Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde 235/35/19 på e90n, nå har jeg 245/50?/19.

Har hørt flere si at nyere antispinn bremser mer på motor en tidligere, og at det gjør fremkommeligheten dårligere.

Ttviler på at sjåføren har forverret seg veldig de siste årene, og dekkene burde være ca like selv om det er litt forskjell i størrelse.

Elektroniskbrems er nok bare bremsene som slår inn slik den gjør på alle nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 235/35/19 på e90n, nå har jeg 245/50?/19.

Har hørt flere si at nyere antispinn bremser mer på motor en tidligere, og at det gjør fremkommeligheten dårligere.

Ttviler på at sjåføren har forverret seg veldig de siste årene, og dekkene burde være ca like selv om det er litt forskjell i størrelse.

Elektroniskbrems er nok bare bremsene som slår inn slik den gjør på alle nyere biler.

Der har du nok årsaken til at E90en var bedre, 245 er egentelig alt for brei dimensjon til vinterdekk. Jeg kan ikke skjønne hvorfor antispinn skulle bremse mer på motor nå enn hva den gjorde før, det er jo ganske ulogisk. Men jeg skal ikke si noe da jeg ikke har fått testet min bil på vinterføre.

Nei, slik jeg forsto det så var det snakk om en elektronisk diff brems... men jeg vet ikke mer enn det.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at om du ser på akselvekter så vil det nok være omtrent samme marktrykk på hans F serie som på e9x. Videre vil høyere profil hjelpe, som du ser er tilfellet på F serien. Å si at et vinterdekk ikke kan være breiere enn xx faller på sin egen urimelighet Fredrik ;) At det ikke bør være "for bredt" har du dog helt rett i, og marktrykk er nøkkelordet her.

"Elektronisk diffbrems" betyr vanligvis bare at bremsene får lov til å "gripe inn" på en mer aktiv måte enn før for å markant overføre kraft. Hva som gjelder på F serie vet jeg ikke, en jeg blir overrrasket om det er noe annet enn dette, da det virkelig ville vært "state of the art" for en diff, du prater da om et system som bortimot kan drive "torque vectoring", og det ville bmw skrytt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elektronisk diffbrems" betyr vanligvis bare at bremsene får lov til å "gripe inn" på en mer aktiv måte enn før for å markant overføre kraft. Hva som gjelder på F serie vet jeg ikke, en jeg blir overrrasket om det er noe annet enn dette, da det virkelig ville vært "state of the art" for en diff, du prater da om et system som bortimot kan drive "torque vectoring", og det ville bmw skrytt av.

Ja jeg har ikke peiling, var en luring en vei som fortalte meg dette men han hadde sikkert ikke greie på hva han snakket om ;) Synes også at dette høres flott ut, nesten for flott til å være sant. Men det hadde ikke overrasket meg om BMW hadde ett slikt system, derfor tvilte jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antispinn kan bremse for mye, og de som tar seg frem aller best er de som klarer å posjonere gassen riktig uten antispinnen påslått.

Ja på VAG så gjør den det, A6en jeg hadde var helt håpløs sånn. Opplevde aldri det med E90en, da var det bare å holde gassen inne også jobba bilen seg oppover. Kjørte jeg opp en bakke med ett glatt parti midt i med A6en jeg hadde så stoppa den helt opp midt i bakken, E90en jobba seg sakte med sikkert over det glatte partiet (så fremt det ikke var speil is, da er det kun 4x4 som gjelder) og når bilen fikk mer og mer feste igjen så kjente jeg har den dro seg bedre og bedre oppover.

E34en sliter litt hvis bakkene er bratte og har flere svinger, da begynner den å spinne på ett av hjulene og man må gå av gassen. Har man ikke nok fart da eller bakken er for bratt så begynner den å slite, men vinterknappen på Automaten funker faktisk bra og holder turtallet lavt for å hindre at den skal spinne :) I fjor kom jeg frem der jeg hadde behov for og litt til ;) Men uten hjelpemiddler og åpen diff så har den sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde du vel neppe de samme dekkene på begge bilene heller, da. Jeg foretrekker bakhjulstrekk hvis jeg skal opp en bratt bakke. Det snowknappen gjør er vel å gjøre så du tar i gang i enten andre eller tredje i stedet for første for å forhindre hjulspinn.

