Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik 90:

Hvis man tjener 600 000 kr + i året (316 tjener vel mer enn Onkel Skrue har jeg inntrykk av) og søker NAV om tilskudd til kjøp av glutenfri mat, så er jo dette utnytting av systemet i lange baner. Dette er IKKE ok uansett hvor diplomatisk du uttrykker deg. Dette er snylting og utnyttelse. 

Det er tydeligvis noen parasitter her inne som burde ta et par runder med seg selv. Man tar seg råd til et par BMWer, feite felger, leilighet etc, men støtte fra NAV til innkjøp på Rema skal man ha.

Ser poenget ditt Werther, men hvis man kan få det på lovligvis til tross for middels/høy lønn, og når andre med høyere lønn også gjør det, så hvorfor ikke?

De kunne heller ha vedtatt en lov om at hvis du tjener over f eks 350 brutto, så får du ikke støtte.

Dere er klar over at ofte så følger utgiftene med inntektene? Det betyr at folk som tjener 600+ ikke nødvendigvis sitter igjen med mer en noen som tjener 350 i året til andre utgifter.

Hvorfor? Ofte blir det sånn at man kjøper bolig etter hva man tjener f.eks, eller dyrere bil.

Så veldig ofte så har ikke folk som tjener 600+ i året veldig mer igjen i mnd en de som kanskje tjener 350.

Alt bunner ut i disponeringer, men å f.eks ikke gi støtte til de som tjener over en hvis sum blir bare teit. Ofte kan de trenge de like mye som alle andre.

Og hold unna diskusjonen de som tjener sinnsyke summer, de er ikke reprensentive her.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis kjøpte en 50" led bar på ebay til p bruke på patrol.. den lyste noe helt sinnsykt! Skikkelig mye lys for penga :) betalte 1000 inkl frakt :)

Hvordan synes du lys-spredningen på disse er? Jeg vurderte å handle en slik en, men synes rett og slett av de lyser veldig spredt og lite konsentrert langt foran bilen. Valgte derfor å montere "vanlige" lyskastere fra Hella foran på min bil. Mye skal ha mer, så nå er det 55watt Xenon på vei inn. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med lyset, men Ebay er farlig.. Så da ble det handlet et konverteringskit for "ingen" penger :)

Hella-løktene kjøpte jeg på Finn for halv pris av nye, de var til og med ubrukt og komplett med festeanordninger og kablingspakke..

Gode lys i halogenkastere får man om man passer godt på kabeltversnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermano90: Du vil ha noe sportslig å kjøre istedet for E38...også velger du den kjipeste E46en og en golf? Skjønner ikke hva du prioriterer og tenker med...

Werther/Fredrik90: Dere må ikke være så sinna og rakke ned på folk. La dem leve på nav om de ønsker det :)

316: Typisk nordmann mentalitet..."Ouff...kvalm idag...tror jeg er laktosecøliaki anfall"...Det er MOTE å være rammet av noe, det gir den enkelte oppmerksomhet og litt ekstra respekt når man sier "oi nei dette kan jeg ikke spise gitt, allergi vettu"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse matallergiene er en trend som har dukket opp de siste årene. Den passer nordmenn som hånd i hanske siden vi elsker å sykeliggjøre oss selv med tvilsomme diagnoser. En statistikk viste at 19 % mener de ikke tåler laktose/gluten etc, mens korrekte tall var 2 %...Kvinnfolk fostrer opp ungene sine på gluten og laktosefri mat i mangel på ordentlige problemer.

Jeg synes dere burde skamme dere for å belaste NAV med en tiggende hånd når dere ikke er fattige.

Jeg må si meg enig med Werther her, det er dessverre blitt slik her i Norge at folk skal ha sykdommer og uføretrygd for hver minste lille ting. Vi har fått sydd store puter under armene av de foregående regjeringene og det har gått så langt at det nesten ikke lønner seg å jobbe lengere, derav opphavet til begrepet å "nave". Hvis folk bare syter og klager lenge nok så kommer de i mål til slutt, for hver saksbehandler, lege og spesialist de oppsøker i prosessen så blir de mer og mer drevene på å spille "offer rollen" og til slutt så slipper de igjennom "nåløyet" Og det synes jeg egentelig er en hån mot de som faktisk ikke kan jobbe eller lider av en sykdom, nesten så jeg får lyst til å be enkelte om å skamme seg litt.

En bekjent av meg er på trygd, han er noen år eldre enn meg og fikk problemer med knærne og kunne ikke lengere jobbe som maskinist hos Color Line. Han fikk mulighet til å omskolere seg både ifra arbeidsgiver og NAV men det var det ikke snakk om. Han fikk så uføretrygt og var på toppen av det hele "frekk" nok til å søke om skattefritak siden han hadde to unger og greier, og det fikk han innvilget. Så nå mottar han 25 000 kr i månden skattefritt og fyller hverdagen med fisketurer, hus oppussing og reiser... Ennå sitter han og syter med at det var en voldsom prosess, ja selvfølgelig var det jo det sier jeg da. Du er jo i realiteten frisk som en fisk, klart det var en prosess om å overbevise systemet da...

Klassisk FrP-retorikk ... Denne passer bedre blant trollene i kommentarfeltet på Dagbladet. Det begynner vel å bli litt oppbrukt å alltid skylde på de foregående regjeringene? Ellers skal dere ha kudos for å ikke nevne noe om "våre nye landsmenn" i samme åndedrag.

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

316: Typisk nordmann mentalitet..."Ouff...kvalm idag...tror jeg er laktosecøliaki anfall"...Det er MOTE å være rammet av noe, det gir den enkelte oppmerksomhet og litt ekstra respekt når man sier "oi nei dette kan jeg ikke spise gitt, allergi vettu"....

Typisk pakistaner-mentalitet: "Hva faen mener du, psykisk syk? Allergi, er du pingle eller? Hæ, deprimert, ta deg en bolle, gå ut i sola og slutt og klag!"

Meeen, rart at jeg hører typ 100x mer om matintoleranser når jeg er i Norge enn i Pakistan... :P

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. insitament for å søke ulike offentlige støtteordninger er det stor forskjell på om man har et valg eller ikke. Hvis man tjener godt over gjennomsnittet er det som regel enten egoisme eller ideologiske årsaker til at man vil ha penger fra det offentlige. Med ideologiske årsaker mener jeg f.eks argumentet om at man allerede har betalt mye skatt og vil ha mest mulig tilbake. Folk som ikke har en like komfortabel økonomisk possisjon har som regel ikke et valg når de søker om penger fra det offentlige. For dem kan det være et spørsmål om helt grunnleggende ting som f.eks en nogenlunde fornuftig tannhygiene. På den annen side er politikerne ansvarlige for å lage et velferdssystem som i minst mulig grad gjør at man kan snyte på systemet (enten man er rik eller fattig). Husk at velferdssystemet er ment til å være solidarisk ved at de sterkeste skuldrene tar de tyngste børene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk pakistaner-mentalitet: "Hva faen mener du, psykisk syk? Allergi, er du pingle eller? Hæ, deprimert, ta deg en bolle, gå ut i sola og slutt og klag!"

Meeen, rart at jeg hører typ 100x mer om matintoleranser når jeg er i Norge enn i Pakistan... :P

I Skandinavia bruker vi mye melkeprodukter i maten. Det passer dårlig når f.eks 90% av alle asiater genetisk har intoleranse mot lactose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytern!

LED-bar, noen tips? Trenger litt ekstra med lys i vinter :)

Jeg ekke Nytern men jeg har nå en ledbar på bilen, ca 80cm lang. En såkalt combo, spredning ytterst og langkast i midten, lyser veldig bra i syns nå jeg. Kompis av meg har 4 tusninger med 4mm2 kabel inn på hver lampe, og enda så lyser bjelken min bedre. Vi har brukt sirka det samme på lys da han fikk tak i tusningene brukt, og jeg en ledbar til 2000kr. Kan sikkert skaffe et par hvis noen vil ha, men kun ved forhåndsbetaling. Orker ikke å sitte inne med flere ledbars jeg aldri får bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kan sikkert stemme det!

Kommer litt newsflash her, ikke rettet mot deg, noekult :)

Men ja, cøliaki er en egen kronisk "sykdom". Bruker anførselstegn siden man er frisk med glutenfri diett. Det er ikke det samme som glutenintoleranse, glutenallergi, ikke-cøliakisk glutensensitivitet, "gluten er giftig og pikken din faller av-aktivister" osv, ting som er vanskelig å diagnostisere og tar lang tid å finne ut av. Her er vi over på et område folk kan begynne å grine seg inn i, selvdiagnostisere/placebo og klage til seg litt ekstra støtte.

Cøliaki har lite til felles med disse, annet enn gluten. Blodprøver viser gener, deretter biopsi og vevsprøver. Dvs blodet bekrefter, BILDER bekrefter og vevsprøve bekrefter. Man kan bare ikke grine seg til noe sånt. Det er like teit som å tro at man kan grine seg til en kreftsvulst i hjernen. Man ser jo på bilder om den er der eller ikke, og vevsprøver o.l. For å se spesifikt hva som er der. Så cøliaki er ikke noe man kan være skeptisk til. Det er heller ikke som ME, Fibromyalgi, ADHD der det kan stemme for noen, men mange kan utnytte det, og det ikke er bunnsolide bevis for at det eksisterer, annet enn noen vage fellestrekk, og en lege som er litt overivrig.

