Gå utifra at alle andre i trafikkbildet er idioter. ;-)

 

Uansett, jeg er ikke veldig flink til å formulere fornuftige setninger. Det jeg i hovedsak ville fremheve var at tyngdekraften gjelder selv firehjulstrekkere. Jeg hadde følt meg langt mer komfortabel i mine aldrende skrotbiler hvis folk i typiske store firehjulstrekkere i større grad innså sitt ansvar overfor mer sårbare bilister. Dvs at farten avpasses så det går greit å nødbremse om noe uforutsigbart skulle hende. 

 

Forresten!

Skulle det skje at man blir stående i en bakke og må rygge ned igjen, brems med håndbrekket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firehjulstrekkere er alltids et spennende tema, spesielt for meg siden jeg jobber med det..

Men som dere sier så er det veldig status å ha suv, derav har markedet for fwd og rwd suv vokst veldig de siste årene, folk vil ha stor bil også pga at naboen skal bli misunnerlig, men skal helst betale minst mulig, og havner da på en suv uten 4wd..

Selv har jeg lyst på suv, og da såklart med permanent 4wd. Synes biler med 4wd som kobles inn, enten automatisk eller ved bryter, også blir litt teit, da du mister sikkerheten ved 4wd. 4wd skal jo fordele kraften så man har større sikkerhet på vei, men om man må koble den inn selv ved bryter så er det jo altfor sent om man begynner å skli. Samme er det med automatisk innkobling av 4wd, til tross for at det har blitt kjappere og kjappere, så må bilen skli før den reagerer, som da vil si at det er for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en virkelig dyr bil?

Om salget av mopeden avgjør om du har råd eller ikke bør du igrunn vente med å kjøpe bil til du har bedre råd, salg eller ikke.

Det var to forskjellige spørsmål uten sammenheng.. Virkelig dyr bil som i over millionen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forresten!

Skulle det skje at man blir stående i en bakke og må rygge ned igjen, brems med håndbrekket! 

 

 

Litt vanskelig da de fleste nyere biler har EL håndbrekk..eller fotbrekk...

 

Jeg hadde lyst på SUV iår...spesielt de to ukene det snødde...Nå er det tørt ute...og ikkeno snø der jeg ferdes... så da vil jeg heller ha en liten sporty bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...