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes antispinn er håpløst, jeg vil kjøre bilen. Føler det er mer til hindring enn til hjelp. Så er det fryktelig gøy å sladde da!

 

Både E36n og E39en på bruket er helt topp på vinterføre! Det beste var når naboens nye XC70 ikke kom opp bakken utenfor huset, mens E39en peisa opp som ingenting. Faktisk i det øyeblikket var det så glatt at XC70n skled bakover og havnet i sida på en bil som kjørte over veikrysset i bunn av bakken :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det sitter mange rundt i Norge å sier den og den bilen er dårlige vinterbiler, når det bare var dekkene som var dårlige...

Har hørt flere ganger at e46 og e36 var elendige vinterbiler, men min erfaring er tvert imot!

Broren min hadde samme syn på dem, helt til han fikk prøve mine :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjon for oljeskift:
· Kvinner:
1. Kjør inn til Esso etter å ha kjørt 1500 mil siden siste oljeskift.
2. Drikk en kopp kaffe. Etter et kvarter betaler du og forlater stasjonen.

· Menn:
1. Kjør til Biltema og betal 500 kroner for olje, oljefilter, hånd-rengjøringskrem og en ny Wunderbaum. Kjør også innom et
høvleri på veien hjem og få med deg et par sekker med sagflis som du skal ha til å suge opp oljen du kommer til å søle.
2. Du oppdager at spilloljetanken er full, og isteden for å kjøre tilbake til Biltema og be dem ta hand om spilloljen, graver du
en grop bakerst i hagen og tømmer oljen der.
3. Heis opp bilen ved hjelp av jekken. Bruk opp til en halv time på å finne frem til hvor under bilen jekken skal plasseres for
ikke å ødelegge noe.
4. Let frem de Europallene som guttungen fikk deg til å stjele. Bygg opp med paller under bilen. Fjern jekken.
5. Plasser en bøtte eller lignende under oljepluggen.
6. Let etter den fastnøkkelen som du vet passer til pluggen.
7. Drit i fastnøkkelen og ta en skiftenøkkel isteden.
8. Skru ut oljepluggen.
9. Mist pluggen ned i den varme oljen som (forhåpentligvis) nå havner i bøtta. Få varm olje på deg selv.
10. Tørk av deg.
11. Let etter oljefilternøkkelen.
12. Drit i det. Stikk heller et skrujern gjennom filteret og skru det av.
13. Naboen kommer over. Ta deg en bayer sammen med ham og ta beslutningen om å fortsette oljeskiftingen i morgen.
14. Neste dag. Ta bort den oljefylte bøtta som står under bilen.
15. Strø rikelig med sagflis over oljen du sølte ut mens du utførte punkt 12.
16. Skru inn det nye oljefilteret og glem ikke å legge en tynn hinne med olje på pakningen først.
17. Hell på den første literen med olje.
18. Husk på oljepluggen du tok ut under punkt 8.
19. Skynd deg å finne pluggen i bøtta du tok bort.
20. Skynd deg med å sette i pluggen. Strø sagflis på oljen som nå renner rett gjennom motorblokka og som havner på golvet.
21. La skiftenøkkelen glippe over oljepluggen slik at du slår handen kraftig mot bilens underside.
22. Begynn å banne!
23. Kast fra deg skiftenøkkelen.
24. Bann i ytterligere 10 minutter etter at du oppdaget at skiftenøkkelen traff bildet av en bikinikledd Miss Desember 1992.
25. Vask hendene og forbind såret som oppstod etter håndens ublide møte med chassiset på bilen.
26. Hell på ytterligere fire liter olje.
27. Sett jekken under bilen og fjern Europallene etter hvert som bilen senker seg.
28. Kjør bilen med en liter olje for lite i 4000 mil og start om igjen fra punkt 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...