FredrikE24 Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Er du ikke tilknyttet en fagforening som forhandler i regi av de ansatte? Er vel ikke så normalt å forhandle for seg selv, dessuten skal det jo komme noe godt ut av forhandlingene da. Synes det er moro jeg, gleder meg hvert eneste år. Er leder i fagforeningen I jernbanen er det kanskje noe annet, men i min bedrift så jeg på fagforeningen som svært ødeleggende. Medlemmer går på jobben med skylapper og kjørte bedriften ned i søla i den tro at pengesekken til arbeidsgiver er uendelig stor. Om bedriften går dårlig er det stadig enighet om at "klubben ordner opp". Ekstra bitter blir jeg når medlemmer behandler deg dårlig fordi du ikke ønsker å organisere deg. Jeg var som oftest en ensom ulv på prosjekter og service grunnet dette. Jeg forhandlet egen lønn, lå 10kr over tariff og jobbet hardt for å være en flittig medarbeider. Så ryker man vel ikke først ut ved dårlige tider uansett. Min mening er at arbeidslivet har endret seg såpass at en fagforening er overflødig. Telemontør gruppe S var jeg, samme tariff som Gruppe L. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 En interessant diskusjon. Jeg er utdannet IT-systemutvikler (+ bedriftsøkonom) og har vært utvikler og konsulent innen IT helt siden jeg var ferdig utdannet. Først jobbet jeg noen år i Norge og da var medlemskap i en fagforening ikke et tema. Lønnen var høy og arbeidsforholdene gode... intet å klage på... snarere tvert imot. Så flyttet vi til Danmark og her er "alle" medlem av en fagforening samt en såkalt arbeidsmarkedskasse fordi Danmark ikke har en folketrygd som vi kjenner det fra Norge. Her i DK er lønnen også bra, men arbeidsforholdene ganske så mye tøffere enn i Norge. Det er lett å ansette folk, men også lett å sparke folk. Så jobbet jeg et par år i Norge igjen. Lønnen og arbeidsforholdene var glimrende.... intet å klage på... snarer tvert imot. Medlemskap i en fagforening var helt klart ikke et tema. Deretter har jeg jobbet i Danmark og her er arbeidsforholdene om mulig enda tøffere enn for 4-5 år siden. Jeg er derfor medlem av en fagforening og arbeidsmarkedskasse. Arbeidsledigheten er høy og økonomien står stort sett stille her i Danmark. Den generelle veksten i økonomien vil for hele 2014 ende på ca. 0,3%. Dette er selvfølgelig ikke holdbart og arbeidsforholdene vil bli enda tøffere i årene som kommer. Især fordi innvandringen fra østeuropa og mellomøsten stadig øker og det gjør at spesielt ufaglærte unge blir skubbet ut av arbeidsmarkedet (etniske danske som innvandrere). Det er den samme situasjonen som i Norge og Europa forøvrig og det vil, hvis ikke politikerne og fagforeningene virkelig tar seg sammen, ende med uro og kaos i samfunnet. EU og spesielt Tyskland er uten tvil den/de skyldige for denne elendigheten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Man må ikke være medlem av en fagforening men jeg ser på det som en klar fordel å ha en som er utpekt av de ansatte for å ivereta deres interesser. Dette så jeg både før og etter jeg ble tillitsvalgt. Det skal sies at det er en ekstremt utakknemlig jobb, det forventes gull og grønne skoger og det sutres i det skjulte for at man har gjort en "dårlig" jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Ligger vell på en ca 480-500k uten noe overtid inkl feriepenger etc. Men ser ut til at jeg nærmer meg 6000 i år pga overtid, ekke ille det Meste går bort til lån og annet drit da Vet om fler som har høyere lønn og. Men mange som har lavere "vanlig" trikker lønn der jeg bor er vell en 210-250kr timen ca Hvis du har 6000 kr utbetalt i året, tror jeg enten du går på naroktiske stoff, eller bor i et u-land Regner med du mente 600 000? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Hehe, tok det som en selvfølge jeg Lønningene stiger saktere enn boligmarkedet og prisindeksen generelt. Det er et lite gap som må fylles føler jeg. Dog ser enkelte ut til å ha så det rekker. Er utrolig mange helt nye eneboliger her på 2-300 kvadrat til 4-5-6 millioner med egne utleiedeler og en Tesla i innkjøringen. Skjønner ikke helt åssen det kan gå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Hvis du har 6000 kr utbetalt i året, tror jeg enten du går på naroktiske stoff, eller bor i et u-land Regner med du mente 600 000? Heftige overtidstillegg si Nei da, var nok han Leif som var på besøk Mente seff 600k Merket nå hva som skjedde. Prøver jeg skrive 600k på tlf endrer han det til 6000, stavekontroll er greit, men kunne holdt seg unna tall. Klart sende feil sporingsnummer en gang pga dumme tlf endra til et jeg hadde skrivd før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Hehe, tok det som en selvfølge jeg Lønningene stiger saktere enn boligmarkedet og prisindeksen generelt. Det er et lite gap som må fylles føler jeg. Dog ser enkelte ut til å ha så det rekker. Er utrolig mange helt nye eneboliger her på 2-300 kvadrat til 4-5-6 millioner med egne utleiedeler og en Tesla i innkjøringen. Skjønner ikke helt åssen det kan gå...Vell får man inn 10-15k i mnd i leie så hjelper det på det vil jeg tru Får man multisitert på tlf? Ikke tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Dette er selvfølgelig ikke holdbart og arbeidsforholdene vil bli enda tøffere i årene som kommer. Især fordi innvandringen fra østeuropa og mellomøsten stadig øker og det gjør at spesielt ufaglærte unge blir skubbet ut av arbeidsmarkedet (etniske danske som innvandrere). Det er den samme situasjonen som i Norge og Europa forøvrig og det vil, hvis ikke politikerne og fagforeningene virkelig tar