Som det ble nevnt tidligere, kan tarmtotter bygge seg opp igjen, ved variert kosthold, mindre gluten eller totalt fravær av gluten. Da ser man jo ingenting på bildene og man får en glutenrik diettplan av lege, for å se hva som så skjer med tarmtottene. Det er jo veldig individuelt hvor mye de tåler, men det er her de fleste får bekreftelse/avkreftelse.

Google lactase og finn ut hvor de holder til, så ser du at det kan stemme mtp bildene/biopsiene under, at folk kan bli laktoseintolerant (intolerant trenger btw ikke bety at man ikke tåler noe tvert, men at man kan tåle mindre enn normalt, pittelitt eller null, også veldig individuelt)

Tarmtotter hos en normal person:

post-49688-0-01129000-1419081638_thumb.j

Tarmtotter hos en som tror han/hun blir kvalm/dårlig/syk av gluten:

Tarmtotter hos en med glutenallergi:

Tarmtotter hos en med glutenintolerans:

Tarmtotter hos en med glutensensitivitet:

Tarmtotter hos en med ikke-cøliakisk glutensensitivitet: post-49688-0-01129000-1419081638_thumb.j

Tarmtotter hos en med cøliaki:

post-49688-0-76579600-1419081833_thumb.j

post-49688-0-81787600-1419082039_thumb.j

Disse både samler, bryter ned stoffer/proteiner og tar opp næring. Mye lesestoff om dette.

Dette er ikke noe forskere lurer på eller tror at skjer, men det er noe ALLE med cøliaki tar bilder av. Med mindre det er pasienter som kun tar genprøven (som mange andre uten cøliaki kan ha), ikke tar det videre og deretter selvdiagnostiserer seg med cøliaki, men da har de jo ikke fått diagnosen, kun en blodprøve som sier de har gener som kan gjøre de disponibel for diagnosen.

Disse allergiene, sensitivitetene og intoleransene for gluten...Det er her forskning og blindtester viser at det kun er, si 5-10 av 70-100 som faktisk har en slik lidelse, men cøliaki er alltid utelatt, fordi det er cøliaki og ikke noe man kan grine seg til. Sjekk selv. Men det er svært mange som tror at cøliaki er det samme som glutenallergi, sensitivitet eller intolerans. Du leser gjerne en rapport om forskning på at 90% av de med glutenintolerans er full i drit, så møter du noen som sier de har cøliaki, og tenker: "Du er bare full i drit du..oppmerksomhetssyke drittunge!" Mens egentlig er det du som ikke vet forskjellen på cøliaki, allergi, sensitivitet og intolerans.

Her er en artig bloggartikkel om det å være skeptisk til glutentrenden, intoleranser osv. Som Werther var inne på. Merk hvordan cøliaki blir nevnt ift de andre lidelsene:

http://myrevolution.no/s/glutenintoleranse-en-myte/

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du lys-spredningen på disse er? Jeg vurderte å handle en slik en, men synes rett og slett av de lyser veldig spredt og lite konsentrert langt foran bilen. Valgte derfor å montere "vanlige" lyskastere fra Hella foran på min bil. Mye skal ha mer, så nå er det 55watt Xenon på vei inn. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med lyset, men Ebay er farlig.. Så da ble det handlet et konverteringskit for "ingen" penger :)

Hella-løktene kjøpte jeg på Finn for halv pris av nye, de var til og med ubrukt og komplett med festeanordninger og kablingspakke..

Gode lys i halogenkastere får man om man passer godt på kabeltversnitt.

Den lyser svært spredt men veldig kraftig :) ha tusenmetere i tilleg så har du bra lys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at 90% av asiatere har intoleranse mot melkeprodukter Fredik?? Det har jeg faktisk aldri hørt før!

Det er åpenbart ikke alt du har hørt eller vet, men slik er det.

http://www.medicinenet.com/lactose_intolerance/article.htm

http://ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance

http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance

Inuitter/eskimoer har en tilsvarende intoleranse mot alkohol. De mangler genet som gjør at man kan nedbryte alkohol i kroppen. Forøvrig så er medisiner designet spesielt for ulike befolkningsgrupper en av de helt store tingene som kommer på medisinalfronten. I USA selges det nå medisinpreparater som er spesielt utviklet til sorte mennesker fordi de genetisk har en større tilbøyelighet til å utvikle bestemte hjerte og blodkarssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...