seg sammen, ende med uro og kaos i samfunnet. EU og spesielt Tyskland er uten tvil den/de skyldige for denne elendigheten... Uro og kaos har allerede startet. Du er sikkert klar over hva som har foregått de siste årene i Sverige. På tross av høy ledighet og flukt av etniske svensker til Norge, så skal Sverige ta inn 100 000 (!!!) syrere neste år + diverse annet. Disse er det ikke arbeid og boliger til, så etter hvert kommer Norge til å ende opp med haugevis av innvandrere/flyktninger fra Sverige i tillegg til våres egne problemer. Jeg ser mørkt på fremtiden dessverre. Virker som EU lider av kollektiv selvutslettelse. Man kan lure på hva agendaen til politikere er, når de med viten og vilje ødelegger samfunn på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Hehe, tok det som en selvfølge jeg Lønningene stiger saktere enn boligmarkedet og prisindeksen generelt. Det er et lite gap som må fylles føler jeg. Dog ser enkelte ut til å ha så det rekker. Er utrolig mange helt nye eneboliger her på 2-300 kvadrat til 4-5-6 millioner med egne utleiedeler og en Tesla i innkjøringen. Skjønner ikke helt åssen det kan gå... Tja, alt går....her er det rekkehus til fem og f11 til over tesla pris. Alt er prioriteringer og skal man bo i Oslo så er fire+ mill vanskelig å komme under. Men hvis du som meg har tjent greit på en leilighet og dama tjent greit på en annen så har man fort en del egenkapital til når man handler nytt. Har i tillegg begge to gode jobber (halv mill pluss) så kan man betjene mye lån i måneden. Her har vi faste utgifter på nesten tredve tusen, men det går greit slik det er nå. Og med årene så håper man på å tjene mer og mer og da blir fort de tredve enkelere og enklere å betjene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Jammen....316 jobber overtid jo! Han er riiiik! HPVL reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Får man multisitert på tlf? Ikke tapatalk Funker vel med å merke de innleggene man skal sitere. Kan merke flere om gangen. I Tapatalk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Er det bare min telefon eller er snapchat helt på trynet fortiden? Android, funker fint på padda,. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Snapchat har fungert fint for meg i såfall. Har nå tikket inn mye rare ting fra en hvis person titt og ofte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Uro og kaos har allerede startet. Du er sikkert klar over hva som har foregått de siste årene i Sverige. På tross av høy ledighet og flukt av etniske svensker til Norge, så skal Sverige ta inn 100 000 (!!!) syrere neste år + diverse annet. Disse er det ikke arbeid og boliger til, så etter hvert kommer Norge til å ende opp med haugevis av innvandrere/flyktninger fra Sverige i tillegg til våres egne problemer. Jeg ser mørkt på fremtiden dessverre. Virker som EU lider av kollektiv selvutslettelse. Man kan lure på hva agendaen til politikere er, når de med viten og vilje ødelegger samfunn på denne måten. Jeg er usikker, men slik EU utvikler seg idag har unionen fast kurs mot en føderasjon mer eller mindre lik den man ser i USA. I denne sammenhengen kan man betrakte de nye landene fra Østeuropa som Mexico og Mellomøsten som resten av Latinamerika. Man mener at ca. 20 millioner mennesker fra dette området nå oppholder seg i USA. Noen er der lovlig, men de aller fleste lever mer eller mindre under jorden som billig arbeidskraft. Dette bildet ser vi her i Europa også bortsett fra at innvandringen fra Østeuropa er lovlig på grunn av Schengenavtalen og at folk fra Mellomøsten kommer under asylkriteriene og gjenforeningsavtaler. Folk flest opplever imidlertid denne formen for innvandring som billig arbeidskraft og/eller som et massivt press på lønningene (kanskje ikke i Norge ennå, men i resten av det tidligere Vesteuropa). Jeg tror at dette er planlagt og gjennomføres med overlegg for å skape større klasseforskjeller og dermed mer dynamikk i samfunnet. Vi skal læres å kunne konkurrere med Østen og USA på like vilkår. At dette så vil slå ulikt ut i de enkelte landene i Europa får så være. Det er tilsvarende i USA også der de har et såkalt "flyover" område i midtvesten som ingen er interessert i. Alt handler om statene på østkysten og vestkysten. Jeg leste for kort tid siden en slags lokal "Big Mac" index for USA og den viste at man i stater som Nebraska (midtvesten) får nesten 100% mer for pengene enn i New York, Florida og California. Så stor er klasseforskjellen i USA og vi kommer til å oppleve det samme her i Europa også. Rotteracet har begynt og høykostnadsland som Norge og Danmark stiller ikke alt for sterkt mot store lavkostland som spesielt Polen med ca. 40 millioner innbyggere. De rike kan alltid flytte på seg eller investere formuen i andre land, men folk flest er stort sett stavnsbundet med mindre de ikke ønsker å gå ned i lønn. Dette er virkeligheten her i Danmark og spesielt i Tyskland. Werther og TRF reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet September 29, 2014 Share Skrevet September 29, 2014 Huff, skal til med boligkjøp nå om dagen og skal se på en leilighet på mandag, dersom alt er som forventa skal det legges inn bud på den. Har aldri vært så spent og nervøs før, tror til og med dette slår julaften som barn... Flere enn meg som hadde såpass med nerver før kjøp av første bolig? Skummelt å bruke så mye penger når det er første gang og en i utgangspunktet ikke har peiling på slikt.Der gikk så fort det bolig kjøpet mitt at jeg aldri rakk å få noen følelse. Men var gøy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg